Gå til innhold

FRP vil øke maksstraffene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Elefantmesteren said:

Det er rasjonelt på det vis at vi blir kvitt dem, for godt. Masser av folk som ikke trenger en sjanse til i det fri.

Du nevner en grunn til fengsling og som ofte er litt tabu å snakke om. Et hovedpoeng med fengsling av farlige personer er å beskytte samfunnet - ikke å få forbryteren på rett kjøl. Har lest eksempler på dommer fra USA der dommeren dømmer en person til "å råtne i fengsel" - eneste vei ut er i en kiste. Da er det ikke noe poeng i å driver med rehabilitering.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 26.10.2020 den 14.01):

Det er helt hinsides all fornuft om man tror at 21 år fengsel ikke er avskrekkende nok, men at 50 år vil være avskrekkende..

Når det kommer til å skjerme samfunnet for individene, så er det kun rehabilitering eller dødsstraff som hjelper. Alt annet er kun å utsette/forverre problemet.

Dette er ren populistisk politikk ment for enkle sjeler.

50 år fengsel vil gjøre en farlig samfunnstrussel om til en gammel skrøpelig mann hvis han ikke dør av naturlige årsaker i løpet av soningen. Synes for øvrig reell livstid uten mulighet for løslatelse hadde vært enda bedre enn 50 år for drap.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (15 timer siden):

Er ganske ueffektivt for samfunnet å låse inne folk i arbeidsfør alder, gjerne med mye dyr sikkerhetspersonell i tillegg. 

Å gi folk uforholdsmessig strenge fengselsstraffer fører også til at folk mister respekten for systemet.

Sett de i produksjon av noe som har verdi, 12 timers dager, kutt i utgifter på mat, havregryn og vann holder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (47 minutter siden):

Sett de i produksjon av noe som har verdi, 12 timers dager, kutt i utgifter på mat, havregryn og vann holder.

Jeg tror nok at det er vakthold og lokaler som gjør soning dyrt for samfunnet (samt at man reduserer en potensiell skattebetaler til en klient).

Å spikre paller eller spise enkel kost vil neppe gjøre økonomien mye bedre.

Men å ha en meningsfull arbeidsoppgave høres ut som god rehabilitering.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (13 minutter siden):

Jeg tror nok at det er vakthold og lokaler som gjør soning dyrt for samfunnet (samt at man reduserer en potensiell skattebetaler til en klient).

Å spikre paller eller spise enkel kost vil neppe gjøre økonomien mye bedre.

Men å ha en meningsfull arbeidsoppgave høres ut som god rehabilitering.

-k

Er ikke snakk om de som skal rehabiliteres, jeg snakker om drapsmenn og pedoer, folk man aldri burde slippe ut igjen. Hardt tvangsarbeid, industriell produksjon, noe man ellers ville måtte betalt folk for å gjøre. La de jobbes i hjel, mandag-søndag 14 timer dagen.

Lenke til kommentar
3 hours ago, lada1 said:

Du nevner en grunn til fengsling og som ofte er litt tabu å snakke om. Et hovedpoeng med fengsling av farlige personer er å beskytte samfunnet - ikke å få forbryteren på rett kjøl. Har lest eksempler på dommer fra USA der dommeren dømmer en person til "å råtne i fengsel" - eneste vei ut er i en kiste. Da er det ikke noe poeng i å driver med rehabilitering.

Du kan ikke sammenligne rettssystemet i USA med Norge. De har veldig lite fellestrekk.

I Norge har vi forstått at rehabilitering er en kostnadseffektiv måte å beskytte samfunnet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (24 minutter siden):

I Norge har vi forstått at rehabilitering er en kostnadseffektiv måte å beskytte samfunnet på.

"Av menn som er dømt for vold og som tidligere har sonet fengselsstraff, vil mer enn 60 prosent være tilbake i fengsel i løpet av bare to år etter løslatelse. ", https://www.nrk.no/norge/norge-er-ikke-bedre-pa-tilbakefall-1.8055256

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Allinuse said:

Er ikke snakk om de som skal rehabiliteres, jeg snakker om drapsmenn og pedoer, folk man aldri burde slippe ut igjen. Hardt tvangsarbeid, industriell produksjon, noe man ellers ville måtte betalt folk for å gjøre. La de jobbes i hjel, mandag-søndag 14 timer dagen.

Problemet med slaveri for straffede, (om man ser bort ifra det inhumane aspektet) er at det lønner seg når man får gratis arbeidskraft, så plutselig har man interesser som gjerne ønsker flere slaver/fanger, så vil fengselsindustrilobbyen jobbe for å gjøre andre mindre forseelser mer straffbare, slik at det kvalifiserer til slavefengsel.
Gjerne samkjørt med massive kampanjer for å dehumanisere forbryteren av den forbrytelsen man velger å gjøre mer straffbar.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (11 minutter siden):

Problemet med slaveri for straffede, (om man ser bort ifra det inhumane aspektet) er at det lønner seg når man får gratis arbeidskraft, så plutselig har man interesser som gjerne ønsker flere slaver/fanger, så vil fengselsindustrilobbyen jobbe for å gjøre andre mindre forseelser mer straffbare, slik at det kvalifiserer til slavefengsel.
Gjerne samkjørt med massive kampanjer for å dehumanisere forbryteren av den forbrytelsen man velger å gjøre mer straffbar.

Det høres litt fjernt fra en Norsk setting.

Jeg er mer skeptisk til at behovet for low-skill labour med minimal motivasjon er lite, dermed er den reelle nytten liten.

Det ville dog kunne fortrenge lovlydig lønnet arbeidskraft fra de samme jobbene.

 

Hvis fengselet ansetter ild-sjeler så mener jeg at det har vært eksempler på f.eks fengsels-drevet gartneri som kan stå på egne ben. Det synes jeg er interessant.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
29 minutes ago, knutinh said:

Det høres litt fjernt fra en Norsk setting.

Jeg er mer skeptisk til at behovet for low-skill labour med minimal motivasjon er lite, dermed er den reelle nytten liten.

Det ville dog kunne fortrenge lovlydig lønnet arbeidskraft fra de samme jobbene.

 

Hvis fengselet ansetter ild-sjeler så mener jeg at det har vært eksempler på f.eks fengsels-drevet gartneri som kan stå på egne ben. Det synes jeg er interessant.

Ja, det er forhåpentligvis like fjernt som posten jeg siterte, og innføring av slaveri i fengsel.

Forøvrig er jeg ikke uenig at det kan virke positivt å ha noe produktivt å drive med, en smule utopisk kanskje; Men det er vel ikke helt umulig å se for seg at fengsler kunne gjort seg selvforsynt via egen åkerdrift og denslags.
Gitt at hensikten var å gi de innsatte mestringsfølelse og kunnskap, fremfor å straffarbeide dem ihjel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 minutter siden):

Det høres nok fjernt ut for slik vi opplever Norge i dag, men man skal ikke langt bak i historien for å finne lignende retorikk i Norge. Norges behandling av Samer og Tatere ligger ubehagelig tett opp til vår "moderne" historie.

Ble de noen ganger fengslet for at statsmakten skulle bruke dem som billig arbeidskraft?

-k

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 26.10.2020 den 16.02):

Med premiss om at fengsel er hevn og kriminelle handlinger er utilgivelige. Men snakk om å sette problematikken på spissen, en teoretisk feilvurdering av videre forvaring velter jo ikke rettsprinsippet om at man skal maksimere frihet og at fengsel skal være rehabilitasjon.

Som er grunnen til at vi har forvaring og har en ekspertisevurdering av hvorvidt det er trygt å slippe personen ut igjen. Jeg synes det er farligere at du synser om å flytte rettsprinsipper og at mennesker skal frihetsberøves resten av livet, i motsetning til at et ekspertpanel kan vurdere feil, med et varierende utfall.

Problemet er når rehabiliteringer ikke går og en person stadig påfører andre lidelse gjentatte ganger uten å vise tegn til å gi seg.

Det handler ikke om hevn, men om beskyttelse. Å beskytte samfunnet mot mennesker som er ute av stand til å gå fritt rundt uten å stadig påføre andre lidelse.

Hvorfor er det denne gjerningspersonen som skal ha sin frihet maksimert, og ikke alle ofrene som han ødelegger livene til? Hvorfor skal man maksimere friheten til et enkelt individ som hele tiden ødelegger andre mennesker, men ofre alle menneskene han påfører lidelse og minimere friheten deres?

Hvor ofte blir en som stadig utsetter partnere for grov mishandling satt i forvaring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 26.10.2020 den 16.58):

Jeg er nysgjerrig på bruk av fotlenke. Det høres ut som en framtids-dystopi, men etter å ha blitt dømt for grov vold så er det ikke urimelig om borger-rettighetene blir innskrenket. Hvis jeg kunne velge mellom 6mnd i fengsel eller 18mnd med fotlenke + oppfølging så tror jeg at jeg hadde valgt det siste.

Da kunne man fortsette å jobbe/studere, være med familie og venner, men med individuell innskrenkning. F.eks. ikke ute om kvelden om man har et alkohol-problem. Ikke ved huset til eksen hvis man er en konebanker. Måtte forsvare egne bevegelser til en parole officer.

-k

De forsøker å få opp bruken av omvendt voldsalarm nå, som betyr at gjerningspersonen forbys å oppholde seg innenfor et gitt område, for å beskytte ofrene. Problemet er at domstolene i følge media bare idømmer voldslarm i en altfor liten andel av sakene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...