Gå til innhold

Er det etisk forsvarlig å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

34 minutes ago, Gouldfan said:

De er ute på sommeren om det er det du mener i en sølete inhengning. Jeg tror grisene liker slikt. Grisene var glade og nysgjerrige, ingen skader.

Dette er mange år siden, det er mange flere krav nå som går på dyrevelferd.

I Norge er vi feks mye bedre på dyrevelferd enn feks EU.

 

De fleste grisene i Norge har vel aldri sett sola, eventuelt et sekund på vei inn i slaktebilen?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (46 minutter siden):

Jeg bare følte jeg hadde gjort en ganske omfattende jobb ved å legge ved troverdige kilder, også var det litt skuffende å se deg begynne på nytt, som om ingenting var skjedd.

Jo men eg har da aldri betvilt dine kilder? At eg kommenterer på andres innlegg, betyr jo ikkje at eg betviler det du har ytret?

 

Atib Azzad skrev (1 time siden):

Jeg sikter spesifikt til alle gangene du antyder at påstandene er preget av føleri og propaganda, uten å kunne peke på hva du har reagert på når jeg spør.

Det var jo ikkje spesifikt? Har du konkrete eksempler?

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (2 timer siden):

ta deg ein tur innom storfe produksjonen rundt om i Norges land. Du kan få klappe dyra, og sjå kor godt dei har det.

Husker generelt at grisefjøs har vært upopulære steder. Trolig fordi stanken der var verre enn den i andre fjøs, og fordi det kanskje var grisehyling fra fjøset. Og det var snakk om at det måtte brukes hørselvern der inne. 

Alle ville vise fram kyllinger, kuer, geiter og hester. Men ingen ville vise fram griser. Kanskje det var en grunn til det.. Når bøndene sier at de ikke kan holde full oversikt over så mange dyr, er det naturlig å foreslå at de skal kutte ned. Men hvordan skal de klare seg som bønder med en mye mindre drift. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Pallehysa said:

*snip*

Jeg angrer litt på at jeg startet dette, vet ikke hvorfor jeg så for meg at det skulle være så hensiktsmessig.
Jeg opplever din bagatelisering av problemene som avdekkes, som at du har betvilt mine kilder også.
Men innser at dette er en helt meningsløs digresjon, håpet mitt var vel at du skulle lese igjennom tråden en gang til, og se om det ikke var rom for å moderere synet ditt på industrien en smule, men jeg tar dette på egen kappe og beklager avsporingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet litt på slakteri. Masse blod, gørr og dritt. Litt hyling. Men jeg så aldri noen dyr som led. Jeg stod dog mest rett etter at sauen ble drept.

Jeg vokste opp med naboer og familie som er småbønder. De er oppe om natta om et dyr er sykt og virker som om de bryr seg. Lettere å bry seg om 12 kyr enn om 2000 griser.

Når kyr står ute på beite om gomler gress så ser det ut som om de har det bra.

Noen av de styggeste sakene har vel handlet om ku eller sauebønder som har hatt et sammenbrudd eller blitt dement og siden de er alene på gården i lange perioder så kan det gå veldig langt før noen rekker å gripe inn?

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (32 minutter siden):

Jeg opplever din bagatelisering av problemene som avdekkes, som at du har betvilt mine kilder også.

Tenker du på gris spesifikt her? Eg har allerede annerkjent at eg ikkje har satt meg godt nok inn i det. Men eg kritiserer den overivrige iveren til å bruke slike eksempler på å svartmale heile industrien, inkludert storfe. Det er dette eg kritiserer. Om du har nåke innvendiger, tar eg gjerne imot. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg har jobbet litt på slakteri. Masse blod, gørr og dritt. Litt hyling. Men jeg så aldri noen dyr som led. Jeg stod dog mest rett etter at sauen ble drept.

Jeg vokste opp med naboer og familie som er småbønder. De er oppe om natta om et dyr er sykt og virker som om de bryr seg. Lettere å bry seg om 12 kyr enn om 2000 griser.

Når kyr står ute på beite om gomler gress så ser det ut som om de har det bra.

Noen av de styggeste sakene har vel handlet om ku eller sauebønder som har hatt et sammenbrudd eller blitt dement og siden de er alene på gården i lange perioder så kan det gå veldig langt før noen rekker å gripe inn?

-k

2000 griser er ikke tilfelle, og de store bøndene har bedre fjøs og ordninger for dyrene.

20-40 gris er vel normalen, og griser får være ute i innhegning ofte på sommeren.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Pallehysa said:

Du klarer jo ikkje formulere eit sammenhengende argument. Først påstår du at det som blei vist på Dagsrevyen ikkje var propaganda, for så å påstå at det som blei vist på Dagsrevyen var løgn og nettopp propaganda.

Er det ikke sammenhengende det jeg sier? Hvis en reportasje på nyhetene viser hvor helseskadelig tobakk er, for deretter å intervjue tobakkindustrien hvor de serverer sine løgner, er det da usammenhengende og mangel på argument om man sier at reportasjen a) ikke er propaganda og b) tobakkindustriens svar er propaganda?

Mener du seriøst at du ikke ser sammenhengen i det jeg sier her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Gouldfan said:

Hvordan vet du om det?

Det er nok store forskjeller, men samtidig er det regelverk, og det blir bedre og ikke verre, da for dyra.

At det blir bedre for dyra er jo motbevist nå, og blir motbevist gang på gang når noen gjør ulovlig opptak. Jeg tenker heller vi sier det motsatte, grisene får det jævligere og jævligere.

Hvor mange griser lever livene sine på betong i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Disse søte grisene ser ut som de nyter livet.

Velg produkter som glad gris osv og frittgående høns...

 

Fengsler er ikke så ille, her er et flott eksempel:

Så vi kan vel si at fanger andre steder ikke har det så ille...

Det er ingen her som diskuterer frilandsgris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (10 minutter siden):

At det blir bedre for dyra er jo motbevist nå, og blir motbevist gang på gang når noen gjør ulovlig opptak. Jeg tenker heller vi sier det motsatte, grisene får det jævligere og jævligere.

Hvor mange griser lever livene sine på betong i Norge?

Alle dyr lever innendørs på vintertid, det er greia både for mennesker og dyr i Norge, men byfolk glemmer sånt.

Betong er lettere å holde rent, men du vet kanskje at halm og strødsel brukes for å gjøre det mer komfortabelt for gris på vinteren?

Selv det bruket der jeg jobbet, hadde utendørs innhegning der grisene kunne boltre seg, og alle hadde navn.

Dyrevernere vet hvor de skal filme og gjør det effektivt, jeg synes det er bra av de slik at produsenten Nortura og bøndene blir mer fokusert på dyrevelferd.

 Kritikkverdige forhold bør avdekkes, men jeg tror ikke dyrevernere ville hatt interesse av å filme gården over eller der jeg jobbet.

Dyra hadde det bedre før? Tja kaldere om vinterenni fjøset, men samtidig muligens bedre forhold utendørs.

Jeg er usikker, regulering og regelverk nog kontroll og dyrevern er jo nyere regler.

Og Norge er bedre enn EU.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Abigor skrev (3 minutter siden):

Fengsler er ikke så ille, her er et flott eksempel:

Så vi kan vel si at fanger andre steder ikke har det så ille...

Det er ingen her som diskuterer frilandsgris.

Halden fengsel er jo et av verdens fineste lukkede fengsel, og fengsel i Norge er bedre enn sykehus og institusjoner.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil ikke aktivister avdekke forhold hos frilandsgris, hvorfor skulle de det? Det som diskuteres her er betonggris! Såklart velger jeg å kjøpe frilandsgris hvis jeg har muligheten for det. Men skal man ha mulighet til å kjøpe billig torturert kjøtt? Det mener jeg faktisk ikke skal være tillatt i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (19 minutter siden):

2000 griser er ikke tilfelle, og de store bøndene har bedre fjøs og ordninger for dyrene.

20-40 gris er vel normalen, og griser får være ute i innhegning ofte på sommeren.

Jeg fant et grisefjøs med 3500 griser:

https://www.nrk.no/innlandet/grisefjos-raste-sammen--3500-griser-overlevde-1.13999769
 

Samtidig leste jeg sted at man maksimalt får ha 2100 slaktegris i en Norsk besetning?

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig vil ikke aktivister avdekke forhold hos frilandsgris, hvorfor skulle de det? Det som diskuteres her er betonggris! Såklart velger jeg å kjøpe frilandsgris hvis jeg har muligheten for det. Men skal man ha mulighet til å kjøpe billig torturert kjøtt? Det mener jeg faktisk ikke skal være tillatt i Norge.

Som sagt betong er solid og lett å holde rent, men halm og strødsel brukes av alle seriøse røktere for å gjøre det behagelig.

Som sagt byfolk som ikke husker vinteren og at det er kaldt i Norge klager på dette. Hadde vi levd i middelhavet eller Frankrike så kunne grisene gå ute hele året... Men vi er bedre enn EU som sagt.. altså på dyrevern og regelverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...