Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (10 minutter siden):

Hvis hele Alta by bare har offentlig parkering til 18 biler så ser jeg helt klart problemet... og det kan ikke løses på den tomta der.

Da kjøper man tomt og bygger nye plasser, på egen regning. Om Alta by kun har offentlig parkering til 18 biler, så er det jo helt håpløst at en majoritet av disse faller til Tesla! Se på salgstallene for elbiler, så er man jo at elbiler generelt sett vil kreve mer areal enn Tesla inn mot fremtiden. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (1 time siden):

Dette er offentlige plasser! Om Tesla kjøper areal selv, så er det jo greit. Da gjør dem som dem vil, uansett kritikk. Men når det er snakk om gratis offentlige parkeringsplasser, så er det bare rett og rimelig at man setter krav og justerer seg mot hva som er best for elbilismen totalt sett. Det er ikke å tillate at Tesla bare kan søke om å ta alle plassene de har lyst på! 

Hvorfor absolutt eie framfor leie? Det er jo ikke noen voldsomt prinsippiell forskjell for andre næringsaktører for andre typer arealbruk.

Og eie løser jo ikke "problemet" med at Tesla tilbyr flere ladeplasser enn det Alta kraftlag gidder å bygge alene?

Hva er best for elbilismen totalt sett?

  • 6 ladepunkt
  • 12 ladepunkt
  • 14-18 ladepunkt

Husk at Alta kommune ikke bruker opp alt kommunal grunn på denne saken. Det er plenty igjen til andre aktører som måtte finne på å søke om noe i framtida.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skulle Tesla måtte legge inn ladestasjoner utenfor Alta istedenfor? Misforstår du saken her? De kan da fint sette inn flere ladestasjoner i Alta om de vil, gjennom normale prosesser... 

Tesla har aldri før møtt så mye motstand noe sted i Norge. Prosessen i Alta har vært alt annet enn normal. Det kan jo fort tenkes at de synes det er lettere å forholde seg til andre kommuner. For kundenes del ligger Alta i fin avstand fra omkringliggende ladere så det er jo naturlig at de ser seg om etter et sted nært men utenfor Alta kommune hvis det skulle bli aktuelt med flere ladere om noen år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Hvorfor absolutt eie framfor leie?

Les det jeg har skrevet? Jeg har omtalt både leie og kjøpe flere ganger. 

Simen1 skrev (6 minutter siden):

Hva er best for elbilismen totalt sett?

Premisset ditt er galt.  Det som er best er at man utnytter de få plassene man har på best mulig måte, og det får man ikke til om Tesla holder av 66% av plassene man setter ut til formålet av gangen. 

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Husk at Alta kommune ikke bruker opp alt kommunal grunn på denne saken. Det er plenty igjen til andre aktører som måtte finne på å søke om noe i framtida.

Men da har du jo svaret ditt? Tesla kan søke videre der, og helst kjøpe/leie plassene de skal utnytte når de først skal stenge plassene for andre biler enn Teslaer. De beste plassene burde gå til elbiler på generelt grunnlag. Det inkluderer jo Teslaer også, sammen med alle andre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Simen1 said:

Kommunen har prioritert ladeplasser som alle kan bruke. Alta kraftlag fikk 100% uttelling på søknaden sin og fikk bygge akkurat så mange ladere de ønsket. Tesla ble forskjellsbehandlet og fikk bare bygge en brøkdel av det de hadde søkt om. Markedsmessige vilkår er den avtalen de fikk med kommunen. Det er kommunen som styrer markedet på de kommunale eiendommene der og de som behandlet og vedtok sånn det ble. Tesla har ingen myndighet i så måte og har bare føyd seg nøyaktig etter det Alta kommune bestemte.

Jeg er ikke enig i at Tesla ble forskjellsbehandlet bare fordi de ikke fikk etablere så mange ladeplasser de opprinnelig ville. I tillegg var plassene på en tomt som en av butikkene i nærområdet hadde opsjon på.

Du er vel enig i at det er lettere for kommunen å prioritere etablering av åpne ladere enn Tesla ladere? Akkurat hvilket blandingsforhold man har behov for vet man ikke. Tesla kan bygge flere ladeplasser et annet sted i Alta så det er på ingen måte slik at kommunens avgjørelse er til ulempe for Tesla eller begrenser Tesla kunders fremtidige mulighet til å lade i Alta.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Tesla har aldri før møtt så mye motstand noe sted i Norge. Prosessen i Alta har vært alt annet enn normal. Det kan jo fort tenkes at de synes det er lettere å forholde seg til andre kommuner. For kundenes del ligger Alta i fin avstand fra omkringliggende ladere så det er jo naturlig at de ser seg om etter et sted nært men utenfor Alta kommune hvis det skulle bli aktuelt med flere ladere om noen år.

Tesla har vært tidlig ute i en tid der majoriteten av elbilene i landet var Teslaer. Tidene forandrer seg og Tesla taper markedsandeler så det synger. Dermed må en før eller siden justere det man tidligere har tillatt. Tesla kan ikke få de beste plassene for seg selv lengre hvor de kun bygger opp eget merkevare, og driter i resten i formålet med å erstatte fossile kjøretøy med el-kjøretøy. 

Krav må opp, og den mest åpenbare er at Tesla må åpne opp nye stolper for alle elbiler. Først da kan man tillate at de får gratis parkeringsplasser, når det gir lik mulighet for alle. Utenfor dette så må Tesla kjøpe eiendom eller leie dem for å sette opp lukkede ladere som opptar areal med liten utnyttelsesgrad. 
 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (18 minutter siden):

Jeg klarer på ingen måte å se at argumentene som blir brukt her faller inn på korrupsjon.

Ikke jeg heller. Hvem er det som påstår det?

oophus skrev (19 minutter siden):


De kan kjøpe tompter, eller leie dem som normalt og sette opp så mange stolper de bare ønsker til normale markedspriser, men akkurat i dette tilfellet hvor det er snakk om offentlige plasser, så kan man ikke tillate at Tesla tar for seg som de vil.

Normal markedspris for bygging på kommunal tomt er det 100% kommunen som dikterer. Tesla kan i praksis bare svare "ok" eller "nei takk".

oophus skrev (21 minutter siden):

De kan kjøpe tompter, eller leie dem som normalt og sette opp så mange stolper de bare ønsker til normale markedspriser, men akkurat i dette tilfellet hvor det er snakk om offentlige plasser, så kan man ikke tillate at Tesla tar for seg som de vil. Da må en isåfall stille krav for å få flere plasser enn det de har fått allerede med sine 4 stolper. Skal de ha flere stolper, så får man gjøre det som er poenget med dem - å tilby en ladeløsning for elbiler på generell basis ved disse resterende 8 parkeringsplassene. Da kan dem altså ikke være lukket til kun Teslaer. 

Tesla har ikke tatt for seg. De har søkt til Alta kommune og lystret etter deres pipe. Alta kommune har all makt i denne saken. De kunne for eksempel bestemt at de skulle bygget fontene og bronsestatue av Østlyngen der i stedet for.

Hvorfor 4? Hvorfor skal Alta kommune diktere at Tesla skal sette opp ladere for alle elbilister akkurat der? Kunne de ikke heller diktert at Alta kraftlag skulle gjøre det? Det er jo mer i deres sjanger. Kanskje de hadde sagt "ok da"?

6RCURCGB skrev (25 minutter siden):

Hvis disse plassene skulle holdes av til Tesla vil det forhindre at det kan etableres flere åpne ladere akkurat der i fremtiden.

Du får det til å høres ut som parkeringa nedenfor Coop er Altas helt unike spesielle plass, eneste i byen som er egnet til elbillading. Som sagt, det er plenty av andre steder i byen å bygge ladere. Både kommunalt og privat areal. Det er sikkert tilbydere av både leid og eid areal.

Alta kraftlag og Tesla var først ute med å søke om å ta i bruk étt av byens arealer til lading. Tenkte du at de skulle få nei bare for å skyve de over til en annen tomt? Hva godt skulle det gjort utenom å øke gravekostnader og dermed omsetning for byens graveentreprenører?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (30 minutter siden):

Da kjøper man tomt og bygger nye plasser, på egen regning. Om Alta by kun har offentlig parkering til 18 biler, så er det jo helt håpløst at en majoritet av disse faller til Tesla! Se på salgstallene for elbiler, så er man jo at elbiler generelt sett vil kreve mer areal enn Tesla inn mot fremtiden. 

Tror du seriøst Alta by bare har offentlig parkering til 18 biler?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Premisset ditt er galt.  Det som er best er at man utnytter de få plassene man har på best mulig måte, og det får man ikke til om Tesla holder av 66% av plassene man setter ut til formålet av gangen. 

Alta kommune har ikke satt av plasser til elbillading, i påvente av at ulike aktører skulle komme å søke om sin del av plassene. Alta kommune hadde ingen avsatte plasser til elbillading. Det var Alta kraftlag i samarbeid med Tesla som søkte. Alta kommune valgte å innvilge plass til 8 ladere. Derav 50% til Tesla, 50% til Alta kraftlag, 0% til GK, 0% til BKK, 0% til Lyse, 0% til Ionity, 0% til osv osv.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Simen1 said:

Hvis hele Alta by bare har offentlig parkering til 18 biler så ser jeg helt klart problemet... og det kan ikke løses på den tomta der.

 

37 minutes ago, oophus said:

Da kjøper man tomt og bygger nye plasser, på egen regning. Om Alta by kun har offentlig parkering til 18 biler, så er det jo helt håpløst at en majoritet av disse faller til Tesla! Se på salgstallene for elbiler, så er man jo at elbiler generelt sett vil kreve mer areal enn Tesla inn mot fremtiden. 

 

5 minutes ago, Simen1 said:

Tror du seriøst Alta by bare har offentlig parkering til 18 biler?

Det var du som lanserte den muligheten. Spør du deg selv?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (16 minutter siden):

Men da har du jo svaret ditt? Tesla kan søke videre der, og helst kjøpe/leie plassene de skal utnytte når de først skal stenge plassene for andre biler enn Teslaer. De beste plassene burde gå til elbiler på generelt grunnlag. Det inkluderer jo Teslaer også, sammen med alle andre. 

Og hva tror du Østlyngen sier hvis Tesla hadde søkt et annet sted i byen? "Alta bilbransjeforening ønsker dere velkommen"? Kanskje de skulle få et nei der også og beskjed om å søke på nytt et annet sted? Og ennå et nytt sted osv helt til de gir opp?

Som sagt, jeg skjønner virkelig ikke hva som er så hellig med akkurat de 18 plassene nedenfor Coop. Det finnes som sagt plenty av andre steder å parkere i byen så det er jo ikke noe unikt akkurat der. For Tesla og Alta kraftlag er det derimot en fordel fordi det er kostnadseffektivt å bygge sammen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Du er vel enig i at det er lettere for kommunen å prioritere etablering av åpne ladere enn Tesla ladere? Akkurat hvilket blandingsforhold man har behov for vet man ikke. Tesla kan bygge flere ladeplasser et annet sted i Alta så det er på ingen måte slik at kommunens avgjørelse er til ulempe for Tesla eller begrenser Tesla kunders fremtidige mulighet til å lade i Alta.

I dette tilfellet var det 18 plasser, altså nok i massevis til de 12+6 som det ble søkt om. Ser ikke helt poenget med å splitte Tesla-stasjonen opp i to mindre, på ulike steder i Alta, selv om Tesla selv valgte en sånn løsning i Mosjøen. Kanskje det var kostnadseffektivt eller på andre måter gunstig der. I Alta søkte de om å få 8-12 på samme plass. Da antar jeg det hadde vært best for dem der.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Ikke jeg heller. Hvem er det som påstår det?

Du tok det opp, så jeg slet med å finne relevansen til denne tråden. 

Simen1 skrev (2 minutter siden):
oophus skrev (33 minutter siden):

De kan kjøpe tomter, eller leie dem som normalt og sette opp så mange stolper de bare ønsker til normale markedspriser, men akkurat i dette tilfellet hvor det er snakk om offentlige plasser, så kan man ikke tillate at Tesla tar for seg som de vil.

Normal markedspris for bygging på kommunal tomt er det 100% kommunen som dikterer. Tesla kan i praksis bare svare "ok" eller "nei takk".

Som jo er fint å se at man endelig setter en stopper for galskapen. 

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Tesla har ikke tatt for seg. De har søkt til Alta kommune og lystret etter deres pipe. Alta kommune har all makt i denne saken. De kunne for eksempel bestemt at de skulle bygget fontene og bronsestatue av Østlyngen der i stedet for.

Hvorfor 4? Hvorfor skal Alta kommune diktere at Tesla skal sette opp ladere for alle elbilister akkurat der? Kunne de ikke heller diktert at Alta kraftlag skulle gjøre det? Det er jo mer i deres sjanger. Kanskje de hadde sagt "ok da"?

 De forsøkte å ta til seg, samt dette er tydeligvis første gangen de ikke har fått det som de ville med å få gratis parkeringsplasser for sine ladere til spesifikt kun sine kunder. 

Ikke rart noen må ta første steget i å sette ned foten litt. 

Simen1 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor 4? Hvorfor skal Alta kommune diktere at Tesla skal sette opp ladere for alle elbilister akkurat der? Kunne de ikke heller diktert at Alta kraftlag skulle gjøre det? Det er jo mer i deres sjanger. Kanskje de hadde sagt "ok da"?

Fordi det er kommunale plasser ved steder som er åpent for alle. Da kan man ikke plutselig tillate at private kommer inn og stenger av areale for en majoritet av folk med elbiler. 

Simen1 skrev (7 minutter siden):

Du får det til å høres ut som parkeringa nedenfor Coop er Altas helt unike spesielle plass, eneste i byen som er egnet til elbillading. Som sagt, det er plenty av andre steder i byen å bygge ladere. Både kommunalt og privat areal. Det er sikkert tilbydere av både leid og eid areal.

Alle kommunale parkeringsplasser langs butikker og den slags burde behandles likt for alle. Det gjør man ikke med stolpene til Tesla. De burde strengt talt stenges ute fra slikt og kun få lov til å lage sine stolper der areal-bruken ikke er snever, der det er godt om plassen. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Tror du seriøst Alta by bare har offentlig parkering til 18 biler?

Det er du som tok opp premisset! Om Alta by kun hadde offentlig parkering til 18 biler, så er det selvfølgelig håpløst idiotisk å stenge av en majoritet av disse plassene til en brøkdel av elbilistene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

Du får det til å høres ut som parkeringa nedenfor Coop er Altas helt unike spesielle plass, eneste i byen som er egnet til elbillading. Som sagt, det er plenty av andre steder i byen å bygge ladere. Både kommunalt og privat areal. Det er sikkert tilbydere av både leid og eid areal.

Alta kraftlag og Tesla var først ute med å søke om å ta i bruk étt av byens arealer til lading. Tenkte du at de skulle få nei bare for å skyve de over til en annen tomt? Hva godt skulle det gjort utenom å øke gravekostnader og dermed omsetning for byens graveentreprenører?

Det var nå her kommunen ønsket ladeplasser og begge aktørene fikk 6 plasser hver. Jeg har ikke antydet at begge burde få nei og at kommunen skulle finne en ny plass de kunne søke på istedet.

Lenke til kommentar
2 hours ago, 6RCURCGB said:

Det er ingen som har påstått at det er ulovlig. Men kommunene skal ikke favorisere enkeltaktører. Dette er veldig enkelt i teorien og veldig vanskelig i praksis, verden er ikke svart hvit.

Kommunen favoriserer ingen enkeltaktør her.  Både Alta kraftlag og Tesla får byggje ladestasjonar.  Andre hadde sikkert òg fått lov, om dei hadde søkt, heit til det er fysisk fullt.

 

Det som er litt merkeleg, er at Tesla ikkje får setje opp so mange dei ynskjer, når det vitterleg er plass.  Medan Alta kraftlag set opp eit absolutt minimum, ynskjer Tesla å byggje nok til at det aldri vert kø.  Alta kraftlag bryr seg tydelegvis ikkje, men Tesla ynskjer ikkje at sine kundar skal stå i kø.

2 hours ago, 6RCURCGB said:

For å snu litt på spørsmålet. Er det problematisk/ulovlig/umoralsk at Tesla ikke får etablere/avholde så mange plasser til lading som de selv vil? Tyder ikke eksemplet fra Alta på at kommunen faktisk gjør vurderinger på egenhånd og ikke lar seg diktere av næringslivet?

Nei, her har dei definitivt lete seg diktere av næringslivet.  Det er næringslivet som har svart.  Bilbransjen i Alta ynskjer ikkje elbilar med lang rekkjevidde, og vil difor avgrense ladetilbodet for slike til eit minimum.  Då må folk ha to bilar, og det tener dei på.  Østlyngen seier det heilt klårt:

Alle som kjøper elbil her har en bil til, og det er lite snakk om rekkevidde. Det er få som spør om bilen kan kjøre til Tromsø eller Kirkenes.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Simen1 said:

I dette tilfellet var det 18 plasser, altså nok i massevis til de 12+2 som det ble søkt om. Ser ikke helt poenget med å splitte Tesla-stasjonen opp i to mindre, på ulike steder i Alta, selv om Tesla selv valgte en sånn løsning i Mosjøen. Kanskje det var kostnadseffektivt eller på andre måter gunstig der. I Alta søkte de om å få 8-12 på samme plass. Da antar jeg det hadde vært best for dem der.

Opprinnelig var det flere plasser utlyst ja. Men noen av de lå på denne opsjonstomten så underveis i prosessen ble man enige om å ikke anlegge plasser der slik at det totale antallet måtte reduseres. Begge søkerene fikk 6 plasser hver.

 

Endret av 6RCURCGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Og hva tror du Østlyngen sier hvis Tesla hadde søkt et annet sted i byen?

Om det ikke hadde vært trangt om plassen, og det var mer en nok plass til både SuC stolper og andre stolper ved samme lokasjon, så trur jeg han ikke hadde hatt noe imot det. Men når man i utgangspunktet kun åpner opp 12 plasser med mulighet for å ende opp med 18 plasser der, så må en tenke langsiktig og sørge for at plassene utnyttes på best mulig måte når man til slutt ender opp med 18 lade-stolper ved den lokasjonen. Det samme burde man gjenta gjennom hele byen, ettersom problemet med lading vil eskalere.  
 

Simen1 skrev (22 minutter siden):

Som sagt, jeg skjønner virkelig ikke hva som er så hellig med akkurat de 18 plassene nedenfor Coop.

Alle plasser midt i sentrum er litt hellig når formålet er å ende opp med 100% elektriske biler over tid. Da kan man ikke tillate at areale som det vil være kamp over angående lading, stenges av. Tesla må altså ut av byene til områder hvor det ikke er så farlig med et lukket nettverk, hvor det er enklere å kombinere dem over et større areal. Sånn er det jo når man må doble infrastrukturen pga Tesla. 
 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (20 minutter siden):

Tesla har vært tidlig ute i en tid der majoriteten av elbilene i landet var Teslaer.

Det har det vel aldri vært? Har du noe dokumentasjon på den påstanden?

oophus skrev (21 minutter siden):

Tidene forandrer seg og Tesla taper markedsandeler så det synger.

Igjen, har du noe dokumentasjon på det? Har fått med meg at salget deres øker år for år siden de har gått fra

oophus skrev (32 minutter siden):

Dermed må en før eller siden justere det man tidligere har tillatt. Tesla kan ikke få de beste plassene for seg selv lengre hvor de kun bygger opp eget merkevare, og driter i resten i formålet med å erstatte fossile kjøretøy med el-kjøretøy. 

Antallet Teslaer synker ikke. Man justerer ikke ned antall Tesla-ladere fordi antall andre elbiler øker. Da må man heller supplere med flere ladere for disse andre bilene. For eksempel sette opp en Ionity-stasjon, eller kanskje Fortum har lyst til å bygge i Alta? Altså øke totalt antall ladere i takt med behovet. La oss forestille oss at Tesla ikke selger en eneste ny bil i Norge de neste 5 årene, mens VW selger så det griner. Da vil ladebehovet for Teslaene forbli som  i dag, mens ladebehovet for VW øker.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (7 minutter siden):

Det er situasjonen akkurat nå. Hvis disse plassene skulle holdes av til Tesla vil det forhindre at det kan etableres flere åpne ladere akkurat der i fremtiden.

Om Tesla hadde søkt om tilgang til tomt for å sette opp et Servicesenter, så vil det og fortrenge at akkurat denne tomten brukes av andre. Selvsagt blir det slik. Men nå har de, som Simen skrev, gitt 100 % av søkt areal til Ishavskraft, men bare 67 % av det Tesla har søkt om. Vi kan med sikkerhet slå fast at ingen andre kommer kommer til å sette opp flere plasser der før elbilandelen går kraftig opp

6RCURCGB skrev (7 minutter siden):

Jeg mener ikke at Tesla må åpne opp laderene sine for andre så du får rette argumentene dine til de som evt. mener det.

Beklager, det var ikke ment å antyde at det er du som har skrevet det. Det er "noen" her i forumet som er veldig på dette, så tok det med i totalen. Men rett skal være rett, så beklager igjen. Jeg skulle skrevet at enkelte hevder det.

6RCURCGB skrev (7 minutter siden):

Men premisset for å disponere offentlig areal vederlagsfritt bør være at man har et tilbud til alle. Skal man sette opp øltelt på torget må du selge øl til alle som er gamle nok og ikke for fulle. Man kan ikke sette opp øltelt på torget og kreve at kundene skal kjøpe lederhosen og bukseseler med ølprodusentens logo i døren for å få lov til å kjøpe øl der 😉

Nei, er ikke enig i det prinsippet, og tror ikke det er gjeldende noen sted. Det må være opp til kommunen/fylket/Staten (alt etter hvem som er eier) å avgjøre om det kreves vederlag eller ikke. Får Ishavskraft gratis tomt, er  det ikke urimelig at Tesla også får det. Og når/om de andre kommer etter, så må de selvsagt søke etter plasser der det er hensiktsmessig.

Kommunen står dessuten fritt til å regulere områder til forskjellig bruk, så da må de eventuelt velge å gjøre det. Kanskje burde de valgt et annet område der det er flere plasser totalt å ta av, men igjen, det får være opp til kommunen, men igjen etter en rettferdig tildeling.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...