Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (2 minutter siden):

Hvis du trenger kraftigere enn 3070 hjelper det ikke hva prisen er for 3070. Det blir det samme som at det hjelper ikke med rimelig varebil hvis du trenger trailer. I prosent er det også ei lavere stigning i pris på 3090.

Alt har sin pris selvsagt, men jeg mener at å si 26k for 90 er mer riktig priset enn 10k for 70 blir feil. For å snu på påstanden, så er det ikke mange som trenger trailer, men nettopp en varebil. Hver sin lyst..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lucky666 skrev (17 minutter siden):

Nettopp derfor tror jeg 3070  er et mer riktig priset kort enn 3090. Men for oss som har vært med noen år, er jo 9-10k for et 70 ren galskap og nærmere 30k for 90 hinsides :)

Prisen er kjip for gamere ja, men minere, profesjonelle/bedrifter, og kjøpere som vet de kan selge med profitt bryr seg ikke. Den gruppen mennesker som ikke profiterer på kortene er selvfølgelig dem som lider mest av dette. Minere (som opererer i større skala med mer en et skjermkort) og dem som kjøper kun for å videreselge har vært som kreftbyller på et allerede lidende marked, men det er nok ikke stort mye å gjøre med det.

Om man virkelig ikke trenger et 3070 (eller et nytt skjermkort for den saks skyld) er det nok best å ligge unna og vente på bedre tider, selv om det vil ta lang tid. Når mining-boomen tar slutt om en stund blir nok tilgjengeligheten litt bedre, og det er lov å håpe at produksjonen etter hvert vil ta igjen litt av etterspørselen. Det som er sikkert er nok at det er mange gamere som vil ende opp skuffet i ettertid når de kjøper et kort til blodpris på Finn eller Proshop.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det mer spiselig at 3090 er steget med 4k enn at 3070 er det. For eksempel kostet  3070 Suprim X  7090 kr da det kom, nå koster det over 11k. For en som måtte strekke seg til 7k er 11k et tungt løft, mens 26k vs 22 er noe smårusk for den som kjøper slikt. De som har kjøpt 3090 her inne har gjerne kjøpt flere.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Anszel said:

Når mining-boomen tar slutt om en stund blir nok tilgjengeligheten litt bedre, og det er lov å håpe at produksjonen etter hvert vil ta igjen litt av etterspørselen. Det som er sikkert er nok at det er mange gamere som vil ende opp skuffet i ettertid når de kjøper et kort til blodpris på Finn eller Proshop.

Men jeg har ingen tro på at prisen går ned om tilgjengeligheten blir litt bedre.

Trolig vil ikke prisen gå ned før evt tilgjengeligheten er så stor at butikkene blir sittende kort på lager en stund. Sålenge de forsvinner fort fra lager har butikken i grunnen ingen grunn til å sette ned prisen

Jeg frykter nesten at vi beholder disse prisene på 30 serien ut året og kanskje til 40-serien kommer

Endret av Cardinal
Lenke til kommentar
goofer skrev (2 minutter siden):

Hva er det NetOnNet driver med for tiden? Jeg har fått samtlige kort jeg har bestilt hos Komplett, men NetOnNet har ikke levert noe i det siste?

Non swr ut til å kun greie å levere kfa2 fortiden. Venter fremdeles på tuf og gaming x trio

Endret av Ephrus
Lenke til kommentar
Cardinal skrev (5 minutter siden):

Men jeg har ingen tro på at prisen går ned om tilgjengeligheten blir litt bedre.

Trolig vil ikke prisen gå ned før evt tilgjengeligheten er så stor at butikkene blir sittende kort på lager en stund. Sålenge de forsvinner fort fra lager har butikken i grunnen ingen grunn til å sette ned prisen

Jeg frykter nesten at vi beholder disse prisene på 30 serien ut året og kanskje til 40-serien kommer

Jeg tror dette hovedsakelig vil gjelde et utvalg kort. Ser man på hvilke kort som er mest ettertraktet, er det garantert RTX 3080, 3070 og 3060 Ti som sitter i toppsjiktet. For andre kort er etterspørselen svært høy, men betydelig lavere enn de nevnte. Kan f.eks. se at flere modeller av RTX 3060 har blitt liggende ute i timesvis (og dager i noen tilfelle) til tider, og jeg tipper at de dårligere kortene (RTX 3060 Ti og nedover) kanskje vil se noen endringer i pris etter hvert som markedet mettes litt av enkelte typer kort. Jeg tipper det i det minste vil være mulig å skaffe noe med litt innsats om en del måneder, i motsetning til nå hvor du enten må slå deg til ro med noe gammelt dritt eller ingenting mens minere og scalpere kriger med botter om å kjøpe alt. 

For kortene som faktisk er verd å kjøpe for vanlige, ærlige folk tror jeg du har rett. Det vil nok bli lenge til butikkene snur. 

Lenke til kommentar

Lurer jaggu på om jeg skal selge ett 3090 Rog Strix og beholde et 3060 til 5000,- til 4000 serien kommer. Man får jo nesten 30.000,- for et slikt nå på Finn.

Fått solgt litt andre komponenter og greit å få ut ting som er verdt litt penger nå. Hva får man for en 5950X nå tro?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
goofer skrev (3 minutter siden):

Hva er det NetOnNet driver med for tiden? Jeg har fått samtlige kort jeg har bestilt hos Komplett, men NetOnNet har ikke levert noe i det siste?

jeg har fått 6 kort av NoN siste uke, 4 stk Asus 3060 og 2 stk KFA 3070

Lenke til kommentar

@Anszel Ja enig i at 3060 ser ut til å bli relativ enkel å få tak i med ganske god tilgjengelighet slik at den vil og ikke stige veldig mye.

Tenkte som deg mest på Ti og 3070 - 3080. Feks 3080 til launch pris på 8k vil aldri skje.

 

Og med mindre Nvidia klarer å få opp tilgjengeligheten ved lansering av 40-serien, bør man ikke regne med så mye lavere priser enn dagens heller.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (34 minutter siden):

Lurer jaggu på om jeg skal selge ett 3090 Rog Strix og beholde et 3060 til 5000,- til 4000 serien kommer. Man får jo nesten 30.000,- for et slikt nå på Finn.

Fått solgt litt andre komponenter og greit å få ut ting som er verdt litt penger nå. Hva får man for en 5950X nå tro?

At 3090 annonseres for 30k betyr ikke at de går for det. Jeg har solgt flere 3090, ingen til mer enn 26.5k, som tilfeldigvis var et Strix. 

Lenke til kommentar

Det ligger et nå på Finn til 26k som ingen har verken favorittmarkert eller kjøpt etter flere dager ute. 

Treffer du riktig kjøper kan du imidlertid være heldig, men jeg vil ikke si at det noensinne har vært enkelt å selge 3090 for 30k og jeg tviler vel egentlig på at det har gått særlig mange, om noen, til denne summen. 

Edit: Og apropos 3090 på Finn så er det et visst 3090 som har sirkulert i ukes/månedsvis til en god pris av en tilsynelatende god selger uten napp. Jeg hadde nok aldri kjøpt et 3090 for å selge uten å ha langt åpent kjøp, som for eksempel Netonnet. 

Endret av snp
Lenke til kommentar
14 minutes ago, snp said:

Det ligger et nå på Finn til 26k som ingen har verken favorittmarkert eller kjøpt etter flere dager ute. 

Treffer du riktig kjøper kan du imidlertid være heldig, men jeg vil ikke si at det noensinne har vært enkelt å selge 3090 for 30k og jeg tviler vel egentlig på at det har gått særlig mange, om noen, til denne summen. 

Absolutt ikke enkelt, spesielt fordi det av og til kommer inn 3090 kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...