Jump to content

Stu1

Medlemmer
  • Content Count

    162
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

39 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

850 profile views
  1. Yrkesfaglig vg1 naturfag har vell kode nat1001, og vg3 har 1003. Går du studiespesialiserende og tar hele faget førsteåret, tar du 1002 mener jeg på. Merk at begge fagene (1001, 1003) blir stående på vitnemålet, men om dette ikke er foretrukket kan du ta 1002 (studiespes) og få alle kompetansemålene samlet under samme karakter. Håper dette var forståelig
  2. Skal til polen snart og tenker å handle med meg litt forskjellig av varer hjem. Noen som har tips til ting som er billig i polen (utenom horer og sprit), som jeg kan ta med meg hjem? Skal til gdansk, så om noen har tips til konkrete butikker er det også fint!
  3. i og med det både er på skjerm og tastatur regner jeg med at det er en software feil. Første råd er å restarte windows explorer. Controll+shift+escape, finn windows explorer, høyreklikk og restart. Løste dette problemet for deg?
  4. La nettopp inn reservasjon for 13 Pro max. Utenom batteri og kamera skulle den visst også ha noe bedre 5g dekning. Jeg vil nok ha denne i 3-5 år, med mindre iphone 14 har store forandringer. Velkommen over til iOS forresten
  5. Poden har nettopp fått nytt nettbrett, og i den anledning trenger jeg et deksel, slik jeg slipper å kjøpe en til. Er det noen som har anbefalinger for et deksel som tåler en støyt, men som ikke får nevnt ipad til å se ut som en disney attraksjon? Jeg ser altså etter noe minimalistisk, gjerne "moderne", i den forstand at det ikke ser ut som vedlegg, men som virkelig tåler påkjenningen av en 4-åring. Takk for bidrag!
  6. Hei. Om man skulle startet en slags "klubb", hvor medlemene betaler organisasjonen for medlemskap, og organisasjonen videre leier et lokale med et annet firma, hvilken selskapsform er mest passende? Det skal aldri deles ut overskudd, der trenger ikke å være eiere heller. Det som ligger igjen i "kassa" skal brukes på renoveringer og uforutsette kostnader.
  7. Jeg mener det er urettferdig strengt, og at å holde opp i mot 80km/t ville vært uforsvarlig. Dette kan også helt sikkert finnes fotfeste for i vegtrafikkloven, derfor feilaktige fakta til grunn for avgjørelsen. Selvfølgelig er det ikke store muligheter for at dette når frem, men jeg skal uansett prøve. Derfor, er det noen her som har erfaring med å klage på praktisk prøve tidligere?
  8. Joda, det kan jeg være enig i, men hvor langt kjører en vanligvis ila de første 6-7 årene? Noen kjører helt ned til 6000km per år, andre kjører kanskje opp til 15000. Noen tar lappen og kjører aldri, og derfor er det kanskje bedre å måle per km, noe som også var grunnen til at jeg oppga km. Jeg regner med å ha kjørt mellom 50-75k. Jeg kjøpte bilen min på 50.000, og den var på 85.000 ca når jeg mistet førerkortet. Jeg har også hatt en bil før denne, men usikker på hvor mange km jeg kjørte den. Du sier selv du har levd et nomadisk liv, og sier samtidig at du har lagt 20-30k km i snitt per år bak deg. Igjen, at du ikke anerkjenner dine 2-300.000km (altså, levetiden til hvertfall 1 bil), som nok erfaring til å kunne si at du er erfaren, men heller flink(?), er jo subjektivt. Føler du at du enda må lære mye, og at du lærer mye hver gang du er ute å kjører? Det er vell litt dette det kommer an på - hvor man ligger på lærekurven. Jeg vil tippe at de siste 5 årene dine på veien har du ikke lært mer enn du gjorde det første året ditt. Jeg mener at sensors vurdering er feil, og det er dette jeg vil begrunne klagen min på. Jeg har ingen planer om å anerkjenne dette, så det har du rett i. 5 tilfeldige mennesker på et internettfora vil nok ikke kunne overtale meg, når jeg ikke engang har latt sensor overtale meg. Jeg mener rett og slett det er for strengt. Uansett var jeg aldri ute etter i hvilken grad jeg hadde feil eller ikke, men heller erfaringer med klage på resultat på oppkjøring. Selvfølgelig forsvarer jeg min egen mening, ikke at det er noe poeng i det da jeg selvfølgelig ikke vil avstå fra å klage bare fordi noen på diskusjon.no synser seg fram til at jeg ikke burde det. Ja, jeg har ikke spesielt stort håp for at en klage vil nå frem, det har jeg forsåvidt aldri hatt, men det er verdt et forsøk. Er det en ting jeg har lært, så er det at det er bare å klage i de aller fleste tilfeller hvor man er misfornøyd med et resultat, gitt at man ikke har noe å tape. På samme måte som at man kan få feil sensor på en prøve, kan man få riktig saksbehandler ved klagen. Jeg har bl.a. erfart at noen har fått tilbake førerkortet 1 år før tiden (en tid på 1.5 år sperrefrist), fordi de klaget til politiet 2 ganger. Den første klagen ble avvist. Derfor er ikke det bare å svelge en kamel, fordi samtidig som jeg mener det var urettferdig strengt og dermed føler jeg har noen grunn til å klage, er der også ingen grunn til å bare svelge en kamel, når jeg like greit kan klage OG melde meg opp til ny oppkjøring. Det er ingenting som hindrer meg i å gjøre begge. Det er greit at jeg kanskje kjørte for defensivt, jeg forsto det når jeg fikk begrunnelsen, men at noen ikke har bestått oppkjøring pga dette har jeg aldri tidligere hørt om. Tvert imot har jeg hørt om mange som har bestått til tross for veldig defensiv kjøring, selv på trygge, moderne veinett. Igjen, derfor mener jeg dette var for strengt, og jeg mener at selv om det kanskje var litt vel defensivt, var det ikke uten grunn at jeg valgte å kjøre slik. Det var delvis på grunn av en ekkel uoversiktlig vei, og delvis på grunn av at jeg har hørt de er strenge på akkurat dette. Folk har kjørt mer defensivt for mye mindre grunn og fortsatt bestått. Dette sett i sammenheng med at resten av kjøringen ikke ble kommentert, gjør at jeg føler jeg ble urettferdig vurdert. Kanskje du forstår meg litt bedre nå? Les hva jeg har skrevet lengre oppe
  9. Ser jeg glemte å svare deg. 25.000 km per år er enormt mye kjøring. Det er forøvrig sikkert mye mer enn 50.000km, men jeg estimerte at jeg har hatt førerkortet i ca 2 år sammenhengende, men det er nok i realiteten mye mer. Du får jo nesten ikke forsikringer på denne km engang. Har hvertfall aldri sett forsikring på 35.000 km per år, slik du tydeligvis har? I snitt kjører jo du også isåfall 90km per dag i snitt hele året, noe som er veldig mye kjøring, spesielt om du ikke er ute å kjører hver eneste dag. Det vil si, om du kun kjører i 80-sone, kjører du 70 minutter per dag. I realiteten kjører du kanskje 2 timer i snitt hver neste dag hele året, om det du sier stemmer. Kjører du motorsykkel på vinteren også? De fleste kjører jo kun på sommeren/høsten, så kanskje vi heller snakker om 4 timer hver dag om vi halverer antall dager i året? At du ikke "ansér" deg selv som mer enn en "smålig (betyr noe annet enn du tror) erfaren nybegynner", er bare subjektivt, så gratulerer med det. Men du mener kanskje virkelig at du fortsatt er i en bratt læringskurve, etter 3 år med i snitt 2 timer kjøring per dag, hele året? Btw, hvor mye betaler du for drivstoff egentlig?
  10. Det var ikke poenget. Burde jeg brukt et annet ord enn selvskryt? Det var kun for å gi kontekst til situasjonen. Jeg mistet lappen fordi jeg kjørte for fort i en 80-sone, en dag jeg hadde spesielt dårlig tid. Det er typisk, da jeg egentlig aldri kjører i mer enn 10km/t over grensen, og den ene dagen jeg valgte å gjøre det skulle det være kontroll. Uflaks, men skal ikke gjentas.
  11. Er hvordan jeg mistet førerkortet relevant? En generell fartsgrense på 80km/t betyr vel sjeldent at man skal holde 80, og i mange tilfeller vil dette være totalt uforsvarlig. Det er veldig vanlig å benytte seg av generelle fartsgrenser i Norge hvor det ellers ferdes lite biler. Man benytter seg også ofte av den generelle fartsgrensen på 50km/t i bysentrum, men samtidig blir man instruert av kjørelærere om å aldri kjøre fortere enn 20-30 km/t i de trangeste gatene hvor man aldri klarer å se om en fotgjenger skal dukke opp mellom 2 biler som står parkert og løper ut i veien for å krysse. Det er altså stor forskjell på en landevei og en 2-felts 80 sone. Det er tydelig at posten min er forfattet for at folk skal kunne komme med innspill eller erfaringer fra tidligere klager på praktisk prøve. 1. Det er riktig at hva dere sier om hvorvidt jeg fortjente å bestå eller "ikke hjelper meg fuck all", dette spesifiserte jeg tydelig i det originale innlegget. 2. Som tidligere forklart var det heller for å gi kontekst. 3. Det tar 4 uker før man kan kjøre opp igjen. Ventetiden på oppkjøring ligger på 2-3 mnd pga. corona. ^^^^^ Jo, jeg ser jo egentlig den, men jeg tenker jeg like greit kan klage da jeg mener dette var urettferdig strengt, og samtidig som man blir opplært av kjøreskoler at man skal kjøre i henhold til forholdene, og at i den forstand kan det være en faktafeil. Jeg er helt enig med deg, derfor presiserte jeg videre at det var for å tillegge kontekst, men at jeg heller ikke ville utelukke at det kan gjelde de øvrige kjøreferdighetene, selv om det ikke ble kommentert. Det var altså utelukkende det at jeg valgte å holde 60-65 på en uoversiktelig landeveg med generell fartsgrense på 80. Det virker også som om mange her ikke er inneforstått med at man faktisk kan MISTE førerkortet / få prikker eller bøter, om man blir stoppet i en kontroll på en slik vei og man ligger rundt 80? Jeg forstår også at der er mange "verdensmestere", og det skal kanskje nevnes at disse som oftest er menn i 50-årene som ikke har hatt opplæring på år og dag. Jeg presiserer videre at jeg nylig har hatt opplæring og at jeg kjenner trafikkreglene bedre enn min egen lomme. Jeg har heller aldri på noen måte prøvd å gi sensor inntrykk av at "dette blir plankekjøring". Jeg satt meg i bilen, utførte sikkerhetsspørsmålene riktig, og kjørte slik han ba om. Jeg nevnte aldri noe av det jeg har nevnt her. Jeg forstår at folk er fagpersoner og har utdanninger og at de dermed er bedre orientert enn det vi "vanlige" er, men vanskelige, sære folk eksisterer i alle fagområder uansett. Jeg har hørt (og erfart selv) utallige historier om folk som har blitt urettferdig vurdert av blant annet fagprøvesensorer, eksamensensorer osv. Disse er også fagpersoner i sitt område, men viser ujevn vurdering utifra hvem som gjør vurderingen. Dette har jeg alt for mange eksempler på, og kan gjerne dra inn mange av de om du ønsker det, men poenget mitt står uansett; Fagpersoner vil uansett være mildere eller strengere, og vil ofte være svært uenige i hverandres avgjørelser. Sann er det bare. Det er ikke et konkret sett med veiledninger som gir en fasit, og samme eksamen, fagprøve eller oppkjøring kan vurderes fra bestått med glans til utvilsomt stryk, alt utifra hvem som foretar vurderingen. Edit: Dette er også hvorfor man ikke kan klage på sensors skjønnsmessige vurdering, og for eksempel muntlige eksamener. Ellers kan jeg si at jeg ikke enda har hevet meg over sensor, jeg har ikke sagt noe annet enn "OK" etter jeg fikk resultatet, men jeg skal nok forsøke å si min sak. Og for øvrig: Dette er ikke en motorvei, innfart/utfartsvei, med veiskille eller plass til 2 biler. Jeg ser mange kanskje ikke har kjørt særlig mye på landevei, men man kan altså miste førerkortet skulle det oppstå en ulykke og man kjørte 80km/t på en slik vei. Det er ikke en vurdert fartsgrense på 80km/t, men heller en generell fartsgrense. Disse finnes over hele Norge, og selv om det kanskje ikke er forsvarlig å kjøre i mer enn 50km/t, vil ikke dette være fartsgrense uansett. På slike veier skal man selv vurdere forsvarlig hastighet, og i flere punkt på denne veien ville en hastighet på 80km/t kunne hatt fatale konsekvenser. Ett eksempel noen kanskje vil ha det enklere med å forstå; Som jeg nevner tidligere har vi også slike fartsgrenser i tettbygde strøk (50km/t), som blant annet gjelder i mange avstikkere i bysentrumer rundt om i landet vårt. Kjører man 50km/t i disse tettbygde strøkene vil man hvertfall ikke bestå oppkjøring, og i mange tilfeller vil man raskt kunne havne i en ulykke. Og forresten; Som jeg skrev i mitt originale innlegg har jeg vært borti folk som har bestått selv om de lå i 60 gjennom en moderne vei med veldig høy standard, selv når dette var store deler av prøven deres. Derfor mener jeg også det er urettferdig å stryke meg når jeg ikke avviket på noe annet (i følge han selv og hans egen vurdering), og det var mye mer forsvarlig å holde en lavere hastighet på denne veien enn på veien de kjørte på sin oppkjøring, i tillegg til at jeg faktisk holdt høyere hastighet enn det de gjorde på denne veien av toppmoderne standard. Et eksempel på en slik vei, der det er 80km/t men sjeldent plass til 2 biler annet enn ved møtepunkter ser dere i bildet jeg legger ved. Nå var ikke det slik langs hele denne veien hvor jeg kjørte opp, men store deler av den var slik. Her er det totalt uforsvarlig å holde 80, og den vurderingen må man ta sjøl. Slik er realiteten på mange landeveier, og det vil ikke alltid være skiltet at her må man slakke ned.
  12. Jeg tror du har misforstått litt. Det er ikke en vei det er normalt å ligge opptil 80km/t på, da den har spesielt mange av disse svingene du nevnte selv, hvor man må kraftig ned i fart ved smale veier og møtepunkt for motgående trafikk. Veien hadde ikke skillestrek, men noen steder fikk man enkelt plass til 2 biler, og noen steder er det ingen sjanse. Det sier kanskje seg selv at dette er en "gammel vei", som har blitt erstattet med en moderne europavei. Selvskrytet var kun for å sette det litt i kontekst for de som eventuelt skulle stilt seg skeptisk til førerferdighetene mine ellers, og lurt på om dette kunne vært en faktor jeg var blind for selv. Jeg forsøker selvfølgelig å være objektiv, og det er ikke meningen å totalt utelukke at flyten i kjøringen min kunne vært en faktor, men da burde jo han isåfall sagt noe på det også. Altså, slik jeg er opplært ihvertfall, så er en generell fartsgrense sjeldent gjeldende. Man kjører f.eks ikke i 50km/t i smale gater i byen, og man holder også sjeldent 80km/t i uoversiktlige landeveier. Man skal se an forholdene, og forholdene her mener jeg tilsier at man burde kjøre varsomt, men kanskje trafikkstasjonen mener noe annet. Eller kanskje jeg har lært feil. Uansett burde ikke dette være utelukkende eneste grunn til å stryke på en oppkjøring som innebærte over 1 time kjøring.
  13. Hei. I dag hadde jeg oppkjøring, hvor jeg ikke besto prøven. Det er snakk om tilbakelevering etter 1 år. Jeg svarte riktig på sikkerhetsspørsmålene, og vi hadde en veldig lang rute som varte i over en time. Første gang jeg kjørte opp for mange år siden hadde jeg deler av samme ruten, men denne var mye kortere og inkluderte ikke en rekke avstikkere jeg måtte kjøre i dag. Jeg er en svært erfaren sjåfør som har kjørt ca 50.000km de 2 årene jeg har hatt førerkort. Jeg er svært flink til å kjøre på en rolig og økonomisk måte, og har alltid full kontroll bak rattet. Sist gang jeg hadde oppkjøring fikk jeg også kommentar på hvor overraskende pent og kontrollert jeg alltid kjørte, spesielt med tanke på plassering, fortolkning og overblikk i trafikken. Ok, nok selvskryt; i dag skulle jeg ha tilbakelevert førerkort. Jeg hadde til og med meldt meg opp til klasse BE kurs, fordi jeg var så sikker på at jeg skulle stå. Jeg hadde en kjøretime i går, og som sist sa kjørelæreren svært lite på kjøringen min, annet enn at jeg burde passe på å holde bedre avstand, noe jeg var bevisst på under oppkjøring. Som sagt var ruten mye lengre. Jeg holdt alltid fartsgrensen, og noen ganger lå jeg under. Det var første gang det regnet på en stund, og etter 40 minutter kom vi til en landeveg med opphevet 70 (dermed 80). Jeg valgte å holde 60-65 hele veien, først og fremst fordi det var regn, det er en uoversiktlig og tidvis trang, svingete veg med mye variasjon i stigningsgrad, og derfor uoversiktlig da der er flere bakketopper, hvor glatte veger også er en faktor, og ikke minst fordi dette er noe sensor kan være svært nøye på. Derfor tenke jeg at å ligge i 60-65 var et fint mellompunkt, på en vei hvor det ofte kan være vanskelig å holde 80 selv på en solskinnsdag. Når vi kom tilbake til trafikkstasjonen etter over 1 time, sa sensor at jeg ikke hadde bestått. Han har listet opp 2 grunner, hvor den ene var; Det er riktig at en bil jeg hadde bak meg valgte å kjøre forbi, men dette er ikke uvanlig, spesielt ute i disse ødemarkene utenfor byen. Den andre grunnen var at jeg i en 70 sone havnet bak en buss som skulle inn på et busstopp samtidig som en annen skulle ut, noe som gjorde at jeg kom i tilnærmet gangfart, før han blinket seg ut, og jeg tenkte det var like greit å slippe han ut siden jeg allerede var i lav fart. Jeg skulle til å forsvare dette valget, før han avbrøt meg og sa at det egentlig ikke var derfor jeg ikke besto, og videre presiserte at det altså var fordi han mente jeg kjørte for sent på landevegen. Altså, man hører ofte om hvordan man burde være forsiktig å ikke kjøre uforsvarlig på førerprøve. Jeg hadde en venninne som kjørte i 60 gjennom en lang tunnel som er mye brukt, som er 80 sone. Det er en svært oversiktlig og strak tunnel, og det kan nesten sammenlignes med å ligge 20km/t under fartsgrensa på en motorvei. Men her består jeg altså ikke, kun på dette grunnlaget, på en spesielt våt dag. Klage skal jeg uansett, det er ingen vits i å overbevise meg om noe annet. Er her derimot noen med erfaring om å klage på oppkjøring, og hvordan en slik klage eventuelt burde se ut? På brevet om beslutning om ikke bestått står det følgende om klage: Jeg forstår at denne kan være litt tricky, men jeg mener at dette kan gå som feilaktige fakta til grunn for avgjørelsen. Jeg mener det IKKE er uforsvarlig å holde en lavere fart på en slik dag på en slik vei, og bare fordi andre opptrer uforsvarlig (og foretar potensielt farlige forbikjøringer), har dårlig tid, eller rett og slett IKKE har oppkjøring selv, betyr det ikke at JEG har gjort noe feil her. Man skal jo være ekstra varsom når man har oppkjøring??? Setter stor pris på hjelp eller innspill fra andre som tidligere har klaget på oppkjøring. Takk!
  14. Forsiktig nå, før du tvangsinnlegges og/eller blir siktet for å forsøke å avskaffe demokratiet. Husk at i en eventuell rettssak i fremtiden kan de også legge fram dette som bevis for evt. psykisk sykdom.
×
×
  • Create New...