Gå til innhold

iPhone 12-tråden: Spesifikasjoner, tips og råd


Gjest Slettet-404071

iPhone 12  

147 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone 12 ville du ha kjøpt?

    • iPhone 12
      29
    • iPhone 12 Mini
      28
    • iPhone 12 Pro
      41
    • iPhone 12 Pro Max
      49


Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (22 minutter siden):

Ganske sleipt i alle fall. Skulle gjerne hatt det selv, men får vel ta til takke med å bli rævjørt selv når man har betalt 10k for en telefon. 🤷‍♂️

Det blir for useriøst.. Det er jo ikke sleipt å ikke få noe man ikke har betalt for. Det ble jo helt fra start sagt at pro utgavene fikk dette, men ikke de vanlige. Om det var viktig for deg så var det jo et valg man tok i det man ikke kjøpte pro utgaven og ikke «sleipt» fra produsenten som var åpen om dette hele veien. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (1 time siden):

Det blir for useriøst.. Det er jo ikke sleipt å ikke få noe man ikke har betalt for. Det ble jo helt fra start sagt at pro utgavene fikk dette, men ikke de vanlige. Om det var viktig for deg så var det jo et valg man tok i det man ikke kjøpte pro utgaven og ikke «sleipt» fra produsenten som var åpen om dette hele veien. 

Det er sleipt å begrense på software ja, uten tvil. Jeg leste ikke noe om ProRaw. Jeg gikk for mini uansett pga størrelse og det påvirker ikke mitt valg. Har ordentlig systemkamera når behovet er der så dette er mest irriterende av prinsipp. Det hadde ikke vært sleipt hvis det var pga begrensning i hardware, noe det ikke er.

Her har ikke Apple klart å gjøre pro-modellen spennende nok så de tyr til kunstige begrensninger for å lage et skille. Det må man selvfølgelig få lov å mislike.

Det blir som å levere alle telefoner med 5g-chip men kun la de dyreste få bruke den. Eller som å levere en bil med varmeseter men som krever betaling for å låse funksjonaliteten opp (som er på vei å bli en ting).

Jeg må faktisk Google for å finne ut fordelene med 12 Pro kontra de vanlige. Foruten om ekstra ram og en telelinse så kan jeg ikke huske noe.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 minutter siden):

Det er sleipt å begrense på software ja, uten tvil. Jeg leste ikke noe om ProRaw. Jeg gikk for mini uansett pga størrelse og det påvirker ikke mitt valg. Har ordentlig systemkamera når behovet er der så dette er mest irriterende av prinsipp. Det hadde ikke vært sleipt hvis det var pga begrensning i hardware, noe det ikke er.

Her har ikke Apple klart å gjøre pro-modellen spennende nok så de tyr til kunstige begrensninger for å lage et skille. Det må man selvfølgelig få lov å mislike.

Det blir som å levere alle telefoner med 5g-chip men kun la de dyreste få bruke den. Eller som å levere en bil med varmeseter men som krever betaling for å låse funksjonaliteten opp (som er på vei å bli en ting).

Jeg må faktisk Google for å finne ut fordelene med 12 Pro kontra de vanlige. Foruten om ekstra ram og en telelinse så kan jeg ikke huske noe.

Hvorfor? Er software verdiløst for et selskap? Det hadde vært sleipt om de sa at alle telefonene skulle få det og så bare leverte det til pro modellene. Nå er det overhode ikke «sleipt» når de på lanseringen og i all markesføring bruker proraw som en av fordelene med å betale mer for pro modellen. 
 

De eksemplene dine har skjedd og skjer stadig vekk. Biler har gjort det i mange år med at de leveres med mindre effekt og kan justeres opp i software. Tesla gjør det med batteriene sine og med autopiloten osv osv. Dette er helt vanlig i dag. 
 

proraw er en av tingene ;) 
 

 

Lenke til kommentar
bbios skrev (49 minutter siden):

Wow.. 6t,18min med skjermen på i dag det er jo forbedring ..  hvis den gjelder siden ladet opp sist? 

Det gjelder de siste 24timer så om du brukte skjermen 22:00 brukte skjermen frem til 24:00 og ladet over natten for så å bruke den 4 timer i løper av dagen så vil den 22:00 vise 6timers bruk selv om du bare har 4 siden sist lading. Om du ser på min screenshot tidligere i tråden har jeg ikke bruk som er registrert før etter den er tatt av lading innen de 24siste timene.
 

Utrolig rotete løsning som lett gir forvirrende tall, men slik det er presentert er det logisk. Det er bare ingen som har interesse av å se siste 24-timers forbruk siden alle vil vite forbruk siden lading. 

Lenke til kommentar
minim skrev (21 minutter siden):

Hvorfor? Er software verdiløst for et selskap? Det hadde vært sleipt om de sa at alle telefonene skulle få det og så bare leverte det til pro modellene. Nå er det overhode ikke «sleipt» når de på lanseringen og i all markesføring bruker proraw som en av fordelene med å betale mer for pro modellen. 

Det at de sier det rett ut gjør det ikke mindre sleipt. Er det ok om de begrenser batteritiden kunstig, og du må betale et beløp for å få full lading, så lenge de sier ifra på forhånd? Nei. At noen sier ifra fritar det ikke fra å være sleipt og grådig.

Det er lov å like Apple men igjen mangler du den kritiske sansen, minim. Vi forbrukere får det bedre hvis vi sier nei til slik oppførsel og ikke bare godtar det. Det er til det beste for iPhone-eiere å stille krav.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 minutter siden):

Det at de sier det rett ut gjør det ikke mindre sleipt. Er det ok om de begrenser batteritiden kunstig, og du må betale et beløp for å få full lading, så lenge de sier ifra på forhånd? Nei. At noen sier ifra fritar det ikke fra å være sleipt og grådig.

Det er lov å like Apple men igjen mangler du den kritiske sansen, minim. Vi forbrukere får det bedre hvis vi sier nei til slik oppførsel og ikke bare godtar det. Det er til det beste for iPhone-eiere å stille krav.

Er det kun Apple som gjør dette? Legger noe extra på pro modellen og tar mer betalt for det..

Lenke til kommentar
bbios skrev (1 time siden):

Er det kun Apple som gjør dette? Legger noe extra på pro modellen og tar mer betalt for det..

Det er det eneste eksemplet jeg har i alle fall, men jeg fordømmer alle som gjør det. Google vil jeg også si har gjort liknende  med å kun tilby skikkelig kamera-software og annen funksjonalitet til Pixel-serien. Ikke like ille som mellom to varianter av en modell så klart, men irriterende likeså.

De skal ha ros for å lage noe kult med ProRaw, men må få ris for å kun legge det til Pro-modellene når alle kunne hatt det.

Det handler om å ha et sunt forhold til dette.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 timer siden):

Det at de sier det rett ut gjør det ikke mindre sleipt. Er det ok om de begrenser batteritiden kunstig, og du må betale et beløp for å få full lading, så lenge de sier ifra på forhånd? Nei. At noen sier ifra fritar det ikke fra å være sleipt og grådig.

Det er lov å like Apple men igjen mangler du den kritiske sansen, minim. Vi forbrukere får det bedre hvis vi sier nei til slik oppførsel og ikke bare godtar det. Det er til det beste for iPhone-eiere å stille krav.

Jo? Om du kjøper Windows home og ikke får RDP er Microsoft da sleipe som kun har dette med i Pro utgaven selv om det tydelig markedsfører det? f.eks dell selger to klin like PC-er som kan man kjøpe med home eller pro. dell er ikke sleipe da om du kjøper den rimelige og senere klager på at RDP mangler. 
 

Jeg ga de senest kritikk rett over her av dårlig batteri monitorering. Helt enig i at de må få kritikk der det er fortjent, men ærlig talt så er det å ta betalt for en software funksjon (levere det kun på topp modeller) helt innafor når det brukes som et kjøpsargument for det samt at selger er tydelig. For produsentene så er en software utvikler også en som skal ha like mye lønn som de som skrue sammen hardwaren. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (26 minutter siden):

Jo? Om du kjøper Windows home og ikke får RDP er Microsoft da sleipe som kun har dette med i Pro utgaven selv om det tydelig markedsfører det? f.eks dell selger to klin like PC-er som kan man kjøpe med home eller pro. dell er ikke sleipe da om du kjøper den rimelige og senere klager på at RDP mangler. 

Dette hadde kun vært en gyldig sammenlikning hvis du kjøpte iOS og de hadde forskjellige utgaver. Eller at kamera-appen kunne oppgraderes. Ironisk nok hadde det vært enda bedre enn nå for da kunne jeg faktisk fått proraw på min. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (Akkurat nå):

Dette hadde kun vært en gyldig sammenlikning hvis du kjøpte iOS og de hadde forskjellige utgaver. Eller at kamera-appen kunne oppgraderes. Ironisk nok hadde det vært enda bedre enn nå for da kunne jeg faktisk fått proraw på min. 

Nei det er samme greia. Man betaler ekstra for en software funksjon som like godt kunne vært inkludert i Home utgaven. Akkurat som ditt eksempel med Google og kamera programvaren som de kunne bundlet med android og gitt alle tilgang til det. Dette foregår i det skjulte hele veien og har gjort det i mange år. 
 

Du forsøker å få det til å fremstå som at Apple har lurt deg ved å si at en bestemt funksjon er kun med på «pro» modellene ved å kalle de sleipe, men de markedsfører dette tydelig nettopp for å få folk til å kjøpe toppmodellene. De kunne nok gjort som mange andre telefon produsenter og laget en «A14lowpower» eller noe og skyldt på at hardwaren ikke takler det, men siden det sikkert er billigst å forholde seg til en A14 på alt når de lager den inhouse gjøres ikke det. 

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er ProRAW en premium vi som har Pro modellene betaler for. Ettersom det er en så minimal forskjell fra Pro modellene til ikke Pro modellene mtp. hardware denne generasjonen må de ha noe som rettferdiggjør prisforskjellen. Så personlig syns jeg ikke det er så forkastelig at de begrenser ikke Pro modellene med software foran å begrense de med dårlige skjermer, kjipere system brikker, dårligere kamera osv. Resultatet er at du får et av de beste mobil kameraene i lomma di for under 10 000 kroner. 

Google Pixel sammenligningen som blir gjort er og litt gøy, ingenting hindrer google i å ha Pixel kamera appen tilgjengelig for alle Android telefoner, men de velger å kun ha den tilgjengelig på sine egne Pixel telefoner, da den gir de et konkurranse fortrinn  mot andre Android telefoner. Så i den forstand betaler du og for bedre software i Pixel telefoner :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår sammenhengen med at man betaler for ekstra software fordi det er en av forskjellene. Poenget er at forskjellen er total unødvendig.

Apple burde nesten ha droppet Pro vs standard modellene i år. Prisen på de vanlige er høy nok og de er så nære i funksjonalitet. Jeg hadde vært skuffet over å betale for en Pro modell med de små forskjellene det er.

@minim Jeg sier ikke at jeg har blitt lurt. Jeg sier at beslutningen om software-begrensning på denne måten er dårlig gjort mot forbrukere. Det er ikke noe å støtte eller å synes det er greit.

Jeg synes ikke det var greit i Pixel-eksemplet jeg nevnte heller.

 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (46 minutter siden):

Jeg forstår sammenhengen med at man betaler for ekstra software fordi det er en av forskjellene. Poenget er at forskjellen er total unødvendig.

Apple burde nesten ha droppet Pro vs standard modellene i år. Prisen på de vanlige er høy nok og de er så nære i funksjonalitet. Jeg hadde vært skuffet over å betale for en Pro modell med de små forskjellene det er.

@minim Jeg sier ikke at jeg har blitt lurt. Jeg sier at beslutningen om software-begrensning på denne måten er dårlig gjort mot forbrukere. Det er ikke noe å støtte eller å synes det er greit.

Jeg synes ikke det var greit i Pixel-eksemplet jeg nevnte heller.

 

Ikke for Apple når det kanskje er den lille tingen som får mange til å gå for pro i stede for vanlig. Og nå spekulerer man også. Det er forskjellig kamera modul på pro og vanlig så la oss late som at forskjellen er at en intern chip på kamera modulen gjør at det ikke går. Med din logikk så er det da helt ok? Det var jo unødvendig å droppe den lille chippen var det ikke? Hvor skal man sette grensen? Timene en utviklere bruker på å lage proraw funksjonene koster garantert mer enn den tenkte chippen nevnt i eksempelet over.

Men om du hadde vært skuffet for å betale for de små forskjellene opp til pro og nå er skuffet fordi du ikke betalte for pro (så du fikk proraw) så er det neimen ikke enkelt å gjøre deg til lags heller :) Hvem vil vel ikke ha biff til pølsepris? 

Det kan vi være uenige i og det er helt ok, men det er et stykke derfra til å si at det er «sleipt». De har vært ærlige om at vil man ha proraw støtte så må man betale for dette via en pro modell. Og som nevnt over hva om det er en liten forskjell i kamera modulene som gjør at det ikke er mulig på de vanlige?

Det finst store selskaper som selger kun software der ute og mange av de tar betalt alt etter hvor mye funksjonalitet man som kunde vil betale for. 

 
 

 

Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Men om du hadde vært skuffet for å betale for de små forskjellene opp til pro og nå er skuffet fordi du ikke betalte for pro (så du fikk proraw) så er det neimen ikke enkelt å gjøre deg til lags heller :) Hvem vil vel ikke ha biff til pølsepris? 

Jeg er ikke skuffet fordi jeg ikke betalte for Pro. Jeg er skuffet over at Apple låser software-funksjonalitet kun fordi de ikke klarte levere noe bedre på proen. Hadde de fått til 120hz skjerm på Pro-modellen så tror jeg alle hadde fått proraw.

Hadde det vært hardware hadde det vært forståelig siden det hadde ført til ekstra kostnader. Men her er programvaren utviklet allerede.

Og dette hadde heller ikke vært et problem om telefonene var rimeligere. Det er sleipt å ta så mye betalt for telefonene og så låse funksjonalitet bak software. Hadde non-pro kostet 6-7 tusen så hadde saken selvfølgelig værtfall annerledes. Her er prisen såpass lik at alle burde fått det gitt at de har hardwaren.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (19 minutter siden):

Nettopp fått en 11 på forsikring, men 12 mini 🤤 Må vel ta smellen med selge unna 11'ern.

Minien er herlig! Akkurat som s10e var den beste androiden på lenge så er 12 mini den beste siden 5s. Herlig størrelse, selv for oss med store hender. 

Stor skjerm er oppskrytt. Hvis man ser hvor få centimeter nærmere en liten telefon må være for å matche synsfeltet til en stor telefon så er det en nobrainer synes jeg.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Jeg er ikke skuffet fordi jeg ikke betalte for Pro. Jeg er skuffet over at Apple låser software-funksjonalitet kun fordi de ikke klarte levere noe bedre på proen. Hadde de fått til 120hz skjerm på Pro-modellen så tror jeg alle hadde fått proraw.

Hadde det vært hardware hadde det vært forståelig siden det hadde ført til ekstra kostnader. Men her er programvaren utviklet allerede.

Og dette hadde heller ikke vært et problem om telefonene var rimeligere. Det er sleipt å ta så mye betalt for telefonene og så låse funksjonalitet bak software. Hadde non-pro kostet 6-7 tusen så hadde saken selvfølgelig værtfall annerledes. Her er prisen såpass lik at alle burde fått det gitt at de har hardwaren.

Det var garantert ikke snakk om å få til, men å prioriterer. Personlig er jeg gla de droppet det til man ikke går på kompromiss av batteritid med slikt. Apple bruker ikke å implementere ting som ikke virker bra så jeg er gla de venter litt. Det betyr også ingenting for de aller fleste så det har blitt en farse/gimmick hele greien. Se bare på display mate testen jeg linket til hvor skjermene på iPhone setter rekord på rekord uten å ha gimmick refresh rate. Jeg tror forøvrig ikke proraw hadde blitt med på ikke-pro modellene likevel. 
 

Jeg henger ikke med på logikken din. Når man har skrevet en programvare så kan man like godt gi den bort gratis siden jobben allerede er gjort? Kan ikke det overføres til hardware også? Har man allerede laget delen så trenger en ikke å ta betalt for den for delen er allerede laget? Er det slik at software og kode er verdiløst/gratis? Hvorfor tar da folk betalt for programmer i AppStore når «programvaren allerede er utviklet»?

Igjen brist i logikken. Hvem er du til å prise en funksjon/hardware/software? Hvorfor er det «sleipt», du kjøpte den jo selv? Den scorer knallbra overalt. Du får med topp skjerm, liten innpakning, markedsledende ansiktsopplåsing, 1generasjon forran alle andre produsenter med A14 kjernen og listen fortsetter. iPhone 12mini er nesten en for god pakke til prisen sammenlignet med konkurrentene spør du meg. De kunne nesten utstyrt den med en eldre prosessor og fortsatt tatt prisen de tar spør du meg. De gir deg en pris i forkant og de forteller deg om spesifikasjoner og hva som vil mangle om du VELGER å gå for en rimeligere modell. Hadde de ikke fortalt deg om dette før kjøp hadde det vært sleipt, men her gjør man et bevisst valg ved kjøp. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Når man har skrevet en programvare så kan man like godt gi den bort gratis siden jobben allerede er gjort?

Nei, man kan inkludere den i den allerede overprisede modellen man selger. Jeg føler jeg betaler for mer enn det man får. 

Men jeg legger diskusjonen død. Det er som å prate med en selger på Eplehuset eller noe. Det blir som /r/apple, kun et ekkokammer her inne.

minim skrev (4 minutter siden):

Den scorer knallbra overalt. Du får med topp skjerm, liten innpakning, markedsledende ansiktsopplåsing, 1generasjon forran alle andre produsenter med A14 kjernen og listen fortsetter. iPhone 12mini er nesten en for god pakke til prisen sammenlignet med konkurrentene spør du meg. De kunne nesten utstyrt den med en eldre prosessor og fortsatt tatt prisen de tar spør du meg.

Telefonen koster rett under ti tusen kroner. Jeg betaler for alt dette og mer til.

Ikke glem at man ikke engang får en lader i boksen! Selv når de leverer med en splitter ny type kabel! Men det finner vel du også en en måte å forsvare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...