Gå til innhold

Ubrukelig MSc, hva nå?


KrispySuppe

Anbefalte innlegg

Hei. Er i en litt trang spot. Fullførte mastergrad i geografiske informasjonssystemer (GIS) og har en bachelor i naturgeografi.

Jeg liker GIS spesielt godt, men per nå er det kun utlyst 3-4 jobber i hele Norge jeg kan søke på, stort sett i kommuner. De jobbene krever noen med ledererfaring, 3 års erfaring i offentlig forvaltning, og helst kunne utvikle i tillegg til GIS. Jeg er kun dyktig i sistnevnte. Kommer meg med andre ord ikke inn på arbeidsmarkedet.

Vurderer derfor å skifte karriere istedet for å vanne en døende plante. Noen som har tips til hva en som meg kan gjøre? Vil bare ha noe trygt og sikkert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha en sikker jobb bør du søke deg til noe helserelatert. Sykepleiere er det mangel på, men er et hardt yrke hvor lønna ikke er all verden og må jobbe turnus som regel. Også mangel på leger om du har motivasjonen til å ta medisinstudiet, Norge skriker etter fastleger feks, men det er delvis fordi få søker seg dit, Legeforeningen har lenge slått alarm rundt arbeidsvilkårene til fastlegene. Og man kan også bli pålagt legevaktsturnus av kommunen (dette gjelder særlig mindre kommuner). 

Fordeler og ulemper med begge yrker da . sykepleier er om du er veldig glad i mye pasientkontakt og mer på den menneskelige siden av det, lege hvis du er mer glad i å undersøke, diagnostisere, utskrive behandling osv. I begge tilfeller må man være glad i å jobbe med mennesker. Opptakskravene er som du sikkert vet harde for medisin i Norge, men mange utenlandske universitet tilbyr utdanninga på engelsk, særlig er dette populært i Polen, Tsjekkia og Slovakia for en del nordmenn. Fordelen med de tre landene er at man får autorisasjon etter endt utdanning (som i Norge) , mens i en del andre EU/EØS land må man gjennom en obligatorisk turnustjeneste etter endt utdanning for å oppnå autorisasjon og for å kunne søke LIS1 stilling må man ha autorisasjonen på plass.

Endret av William_S
Lenke til kommentar
KrispySuppe skrev (På 7.10.2020 den 1.40):

Hei. Er i en litt trang spot. Fullførte mastergrad i geografiske informasjonssystemer (GIS) og har en bachelor i naturgeografi.

Jeg liker GIS spesielt godt, men per nå er det kun utlyst 3-4 jobber i hele Norge jeg kan søke på, stort sett i kommuner. De jobbene krever noen med ledererfaring, 3 års erfaring i offentlig forvaltning, og helst kunne utvikle i tillegg til GIS. Jeg er kun dyktig i sistnevnte. Kommer meg med andre ord ikke inn på arbeidsmarkedet.

Vurderer derfor å skifte karriere istedet for å vanne en døende plante. Noen som har tips til hva en som meg kan gjøre? Vil bare ha noe trygt og sikkert.

Hvilken kunnskap, referanser og kontakter kan du skaffe deg som lettest leder til målet om den jobben du har mest lyst på? Hvor lang tid og hvor mye ekstra-arbeid er du villig til å bruke på det?

-k

 

Lenke til kommentar
KrispySuppe skrev (På 7.10.2020 den 1.40):

Hei. Er i en litt trang spot. Fullførte mastergrad i geografiske informasjonssystemer (GIS) og har en bachelor i naturgeografi.

Jeg liker GIS spesielt godt, men per nå er det kun utlyst 3-4 jobber i hele Norge jeg kan søke på, stort sett i kommuner. De jobbene krever noen med ledererfaring, 3 års erfaring i offentlig forvaltning, og helst kunne utvikle i tillegg til GIS. Jeg er kun dyktig i sistnevnte. Kommer meg med andre ord ikke inn på arbeidsmarkedet.

Vurderer derfor å skifte karriere istedet for å vanne en døende plante. Noen som har tips til hva en som meg kan gjøre? Vil bare ha noe trygt og sikkert.

Det kan hende at du trekker noen forhastede konklusjoner. For det første må du være klar over at arbeidsmarkedet er mer glissent enn hva det var før Corona. Det er rett og slett færre stillinger ute en det som det var før. Det er heller ikke uvanlig at det kan ta litt tid fra man er ferdig utdannet til man har fått jobb. 

Innenfor bygg- og anleggssektoren er det stor etterspørsel etter landmålere/stikningsingeniører. Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse innenfor GIS du har tatt, men det kan hende at du kan få en fot inn med din bakgrunn.

Jeg anbefaler deg å fortsette å søke på jobber relatert til utdannelsen din. Du kan også vurdere å søke bredt, det vil si på stillinger som ikke nødvendigvis er helt GIS-relatert, men der GIS gjerne er et verktøy som anvendes. Typisk er jobber i teknisk sektor i kommunen (f.eks. vann og avløp). 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kubjelle skrev (På 11.10.2020 den 23.37):

Det kan hende at du trekker noen forhastede konklusjoner. For det første må du være klar over at arbeidsmarkedet er mer glissent enn hva det var før Corona. Det er rett og slett færre stillinger ute en det som det var før. Det er heller ikke uvanlig at det kan ta litt tid fra man er ferdig utdannet til man har fått jobb. 

Innenfor bygg- og anleggssektoren er det stor etterspørsel etter landmålere/stikningsingeniører. Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse innenfor GIS du har tatt, men det kan hende at du kan få en fot inn med din bakgrunn.

Jeg anbefaler deg å fortsette å søke på jobber relatert til utdannelsen din. Du kan også vurdere å søke bredt, det vil si på stillinger som ikke nødvendigvis er helt GIS-relatert, men der GIS gjerne er et verktøy som anvendes. Typisk er jobber i teknisk sektor i kommunen (f.eks. vann og avløp). 

Heilt enig.
Det er verdt å merke seg at sjølv om mange ønsker erfarne leiarar med erfaring frå offentleg forvaltning og med rette kompetansen, så er det ikkje gitt at ein slik person finnes.
Dei fleste arbeidsgivere må "ta til takke" med ein kompetent arbeidssøkar som har den formelle kompetansen i orden og at anna kompetanse/erfaring er noko som arbeidsgiver må tilby etterkvart.

Forslaget til den nye matrikkellova er i gang med å stille krav til autorisasjon med formelle kompetansekrav. Mange kommuner kjem til å få problem med å skaffe seg arbeidstakarar som oppfyller dei formelle krava til kompetanse, så behovet kjem til å bli langt større framover. Relevant erfaring er ein del av krava som den nye forskrifta kjem til å kreve så det er mykje ta forklaringa på kvifor kommunane leiter etter søkarar med slik erfaring, tilsvarande gjeld det med leiardelen. Ettersom mange kommuner i dag har tilsette som jobbar med dette som ikkje har den formelle kompetansen til å få autorisasjon så blir det behov for å tilsette ein leiar som kan få autorisasjonen og som kan leie dei som i dag jobbar som landmålarar og GIS ingeniøra som ikkje oppfyller autorisasjonskrava på sjølvstendig grunnlag.

Som eit resultat av at mange kommunar manglar nok folk med slik kompetanse så vil den naturlege konsekvensen være at fleire kommunar kjem til å inngå samarbeid mellom fleire kommunar. Då vil det bli etablert store fagmiljø og behovet for at ein person må kunne både GIS og plan blir langt mindre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du vurdert Forsvaret? GIS er et fagfelt det er behov for i flere deler av organisasjonen og om du har gjennomført førstegangstjeneste burde det være muligheter. 
 

Du kan enten søke deg inn på årsstudium i militære studier og være sikret fast jobb som offiser etterpå. Er 1 eller 2 år plikttjeneste, og om du ikke trives etter det har du fått både lederutdanning og ledererfaring som burde hjelpe deg på det sivile markedet. Eller så kan du melde interesse på jobbsøkerregisteret, mener det er et krav at du har fullført førstegangstjeneste (det er det ikke for årsstudium), men har du GSU (grunnleggende soldatutdanning) er du aktuell som spesialist. Kan få lederutdanning den veien også, bare som befal og ikke offiser. 
 

Om du trives meg fagfeltet kan det være en måte å få drevet med ditt fag på. 

Lenke til kommentar
KrispySuppe skrev (På 7.10.2020 den 1.40):

Jeg liker GIS spesielt godt, men per nå er det kun utlyst 3-4 jobber i hele Norge jeg kan søke på, stort sett i kommuner. De jobbene krever noen med ledererfaring, 3 års erfaring i offentlig forvaltning, og helst kunne utvikle i tillegg til GIS. Jeg er kun dyktig i sistnevnte. Kommer meg med andre ord ikke inn på arbeidsmarkedet.

Vurderer derfor å skifte karriere istedet for å vanne en døende plante. Noen som har tips til hva en som meg kan gjøre? Vil bare ha noe trygt og sikkert.

Alle de store rådgivende ingeniørselskapene i Norge driver med dette:

https://www.cowi.no/tags/gis-og-it

https://www.sweco.no/vart-tilbud/geomatikk/geografiske-informasjonssystem-gis/

https://www.asplanviak.no/kompetanse/geoinfo-og-visualisering/

https://www.norconsult.no/kompetanse/fag-og-tjenester/samfunnsplanlegging/?crumbs=31148

Ser Sweco også stillinger ledig innen Geomatikk om dette er noe som kan passe deg:

https://www.sweco.no/karriere/ledige-stillinger/vi-soker-radgivere-til-geomatikk-satsing/

Og Geomatikk:

https://geomatikk.no/careers/vi-soker-gis-konsulenter-innen-ledningsnett/

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...