Gå til innhold

Presidentvalget 2020 - Protestene rundt valget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
unicorndeath skrev (6 minutter siden):

De blir vel hentet fordi det koster lite å ha de i arbeid i sammenligning med nordmenn, hadde vært spennende å sett hvordan holdningen til problemet hadde vært om det samme hadde skjedd på akademisk nivå :)

Kva hadde skjedd på akademisk nivå? 

Sammenligner du jobber som krever mange års utdanning med jobber som krever null utdanning?

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (7 minutter siden):

Kva hadde skjedd på akademisk nivå? 

Sammenligner du jobber som krever mange års utdanning med jobber som krever null utdanning?

Jeg sier vi kan hente inn folk som har samme type utdanning som kreves i Norge og gi de lønna som de får i sine respektive hjemland, jeg tviler på at norske akademikere hadde tatt det uten å mukke, men nå har det avsporet helt her, det jeg opprinnelig skrev var at store deler av skrotvenstre har fått for seg at innvandring bare er en eneste stor pluss pluss sak, det er det ikke.

Endret av unicorndeath
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

Bokstavelig talt ingenting stopper dem.

Vi importerer en del leger, sykepleiere, tannleger og ingeniører per dags dato.

Vi importerer massevis av utlendinger som kommer hit, tar studieplasser og stikker igjen når den tilnærmet gratis studietiden er over. Dette fører til en mangel som videre tvinger oss til å importere arbeidskraft med konsulentpriser.

På mitt siving studie var det vel ca 50% fra utlandet. Tviler på at det er slik på utdanningsløp som sosiologi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, unicorndeath said:

det jeg opprinnelig skrev var at store deler av skrotvenstre har fått for seg at innvandring bare er en eneste stor pluss pluss sak, det er det ikke.

Jeg kan også sette opp dumme og feilaktige premisser, bare for å påpeke at de er dumme og feilaktige.
De aller, aller fleste forstår selvsagt at det ikke er problemfritt å forflytte mennesker en masse, særlig ikke om menneskene er rammet av krig eller annen lidelse.
Det er ingen som har lovet at innvandring ikke innebærer utfordringer, jeg vet ikke hvordan dette retoriske poenget har fått slik tyngde i visse kretser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Dudeliduu said:

Vi importerer massevis av utlendinger som kommer hit, tar studieplasser og stikker igjen når den tilnærmet gratis studietiden er over. Dette fører til en mangel som videre tvinger oss til å importere arbeidskraft med konsulentpriser.

På mitt siving studie var det vel ca 50% fra utlandet. Tviler på at det er slik på utdanningsløp som sosiologi

Dersom norske studenter skal ha tilgang til utenlandske studiesteder, så er vi forpliktet til å ta i mot utenlandske studenter. Det er antatt å være lurt, ettersom vi da har større sannsynlighet for at ressurssterke personer bosetter seg i ( eller i det minste får en sterk tilknytning til) Norge.

8 minutes ago, unicorndeath said:

Jeg sier vi kan hente inn folk som har samme type utdanning som kreves i Norge og gi de lønna som de får i sine respektive hjemland, jeg tviler på at norske akademikere hadde tatt det uten å mukke, men nå har det avsporet helt her, det jeg opprinnelig skrev var at store deler av skrotvenstre har fått for seg at innvandring bare er en eneste stor pluss pluss sak, det er det ikke.

Det er vel knapt noen i det politiske landskapet som hører til "skrotvenstre" da, siden omtrent ingen mener at innvandring er en eneste stor pluss pluss sak. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Dersom norske studenter skal ha tilgang til utenlandske studiesteder, så er vi forpliktet til å ta i mot utenlandske studenter. Det er antatt å være lurt, ettersom vi da har større sannsynlighet for at ressurssterke personer bosetter seg i ( eller i det minste får en sterk tilknytning til) Norge.

Det er jeg klar over. Men de landene de fleste norske studentene drar til for utdanning er for det meste land vi ikke har avtale med, unntatt kanskje Tyskland. Så det er ingen tvil om at vi har tatt det korteste strået i disse avtalene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (4 minutter siden):

Dersom norske studenter skal ha tilgang til utenlandske studiesteder, så er vi forpliktet til å ta i mot utenlandske studenter. Det er antatt å være lurt, ettersom vi da har større sannsynlighet for at ressurssterke personer bosetter seg i ( eller i det minste får en sterk tilknytning til) Norge.

Australia tjener store penger på utenlandske studenter ($3.5 milliarder). Norge tilbyr universitetsutdannelse uten skolepenger.

https://en.wikipedia.org/wiki/International_students_in_Australia

https://www.studyinnorway.no/study-in-norway/tuition-fees

Lenke til kommentar
10 minutes ago, unicorndeath said:

Jeg vil tørre å påstå at MDG er det, samt SV og RV.

Et kjapt søk ga dette,

MDG: "Samtidig gir arbeidsinnvandringen utfordringer, både i form av økt konkurranse på arbeidsmarkedet, særlig for unge arbeidstakere, og i form av sosial dumping. De Grønne ønsker en planmessig innsats mot sosial dumping, både på nasjonalt og europeisk nivå."

MDG: "Et tett samarbeid i Europa og med land i Europas nærområder er nødvendig for å ivareta asylsøkeres og flyktningers grunnleggende rettigheter, og for å ivareta både flyktningene og den økonomiske, økologiske og sosiale bærekraften i landene som tar imot dem."

RV: "Samtidig har partiet vært kritisk til måten arbeidsinnvandringen foregår på og ment at den fører til arbeidslivskriminalitet og sosial dumping."

Virker ikke som MDG og RV hører til på venstresiden, så da er det kun SV som kanskje er et venstreparti.

Jeg tror heller at din påstand om at venstresiden "har fått for seg at innvandring bare er en eneste stor pluss pluss sak" ikke holder vann i det hele tatt..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel jeg baserer mitt inntrykk av det etter å ha fulgt med førende folk i de partiene som nevnes sine facebook sider, jeg har bla en tidligere kompis som sitter høyt oppe i systemet i mdg, han er bla venner med han der eivind trædal, jeg måtte bare blocke han på fb siden han hele tiden skulle kjøre pro innvandringspropganda på oss andre der, av det han delte så fikk jeg inntrykk at det var slik at alle som mente noe annet enn han var rasister, og var det noe reelt man kunne forholde seg til så ble det alltid bortforklart med noe annet tøv, de snakker om ekkokammer, men jeg fikk inntrykk at det eksisterer sånne ekkokammer der i gården også, jeg ser de liker og deler hverandres innlegg hele tiden.

Nok om det, med tiden så får vi se hvem som kommer best ut av det , landene som velger å  holde på sin egen kultur som feks Russland og Polen eller multikuturelle land som Frankrike og Sverige.

Endret av unicorndeath
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Jeg kan også sette opp dumme og feilaktige premisser, bare for å påpeke at de er dumme og feilaktige.
De aller, aller fleste forstår selvsagt at det ikke er problemfritt å forflytte mennesker en masse, særlig ikke om menneskene er rammet av krig eller annen lidelse.
Det er ingen som har lovet at innvandring ikke innebærer utfordringer, jeg vet ikke hvordan dette retoriske poenget har fått slik tyngde i visse kretser.

Her tar du utgangspunkt i at alle som kommer er reele flyktninger, det er mye som tyder på at mange bare prøver å snike seg inn mens døra står på halvgløtt.

Endret av unicorndeath
Lenke til kommentar
unicorndeath skrev (20 minutter siden):

pro innvandringspropganda

Kan du nevne kva denne propagandaen gjekk ut på? Og kva du var ueinig i?

 

unicorndeath skrev (21 minutter siden):

Nok om det, med tiden så får vi se hvem som kommer best ut av det , landene som velger å  holde på sin egen kultur som feks Russland og Polen eller multikuturelle land som Frankrike og Sverige.

Frankriket og Sverige har ikkje ofret sin egen kultur. Det at eit samfunn blir fleirkulturelt, betyr ikkje at kulturen i landet fra før av dør ut. USA er jo eit godt eksempel på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (7 minutter siden):

Kan du nevne kva denne propagandaen gjekk ut på? Og kva du var ueinig i?

 

Frankriket og Sverige har ikkje ofret sin egen kultur. Det at eit samfunn blir fleirkulturelt, betyr ikkje at kulturen i landet fra før av dør ut. USA er jo eit godt eksempel på de

Det kan jeg dessverre ikke utdype da jeg ikke har kontakt med personen mer, det er ett samlet inntrykk av alt han har delt oppover årene jeg sitter igjen med, jeg fikk iallefall ett inntrykk at dette er ett tema som skal bare framsnakkes.

Vel Frankrike og Sverige er de beste eksemplene på hvordan det kan gå hvis man ikke har en gjennomtenkt asylpolitikk, derfor nevner jeg de spesifikt.

Endret av unicorndeath
Lenke til kommentar
5 minutes ago, unicorndeath said:

Vel jeg baserer mitt inntrykk av det etter å ha fulgt med førende folk i de partiene som nevnes sine facebook sider, jeg har bla en tidligere kompis som sitter høyt oppe i systemet i mdg, han er bla venner med han der eivind trædal, jeg måtte bare blocke han på fb siden han hele tiden skulle kjøre pro innvandringspropganda på oss andre der, av det han delte så fikk jeg inntrykk at det var slik at alle som mente noe annet enn han var rasister, og var det noe reelt man kunne forholde seg til så ble det alltid bortforklart med noe annet tøv, de snakker om ekkokammer, men jeg fikk inntrykk at det eksisterer sånne ekkokammer der i gården også, jeg ser de liker og deler hverandres innlegg hele tiden.

Ja, det er vel mye mer beleilig og lett å forholde seg til egne fantasier, når man skal ha meningsmotstandere, enn å faktisk forsøke å forstå hva meningene består av.
Det blir jo bare vrengebildet av det du selv kritiserer, at alle som mener noe annet er rasister.

Du bør gi meningsmotstanderne dine samme tiltro, som du gir deg selv, og huske på at facebook ikke representerer tredimensjonelle mennesker.

Både den såkalte høyre, og venstre, -siden, har forhold seg til emigrering som et moralsk imperativ, og fulgt FN's såkalte menneskerettserklæring, som Norge har signert.
Samtidig finnes det eksempler fra hele det politiske spekteret som har kritisert aspekter ved ordningen, blant annet fordi:

  • De mener den innebærer en økonomisk urettferdighet.
  • De mener det finnes andre tiltak som er mer optimale.
  • De mener det moralske imperativet for å hjelpe det de kaller nordmenn, er større, enn for dem de anser som fremmede.
  • De mener integreringen ikke fungerer.
  • De mener det foregår juks.

Osv. osv.
Det er ingen som påstår systemet er perfekt, og man er faktisk avhengig av kritikk for å kunne utbedre ordningen, og så lenge kritikken er konstruktiv (eller i det minste legitim.) skal det være mulig å legge den frem, gitt at den er tydelig kommunisert, og på en passende plattform. (Ikke for å diktere hvordan, eller hvor, folk skal få uttale seg, men bare for å foreslå hvordan man best kan gi uttrykk for sin mening.)
Også kan man finne positive effekter ved innvandring, uten at det dermed betyr man ikke evner å samtidig se negative effekter.
Dette minner om hvordan man blir anklaget for å støtte terrorisme, når man forsøker å skille fredelige troende, fra ekstremister.

4 minutes ago, unicorndeath said:

Her tar du utgangspunkt i at alle som kommer er reele flyktninger, det er mye som tyder på at mange bare prøver å snike seg inn mens døra står på halvgløtt.

Nei, det gjorde jeg ikke, jeg påpekte bare at det er fordummende å komme med dumme oppkonstruerte påstander om meningsmotstandere, for deretter å peke på at det er innlysende at det kan være særlig problematisk dersom folk er traumatisert av krig.
At jeg nevner krigsflyktninger, uten å legge til spekulasjoner om folk som utnytter migrasjonssystemet, betyr ikke at jeg er fremmed for problemstillingen.
Det virker som du har et problem med uttalelser om migrering, som ikke spesifikt problematiserer migrasjon, og det er nok ditt problem.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trym Mogen i Dagbladet kommer jo med helt feil informasjon om Sharpie Gate. Han sier folk hevder at pennene ble manipulert slik at en Trump-stemme fremstod som Biden-stemme da de ble tellt...

Det som er saken er at enkelte Trump velgere skal ha fått utdelt en spesiell type penn(sharpie) som ikke lar seg lese i tellemaskinene, og dermed blir stemmeseddelen forkastet. Sharpie Gate ble vel debunka med at de seddlene som ikke går igjennom maskina ikke blir forkastet, men lagt til side for manuell telling.

Mulig det jeg skriver er helt på trynet også, men er ihvertfall ikke så hinsides som han hevdet i live-sendingen 😁

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...