Gå til innhold

TEST: PlayStation 5


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Ghost pirate LeChuck said:

Du vil dø like mange ganger med 60 fps som 30 :p 

Gled deg nå heller til Demons souls :) 

 

Demon's Souls prøver jeg å tenke minst mulig på i all den tid jeg trolig må sitte å rive av meg håret fra November til Mars 2021 før jeg får meg en PlayStation 5.. 😛

Bloodborne er nok et av mine all-time favorittspill og er det From Software spillet jeg liker best. Men det er fryktelig skadelidende av lav oppløsning/dårlig anti-aliasing så sammenlignet med Dark Souls 3, Sekiro og ja faktisk på en del områder så ser det faktisk dårligere ut enn Dark Souls Remastered også og det samtidig som det kjører i 30 FPS og har temmelig trege lastetider.

Først blir man skuffet av null forbedringer på PlayStation 4 Pro og nå blir det samme greia igjen med PlayStation 5.. Det er jo et Sony first-party spill så skulle jo tro det var mulig for Sony å sparke noen i rææva for å hvertfall sikre 60 FPS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Iki said:

Av eldre spill*

 

Spiderman laster jo utrolig hurtig på ps5, og det er da et nyere spill. 4 sekunder på en cold boot.

https://youtu.be/mGTNTpuJspo

 

 

Det er jo et godt poeng. Blir spennende å følge med på hvordan "next-gen" optimaliserte spill gjør det. Men ettersom NVMe-løsningen på Sony skal være en del raskere fra bunnen av, mens Microsoft sin løsning baserer seg på litt mer kreativ bruk av cache i form av Velocity Architecture så er det jo litt snodig at det er Xbox Series S og X som gjør det best på "current-gen" spill. Skulle jo tro at Sony sin løsning skulle være mindre avhengig av at spillene optimaliseres.

Her blir det jo fryktelig vanskelig å sammenligne "next-gen" på begge konsoller. Når får vi egentlig det første skikkelig Xbox Series optimaliserte spillet? Det er vel en liten stund til?

Lenke til kommentar

Det høres vel ut som en liten overdrivelse. Spill som Halo Infinite som vel skal komme til neste år selv om det kommer til både Xbox Series og Xbox One regner jeg med at vil være greit optimalisert for Xbox Series. Viss ikke så må jo virkelig Microsoft se seg selv i speilet og ta seg en nokså så stor bolle.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Er det sånn at PlayStation 5 ikke har noe svar på Xbox Series sin "Quick Resume"? Så du vil måtte avslutte eksisterende spill før du hopper til neste? Hvor raskt kan man regne med å hoppe fra et spill til et annet, frem og tilbake?

Det er nokså avgjørende for hvor relevant jeg finner PlayStation 5 Digital Edition kontra PlayStatio 5. Digital er rimeligere og ser bedre ut og det er jo fordeler med digitale spill. Men i snitt så betaler jeg 150-200 kr mer per spill om jeg skal skaffe de via PlayStation Store kontra å plukke de opp hos Elkjøp på lanseringsdagen.

Det blir potensielt en god slump med penger etterhvert. Samtidig så gir fysiske spill fordelen av at du kan byttelåne med venner og familie.


Men ting som "Quick Resume" osv øker jo verdien til digitale spill. Hjelper fint lite med mulighet til å hoppe ut og inn av spill om du eier de fysisk og må dra rææva opp av sofaen, ut med discen, finne den neste osv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (15 minutter siden):

Er det sånn at PlayStation 5 ikke har noe svar på Xbox Series sin "Quick Resume"? Så du vil måtte avslutte eksisterende spill før du hopper til neste? Hvor raskt kan man regne med å hoppe fra et spill til et annet, frem og tilbake?

For øyeblikket har den ikke noe system for å bytte mellom to spill.

Du kan sette et spill på pause mens du gjør andre ting, ser på Netflix eller slikt, eller om du slår av konsollen.

Da kommer du rett inn i spillet når du vil.

 

Om du skal bytte mellom spill så ser det ut til at det vil ta ca 5 sekunder, takket være hastigheten på ps5.

Skal du bytte tilbake til det forrige vil det da også ta ca 5 sekunder.

Lenke til kommentar
radiohodet skrev (41 minutter siden):

Haha, smart å gi denne 0,5 poeng mer enn den andre konsollen for å beholde freden på forumet. ;)  Har Gamer egentlig delt ut halvpoeng før? Hadde vel holdt å gi en 8er, men da hadde nok moderatorene måttet jobbe overtid i helga. 😛

Vi har delt ut halvpoeng i maskinvaretestene våre i lang tid nå. Vi gjorde det senest i går med Xbox Series S. Og ja, jeg liker PS5 et lite knepp bedre enn Xbox Series X akkurat nå, så det halvpoenget står jeg for. 

Skjermbilde 2020-11-06 kl. 17.26.11.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RamGuy skrev (42 minutter siden):

 

Det er jo et godt poeng. Blir spennende å følge med på hvordan "next-gen" optimaliserte spill gjør det. Men ettersom NVMe-løsningen på Sony skal være en del raskere fra bunnen av, mens Microsoft sin løsning baserer seg på litt mer kreativ bruk av cache i form av Velocity Architecture så er det jo litt snodig at det er Xbox Series S og X som gjør det best på "current-gen" spill. Skulle jo tro at Sony sin løsning skulle være mindre avhengig av at spillene optimaliseres.

Her blir det jo fryktelig vanskelig å sammenligne "next-gen" på begge konsoller. Når får vi egentlig det første skikkelig Xbox Series optimaliserte spillet? Det er vel en liten stund til?

Gears 5 er en het kandidat, i hvert fall. :)

Andre potensielle spill er AC Valhalla, WD Legion og Forza Horizon 4. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett ferdig back compat videoen til digital foundry (liker de gutta asså). Får min series X mandag eller tirsdag, men må nok få tak i en ps5 også. Back compat overraskende bra, men det blir nok slik til meg:

-multiplat på series X

-exclusives ps5. 

Det blir morro å være gamer igjen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (42 minutter siden):

Vil du da kunne fortsette der du slapp eller må du starte alt på nytt?

Om du bytter mellom spillene så regner jeg med at det blir det samme som å slå av et spill.

Da vil du måtte fortsette fra siste punkt du lagret.

Nøyaktig hvordan det fungerer nå med activities er jeg ikke sikker på.

 

 

 

Lenke til kommentar
DrunkenPeasant skrev (36 minutter siden):

Audun, det er på høy tid å vanne monstera deliciosa-planten din, den ser veldig slapp ut. hilsen plante-entusiast.

Haha, ja. Tror ikke den lider vanningsnød, men den har vokst seg så stor i løpet av disse siste 2,5 årene at den ikke klarer å holde bladene oppe på egen hånd lenger. Enten må jeg bygge støtte den opp med pinner, plante om, eller gjøre noe mer drastisk nå, tror jeg. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, CommanderKeen said:

«Ytelsen er på plass: 4K-spilling i enten 60 eller 30 bilder i sekundet»

Jeg mener det er fullstendig falitt om konsollen ikke klarer 60FPS på samtlige spill i 4K. 

Ved bakoverkompatibilitet er man muligens låst av FPS-lock. 4K 60FPS + raytracing på nye spill? Neppe.

Hva gjelder sammenligning av lastetider, bakoverkompatibilitet vil nok ikke være et godt mål på det for å forstå hvor kapable Series X og PS5 faktisk er, mange ting og forskjeller under panseret på hvordan back compat fungerer. Ser ut til at Xbox Series X har noen fordeler der. Ikke så overraskende gitt at de har flere års erfaring med det.

La oss vente på multiplats - Dirt 5, AC, WD Legion osv., så får vi ordentlige head-to-heads hva gjelder lastetider og grafikk. PS5 har fordeler i DualSense, Tempest 3D og SSD-hastighet, Xbox muligens i TF? Vi får se ;)

Uansett, lover godt for både Series X og PS5. Bare å glede seg, snart braker det løs! :)

Endret av Selvin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...