Jump to content
Pallehysa

Er det etisk forsvarlig å spise kjøtt?

Recommended Posts

On 11/21/2020 at 9:28 PM, Thorny said:

Ordet eskimo er nå ansett som en 'racial slur' på linje med N-ordene. Bryr ikke meg, bare til opplysning.

Hun Vegan eskimo, som jeg linket til tidligere, har en lenger post hvor hun har masse meninger om ordet, og hvorvidt det er nedsettende eller ikke.
Opprinnelig betyr det visst (klønete oversatt til norsk) den som knyter snø-sko.

Jeg aner ikke hvor mange som deler hennes syn på dette, for som med andre lignende ord, så kunne det jo benyttes nedsettende, eller for å rettferdiggjøre undertrykkelse, og dermed påta seg flere konnotasjoner.
Men hennes ståsted ser ut til å være at man stjeler deres eget ord for seg selv, ved å påstå det er nedsettende, og ikke kan brukes.

Det ble kanskje mye informasjon om noe du har etablert at du ikke bryr deg om, men jeg så det tilfeldig da jeg kom over siden hennes, og tenkte kanskje det var en interessant tileggsinformasjon, til metadiskusjonen om eskimoer og kjøtt.