Gå til innhold

Norske eksperter om Teslas «Battery day»: – Lykkes de, vil de absolutt være verdensledende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (På 29.9.2020 den 20.39):

Med tanke på månedsvis med skyhøye forventninger og hype i forkant, er det mulig å kalle Batteridagen for noe annet enn en nedtur? Det som kom fram helt konkret om batterier, produkter og autonomi var hvertfall ikke spesielt positivt. Riktignok ble det satt enorme mål for fremtiden, men som antydet i denne artikkelen, så må man tilordne en nøktern sannsynlighet for at disse målene oppnås.

Mye forhåndsomtalte "million mile battery" ble ikke en gang nevnt. I stedet fikk man en 46800-celle uten spesielt paradigmeskiftende egenskaper. Fra Teslas egen presentasjon går det fram at energitettheten til det nye batteriet faktisk er lavere enn de 21700-cellene som Tesla har kjøpt fra Panasonic siden 2017. Og det som ble uttalt om produksjon var ikke veldig lovende. Pilotanlegget var "close to working", det krevdes nyvinninger på teknologisiden og Musk gjentok mange ganger hvilken enorm utfordring dette var. Han antydet også at teknologien til Maxwell ikke var så komplett som de hadde håpet på da Tesla kjøpte selskapet.

Til tross for dette ser Tesla for seg en produksjonskapasitet på 3 TWh i 2030, senest. For å illustrere hvor mye dette er så tilsvarer det kapasiteten til 50 millioner elbiler a 60 kWh. Et par spørsmål melder seg. Hva er sannsynligheten for at Tesla, som til nå ikke har produsert og levert én eneste battericelle, klarer å stable på beina en slik astronomisk stor produksjonskapasitet på knappe 10 år? Vil det være et marked for denne kapasiteten allerede i 2030? Og hva med LG, CATL og de andre gigantene? Vil de bare innse at slaget er tapt og overlate batterisegmentet til Tesla uten motstand?

Så til autonomi som var veldig oppklarende og ganske sterk kontrast til fjorårets Autonomy Day hvor det ble lovet full selvkjøring i inneværende år. Nå er status at Tesla skriver om koden fordi strategien er suboptimal. Men mer oppsiktsvekkende er Musks nedtoning av full selvkjøring når han sier at alle vil få det etter hvert og det som teller for Tesla nå er å være best i verden på produksjon. Så en fullstendig 180-grader fra å satse hele selskapet på full selvkjøring. Mange analytikere har satt veldig fantasifulle kursmål basert på at Tesla vil være først ute med L5 selvkjøring. Mon tro om de gjør noen justeringer på bakgrunn av det som har skjedd i det siste(Spoiler: nope).

Tesla annonserte Semi og Roadster i 2017 og cashet inn depositum. Disse sammen med Cybertruck og en ny $25 000 småbil ser nå ut til å være helt i det blå og avhengig av at man får til en ordentlig produksjon av de nye batteriene og det var forespeilet å skje i 2023. Det man imidlertid fikk noe konkret om var Model S Plaid som egentlig skulle vært i produksjon denne sommeren, men den kan kunder nå få i slutten av 2021 om man fester lit til Musks tidsangivelser. Det er et åpent spørsmål hvor mange som er villig til å bla opp 650 000 ekstra for å få mer krutt og mer batteri i en aldrende Model S. Det som er sikkert er at den ikke vil gjøre noe utslag på selskapets topp- og bunnlinje.

I overskuelig fremtid så har Tesla egentlig bare to produkter. En middels stor sedan og en hatchback-versjon av den samme. Dette i møte med allerede stor konkurranse og som blir veldig mye større det neste året.

😂

Cool story bro.

Artig å se at du aldri slutter å ta 100% feil som du alltid har gjort.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 timer siden):

Nei. Teslas batterier er allerede langt foran, og de påståtte fordelene med faststoffbatterier blir minimale, om de vil eksistere i det hele tatt.

Men er ikke dette det samme vi har sett tidligere? At utprøvd teknologi alltid er bedre enn ny teknologi, men ny teknologi har høyere potensiale om den kun før nødvendig støtte, aksept og fotfeste? 

Litt som at bensin/diesel biler er/var langt foran batteri elektriske biler, men fordi folk er folk blir det ganske utfordrende å overbevise med den nye teknologiens fulle potensiale? 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
uname -i skrev (På 16.12.2020 den 21.05):

LOL. Du svarer på et innlegg fra September.

Du har tydeligvis tenkt hardt i de 3 månedene. Utrolig bra argumentasjon som vanlig!

Nei, jeg hadde ikke åpnet tråden siden da. Men det var jo forutsigbart det som møtte meg da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (På 17.12.2020 den 9.22):

Men er ikke dette det samme vi har sett tidligere? At utprøvd teknologi alltid er bedre enn ny teknologi, men ny teknologi har høyere potensiale om den kun før nødvendig støtte, aksept og fotfeste? 

Litt som at bensin/diesel biler er/var langt foran batteri elektriske biler, men fordi folk er folk blir det ganske utfordrende å overbevise med den nye teknologiens fulle potensiale? 

Faststoffbatterier hadde større potensiale, men det Tesla har gjort er at dette potensialet ikke egentlig gir noe voldsomt forsprang, om noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 timer siden):

Faststoffbatterier hadde større potensiale, men det Tesla har gjort er at dette potensialet ikke egentlig gir noe voldsomt forsprang, om noe.

SS batterier gir mange flere fordeler enn vekt effekt.

Forresten rart at tesla lanserer ny S modell med samme cellestørrelse  som før. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

SS batterier gir mange flere fordeler enn vekt effekt.

Forresten rart at tesla lanserer ny S modell med samme cellestørrelse  som før. 

Tesla sa også på Battery Day at de vil bruke forskjellige batterier til forskjellige biler, så det er ingen overraskelse at de bruker både nye og eldre typer batterier fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

SS batterier gir mange flere fordeler enn vekt effekt.

Forresten rart at tesla lanserer ny S modell med samme cellestørrelse  som før. 

Det stemmer vel ikke. Gammel S/X hadde 18650-celler. Nye Plaid har 2170-celler og Plaid+ har 4680-celler, slik jeg skjønner det. (Vi finner vel kanskje ikke helt ut akkurat hvordan de nye bilene er bygget opp før noen tar nye Model S i fra hverandre.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

5 ganger energimengden ved å øke størrelsen på batteriet med 6-gangen. Litt av en teknisk revolusjon disse 46800-batteriene.

Det riktige er noe sånt som ca 7 ganger energimengden ved å øke størrelsen på batteriet ca 5,5 ganger. Den 5x forbedringen som du henviser til var kun pga ending av format, der endring i kjemi kommer i tillegg. (Og den var nok rundet ned fra nærmere 5,5.)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det riktige er noe sånt som ca 7 ganger energimengden ved å øke størrelsen på batteriet ca 5,5 ganger. Den 5x forbedringen som du henviser til var kun pga ending av format, der endring i kjemi kommer i tillegg. (Og den var nok rundet ned fra nærmere 5,5.)

image.png.60a95afa24f3a07efef977ee63a424f6.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (På 2.3.2021 den 9.55):

5 ganger energimengden ved å øke størrelsen på batteriet med 6-gangen. Litt av en teknisk revolusjon disse 46800-batteriene.

Nu må Du ikkje plage Deise revolusjonære (Norske Eksperter) som har fått seg en bil som gjør 0-100 km/t under 4 sekunder (joda med rollout og 96,56 km/t) til en grei pris. Og med gode bomm og parkeringsbetingelser.

 

Du kan bli sensurert og utestengt i ukesvis for slikt......, eller bli sett på Litium om dei sparer litt av det med dei nye batterier.

Huhh, som eg sakner pseudonymet «Sturle S»....., noen som vet ?

ref: https://www.youtube.com/watch?v=6NXnxTNIWkc

 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 1.3.2021 den 20.55):

Faststoffbatterier hadde større potensiale, men det Tesla har gjort er at dette potensialet ikke egentlig gir noe voldsomt forsprang, om noe.

Tesla sine nye 4680 flytende/væske batterier lagrer 16% mer energi sammenlignet mot Tesla sine 21700 batterier, som har 20% høyere energi tetthet enn Tesla sine 18500 batterier. 

Synes jeg ser en trend hvor vi nærmer oss grensen av hva vi kan presse ut av denne type batterier. 

Spesifikasjoner på faststoff batterier begynner på en måte hvor flytende væske batterier har nådd sin max grense. Og har flere år med utvikling på å bli bedre.

I tillegg nevner de også flere fordeler med vekt, levetid, pris, miljøvennlighet, sikkerhet, lade hastighet, osv..

Nå skal det jo sier at faststoff batterier ikke 'er her enda', men ser for meg at om vi fremdeles bruker batterier om 5år, må en innse at fasttoff batterier med høyere potensiale er fremtiden.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Clear said:

Noen som vet hva slags chemistry 4680 batteriene består av ?

NCA , NMC eller LFP ...?

Formatet er jo litt uavhengig av kjemien, og det vil nok benyttes flere forskjellige kjemier. Men de som Tesla skal produsere selv er forventet å være kobolt-frie nikkel-rike batterier. Jeg vil gjette på NA.

I tillegg skal det kjøpes inn batterier fra Panasonic, som kanskje vil være NCA. Og Samsung, som kanskje da er NMC. Har ikke hørt noe om at de skal kjøpe inn 4680-celler fra CATL, men om de gjør det, så vil de nok være LFP.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...