Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (51 minutter siden):

Jepp!

Lurer på hva de folka som sa at Intel bare var et par fps raskere i spill enn zen2. Betyr det at zen 3 er lik i gamingytelse som zen 2? 😂

3900x er jo *nesten* bare å kaste i søpla i forhold til 5900x  :p

Jeg venter på 5900X, men min forventning til spillytelse er at RTX 3080 (eller RX 6800 XT om jeg får tak i det) vil være flaskehalsen i de fleste spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (2 timer siden):

AMD er jo vinner her. Vinner stort out of the box, for de fleste som kjører XMP på f.eks 3600 eller 3800. Intel vinner kun marginalt med super tuned (8 FPS avg med en 10900K for 1000 kr enn 5800X).

I tillegg er det bare testet med ett spill. Noen spill er Intel bedre på, f.eks red dead redemption. 

Her i 5600X vs 10600K tuned duellen i flere spill, og Zen 3 vinner på alle utenom nevnte RDR. Så, ja. :)

Endret av Frode789
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (8 timer siden):

Her var det mye rare timings. De primære er bra, tRC, tCWL og tRFC er bra. tRRDS/L, tFAW og tWR er jo ekstremt slakke, disse er av stor betydning for spillytelse. tRTP er også høy. Standard for dram calc fast er 4/6/16 og 16. tWR pleier å gå fint på 10, tRTP bruker å kjøre fint på 10.

Edit: skrivefeil. 

For å ikke nevne T2 Cmd rate..

Her er mine bdie 24/7 timings som jeg har brukt i nesten 1 år nå: (4 sticks)1010600400_results3950x.thumb.png.27b969c5305bfe6493c0842b602dd3ee.png

Bare synd min cpu ikke takler høyere f-clock.. Rammen kan kjøre disse timingene til minimum 3800 MT/s.

Får se hvor langt jeg kommer når 5950x endelig dumper ned i postkassen.. 

Og før Nizzen kommenterer at han får bedre score/latency i denne benchmarken: Den heter jo trossalt Intel(R) Memory Latency Checker :)

Endret av Ola Norman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (9 timer siden):

Her er minnetimings til den siste testen som er på 213fps. Cpu var på 4.775GHz
unknown.png

Det der er jo bokstavelig talt "XMP"-timings + tRC og tRFC justert manuelt.

Med mindre det er noe magisk som skjer med minnekontrolleren forbi 4000 MHz kan tWR, tRRDS, tRRDL, tFAW, og tRTP alle halveres. Med gode minnebrikker kan nok tWTRS og tWTRL også halveres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (33 minutter siden):

Det der er jo bokstavelig talt "XMP"-timings + tRC og tRFC justert manuelt.

Med mindre det er noe magisk som skjer med minnekontrolleren forbi 4000 MHz kan tWR, tRRDS, tRRDL, tFAW, og tRTP alle halveres. Med gode minnebrikker kan nok tWTRS og tWTRL også halveres.

+1

Her begynner vi snakke tunet minne på zen3 2000 mhz f-clock5600x_4000_CL15.jpg.d2262e299fab402dfaebc7874a0212d5.jpg

Screenshot hentet herifra

Endret av Ola Norman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Frode789 said:

AMD er jo vinner her. Vinner stort out of the box, for de fleste som kjører XMP på f.eks 3600 eller 3800. Intel vinner kun marginalt med super tuned (8 FPS avg med en 10900K for 1000 kr enn 5800X).

I tillegg er det bare testet med ett spill. Noen spill er Intel bedre på, f.eks red dead redemption. 

Her i 5600X vs 10600K tuned duellen i flere spill, og Zen 3 vinner på alle utenom nevnte RDR. Så, ja. :)

Hei Frode. Jeg postet ikke denne for å disse AMD på noen måte, tvert imot så synest jeg det var mye bedre enn forventet 😉

At en maks tunet intel sannsynligvis er noen hårstrå forran har ikke stoppet meg fra å bestille en 5900X. Ellers så har jeg Ryzen 1k og 3k her hjemme 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (8 minutter siden):

Ja helt topp notch med 31999 MB/s skrive ytelse i AIDA... :p

 

Det er pga en CCX, skriveytelsa blir halvert på 8 kjerner eller lavere på Zen 2 og 3. Du må ha 12 eller 16 kjerner for å få 55k+ MB/s. AMD gjorde det kompromisset på Zen 2 da skriveytelsa har svært lite å si unntatt i noen svært få scenarioer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (34 minutter siden):

Hei Frode. Jeg postet ikke denne for å disse AMD på noen måte, tvert imot så synest jeg det var mye bedre enn forventet 😉

At en maks tunet intel sannsynligvis er noen hårstrå forran har ikke stoppet meg fra å bestille en 5900X. Ellers så har jeg Ryzen 1k og 3k her hjemme 😊

Post i denne tråden du og :) Ser ut som overheaden på rundt 190 fps på CPU game fra Zen 2 er borte med Zen 3. SOTTR er en av få spill som virkelig utnytter raskt minne+dual rank og der kaffe og kometsjø kan skinne vs Zen 3 ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (11 timer siden):

Jepp!

Lurer på hva de folka som sa at Intel bare var et par fps raskere i spill enn zen2. Betyr det at zen 3 er lik i gamingytelse som zen 2? 😂

3900x er jo *nesten* bare å kaste i søpla i forhold til 5900x  :p

Hvem var det egentlig som sa Intel bare var et par fps raskere enn Zen 2? I 4k kanskje, men jeg har ihvertfall vært konsekvent på at en godt tweaka 10900K er rundt 20% raskere enn en godt tweaka 3900X i 1080p og lavere jmf i2hard som jeg vurderer som gode på å teste plattformene nær max :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere, men jeg lurer på om Deal.no prøver å gjøre seg noen ekstra kroner siden etterspørselen er så høy.

Har oppdaget ved gjentatte aneldninger (skjer gjerne på nattestid) at de legger ut 5950x med 1 til 2 på leverandørlager til 11.105,- kroner, så går prisen tilbake til 9.297,- etter disse er solgt.

Hva tror dere? Ser også at Kl.ink også skal få inn 5950x, men dette er CPUer uten eske som er importert fra EU, så virka litt for spesielt for min smak.

Lenke til kommentar
xryzor skrev (29 minutter siden):

Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere, men jeg lurer på om Deal.no prøver å gjøre seg noen ekstra kroner siden etterspørselen er så høy.

Har oppdaget ved gjentatte aneldninger (skjer gjerne på nattestid) at de legger ut 5950x med 1 til 2 på leverandørlager til 11.105,- kroner, så går prisen tilbake til 9.297,- etter disse er solgt.

Hva tror dere? Ser også at Kl.ink også skal få inn 5950x, men dette er CPUer uten eske som er importert fra EU, så virka litt for spesielt for min smak.

Jepp: https://kl.ink/prosessorer/AMD-Ryzen-9-5950X-Tray

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...