Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Pc Lynet said:

Du får ikke ett nytt kort.

Nei, det er vel sikkert ikke mulig heller. Hvis de ikke kan tilby demokortet så ville de nok eventuelt tilby nytt kort med mellomlegg eller noe. En ganske fin oppgradering uansett til svært brukbar pris.

Da er det vel bare å kansellere det AIO EVGA kortet jeg bestilte samt levere tilbake 3080 jeg allerede har. Selvsagt ikke før jeg er helt sikker på at 3090 kortet kommer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TemporalFracture skrev (1 minutt siden):

Nei, det er vel sikkert ikke mulig heller. Hvis de ikke kan tilby demokortet så ville de nok eventuelt tilby nytt kort med mellomlegg eller noe. En ganske fin oppgradering uansett til svært brukbar pris.

Da er det vel bare å kansellere det AIO EVGA kortet jeg bestilte samt levere tilbake 3080 jeg allerede har. Selvsagt ikke før jeg er helt sikker på at 3090 kortet kommer!

3080 du har bør du selge på finn. Du tjener lett ett par tusenlapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pc Lynet said:

3080 du har bør du selge på finn. Du tjener lett ett par tusenlapper.

Hadde vært fint å presse kostnaden av 3090 kortet helt ned til et 3080 kort ved å gjøre det, ja. :evil:

Ville aldri trodd jeg skulle ende opp med 3090 uansett. Kjøpte det mest ut av frustrasjon for å ha misset 3080 waterforce kortet (for å ikke nevne pris etter rabatt), som jeg ønsket mest fordi Titan Ridge kortet blokkerer litt for luftinntak på den ene viften. Men tror dette vil funke veldig bra uansett.

Edit: Skiftet til Zotac 3090 Trinity istedet. Får det raskere, og det er 2mm tynnere.

Endret av TemporalFracture
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Tonnevis" med 3090 ZOTAC kort ute. Hva sier det om kortene egentlig? Coilwhine....eller har folk brukt det som ventepølse?

Gamingbox`en ble borte, så noe interesse er det. Ser det har gått noen PC`er med 3080 til nesten 40 laks stk. i helgen også.

Jeg har mulighet til å å legge på 4-7k for å få et 3090 (avhengig av type), men det fordrer at jeg selger ASUS 3080 TUF-kortet som ser ut til å endelig komme.

Jeg syntes egentlig ikke 8-15% økning er verdt særlig mange tusenlapper ettersom man tvilsomt merker forskjellen i praksis - selv med 4K/VR, men differansen begynner jo å bli noe mer spisbar. 🤔

Lenke til kommentar
HåkonN skrev (22 minutter siden):

"Tonnevis" med 3090 ZOTAC kort ute. Hva sier det om kortene egentlig? Coilwhine....eller har folk brukt det som ventepølse?

Gamingbox`en ble borte, så noe interesse er det. Ser det har gått noen PC`er med 3080 til nesten 40 laks stk. i helgen også.

Jeg har mulighet til å å legge på 4-7k for å få et 3090 (avhengig av type), men det fordrer at jeg selger ASUS 3080 TUF-kortet som ser ut til å endelig komme.

Jeg syntes egentlig ikke 8-15% økning er verdt særlig mange tusenlapper ettersom man tvilsomt merker forskjellen i praksis - selv med 4K/VR, men differansen begynner jo å bli noe mer spisbar. 🤔

Har selv 3090 Trinity litt coil whine under full load men helt klart ikke noe problem. Til 17550kr er det verdt prisen, spesielt om du har en 10% rabattkode i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det kortet har fått veldig lunkne reviews på Amazon....

  • Kutter bildet
  • Kun 5% kvikkere enn 3080
  • Ikke spesielt påkostede komponenter

https://www.amazon.com/ZOTAC-Graphics-IceStorm-Advanced-ZT-A30900D-10P/dp/B08HJQ182D

Og det er vel en grunn til at det er så mange av akkurat denne typen som kommer inn som DEMO? Kjenner skepsisen.

EDIT: Men nå er alle borte, så da slipper man å lure mer på det.... 😄

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar
HåkonN skrev (5 minutter siden):

Ser det kortet har fått veldig lunkne reviews på Amazon....

  • Kutter bildet
  • Kun 5% kvikkere enn 3080
  • Ikke spesielt påkostede komponenter

https://www.amazon.com/ZOTAC-Graphics-IceStorm-Advanced-ZT-A30900D-10P/dp/B08HJQ182D

Og det er vel en grunn til at det er så mange av akkurat denne typen som kommer inn som DEMO? Kjenner skepsisen.

EDIT: Men nå er alle borte, så da slipper man å lure mer på det.... 😄

Det var det 3090 kortet Komplett fikk mest på lager av jevnt og trutt gjennom høsten. Man kjøper ikke 3090 fordi det er raskere, men fordi man vil ha mer minne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og det minnet kommer vel først til sin nytte om man utvikler spill eller jobber med 3D.

Vet noen hevder 10 GB er for lite, men da hadde vi jo sett det det på FPS på de tyngste titlene i høy oppløsning. Men det gjør vi jo som kjent ikke. Vi har jo til og med kjente titler i dag som er begrenset av CPU med 3080/3090.

Det andre argumentet jeg ofte leser er å kjøpe ekstra minne for fremtiden, men med tanke på hvor få spillere i verden som har 10GB VRAM tilgjengelig eller mer, så er det vel både 1 og 2 GPU-generasjoner til man ser spillindustrien begynner å utnytte seg av det. Og innen den tid ønsker man kanskje next gen GPU som er signifikant kvikkere uansett og har hatt store oppgraderinger mtp. FPS, DLSS, VR, RT og hva vet jeg....

Og de som i dag har viljen til å bruke så mye penger på et kort som 3090 for et par ekstra FPS, havner vel kanskje helt sikkert i sistnevnte kategorien som følgelig står først i køen til å oppgradere til "the latest and the greatest" innen den tid uansett?

Altså føler jeg 3090 møter seg selv i døren. Overspesifisert for dagens spill, og vil bli knust i ytelser for fremtidens spill.

Jeg tror overraskende mange kjøper 3090 av frustrasjon fordi de er møkk lei den elendige tilgjengeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, HåkonN said:

Og de som i dag har viljen til å bruke så mye penger på et kort som 3090 for et par ekstra FPS, havner vel kanskje helt sikkert i sistnevnte kategorien som følgelig står først i køen til å oppgradere til "the latest and the greatest" innen den tid uansett?

"Litt" mer enn et par fps riktignok ;)
Kanskje ikke helt fair da 3090'n min ikke akkurat er stock og 3080'n har stock bios @340W på luft

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (49 minutter siden):

"Litt" mer enn et par fps riktignok ;)
Kanskje ikke helt fair da 3090'n min ikke akkurat er stock og 3080'n har stock bios @340W på luft

Joda, jevnt over er det nok mer enn 2 FPS selvsagt. Men det er situasjoner det i dag det slettes ikke er overdrevent. MS Flightsimulator i 4K+ VR ligger på 30-35 FPS med 3090, og er ofte CPU bundet med disse kortene.

Selv med best case scenario, så tviler jeg man klarer å skille disse kortene fra hverandre uten å stirre på en FPS teller.

Gamers Nexus oppsummerte det vel greit nok; man kjøper ikke 3090 fordi man skal spille. Hadde forskjellen vært 30% markup i pris for 10% bedre ytelse, så syntes jeg det hadde hengt bedre på greip. Kanskje fyller et 3080ti det rommet, men hva da med 3090...

Lenke til kommentar

Mumriken: Det var en finuerlig måte å oppsummere det på.....men det sier jo oss egentlig ingenting. 😉

For hvis prisen for "merkbart høyere settings" kun er noen få FPS (noe det må om regnestykket skal gå opp), så lønner det seg jo å aktivere "merkbart høyere settings" uansett kort.

Jeg så på 2 ulike tester for Cyberpunk 2077 ved 4K Ultra, og det skilte 2 til 6 FPS mellom 3080/3090. Det vil sikkert variere litt avhengig av test og kort man sammenligner med, men vi snakker jo uansett om marginale forskjeller.

Tror nok det heller er tilgjengelighet, tolmodighet og betalingsvilje som bør styre valget mellom disse to kortene, gitt at man ikke har andre behov utover å spille. Unntaket er vel om man klarer å signifikant få ned den massive prisdifferansen mellom de.

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...