Jump to content

Stu1

Medlemmer
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8 :)
  1. Jeg tenker på kvadratroten... Er det noen regel som sier man kan gjøre dette? Når skal man gjøre det? Hvordan blir denne utregningen? 6*(sqrt2)?
  2. Etter en grundig diskusjon med en kompis, kom jeg fram til at fasiten er feil. Det de har gjort feil er at de har glemt å snu ulikhetstegnet når de dividerte på et negativt tall.
  3. men hvorfor? Det eneste jeg gjør er å plusse på 3x og trekke fra 2 på begge sidene. I følge reglene kan jeg gjøre dette i en ulikhet uten at det endrer ulikhetstegnet?
  4. Fasiten kommer fram til det motsatte, men jeg har tilsynelatende ikke brutt noen regler.
  5. Beklager, kan ikke hjelpe deg. Ønsker derimot å belyse hvor sinnsykt der at et av verdens største firma har mer eller mindre null kundeservice til vanlige brukere. Kun til bedrifter. De skulle nesten vært pålagt å utbedre kundeservicen sin.
  6. Hei. Vi har en bedrift hvor vi selger mat. Til denne bedriften hører det også til en facebook side med messenger. Vi får inn mye meldinger her, som går direkte til daglig leder. Jeg har prøvd å finne en løsning, hvor meldingene går direkte til en datamaskin tilgjengelig for de ansatte, slik at de, uansett hvem som er på jobb, kan svare på meldingene. Det vi prøver å unngå er at de som er på jobb ikke har tilgang til daglig leders private facebook konto. Hvilke alternativer har vi fremfor oss da? Jeg ser for meg følgende kan være noe: Vi oppretter en "ansatt" facebook konto som er innlogget til en hver tid, som også har en rolle på siden som tillater å svare på meldinger vi får gjennom messenger. Om det på noen måte er mulig å logge inn med bedriftens facebook (de har selvsagt ikke egen facebook profil, bare egen side) i en egen desktop software som kun tillater å se messenger interface. Å gi en del av de ansatte til riktig rolle slik de kan logge inn med sin private facebook når de er på jobb og svare på meldinger via den (dette er lite foretrukkent da det hadde blitt tungvindt samt at sikkert ikke alle er komfortabel med å logge inn med privat konto på en PC tilgjengelig for alle ansatte. Der er også mange ansatte så det måtte blitt mange med den rollen på siden) Eventuelle andre løsninger? Setter stor pris på hjelp.
  7. Tusen takk, dette hjelper stort! Når var det du hadde eksamenen?
  8. For sent nå, Erna og Monica leste tråden din og nå har satt opp kontroller langs hele østlandet. Du får prøve igjen i morgen.
  9. Hei. Vurderer mulighetene mine for å studere i utlandet. Jeg har sjekket litt på nett, og har funnet mye interresant av skoler. Jeg er dog ikke sikker på hva jeg hadde kommet inn på med mitt norske snitt fra VGS. Jeg fyller 23 når jeg skal søke neste år (8 alderspoeng), og vil ha et snitt på rundt 4.3 - 4.6. På mitt norske vitnemål vil jeg ha realfagspoeng i S1 + S2, og har allerede realfagspoeng i informasjonsteknologi 1 (dvs totalt 1.5 realfagspoeng). Jeg vil også ha fullført 1 årsstudium (2 tilleggspoeng). Det vil si, mine norske konkurransepoeng totalt vil ligge på 54.5 - 57.2. Jeg er litt usikker på hva man teller med i de forskjellige utenlandske skolene, eller hvordan man konverterer. Er det noen som har tips om gode utenlandske handelshøyskoler / business schools jeg kan komme inn på med mitt snitt slik det er i dag? Gjerne også fortell om deres erfaringer med å studere i utlandet!
  10. Hei. Saken her er egentlig at jeg bestemte meg i år for å ta opp matematikk s1 og s2 for å være bedre forberedt til økonomistudier neste år. Jeg går ikke på en VGS, men går et nettstudium. Jeg tar S1 via selvlære, og det går mildt sagt ikke særlig bra. Jeg fikk 6'er i begge P-mattene på 4PBY forrige skoleår, men da hadde jeg faktisk lærer og folk jeg jobbet ilag med. Det har jeg ikke i år, og jeg merker jeg begynner å bli stresset. Eksamenen er om nå 2 mnd (hadde 3 mnd da jeg begynte) og merker at jeg stopper opp på nesten alt og sliter veldig med å forstå selv grunnleggende regler. Jeg har hittil brukt en kompis med ingeniørmatte til leksehjelp, men han er helt ærlig (ikke ta det personlig, Fredrik) en elendig lærer. Jeg har funnet YT videoer (mye fra sonans og bergens handelsgymnas) som noen ganger har hjulpet og noen ganger forvirret like mye. Hva kan jeg gjøre for å lære dette bedre? Jeg merker jeg sliter med grunnleggende regler. Er det noen som vet om en god lærer på youtube de kan tipse om? Eller ett nettkurs som sikter seg spesifikt inn på matten vi har i S1? Jeg har forsåvidt også prøvd PL, men det var litt rotete egentlig. Kan godt hende jeg bruker han igjen uansett. Jeg har hørt om mulighet for å være hospitant i et klasserom, men er egentlig ikke så keen på å sitte i et stappa klasserom i et uventilert bygg fra sent 1800-tallet fullt av elever som er 5-6 år yngre en meg. Jeg må ha 5 for å opprettholde snittet mitt... Siktet meg originalt inn på 6'er, men det er egentlig umulig uten den type gjennomgang, testing og oppfølging jeg fikk på VGS. Neste semester er det S2 og da skal jeg ta fysisk klasseromsundervisning. Dette er såklart i tillegg til universitetsstudiet mitt. Alle gode råd taes med stor takknemelighet! Hilsen desperat mann.
  11. Om du virkelig mener det du skriver, burde du nok satse på et parti som faktisk legger opp til verdiskaping, entrepenørskap og bedrifters økonomiske vekst. I kommunistenes verden er der ingen nyskaping, høyere utdannelse eller entrepenørskap. Jeg sier ikke du er kommunist, men jo lengre du går mot venstre jo mindre får du av nettopp dette her. Kapitalisme er hva som etter hvert hadde gitt markedet mulighet til å tilpasse seg en verden med mindre olje. I dag har vi f.eks Nel ASA som satser stort på hydrogen. Dette selskapet hadde ikke eksistert i norge, hadde vi hatt strammere betingelser for bedrifter og næringsliv. Med mindre du mente PARTIET venstre, som er ganske langt til høyre på den politiske skalaen og ønsker nettopp det jeg skrev her. Takk for det. Personlig har jeg stemt høyre tidligere, men ønsker større markedsliberalisme en hva høyre ser for seg, så jeg stemmer FRP. De har en fantastisk finanspolitikk! Det eneste jeg misliker med høyrepartiene er at de ikke vil beskytte norsk jordbruk. Jeg mener norske jordbruksvarer er av utmerket kvalitet og bør beskyttes som i dag.
  12. Hva mener du med AOF? Der er sikkert noen redoxreaksjoner som må huskes, men proteinsyntesen er vell en del av VG3 naturfag pensumet? Jeg hadde nettopp NAT1004 på påbygg og da var dette noe av det vi hadde om mot slutten av året. Jeg ser heller ingenting om DNA eller arvestoff i Nat1001 boken. Hadde du kanskje nat1002 eksamen? Altså den eksamenen som dekker hele pensumet, ikke en av de oppsplittede 1001(vg1) og 1004(vg3) som man har i et yrkesfaglig løp.
  13. VG3 Boken dekker vell hele pensum husker jeg rett. Hvertfall den jeg hadde på påbygg. En stor tykk bok var det hvertfall, noe å 20 kapittel?
×
×
  • Create New...