Gå til innhold

Null renter til evig tid


Shifu77

Anbefalte innlegg

Ja vi har nå fått bekreftet igjen av verdensøkonomien at null rente er med på å gjøre selv pandemitider til det bedre.

 

Så da er vel saken klar, da burde jo det fungere på en normal dag også skulle man tro i allefall.

 

Så da får vi jo bare fjerne disse rentene en gang for alle.

 

Kan ikke forstå hva godt det gjør å ha renter, hvis det å fjerne de skal kunne hjelpe på selv en pandemi, så burde det vel også klare resten av disse problemene og??

 

Så hva med å sørge for forbud av renter til evig tid?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Styringsrenten er til for å bremse høy vekst i økonomien, eller for å øke vekst i en dårlig økonomi. Nå når økonomien er dårlig, er styringsrenten et fint virkemiddel for å hjelpe økonomien til tross for permiteringer og tvangssalg. Konsumprisindeksen skal stige 2-4% årlig, og styringsrenten er satt deretter for å nå målene. Har vi ekstremt høy vekst/inflasjon i økonomien vil rentenivåene kunne nå 2 siffer.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/26/2020 at 10:23 PM, Stu1 said:

Styringsrenten er til for å bremse høy vekst i økonomien, eller for å øke vekst i en dårlig økonomi. Nå når økonomien er dårlig, er styringsrenten et fint virkemiddel for å hjelpe økonomien til tross for permiteringer og tvangssalg. Konsumprisindeksen skal stige 2-4% årlig, og styringsrenten er satt deretter for å nå målene. Har vi ekstremt høy vekst/inflasjon i økonomien vil rentenivåene kunne nå 2 siffer.

Joda slik systemet fungerer nå i dag så er jo det en av "forklaringene" men ved å fjerne rentene så er det jo heller ingen inflasjon.

Dette er er utdatert system dette, usikker på hvor mange årtusener gammelt, basert på utdaterte data, vrangforestillinger og menneskehandel som fremdeles er selve "økonomien". Og fremdeles så er det andre som stikker av med kaka, og rentene er en av de mest sentrale tingene for å få dette til.

Og ikke minst, hvis alle skal jobbe og alle skal betale, hvem er det da som skal ha alle disse pengene og hvorfor skal de ha penger for all jobben alle andre gjør?? Som nå i Corona tiden, eller Korona tiden – hvem er det som skal ha penger for dette – og hvorfor er det en god ide å gi noen andre mennesker alle disse pengene helt uten at de gjør noe som helst??

Dette økonomiske systemet skulle jo i allefall hatt minst like mange oppdateringer som f.eks. Windows, IOS, android mfl. - men neida, det har det ikke fått selv på vesetnlig lengre tid i drift..

I tillegg, økonomi eksisterer jo ikke i naturen og alt vi er avhengige av er jo fra naturen, så hvorfor må vi ha ett konsept som økonomi i det heletatt??

Hvis vi ser på de tilgjengelige naturresursene som vi har, så lever vi i en overflod uten sidestykke, og hvis alt dette i utgangspunktet er gratis og utømmelig, hva skal vi med økonomi og renter??

Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (På 1.11.2020 den 16.56):

Ja vi har nå fått bekreftet igjen av verdensøkonomien at null rente er med på å gjøre selv pandemitider til det bedre.

 

Så da er vel saken klar, da burde jo det fungere på en normal dag også skulle man tro i allefall.

 

Så da får vi jo bare fjerne disse rentene en gang for alle.

 

Kan ikke forstå hva godt det gjør å ha renter, hvis det å fjerne de skal kunne hjelpe på selv en pandemi, så burde det vel også klare resten av disse problemene og??

 

Så hva med å sørge for forbud av renter til evig tid?

Eg kan gjerne låne penger av deg til 0% rente. Hvor mye har du? Låner gjerne i 40 år.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 28.11.2020 den 7.49):

Den beste styreformen er:

60-70% rødt

20-40% grønt

10-20% blått

Bare å stemme riktig ved neste valg. Da blir alt riktig fordelt. Sånn som det er nå, er alt over styr.

En sånn sammensetning over lengre tid, så er det ikke så mye å fordele til slutt :) Verdiskapning og kjøpekraft gir mer verdier å fordele

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 minutter siden):

Med 100% rødt og 0% av de to andre, så er jeg enig. Da kan det blir fattigslig. Det må være en viss dynamikk.

Jeg tenker en jevnere fordeling funker bra, det har det gjort over lengre tid i Norge. Ja vi har enkelte rike mennesker her, men samtidig så er det ikke enorme gap mellom høye stillinger og lave stillinger som i andre land.  Vi er opptatt av å hjelpe de som er fattigere stilt, samtidig som man har muligheten til å tjene seg søkk rik. 

Når det gjelder rente, så synes jeg det er vanskelig å forstå helt hvordan det funker, men det er for meg umulig å forstå hvordan det skulle fungert uten renter? Hvordan skulle man feks fått råd til bolig? Hvem ønsker å låne ut penger til folk med den risikoen det innebærer?  Skal staten gi deg pengene, og så må du betale tilbake? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Jeg tenker en jevnere fordeling funker bra, det har det gjort over lengre tid i Norge. Ja vi har enkelte rike mennesker her, men samtidig så er det ikke enorme gap mellom høye stillinger og lave stillinger som i andre land.  Vi er opptatt av å hjelpe de som er fattigere stilt, samtidig som man har muligheten til å tjene seg søkk rik. 

Når det gjelder rente, så synes jeg det er vanskelig å forstå helt hvordan det funker, men det er for meg umulig å forstå hvordan det skulle fungert uten renter? Hvordan skulle man feks fått råd til bolig? Hvem ønsker å låne ut penger til folk med den risikoen det innebærer?  Skal staten gi deg pengene, og så må du betale tilbake? 

Funker bra? Vi er på vei mot stupet. Det fungerer bra for -deg-, men ikke for hundretusenvis av mennesker, som er fattige og sliter og strever. Men det er nettopp derfor rike og middelklasse har det "bra", fordi fattige må jobbe livet av seg for å holde dem oppe. Jeg synes det er enorme gap. Du har kanskje ikke levd på sosialstønad før i lengre perioder, så du har kanskje ikke førstehåndserfaring.

Vi kunne innført borgerlønn. Da vil folk jobbe ut fra altruisme, interesse, lidenskap, arbeidsglede og de ekte verdiene, og ikke de falske, som er å ta rotta på sin neste. Da vil -flere- jobbe og skape mer overskudd. Det er ikke kommunisme, men planøkonomi. Vi behøver ikke forkaste demokrati bare fordi vi omstiller til planøkonomi. Og så er det viktig da, dette med innvandring. Vi må kontrollere innvandringen. Ikke bare slippe inn folk som får 5-10 barn uten å jobbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 timer siden):

Funker bra? Vi er på vei mot stupet. Det fungerer bra for -deg-, men ikke for hundretusenvis av mennesker, som er fattige og sliter og strever. Men det er nettopp derfor rike og middelklasse har det "bra", fordi fattige må jobbe livet av seg for å holde dem oppe. Jeg synes det er enorme gap. Du har kanskje ikke levd på sosialstønad før i lengre perioder, så du har kanskje ikke førstehåndserfaring.

Vi kunne innført borgerlønn. Da vil folk jobbe ut fra altruisme, interesse, lidenskap, arbeidsglede og de ekte verdiene, og ikke de falske, som er å ta rotta på sin neste. Da vil -flere- jobbe og skape mer overskudd. Det er ikke kommunisme, men planøkonomi. Vi behøver ikke forkaste demokrati bare fordi vi omstiller til planøkonomi. Og så er det viktig da, dette med innvandring. Vi må kontrollere innvandringen. Ikke bare slippe inn folk som får 5-10 barn uten å jobbe.

Ja, det funker bra. De som bor på gata gjør det av egen vilje, de som sulter, vel... hvor mange sulter egentlig?  Hvorfor skal jeg gidde å jobbe, eller skape meg ekstra verdier, hvis jeg kan leve fett på sosialstønad?  For folk er jobb ett nødvendig onde, å gi alle samme lønn, og så kan du velge om og hva du vil jobbe med, vil ikke føre til at de viktige jobbene blir utført, tvert imot. Vi vil få en hel haug av folk, som heller ønsker å dyrke familieliv, hobby og reiser, og da vil det selvfølgelig gå lut til helvete.  Ja, det hadde vært hyggelig å levd i en slags gedigen kardemommeby, men det funker ikke. Brannmenna som skal redde tobias i tårnet, har valgt å være hjemme den dagen, og er i sin fulle rett til det, siden det ikke får noen konsekvenser for de uansett. 

I norge kan du tjene ganske fett, tett oppimot snittlønn av å jobbe i butikk, det krever altså null utdannelse, ingen år på skolebenken, kort opplæring. Det vitner om ett godt velferdssamfunn, der selv enkle jobber, som regel ikke betales med luselønn, men gir folk mulighet til å faktisk kjøpe og eie egen bolig, og på den måten opparbeide seg verdier. 

Og det er ikke slik at de fattige holder de rike oppe, grunnen til at noen har sjangs til å bli rike, er fordi produkter og tjenester blir solgt, i samfunn (som Norge) der kjøpekraften i befolkningen er stor, så er det faktisk ikke til å unngå at noen tjener penger, det positive her til lands, er at en mindre del av verdiene går til de rike, siden lønningene blant de på gulvet tross alt er ganske høye.

I ett samfunn slik du forespeiler, så har man også et problem til, hva hvis ingen vil være brannmenn? En høyrisikabel jobb, med vakt døgnet rundt, intens trening, kursing osv? Hva gjør man da? Skal man tvinge noen til å være brannmann? 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 timer siden):

Funker bra? Vi er på vei mot stupet. Det fungerer bra for -deg-, men ikke for hundretusenvis av mennesker, som er fattige og sliter og strever. Men det er nettopp derfor rike og middelklasse har det "bra", fordi fattige må jobbe livet av seg for å holde dem oppe. Jeg synes det er enorme gap. Du har kanskje ikke levd på sosialstønad før i lengre perioder, så du har kanskje ikke førstehåndserfaring.

Vi kunne innført borgerlønn. Da vil folk jobbe ut fra altruisme, interesse, lidenskap, arbeidsglede og de ekte verdiene, og ikke de falske, som er å ta rotta på sin neste. Da vil -flere- jobbe og skape mer overskudd. Det er ikke kommunisme, men planøkonomi. Vi behøver ikke forkaste demokrati bare fordi vi omstiller til planøkonomi. Og så er det viktig da, dette med innvandring. Vi må kontrollere innvandringen. Ikke bare slippe inn folk som får 5-10 barn uten å jobbe.

Hva snakker du om? Minstelønn på de fleste ukvalifiserte jobber er på 150-200kr/t. Det gir 24.000 - 32.000kr før skatt (ca 18.000 - 22.000 etter skatt). Det er uten noe overtid, vanlig 8 timers arbeidsdag, 5 ganger i uka. Ein kan leve veldig god liv i Noreg for 20.000kr. Ein må prioritere hva ein ønsker å bruke pengene på, men ein har råa til å leie 50kvm leilighet, kjøpe mat, betale bilutgifter og har til overs til å kjøpe ny iphone/PS5/gucci eller dra på ferie eit par ganger i året. 

Er det 2 som bor sammen og jobber, så kan ein spare i 5 år og ta opp boliglån. 2 år senere kjøpe seg splitter ny bil. Det er med minstelønn! Å kalle det for "strever og sliter" er å dra litt langt. Ta ein tur til uland, så får du se hva "streve" betyr. Det er å jobbe 14 timer 7 ganger i uka og velge om du skal kjøpe mat eller medisin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 timer siden):

Ja, det funker bra. De som bor på gata gjør det av egen vilje, de som sulter, vel... hvor mange sulter egentlig?  Hvorfor skal jeg gidde å jobbe, eller skape meg ekstra verdier, hvis jeg kan leve fett på sosialstønad?  For folk er jobb ett nødvendig onde, å gi alle samme lønn, og så kan du velge om og hva du vil jobbe med, vil ikke føre til at de viktige jobbene blir utført, tvert imot. Vi vil få en hel haug av folk, som heller ønsker å dyrke familieliv, hobby og reiser, og da vil det selvfølgelig gå lut til helvete.  Ja, det hadde vært hyggelig å levd i en slags gedigen kardemommeby, men det funker ikke. Brannmenna som skal redde tobias i tårnet, har valgt å være hjemme den dagen, og er i sin fulle rett til det, siden det ikke får noen konsekvenser for de uansett. 

I norge kan du tjene ganske fett, tett oppimot snittlønn av å jobbe i butikk, det krever altså null utdannelse, ingen år på skolebenken, kort opplæring. Det vitner om ett godt velferdssamfunn, der selv enkle jobber, som regel ikke betales med luselønn, men gir folk mulighet til å faktisk kjøpe og eie egen bolig, og på den måten opparbeide seg verdier. 

Og det er ikke slik at de fattige holder de rike oppe, grunnen til at noen har sjangs til å bli rike, er fordi produkter og tjenester blir solgt, i samfunn (som Norge) der kjøpekraften i befolkningen er stor, så er det faktisk ikke til å unngå at noen tjener penger, det positive her til lands, er at en mindre del av verdiene går til de rike, siden lønningene blant de på gulvet tross alt er ganske høye.

I ett samfunn slik du forespeiler, så har man også et problem til, hva hvis ingen vil være brannmenn? En høyrisikabel jobb, med vakt døgnet rundt, intens trening, kursing osv? Hva gjør man da? Skal man tvinge noen til å være brannmann? 

Ja, du hopper over 80% av det jeg skriver, da er det umulig å diskutere. Jeg skrev grunnene til hvorfor folk vil jobbe og utvikle seg selv om penger ikke er et tema. Selv de vanskelige og mer utfordrende og risikable jobbene mener jeg at det alltid vil være noen som vil ta.

Man skal huske på at man også tjener lønn i tillegg til borgerlønn. 10% fritt marked. Litt forskjeller er greit. Men ikke så mye som det er i dag. 80% fritt marked, 10% grønt og 10% rødt.

 

aomt skrev (6 timer siden):

Hva snakker du om? Minstelønn på de fleste ukvalifiserte jobber er på 150-200kr/t. Det gir 24.000 - 32.000kr før skatt (ca 18.000 - 22.000 etter skatt). Det er uten noe overtid, vanlig 8 timers arbeidsdag, 5 ganger i uka. Ein kan leve veldig god liv i Noreg for 20.000kr. Ein må prioritere hva ein ønsker å bruke pengene på, men ein har råa til å leie 50kvm leilighet, kjøpe mat, betale bilutgifter og har til overs til å kjøpe ny iphone/PS5/gucci eller dra på ferie eit par ganger i året. 

Er det 2 som bor sammen og jobber, så kan ein spare i 5 år og ta opp boliglån. 2 år senere kjøpe seg splitter ny bil. Det er med minstelønn! Å kalle det for "strever og sliter" er å dra litt langt. Ta ein tur til uland, så får du se hva "streve" betyr. Det er å jobbe 14 timer 7 ganger i uka og velge om du skal kjøpe mat eller medisin. 

Nå er jo alt sinnssykt dyrt også. Det høres mye ut med 20 000 etter skatt, men jaggu forsvinner det fort hvis man skal følge med i tida og ikke spise bønner og loff og drikke springvann hver dag. Gjør alt gratis. La alle spise hva de vil når de vil .. gjøre hva de vil når de vil. Fjerne fundamentale bekymringer. Da blir det motiverende å jobbe. Da blir det liksom verdt det. Det er ikke verdt det når noen kan spille, blogge eller finne på noe annet tull og tjene titalls millioner, og andre må jobbe i kulda hver dag og ikke sitte igjen med noenting.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 timer siden):

Ja, du hopper over 80% av det jeg skriver, da er det umulig å diskutere. Jeg skrev grunnene til hvorfor folk vil jobbe og utvikle seg selv om penger ikke er et tema. Selv de vanskelige og mer utfordrende og risikable jobbene mener jeg at det alltid vil være noen som vil ta.

Man skal huske på at man også tjener lønn i tillegg til borgerlønn. 10% fritt marked. Litt forskjeller er greit. Men ikke så mye som det er i dag. 80% fritt marked, 10% grønt og 10% rødt.

 

Nå er jo alt sinnssykt dyrt også. Det høres mye ut med 20 000 etter skatt, men jaggu forsvinner det fort hvis man skal følge med i tida og ikke spise bønner og loff og drikke springvann hver dag. Gjør alt gratis. La alle spise hva de vil når de vil .. gjøre hva de vil når de vil. Fjerne fundamentale bekymringer. Da blir det motiverende å jobbe. Da blir det liksom verdt det. Det er ikke verdt det når noen kan spille, blogge eller finne på noe annet tull og tjene titalls millioner, og andre må jobbe i kulda hver dag og ikke sitte igjen med noenting.

Penger er alltid ett tema, og det å tro at mennesket skal finne glede i å gjøre en jobb for alles felles beste er utrolig naivt. Ja, det finnes noen mennesker med disse verdiene, men i det store og det hele, så fungerer ikke verden eller samfunn slik. 
Hvor skal du få tak i penger til å finansiere en borgerlønn? Det er ca 4,8 millioner mennesker over 18 år i Norge, med en borgerlønn på latterlige 250.000 kr til hver ( langt fra nok til å leve bra), så vil dette koste samfunnet; 1 200 000 000 000 kr i året..... I tillegg så jobber halvparten av landet i staten, og skal få, tja 300.000 derfra også. Hvordan skal dette finansieres? Skal vi la de superrike betale? Hva når de så er blakke etter noen måneder? Begynne å trykke penger selv? gå over til byttesamfunn? 

Alt er ikke sinnsykt dyrt, og uansett hvor dyrt ting er, så løses det ikke ved å kaste penger på det. Har man lite penger, så må man lære seg å behandle penger. Har man mye penger, så er det ofte fordi man forstår hvordan man skal behandle penger. 
 

Kan du neven en yrkesgruppe som jobber i kulda hver dag uten å sitte igjen med noenting? 

Lenke til kommentar

Idèen er vel at alle jobber gratis, når de vil, om de vil og med hva de vil(gitt kompetanse så klart), mot en flat sum på 20 000 i måneden, evt ingenting men får alt gratis og jobber gratis, gitt at du gidder å jobbe da.

Gidder du ikke jobbe? null stress, du får uansett det samme som alle andre

Lenke til kommentar

Det vil ALDRi være sånn i et samfunn at alle er fornøyde. Aldri.

Men det er nå en gang sånn at i Norge så kan man, som tidligere nevnt her ha en jobb som ikke krever noen form for utdannelse, og allikevel få utbetalt lønn som gjør at man kan leve veldig behagelig.

Det er dyrt i Norge, men det står i stil med lønnsnivået for øvrig.

Er de aller aller fleste i Norge fornøyd med hvordan det er i dag? Ja.

Ville majoriteten stemt for en så stor forandring som å innføre borgerlønn? Nei, fordi det ikke er et behov 

Og jeg gjentar: Men det vil uansett aldri være sånn at alle er fornøyde

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (49 minutter siden):

Og jeg gjentar: Men det vil uansett aldri være sånn at alle er fornøyde

Noe som menneskets natur heller neppe kan oppnå. Ikke bare fordi det å gjøre alle fornøyde er umulig på en så stor og kompleks skala, men fordi det paradoksalt nok ville gjort en høy andel misfornøyde med tiden (complacency). Misnøye, eller da et ønske om noe annet eller bedre, er jo nettopp grunnen til teknologisk fremgang. Og er individene som drar utviklingen fremover, ikke massene. Massene tjener på dette, men det må også individet. 

Taurean beskriver forresten en utopisk og i mitt hode ikke oppnåelig verden. Det finnes neppe mer enn en håndfull mennesker som kan anses som fullstendig altruistiske. Som altså ville gjort en jobb kun for andre, uten å på et tidspunkt forvente å få noe tilbake. Det blir ingen motivasjon til å skape noe, dersom man ikke får det man anser som tilstrekkelig økonomiske muligheter igjen for det. 

Tar man eksempelvis de utopiske/dyspotiske spådommene om automati- og robotisering, hvor vi alle skal kunne motta en slags borgerlønn i form av robotskatt er jeg redd "arbeidsledigheten" fører til langt høyere andel rus og kriminalitet. Ingen har fasit på dette og jeg skal ikke tillegge andre meninger; dette er hva jeg tror vil/ville skje. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...