Gå til innhold

President Bidens regjeringstid


Anbefalte innlegg

fivebigcities skrev (25 minutter siden):

At NRK bare resirkulerer det som sies på amerikansk fjernsyn ble veldig åpenbart for meg da jeg i 2016 satt og fulgte den amerikanske valgkampen svært nøye.

Dette er jeg ganske uenig i, i hvert fall dette valget. Jeg følger ikke like mye med i norske medier ang. amerikansk politikk lenger, men i de fleste store amerikanske mediene på begge "sider" av aksen. I løpet av valgkampen denne gangen og tiden etter frem til nå har jeg registrert at NRK har mange journalister på bakken i USA, de har egne uavhengige eksperter i studio fra diverse akademiske bakgrunner og videreformidler fra nøytrale og svært pålitelige kilder som Associated Press og Reuters. De går inn direkte mye oftere enn før og kjører sitt eget opplegg, selvfølgelig med et norsk perspektiv slik deres samfunnsoppdrag er.

De lener seg i stor grad også på offisielle kilder som politi, departementer og politikerne selv - og er forsiktige med å rapportere ubekreftet informasjon til tross for at det meldes fra flere troverdige medier. En veldig nøktern tilnærming. De hadde Republicans Abroad og Democrats Abroad som gjester i studio og de hadde jevnlige intervjuer med velgere av begge partier i USA, og de fulgte republikanske politikere som støtter Trump over lengre tid i sine sendinger.

Jeg tror grunnen til at noen mener NRK og enkelte andre medier er på "en side" er hvor normalisert alt det merkelige, uvanlige og til tider helt sprø opplegget Trumps periode ble over tid. Det var knapt noe som var i nærheten av normalt etterhvert, og dette må også formidles. Noen tolker det som en slags agenda, når de egentlig bare forklarer fra et nøytralt ståsted og formidler offisielle uttalelser fra en administrasjon som ofte bikket over i det helt ekstreme.

Det har forøvrig også vært en interessant og større debatt den siste måneden hvor mange mener NRK har vært for forsiktige i sin dekning av Trump og er for ukritiske til ham, så det er noe som går begge veier. Noen takler kanskje bare ikke nyheter de ikke liker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Jeg tror grunnen til at noen mener NRK og enkelte andre medier er på "en side" er hvor normalisert alt det merkelige, uvanlige og til tider helt sprø opplegget Trumps periode ble over tid. Det var knapt noe som var i nærheten av normalt etterhvert, og dette må også formidles. Noen tolker det som en slags agenda, når de egentlig bare forklarer fra et nøytralt ståsted og formidler offisielle uttalelser fra en administrasjon som ofte bikket over i det helt ekstreme.

Når sannhet og uomtvistelige forhold blir ansett som "biased" eller "sosialistisk" så er det ingen grunn til å skifte senter-linjen.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

hvor mange mener NRK har vært for forsiktige i sin dekning av Trump og er for ukritiske til ham, så det er noe som går begge veier. Noen takler kanskje bare ikke nyheter de ikke liker.

Hvordan kunne NRK ha vært mer kritisk til Trump? 

Det finnes ikke et eneste media i Norge som har klart å holde seg nøytrale til Trump. Og om man lurer så kommer de heller ikke til å holde seg nøytrale til Biden. Om man leser nyhetene om dagen er det som om messias har kommet til verden. Altså, Biden er en karriere politiker som har fått til rent lite i sine 50 år i politikken bortsett fra og bli personlig rik og ingen aner hva han egentlig står for. Og nå hylles han inn unisont og fullstendig ukritisk av media, milliardærene, big tech og byråkratene i DC. Den vanlige mann i gata USA burde være veldig veldig bekymret for fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (24 minutter siden):

Når sannhet og uomtvistelige forhold blir ansett som "biased" eller "sosialistisk" så er det ingen grunn til å skifte senter-linjen.

Det er nettopp dette. Når målstengene flyttes kan ikke mediene plutselig vike fra prinsippet om nøytralitet og faktaformidling og bli med på reisen inn i den alternative virkeligheten som forsøkes skapt. Når man skal dekke en supermakt som angriper fakta som konsept må man fortsette å ta utgangspunkt i normene og normaliteten, ellers mister man raskt fotfestet for hva som er virkelig og ikke.

Mot slutten av Trumps periode var det ikke lenger noen forventninger om at offisielle kilder en gang skulle forsøke å formidle noe som er sant. Da blir all dekning naturligvis en konsekvens av dette, noe mange tolker som agenda eller bias og det er utelukkende Trump-administrasjonens egen strategi som har sådd dette frøet.

En ny start nå med Biden-administrasjonen hvor det blir daglige briefinger som før, hvor journalistene får stille spørsmål og de besvares. Da bygges sakte men sikkert opp en tillit som muliggjør kritisk dekning på en bedre måte.

NRK Nyheter har forresten akkurat nå en sending om medienes rolle under Trump som er ganske interessant :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

White House har sluppet dagens offisielle program for presidenten. Ikke alt presidenten gjør er offentlig.

Det er uvant at dette inkluderer mer enn: "The president will work from early morning until late in the evening. He will make many calls and have many meetings." som var hele programmet nesten hver eneste dag gjennom Trumps siste måneder som president. 
 

EsQW9bqXYAEcwm-?format=jpg&name=medium

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Hvem er «demokrat-mediene»? Er det et annet ord for «MSM»? Kan du nevne et respektabelt eksempel på deres motsats?


-k

MSNBC, CNN, NY Times og en hel del flere. På republikanersida er det spesielt Fox News som er kjent. Alt dette er MSM, dvs. medier med politisk agenda for å forsvare oligarkiet, noe som ikke er så rart siden de også er eid av oligarkiet. Derfor er USA 100 år etter resten av verden når det kommer til helsevesen og derfor bruker de 1/4 av statens utgifter på militære.

Når det kommer til nyhetskilder som er "respektable", er det få. Det meste kjøpes opp når det blir stort. Et hederlig unntak enn så lenge er The Greyzone. Men det finnes mange gode kommentatorer som gir bra helhetsinntrykk på det som foregår. Chris Hedges kan være et greit navn å begynne med. Si ifra om du vil ha flere, eller om dette kun er tom retorikk fra din side.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

I Portland har det vært anti-Biden demonstrasjoner i natt. Politiet brukte tåregass mot de rundt 150 demonstrantene, som brant Biden-flagg på gata og knuste vinduer.

Protesters gather, damage Democratic headquarters in Oregon

Sitat

A group of protesters carrying signs against President Joe Biden and police marched in Portland on Inauguration Day and damaged the headquarters of the Democratic Party of Oregon, police said.

Some in the group of about 150 people smashed windows and spray-painted anarchist symbols at the political party building. Police said eight arrests were made in the area. Some demonstrators carried a sign reading, “We don’t want Biden, we want revenge!” in response to “police murders” and “imperialist wars.” Others carried a banner declaring “We Are Ungovernable.”

https://apnews.com/article/joe-biden-police-racial-injustice-oregon-portland-dcc780e421fcb2694087643c811ee265


Hours After Biden Inauguration, Federal Agents Use Tear Gas in Portland
https://www.nytimes.com/2021/01/21/us/protests-portland-seattle-biden.html

Anti-government protesters in Portland smash windows, vandalize buildings
https://thehill.com/homenews/state-watch/535186-anti-government-protesters-in-portland-smash-windows-vandalize-buildings

Spoiler

 

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Live nå:

Speaker Pelosi kommenterer de siste dagenes hendelser, innsettelsen av Biden, kongressen, reaksjon på nyheten om vaksinasjonsplanen som manglet, og hva som kommer. Ukentlig pressekonferanse fra speakeren.

Live i nyhetskanaler og på nett:

 

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Snikpellik said:

Dette er jeg ganske uenig i, i hvert fall dette valget. Jeg følger ikke like mye med i norske medier ang. amerikansk politikk lenger, men i de fleste store amerikanske mediene på begge "sider" av aksen. I løpet av valgkampen denne gangen og tiden etter frem til nå har jeg registrert at NRK har mange journalister på bakken i USA, de har egne uavhengige eksperter i studio fra diverse akademiske bakgrunner og videreformidler fra nøytrale og svært pålitelige kilder som Associated Press og Reuters. De går inn direkte mye oftere enn før og kjører sitt eget opplegg, selvfølgelig med et norsk perspektiv slik deres samfunnsoppdrag er.

De lener seg i stor grad også på offisielle kilder som politi, departementer og politikerne selv - og er forsiktige med å rapportere ubekreftet informasjon til tross for at det meldes fra flere troverdige medier. En veldig nøktern tilnærming. De hadde Republicans Abroad og Democrats Abroad som gjester i studio og de hadde jevnlige intervjuer med velgere av begge partier i USA, og de fulgte republikanske politikere som støtter Trump over lengre tid i sine sendinger.

Jeg tror grunnen til at noen mener NRK og enkelte andre medier er på "en side" er hvor normalisert alt det merkelige, uvanlige og til tider helt sprø opplegget Trumps periode ble over tid. Det var knapt noe som var i nærheten av normalt etterhvert, og dette må også formidles. Noen tolker det som en slags agenda, når de egentlig bare forklarer fra et nøytralt ståsted og formidler offisielle uttalelser fra en administrasjon som ofte bikket over i det helt ekstreme.

Det har forøvrig også vært en interessant og større debatt den siste måneden hvor mange mener NRK har vært for forsiktige i sin dekning av Trump og er for ukritiske til ham, så det er noe som går begge veier. Noen takler kanskje bare ikke nyheter de ikke liker.

At NRK ofte bare resirkulerer talepunktene fra de siste 24 timene i nyhetsdøgnet borte i USA, er det bare å slå på TV-en og se. Det er sånn sett ikke noe jeg og du trenger å sitte her og være uenige om. Selv når talepunktene leveres av en NRK-reporter kanalen har sendt ut for å være på bakken. Men jeg er enig deg i at NRK kan ha godt egenprodusert innhold. Jeg også setter for eksempel veldig stor pris på ekspertene de har i studio. Og denne gangen fulgte jeg valget gjennom norske medier eksklusivt. 👍

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (Akkurat nå):

At NRK ofte bare resirkulerer talepunktene fra de siste 24 timene i nyhetsdøgnet borte i USA, er det bare å slå på TV-en og se. Det er sånn sett ikke noe jeg og du trenger å sitte her og være uenige om. Selv når talepunktene leveres av en NRK-reporter kanalen har sendt ut for å være på bakken. Men jeg er enig deg i at NRK kan ha godt egenprodusert innhold. Jeg også setter for eksempel veldig stor pris på ekspertene de har i studio. Og denne gangen fulgte jeg valget gjennom norske medier eksklusivt. 👍

Hmm, vet ikke om jeg er enig i det. Kan det være fordi talepunktene handler om at nyhetskanalene dekker nettopp det som faktisk skjer, og at talepunktene formes av offisielle uttalelser som alle mediene rapporterer om? Mange videreformidler også breaking news fra de største byråene (AP, Reuters, NPR) og disse er jo de mest nøytrale kildene av alle. Har du noen eksempler?

Ja, mange gode eksperter. Noen misliker jeg litt, som Asle Toje som er innom iblant. Da NRK dekket angrepet på kongressen snakket han bare om og sa at dette skjedde på grunn av Obama, noe jeg ikke mener hverken var et godt poeng eller sant. Men da har de et ganske bra spekter. Synes forøvrig TV2 har hatt veldig gode sendinger rundt valget og maktskiftet av det jeg har sett! God samling av kommentatorer, historikere og tallknusere. Likte godt valgnatta der og de påfølgende dagene og fulgte med der sammen med de amerikanske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (27 minutter siden):

1 dag tok det før Biden slo til. Han reduserte pengestøtten med $600 (ned til 1400) og folk må vente til Mars for å få dem. Starter med to løgner. Good old Biden syle.

Dette er over en uke siden ble kjent, det er ingen løgn og han har ikke redusert noe. Han la frem sin første redningspakke i talen forrige torsdag. $1400 er en engangssum for alle, deretter får arbeidsløse og andre som er direkte påvirket $400 ukentlig. Samtidig er det penger til bedrifter, fylker og delstater som en del av pakken.

Artikler fra forrige uke:

Biden lays out $1.9 trillion Covid relief package with $1,400 stimulus checks
https://www.nbcnews.com/politics/politics-news/biden-lays-out-1-9-trillion-covid-19-relief-package-n1254334

$1,400 Checks And Help For The Jobless: What's In Biden's Plan To Rescue The Economy

Sitat

President-elect Joe Biden has long pledged he would deliver an aggressive plan to address the raging coronavirus pandemic and the painful recession it spawned.

On Thursday, he did just that, proposing an ambitious $1.9 trillion relief plan that includes $1,400 stimulus checks, additional benefits for the unemployed, as well hundreds of billions of dollars for struggling businesses and local governments.

https://www.npr.org/2021/01/14/956940196/-1-400-checks-and-help-for-the-jobless-whats-in-bidens-plan-to-rescue-the-econom

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Dette er over en uke siden ble kjent, det er ingen løgn og han har ikke redusert noe. Han la frem sin første redningspakke i talen forrige torsdag. $1400 er en engangssum for alle, deretter får arbeidsløse og andre som er direkte påvirket $400 ukentlig. Samtidig er det penger til bedrifter, fylker og delstater som en del av pakken. 

Biden lays out $1.9 trillion Covid relief package with $1,400 stimulus checks
https://www.nbcnews.com/politics/politics-news/biden-lays-out-1-9-trillion-covid-19-relief-package-n1254334
 

$1,400 Checks And Help For The Jobless: What's In Biden's Plan To Rescue The Economy

https://www.npr.org/2021/01/14/956940196/-1-400-checks-and-help-for-the-jobless-whats-in-bidens-plan-to-rescue-the-econom

Alternativ media kalled dette en løgn. Hvis dere vil se Biden si fra telerstolen i Georgia si at hvis dere stemmer for meg så får dere en sjekk på 2000 dollar umiddelbart jeg er innsatt som President så søk det opp på nettet. Og det verste er at AOC skrev loven. Det betyr at Biden visste dette da han talte i Georgia. Han løy. Rett ut. Det samme gjorde AOC uten å si noe som helst. Hvis dere nå ser hva vi kan forvente oss fra Biden. Løgn er det du vil få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (6 minutter siden):

Alternativ media kalled dette en løgn. Hvis dere vil se Biden si fra telerstolen i Georgia si at hvis dere stemmer for meg så får dere en sjekk på 2000 dollar umiddelbart jeg er innsatt som President så søk det opp på nettet. Og det verste er at AOC skrev loven. Det betyr at Biden visste dette da han talte i Georgia. Han løy. Rett ut. Det samme gjorde AOC uten å si noe som helst. Hvis dere nå ser hva vi kan forvente oss fra Biden. Løgn er det du vil få.

Ja, det er hva han tidligere håpet på og hva AOC m.flere progressive ønsker, men det må også være mulig å gjennomføre og treffe der det rammer. Da han la frem planen forrige uke lovet han $1400 + ukentlige utbetalinger til de som trenger det mest samt hjelp til bedrifter og det er ingen endring i den lovnaden nå i dag.

Jeg synes det høres fornuftig ut for å få det gjennom kongressen raskere, det er ikke gitt at dette passerer smertefritt med en liten majoritet. Spørsmålet har vært hva som gir mest mening økonomisk; "go big" eller "go fast". Det begynner å bli en stund siden forrige pakke på $600 så det er viktig at det kommer fort. Han fryser også videre studielån frem til oktober og ønsker å slette $10.000 i lån per lånetaker, og selv om han i teorien bare kan gjøre dette i en presidentordre er det ikke bare-bare når det er snakk om 1/3 av en samlet studiegjeld på 1.6 billioner dollar. Får håpe de finner en løsning der, men disse tingene er kompliserte og har enorme konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Snikpellik said:

Hmm, vet ikke om jeg er enig i det. Kan det være fordi talepunktene handler om at nyhetskanalene dekker nettopp det som faktisk skjer, og at talepunktene formes av offisielle uttalelser som alle mediene rapporterer om? Mange videreformidler også breaking news fra de største byråene (AP, Reuters, NPR) og disse er jo de mest nøytrale kildene av alle. Har du noen eksempler?

Ja, mange gode eksperter. Noen misliker jeg litt, som Asle Toje som er innom iblant. Da NRK dekket angrepet på kongressen snakket han bare om og sa at dette skjedde på grunn av Obama, noe jeg ikke mener hverken var et godt poeng eller sant. Men da har de et ganske bra spekter. Synes forøvrig TV2 har hatt veldig gode sendinger rundt valget og maktskiftet av det jeg har sett! God samling av kommentatorer, historikere og tallknusere. Likte godt valgnatta der og de påfølgende dagene og fulgte med der sammen med de amerikanske.

Offisielle uttalelser er én ting. Men du har sikkert sett panelene amerikanske tv-stasjoner er så glade i å bruke, du også. Det er når disse kommentatorenes egne meninger finner vei inn i munnen til NRKs utsendte at jeg reagerer.

Siden jeg fulgte det amerikanske valget mer eller mindre utelukkende gjennom norske medier denne gangen, så ligger alle eksemplene jeg kunne ha gitt deg flere år tilbake i tid. Altså, i 2016. Det eneste unntaket må ha vært bråket i sommer, da ble det noe amerikansk fjernsyn, men noen konkrete tilfeller (som kan tjene som gode eksempler på nettopp dette) har jeg ikke ført noen oversikt over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...