Gå til innhold

Uenig med politiet: Polestar avviser at elbil tok fyr under lading


Anbefalte innlegg

Saka har ikkje blitt etterforska enda. Politiet har berre vidareformidla opplysningar frå vitnet som utsagn til pressen om kva som har skjedd. Spesialistane frå Polestar kan ikkje hatt mykje tid på å gjere undersøkelsar når pressemeldinga blei sendt ut, så eg stiller meg tvilsom til påstanden om at spesialistane alt har konkludert med at det var fordampa kjølevæske, særleg når pressemeldinga vidare pressiserer at spesialistane no jobber med å finne årsaken til lekkasjen.

Dette er nok ein brann som politiet burde ha etterforska, men i likheit med dei fleste andre bilbrannar så blir nok denne saka såpass nedpriooritert at den blir henlagt lenge før ein kan starte tekniske undersøkingar.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (1 minutt siden):

Dette er nok ein brann som politiet burde ha etterforska, men i likheit med dei fleste andre bilbrannar så blir nok denne saka såpass nedpriooritert at den blir henlagt lenge før ein kan starte tekniske undersøkingar.

Apropos andre bilbranner. Det hadde vært interessant med norsk statistikk over antall branntilfeller per million elbil og fossilbil, f.eks i 2020 eller 2019 for å se om det er markante forskjeller, og detaljert oversikt over antall elbilbranner som startet i laderen, ladekabelen, bilen, batteriet, interiøret, omgivelsene, antall antatt påsatt osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Apropos andre bilbranner. Det hadde vært interessant med norsk statistikk over antall branntilfeller per million elbil og fossilbil, f.eks i 2020 eller 2019 for å se om det er markante forskjeller, og detaljert oversikt over antall elbilbranner som startet i laderen, ladekabelen, bilen, batteriet, interiøret, omgivelsene, antall antatt påsatt osv.

Det finnes statistikk på området. Tal frå DSB viser at i perioden 2016-2019 var 3260 bilbrannar, av dei var 2651 bensin eller dieselbilar, 450 registrert med ukjent drivstoff (her kan vi nok trygt anta at nesten alle disse bilane er eldre bensin eller dieselbilar), 76 brannar er registrert med bil som "annet" drivstoff, 60 brannar var i elbilar, 12 i hybridbilar, og 11 i gassdrevne bilar.

Eg kjenner ikkje til om nokon har rekna om på tala for å vekte det opp mot talet på bilar. Sjølv om andelen elbilar har auka svært mykje dei siste åra så er det fortsatt svært få elbilar ute på vegane. Av ca 2,8 mill personbilar i Norge i 2019 så var det berre 260 000 elbilar.
I tillegg er 500 000 varebilar, 70 000 lastebilar og 15 000 bussar som nok også i all hovusak går på diesel.

Det er likevel så få brannar i elbilar at ein kan slå fast at det er markant færre brannar i elbilar.

 

Stridens kjerne er korleis statistikken skal tolkast. Det er eit argument at elbilar i snitt er langt nyare enn fossile bilar, det knytter seg derfor stor usikkerheit rundt kva brannfare elbilane vil utgjere på sikt når dei begynner å bli gamle og slitt.
Det er også sannsynleg at bruken av bilane nok påvirker statistikken. I klassen diesel og bensinbilar så har ein ganske mange veteranbilar som er utsatt for lekkasje av olje eller drivstoff, det blir nok køyrd mange fleire km på diesel enn det blir køyrd på straum, mesteparten av elbilane blir nok brukt i meir urbane strøk og er kanskje ikkje utsatt for like mykje køyring på dårlege vegar eller på landevegen med høg hastigheit der også ulykkene får større omfang. Slike ting kan være med på å farge statisitkken.

Uansett så er det to typar bilbrannar som peiker seg ut som vanlege. Den vanlegaste brannårsaken er nok elektrisk feil på nye bilar, slike brannar i elektriske ledningar og servoar kan like lett oppstå i ein elbil som ein dieselbil.
Den andre brannårsaken er lekkasje av brennbar væske som kjem i kontakt med varme motordelar, her er sjølvsagt bensin og dieselbilar overrepresentert.
Mange av elbilbrannane er nok i realiteten brann i ladeledning som får spreie seg til interiøret i bilen.

 

Min personleg synsing på tematikken er at elbilar nok er langt meir brannsikre enn andre bilar totalt sett, men med nokre unntak.
Sannsynlegheita for brann ved kollisjon ser ut til å være mindre enn i fossile bilar, og dersom batteriet blir skada i kollisjonen og tek fyr så tek det litt tid før brannen blir kraftig ettersom det må skje ein kjedereaksjon i battericellene. Dette betyr at bilføraren har betre tid på å komme seg ut av bilen enn dersom drivstofftanken svikter og brennande drivstoff får renne ut.
Lading av batteri medfører alltid fare for elektrisk brann, sjølv om elbilar nok er særleg godt sikra mot slike brannar gjennom sikkerheitssystem og genrelt høg kvalitet så kan det skje. Brann under lading er sjølvsagt svært uheldig om elbilen står i garasjen eller utanfor soveromsvindauget sjølv om det berre er ein "vanleg" bilbrann og ikkje ein batteribrann.
Dersom ein fyrst får batteribrann så er bilen meir eller mindre "umulig" å sløkke. 
Langs landevegen så medfører ein slik brann fyrst og fremst eit miljøproblem og trafikkale utforskningar forutsatt at ein får stoppa opp og kjem seg ut. Dersom ein får batteribrann inne i garasjer, vegtunnelar, inntill brennbare bygningar, osv så er det sjølvsagt ein betydeleg fare for at ein brann som ikkje kan sløkkast på normal måte får spreie seg.

Der elbilar nok slår dårlegast ut på brannstatistikken er nok på brann eller branntilløp under lading der elbilen ofte står i eller ved bygningar. Fossile bilar som startar å brenne startar nok oftast å brenne i samband med køyring og ikkje når dei står parkert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nordland skrev (4 timer siden):

Har sett flere ganger at politiet i slike uttalelser bare gjentar eller har feiloppfattet det første innringer har fortalt, som så viser seg å være sterkt overdrevet. Som TheMoonMan sier, hadde det først brent så hadde det nok ikke slokket av seg selv.

Det burde også være enkelt for Polestar å motbevise med å vise bilder, om det bare var fordamping ser vel bilen like fin ut.

Så for øvrig dette i TV2 sin artikkel:

Polestar har vært i kontakt med bilens eier, som ønsker å presiserer at det ikke ble observert flammer eller brann i forbindelse med hendelsen. Kunden, som ønsker å være anonym, ønsker å legge til:

- Vår nabo var den som varselet oss om røykutviklingen, og mener å ha sett et fåtall gnister. Da vi ankom bilen var den røyklagt. Vi tok umiddelbart strømmen, og videre koblet vi laderen fra bilen. Brannvesenet ble varslet, og var på plass innen fire minutter. Innen brannvesenet var på plass, hadde røyken lagt seg.

Så først var det bare røyk, men nå innrømmes gnister (som vel dag må være magiske siden de visstnok ikke skulle være mulige)?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
bshagen skrev (9 minutter siden):

Finnes flere ting enn flammer og varme, som lager røyk :)

Joda, men slikt skal ikke skje, hvertfall ikke en splitter ny bil.

Edit men det er jo en kinabil , så usikker

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å tvile på informasjonen til Polestar her. Bilen er bygget i Kina, men denne saken håndteres fra Torslanda, som er de fremste i verden på bilsikkerhet. Hadde jeg fått en tier for hver bileier som har påstått at han har hatt brann i bil når det egentlig har vært snakk om kjølevæskelekkasje, oljesvetting, eksoslakkasje, tekylert eksosanlegg, motorhavari etc , så hadde jeg i alle fall hatt nok til en skikkelig helaften på byn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Naboen har nok observert det på avstand. Polestar sitt team av spesialister har gransket det nøye på nært hold og rapporterer ikke om tegn til at det har vært gnister der. Så det er grunn til å tvile på vitneobservasjonen. Det er jo et kjent fenomen at man kan tolke mer inn i en situasjon enn reelt, eller at man er reelt bekymret og ubevisst ordlegger seg litt mer krisemaksimerende enn det som er reelt. Mange vegrer seg også for å varsle nødetater for ting som virker for lite alvorlige og ubevisst smører litt på for å rettferdiggjøre bruken av nødnummeret.

Håper Polestar og bileieren blir enige om å publisere detaljerte bilder med forklarende tekst, analyse og hvordan de skal unngå lignende hendelser i framtida.

 

Ja det er klart det er en mulighet for at observasjonen er feil. Uansett årsak. Men det er også en mulighet for at vitnet har foklart seg korrekt.

Om det var gnister og ikke en ren brann skal det vel godt gjøres å kunne avfeie gnistene selv om Polestars egne eksperter har tatt en titt? Det er ikke sagt at gnister nødvendigvis lager spor som oppdages umiddelbart etter første titt? Selvsagt kan det være at vitneobservasjonen ikke stemmer, men vi kan vel ikke bare avskrive den observasjonen umiddelbart?

Jeg kjenner ikke Polestar, aldri kjørt en eller tatt en titt ennå så jeg har ingen ide om det er noe som faktisk kan skape gnister slik vitnet sier. Jeg har som hobbymekker har flere tilfeller eller observert flere tilfeller av ymse rc-batterier som ved feil på produktet, feil bruk, for rask tapping eller feil lading har blitt til rene plasmakuler. Basert på det så tror jeg nok ikke at hendelsen fant sted i direkte tilknytning til li-ion batteripakken på Polestar, for om den først hadde tatt fyr så ville det blitt litt av et bål. 

Men jeg utelukker likevel ikke at gnister kan ha oppstått feks i ladeporten, ladekabler, controller eller bms. 

Kanskje er det noen av naboene som har fanget episoden på kamera, enten ved å filme hendelsen eller via overvåkningskamera, eller kanskje en Tesla i Sentry Mode? 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja nei jeg vet ikke hvor elektronikken er plassert på Polestar, har som sagt aldri kjørt en eller sett en Polestar ennå. Men det betyr ikke at jeg utelukker at det faktisk var gnister. Kanskje kom gnistene fra ladekabel? Hvor sitter ladeporten? Kom det fra ladeporten? Controller? BMS? Dersom det faktisk var et gnistregn så kan det jo skje med andre Polestar så kanskje er det noen som filmer om det skjer igjen ;)

Det er vel lite fruktbart å spekulere den eller andre veien her. Alt vi vet nå er at det er avvik mellom det vitnet beskrev og det Polestar sine eksperter sier. Kanskje overdrev vitnet, kanskje løy vitnet eller kanskje snakket vitnet helt sant. Vi vet ikke. 

Lenke til kommentar

Hovudsakleg reagerer eg på at naboen visstnok såg gnistring, men det er ingen openbart logiskt måte for gnistre å ha vore synlege frå mitt synspunkt.

Då har eg mine tvil slikt sett til at det egentlig var observert, kontra ein av mange typiske problemer me har med vitner. Det er veldig fort å forsnakke seg og fylle inn tomrommet med ekstra detalj, noko som er notorisk med vitner.

Lenke til kommentar

Det er veldig interessant at røykutviklingen stoppet da ladekabelen ble dratt ut. 'Noe' var altså galt som fikk kjølevæske til å fordampe og prosessen ble tilsynelatende drevet av energien fra ladekabelen. Jeg føler meg temmelig sikker på at selv om ikke dette ble en brann så ville det utviklet seg til en om ikke ladekabelen hadde blitt dratt ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Drunkenvalley said:

Hovudsakleg reagerer eg på at naboen visstnok såg gnistring, men det er ingen openbart logiskt måte for gnistre å ha vore synlege frå mitt synspunkt.

Då har eg mine tvil slikt sett til at det egentlig var observert, kontra ein av mange typiske problemer me har med vitner. Det er veldig fort å forsnakke seg og fylle inn tomrommet med ekstra detalj, noko som er notorisk med vitner.

 

Det er greit at du er kritisk, men du kan ikke avfeie vitnet basert på logikken som du sier. For vi vet jo ikke hva som evt. skapte gnistene. Det kan ha oppstått i ladekabel som jo er helt utenfor bilens karosseri. 

Noe har jo vore helt gale en plass. For da ladekabel ble fjernet så forsvant røyken eller dampen og evt. gnister. Hvor hadde dette endt om det ikke fantes en våken nabo som kontakt bileier? Hadde det blitt full overtenning og kjempebrann? Eller ville bare all kjøleveske fordampet? 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...