Gå til innhold

Statens bil-inntekter stuper. Regjeringen retter blikket mot ladbare hybrider


Anbefalte innlegg

Drunkenvalley skrev (21 minutter siden):

??

Du slenger elbiler under bussen, men så prate du om hybrider. Men du fortsett som om du aldri endra emnet der. Kor har du dei her påstandene frå egentlig når du ikkje ein gong klare halde på dei lengre enn ei setning?

Polestar 2 var jo flinke og gav transparens mellom Polestar 2 og en XC40 fossilbil. På global energimix, så måtte man kjøre 112,000 km med Polestar 2 før man stod likt klimamessig sett. På ren vindkraft så måtte man kjøre 50,000 km. 

Om en PHEV har 90% elektrisk kjørte km gjennom normalbruk, så vil man få betydelig mer utnyttelse av ressursene som går inn i batteriene enn gjennom BEV. 

Om formålet er å fjerne CO2, så hadde de ressursene vært bedre å bruke i f.eks elektriske ferger som utnytter batteriene i mye større grad enn personbiler med 500km rekkevidde. Og som land, så hadde vi tjent formålet med å erstatte olje & gass, samt sitte igjen med verdier gjennom kunnskap og arbeidsplasser i mye større grad å legge fokuset den veien, fremfor å legge fokus på elbiler hvor vi har null innflytelse ellers. Hadde vi hatt en elbil-produsent i landet, så hadde det gitt mye større mening å gi støtte til dem slik at de kunne solgt bilene sine billigere. Dog når vi nå subsidierer Tyske, Italienske og Kinesiske ICEV gjennom BEV så hjelper vi bare utenlandske firma for å øke deres sjanse for større og større eksport. 

Når vi eventuelt har 100% elbilflåte i Norge, så står vi ikke igjen med noe kunnskap som kan hjelpe oss videre i det å skifte oss bort fra olje og gass. 
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (5 timer siden):

Batteriet i ein ladehybrid som går mellom 100% og 0% kvar dag vil vere oppbrukt lenge før bilen er det.  Då kan eigaren velje å koste på seg ei dyr utskifting av batteri på ein bil som har mange år att, eller berre køyre han som bensinbil.  Kva trur du dei fleste vil velje?

Så vidt jeg vet så er det ingen ting som tyder på at det du sier her er riktig. Batteriene i Chevrolet Volt synes å vare i evighet (elbil med rekkeviddeforlenger og rundt 16 kWh batteri). Toyotas hybrider med små batterier (ca 2 kWh) synes også å ha et evig liv. Mitsibushi Outlander ladbar synes ikke å ha noen problemer. Så det du skriver her må å være en fiks ide oppstått kun i ditt eget hode!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (9 minutter siden):

Så vidt jeg vet så er det ingen ting som tyder på at det du sier her er riktig. Batteriene i Chevrolet Volt synes å vare i evighet (elbil med rekkeviddeforlenger og rundt 16 kWh batteri). Toyotas hybrider med små batterier (ca 2 kWh) synes også å ha et evig liv. Mitsibushi Outlander ladbar synes ikke å ha noen problemer. Så det du skriver her må å være en fiks ide oppstått kun i ditt eget hode!

DoD for batteriene hos hybridene holdes nok lavere for å øke cyclelife betydelig. Er veldig mye å hente ved å kjøre max vmax til 4.0v fremfor 4,2v f.eks. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus said:

Polestar 2 var jo flinke og gav transparens mellom Polestar 2 og en XC40 fossilbil. På global energimix, så måtte man kjøre 112,000 km med Polestar 2 før man stod likt klimamessig sett. På ren vindkraft så måtte man kjøre 50,000 km. 

Polestar 2 er jo, for å vera raus, eit ganske fælt eksempel da. Ein skal ikkje ha mykje betre effektivitet enn det for å ganske dramatisk endre dei tala.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (9 minutter siden):

Polestar 2 er jo, for å vera raus, eit ganske fælt eksempel da. Ein skal ikkje ha mykje betre effektivitet enn det for å ganske dramatisk endre dei tala.

De utnyttet WLTP/EPA forbruk, og poenget ligger mest linket til produksjonskostnader i høyest grad. 

PHEV produkter er som oftest store personbiler, og de vil naturlig nok ha tilsvarende eller høyere forbruk enn Polestar 2. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, sverreb said:

Når de skriver

"Når en tredjedel av ladehybridene ikke har engangsavgift, gir engangsavgiften «ingen insentiver til å velge elbil fremfor ladbar hybridbil», skriver de i budsjettet."

Er det ett totalt meningsløst utsagn siden det ser bort i fra incentivene fra momsfritak og bruksincentiver, man må se på den totale pakken. 

Videre skriver de:

"Ladbare hybridbiler bidrar ikke til å nå regjeringens mål i 2025, som gjelder nullutslippsbiler"

Dette er et klassisk eksempel på å la de beste bli det godets fiende. Målsetningen burde være å minimere utslipp ikke maksimere bruken av en spesifikk teknmologi. Feilslutningen er å anta at å maksimere elbiler kjøpt i norge vil minimere utslipp globalt. Som det er vist før gir PHEV pr. i dag en større utslippsreduksjon* pr. investert batterikapasitet (Som er den begrensende faktoren). Å forskyve incentivene over på elbiler uproporsjonalt med hvor mye de faktisk reduserer utslipp bidrar ikke til annet enn å øke andelen elbiler kjøpt i norge på bekostning av elbiler og PHEV kjøpt i andre land, og kan i verste fall bidra til totalt sett høyere utslipp ved å begrense bruken av battericeller i PHEV utover det som er fornuftig slik at færre km totalt blir kjørt elektrisk.

Du har helt rett, veldig bra skrevet.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (16 minutter siden):

Uansett er det litt snodig argument du kjem med da - talene seie 112k km for å stå likt klimamessig? ...Betyr ikkje det på godt norsk at bilen nesten garantert vil vera vesentlig betre for klimaet over livstiden dens?
Og 'nesten' berre fordi det alltid er mogleg nokon plutselig flyg av vegen med den og inn i fjellveggen.

Ja, det betyr altså at en ICEV står likt ved 112k klimamessig sett. En PHEV vil jo stå seg ut betydelig bedre, og når enkelte her inne sier at de kjører 90% elektrisk med sin PHEV så gir jo det utslag. 

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Så vidt jeg vet så er det ingen ting som tyder på at det du sier her er riktig. Batteriene i Chevrolet Volt synes å vare i evighet (elbil med rekkeviddeforlenger og rundt 16 kWh batteri). Toyotas hybrider med små batterier (ca 2 kWh) synes også å ha et evig liv. Mitsibushi Outlander ladbar synes ikke å ha noen problemer. Så det du skriver her må å være en fiks ide oppstått kun i ditt eget hode!

Har du kilder? Det du skriver strider imot alt jeg har lest om saken, nemlig at en hybridbil sliter mer på batteriene* enn en ren elektrisk bil. Mulig Bolt er bedre enn de andre men til Toyota Prius for eks. er det et vesentlig brukt marked for celler (de er også enkle å skifte selv).

Akkurat hvor mye batteriene i en hybrid degraderes merker vel ikke brukeren? Så at "Batteriene i Chevrolet Volt synes å vare i evighet" stemmer nok, men de slites mest sannsynlig raskere enn i en elektrisk bil med bufferkapasitet.

* Bruksmønsteret i en hybrid er ganske forskjellig fra elektrisk, batteriene går mange flere sykler for eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, trikola said:

Jo de er det.

Dersom du tenker på utslipp fra kraftproduksjonen så må kraftverkene skattlegges, ikke bilene.

BEV er absolutt ikke nullutslipp, det er et moteord som dessverre har fått fotfeste. El-biler bruker strøm som er generert andre steder slik at utslippene ikke skjer akkurat der du kjører.

Mener du at vi skal holde produksjonen av biler helt utenom klimaregnskapet?

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (29 minutter siden):

Har du kilder? Det du skriver strider imot alt jeg har lest om saken, nemlig at en hybridbil sliter mer på batteriene* enn en ren elektrisk bil. Mulig Bolt er bedre enn de andre men til Toyota Prius for eks. er det et vesentlig brukt marked for celler (de er også enkle å skifte selv).

Akkurat hvor mye batteriene i en hybrid degraderes merker vel ikke brukeren? Så at "Batteriene i Chevrolet Volt synes å vare i evighet" stemmer nok, men de slites mest sannsynlig raskere enn i en elektrisk bil med bufferkapasitet.

* Bruksmønsteret i en hybrid er ganske forskjellig fra elektrisk, batteriene går mange flere sykler for eks.

Jeg skal være enig med deg i at det er logisk å tro at slike batterier får sin kapasitet raskt nedsatt. Realitetene synes å være at så ikke er tilfelle. Og det er realitetene en må holde seg til. I en oppladbar hybrid vil en fort merke om kapasiteten blir dårligere. I en vanlig hybrid vet jeg ikke riktig. Slike må jo gå raskt tomme om lite kapasitet er igjen. Det vil si kortere tid med tilleggskraft enn før.

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Jo de er det.

Dersom du tenker på utslipp fra kraftproduksjonen så må kraftverkene skattlegges, ikke bilene.

Det ville gitt høyere strømpris. Hadde co2 prisen vert 2000kr tonnet hadde strømmen kostet 2kr pr kwh ekstra.

Strømproduksjon er verdens desidert største kilde til co2. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
9 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Jeg skal være enig med deg i at det er logisk å tro at slike batterier får sin kapasitet raskt nedsatt. Realitetene synes å være at så ikke er tilfelle. Og det er realitetene en må holde seg til. I en oppladbar hybrid vil en fort merke om kapasiteten blir dårligere. I en vanlig hybrid vet jeg ikke riktig. Slike må jo gå raskt tomme om lite kapasitet er igjen. Det vil si kortere tid med tilleggskraft enn før.

Har en Prius (2005) som "reservebil". Gått 250k, derav halvparten i mitt eie (og utlånt til ett familiemedlem i ett par år).
Har eid den i åtte år og bensinforbruket har økt noe på disse åra, så batteriet er nok noe redusert.
Men det er original-batteriet, og jeg tipper bilen ruster istykker før batteriet er "utslitt". :)

 

Lenke til kommentar
Hyslest skrev (På 9.10.2020 den 9.02):

Jeg har ladbar hybrid.

Da greier familien seg med én bil. Ekstra parkeringsplass i sameiet koster kr 150000.

All daglig kjøring går elektrisk. Turen til hytta går på et bensinforbruk som er 60% av tidligere.

 

I følge noen her så er det du sier ikke sant. For du har ikke tatt i betraktning at du ikke bor der du bor, men at du bor i Moss eller Mjøndalen. Det er selvfølgelig helt umulig å velge bil som passer ens egne behov. Jeg vil anta at de som mener det bør være 100 km elrekkevidde på alle ladehybrider fordi noen få har bruk for det også mener at samtlige biler må kunne frakte en storfamilie og trekke henger på 2 tonn.

 

Sturle S skrev (23 timer siden):

Det er jo heilt avhengig av kvar eigaren bur.  For ein som bur i Askim, Moss ellere Mjøndalen og jobbar i Oslo, vil batteriet vere tomt ca i det han kryssar bygrensa på veg inn. 

 

 

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Hyslest skrev (På 9.10.2020 den 9.02):

Jeg har ladbar hybrid.

Da greier familien seg med én bil. Ekstra parkeringsplass i sameiet koster kr 150000.

All daglig kjøring går elektrisk. Turen til hytta går på et bensinforbruk som er 60% av tidligere.

Ladbare hybrider er veldig populære bl a i Sverige - forståelig nok.

Ikke bry deg om troll som legger ord i din munn, du har funnet en bil som passer deg, sameiet, bylufta og klimaet veldig bra! :thumbup:

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...