Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivsbrudd - Eksen overtar huset men kan ikke kjøpe meg ut


Kattamaran

Anbefalte innlegg

I tillegg skal denne eksen ha ett lån hun egentlig ikke har råd til ifølge bankene, foreldrene henne er medlåntakere... Blir ikke overrasket om hun skal ha barnetrygd og bidrag også, slik at ungene skal få beholde hjemmet sitt.  

TS, jeg ber deg innstendig om å kreve dine rettmessige penger og eiendeler etter dette bruddet.... Du får penga dine, og eksen må betjene sitt lån, sammen med sine medlåntakere og ikke på din bekostning... 

Hva om verdiøkningen hadde vært på 1 mill? 2 mill? Fortsatt greit å gi bort penger? 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er barna som er eneste argumentasjon, så kan du jo spørre om hun er enig i at det blir gjort helt motsatt, at det er du som blir boende. Tipper at det ikke er så aktuelt

Du kan jo også argumentere for at det er uansvarlig av hun å sette barna i en økonomisk situasjon hvor ting såvidt vil gå rundt. Hva skjer om renten øker? 

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Høyst hypotetisk tankespill rundt dette: TS kan i teorien leie ut eller selge sin andel av boligen til noen andre enn eksen. Neppe praktisk i forhold til barn, derfor jeg skriver hypotetisk. Poenget er at det å liste det opp som alternativ kan være et pressmiddel i seg selv. Regner med hun frykter å få en fremmed inn i huset.

Jeg kom på den muligheten i forbindelse med en boligannonse jeg leste for en stund siden. Der var det en ideell halvdel av ei leilighet med ett soverom som ble lagt ut for salg etter et brudd sto det. Jeg tipper det kun var for å logge rell markedsverdi i forbindelse med skiftet / sameie-opphøret, men læll, tankevekkende annonse.

Det blir rent hypotetisk - sameigelova viker for avtale eller annet særleg rettshøve. Ekteskap og samboerskap bygger ofte hva gjelder felles bolig på en forutsetning om bundet sambruk/sameie, så det er langt fra gitt at domstolene vil akseptere at han leier ut sin andel eller at han selger andelen til en tredjepart, hvis det blir tvist om spørsmålet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er tre takster innhentet av 3 ulike meglerhus. Takst når vi kjøpte var 4.0. Meglerhusene melder om 11% prisvekst i området.

Vår felles takst like før brudd: 4.4

Min takst: 4.3

Hennes takst: 3.5 - 3.9

Jeg har i grunn bestemt meg for å akseptere snittet av takstene minus 50k,(3.9+4.3+4.4 / 3 = 4.2 som sier 150k til meg. Jeg kan gå med på 100k som er minus50k av snittet) selv om hennes takst var bestilt fra hennes bankrådgiver (nevnt i tidligere post) og åpenbart er på trynet (ja, jeg har snakket med megleren og informert om at hans takst spriker med nesten en million). Boligen har iflg denne megleren sunket i verdi, tross prisvekst og oppussing til 600.000.

Vi deler innbo 50/50, men hun får en smule mer her på noen av tingene. Barna er fordelt 5050 delt fast bosted, begge mottar barnetrygd (1.5) og bidraget mitt til hun kalkuleres med bidragskalkulator.

En faktor medregnet i utkjøpsprisen, er at det defacto er hennes foreldre som må kjøpe meg ut. Jeg har snakket med de, og utkjøpsprisen de må bære er tung for de. Jeg ønsker at de ikke blir skadelidende, heller meg - og at jeg og de kan ha et godt forhold fremover i tillegg.

Noen siste kommentarer før dette skjer? :)

Endret av Kattamaran
Utfyllende info på snitt av takster
Lenke til kommentar

Jeg tenker jeg ville fjernet den høyeste og den laveste taksten, og gått med på snittet av de 2 i midten, altså 4,3 og 3,9 = 4,1 i takst
Hvis du tar snittet av alle 4 blir taksten 40,25. Men du får selv bestemme hvor villig du er til å jenke deg. Å havne under hva dere kjøpte for ville jeg ikke godtatt, det er ikke noe som antyder at det skal ha sunket i verdi. 

Jeg skjønner at det er viktig for deg å ha et godt forhold til foreldrene og eksen, men det er ikke hva dere havner på i pris her som bør eller kommer til å bestemme om det forholdet blir bra. Det er en "her og nå" greie. Finner eksen ut at hun ikke har råd, så må hun selge uansett. Dette kunne skjedd fordi rentene går opp senere også, altså, det eneste som bør ha noe å si i denne saken, er at dere begger kommer like godt ut av samlivsbruddet. 

Å gi bort innbo er en bedre måte å gi litt på synes jeg, ville gjort akkurat det samme. Når man flytter, kjøper man nye ting allikevel. 

Hvorfor skal du betale bidrag? Har du vesentlig høyere inntekt enn henne? 

 

Lenke til kommentar
Kattamaran skrev (2 minutter siden):

Jeg har ca 150.000 mer enn hun i året.

oki. Jeg ville sjekket om du faktisk må betale bidrag, i hodet mitt forstår jeg ikek hvorfor, når man har barna 50% hver, men mulig det er noen regler rundt det når forskjellen i lønn er over et visst nivå. 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Det virker som hennes takst driver regnestykket urimelig mye i hennes favør (min mening). Hva med å få en 4. takstmann til å vurdere hennes takstmann sin takst? Det må jo ganske sterke argumenter til for å taksere ned til tross for 11% verdiøkning og 600 000 i oppussing.

Når det gjelder oppgjøret skjønner jeg du ønsker å føye deg mye for at hun skal få beholde huset. Men er det ikke mulig å finne en annen løsning som både gjør at hun får beholde huset og gjør at du kommer mer rettferdig ut av det? F.eks at du enten beholder en viss eierandel i huset (~10%) som hun kan kjøpe ut senere eller at du gir henne et privat lån (~10%) som har lavere prioritet i enn huslånet (slik at banken går med på det).

Å gi henne ca én av dine årslønner "for å være smidig" høres litt vel drøyt ut. Det er veldig mye jobb og slit for "smidighet". Du kunne kanskje kjøpt seilbåt og seilt jorda rundt et år for så mye penger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da var det gjort.

Takk for alle gode råd og bidrag til å bli klokere på situasjonen.

Det endte med at jeg skrev under en avtale på 150.000 i utkjøpspris og overføring av eiendommen (hennes foreldre betaler). Så fort det var gjort så var det kroken på døra, og jeg har til søndag med å flytte ut. Alternativet var å leie for 15.000,- for 2 uker pr mnd (de ukene jeg har barna) i boligen jeg akkurat overførte. Selv om barna tydeligvis var det viktigste for hun betyr dette at vi må leie en hybel/leilighet frem til jeg finner noe fast (ja det innebærer store deler av julehøytiden i hybel, med barna). 

Totalt sett ser det sånn ut: økonomisk tap på 670.000,-, uforutsigbar bosituasjon og uvennskap med hun og hele hennes familie. Godheten blir sugd ut av deg og så kommer nådestøtet til slutt.

Jeg vil gjerne avslutte tråden med noen velmenende råd til andre som måtte lese den.

1. Skriv samboerkontrakt i gode tider
2. Sørg for en rettferdig eierbrøk ift hvor mye dere betaler hver
3. Din godhet vil bli ditt nederlag
4. Søk råd, og lytt til de. Ikke forsøk å løse situasjonen med mer raushet, men ta et standpunkt tidlig


Et kroneksempel på hvordan man kan "lease" livet. 

Endret av Kattamaran
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kattamaran skrev (11 minutter siden):

Da var det gjort.

Takk for alle gode råd og bidrag til å bli klokere på situasjonen.

Det endte med at jeg skrev under en avtale på 150.000 i utkjøpspris og overføring av eiendommen (hennes foreldre betaler). Så fort det var gjort så var det kroken på døra, og jeg har til søndag med å flytte ut. Alternativet var å leie for 15.000,- for 2 uker pr mnd (de ukene jeg har barna). Selv om barna tydeligvis var det viktigste for hun betyr dette at vi må leie en hybel/leilighet frem til jeg finner noe fast (ja det innebærer store deler av julehøytiden i hybel, med barna). 

Totalt sett ser det sånn ut: økonomisk tap på 670.000,-, uforutsigbar bosituasjon og uvennskap med hun og hele hennes familie. Godheten blir sugd ut av deg og så kommer nådestøtet til slutt.

Jeg vil gjerne avslutte tråden med noen velmenende råd til andre som måtte lese den.

1. Skriv samboerkontrakt i gode tider
2. Sørg for en rettferdig eierbrøk ift hvor mye dere betaler hver
3. Din godhet vil bli ditt nederlag
4. Søk råd, og lytt til de. Ikke forsøk å løse situasjonen med mer raushet, men ta et standpunkt tidlig


 

Kondolerer. Men det var akkurat dette jeg var redd for ville skje, du kan sikker trøste deg med at det en periode vil være mye krangling om de små detaljer, bare å forberede seg på det. 

Vær profesjonell fremover, vær saklig og HEVD DIN RETT. Ikke godta ett barnebidrag som er høyere enn det skal være. Krev at alle utgifter til barna deles likt ( fritidssysler, dyrt utstyr og feks vinterklær) Gi henne en sjanse til å vise at hun er med å spleise ved at du legger ut, betaler hun ikke halvparten, så krev at hun tar regninga neste gang, og du overfører halvparten til henne ( og betal selvfølgelig) . Krev å se kvittering på alt. 

Bli straks enig om hvordan utgifter til klær osv skal fordeles, det beste er å kjøpe inn og dele utgiften, dobbelt opp med klær er unødvendig. Noen klær kan ligge hos henne, og noen hos deg. Når det er lite klær ett sted så flytter dere over klær. 

Jeg vet det kan fremstå som firkantete og dust, men det funker, det er ekstremt ryddig, og fremfor alt det blir forutsigbart og likt for begge! Over tid, så vil dere stole nok på hverandre til at det ikke er noe stress, men i starten bør du pushe på for at det er ett system på ting som er enkelt og forholde seg til, og som gjør at du ikke blir lurt igjen. 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kattamaran skrev (1 time siden):

Totalt sett ser det sånn ut: økonomisk tap på 670.000,-, uforutsigbar bosituasjon og uvennskap med hun og hele hennes familie. Godheten blir sugd ut av deg og så kommer nådestøtet til slutt.

Kondolerer. Husk at godhet og smidighet mot grådige bare avler mer grådighet. Et så stort nederlag kommer antagelig til å skape ganske bitter front fra deg mot henne i mange år fremover. Jeg tenker at det neppe kan tjene barna særlig godt. Synd du undertegnet en så dårlig avtale. Da stiller du mye dårligere i forhold til reforhandlinger.

Synes uansett du skal skrive detaljert hvor dårlig du har kommet ut av det i tilfelle hun dukker opp med ennå flere krav i framtida. Bare sånn føre var.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis barna bor primært hos henne så blir det 4000-4500 per barn per måned i   barnebidrag  https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/innledning?34

Det hadde holdt lenge å være "snill" på den måten at det var et personlig rentefritt lån hun hadde til deg som ble redusert med det månedsbeløpet..  Nå kommer det til å slå ganske hardt med bidrag pr mnd om dere ikke finner en ordning der du har barna 50% av tiden.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (2 timer siden):

Hvis barna bor primært hos henne så blir det 4000-4500 per barn per måned i   barnebidrag  https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/innledning?34

Det hadde holdt lenge å være "snill" på den måten at det var et personlig rentefritt lån hun hadde til deg som ble redusert med det månedsbeløpet..  Nå kommer det til å slå ganske hardt med bidrag pr mnd om dere ikke finner en ordning der du har barna 50% av tiden.

De har vel blitt enige om 50%. Da tror jeg kalkulatoren vil være mye mildere, selvom jeg ikke helt skjønner hvorfor noen skal betale bidrag når man deler på alle utgifter og inntekter til barna når man har de 50% hver. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 timer siden):

De har vel blitt enige om 50%. Da tror jeg kalkulatoren vil være mye mildere, selvom jeg ikke helt skjønner hvorfor noen skal betale bidrag når man deler på alle utgifter og inntekter til barna når man har de 50% hver. 

Iflg trådstarter så har han 250K mer i lønn, så da går bidraget til den med minst lønn.  Men ja, absolutt hyggeligere tall om man får til delt bosted.  Men blir allikevel både mindre startkapital samt behovet for å leie/kjøpe (gjerne i samme nabolag om man skal få til delt bosted ift skole etc) pluss utgifter som følger med til møbler, hvitevarer etc.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 minutt siden):

Iflg trådstarter så har han 250K mer i lønn, så da går bidraget til den med minst lønn.  Men ja, absolutt hyggeligere tall om man får til delt bosted.  Men blir allikevel både mindre startkapital samt behovet for å leie/kjøpe (gjerne i samme nabolag om man skal få til delt bosted ift skole etc) pluss utgifter som følger med til møbler, hvitevarer etc.

Ja, men du skrive 4-4500 pr måned pr barn. Jeg tipper det er mer rundt 500kr pr barn i TS tilfelle. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (30 minutter siden):

Ja, men du skrive 4-4500 pr måned pr barn. Jeg tipper det er mer rundt 500kr pr barn i TS tilfelle. 

Skal ikke krangle på at det kan bli 500 pr barn (bare å regne ut, tar type 2 min), men i en startfase der han kanskje må leie før han får tak i nytt bosted med barnerom eller i situasjoner der barna velger å bli hos mor pga kortere skolevei/sine venner så kan det fort koste endel.

 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (6 timer siden):

Skal ikke krangle på at det kan bli 500 pr barn (bare å regne ut, tar type 2 min), men i en startfase der han kanskje må leie før han får tak i nytt bosted med barnerom eller i situasjoner der barna velger å bli hos mor pga kortere skolevei/sine venner så kan det fort koste endel.

 

Ja, det er ett godt poeng, det kan bli ekstra dyrt dersom ikke bopel og løsning fikses er klart med en gang,  i tillegg til utfordringa og kranglinga det kan medføre å måtte starte med 6-8000 i bidrag først, og så gå ned til riktig nivå når det bli mulig å bo 50% med ungene. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...