Gå til innhold

Eksperter: Hydrogen i lastebiler er blitt forbigått av batterier [Ekstra]


Anbefalte innlegg

2 hours ago, oophus3do said:

Vanskelig å si siden Tesla alltids har sagt at det er umulig at bremsepedalen skal kunne gi beskjed om at bilen skal akselerere. Dog med bevisene nå, så vet man at det er mulig. Dermed må man gå tilbake til alle ulykker der folk har dødd for å undersøke. Nå nylig var det 2 mennesker som døde i en flokk mennesker, og flere skadde, der sjåføren nok en gang sa at bilens bremser ikke fungerte og at bilen kun fortsette å akselerere fremover når han prøvde å bremse. Jo mer man bremser, jo hardere akselererer man jo med den feilen.

Denne feilen finnes ikke. Når man trykker på bremsepedalen, så dytter man på et hydraulisk stempel. Hydraulikkoljen beveger seg gjennom bremserørene inn i stemplene på bremsene, og bremseklossene dyttes mot bremseskivene.

Hvordan i all verden mener du at dette ikke skulle fungere i noen situasjoner?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Denne feilen finnes ikke. Når man trykker på bremsepedalen, så dytter man på et hydraulisk stempel. Hydraulikkoljen beveger seg gjennom bremserørene inn i stemplene på bremsene, og bremseklossene dyttes mot bremseskivene.

Hvordan i all verden mener du at dette ikke skulle fungere i noen situasjoner?

Men har du ikke lest rapporten? Det er regenerasjonen som går i revers eller hvordan jeg skal kalle det, og denne feilen er mulig å gjenskape på alle elbiler. Problemet er altså at vi hører rapporter om Teslaer som kjører inn i vegger og mennesker. Ikke noen av de andre. 

Det skal jo litt til at det kan forekomme, men det er altså bevist at det er mulig. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus3do said:

Isåfall så får dem nok en backup. Nødbremsesystemet ser ikke ut til å fungere særlig godt når man får lov til å akselere inn i vegger og menneskeflokker.

Nødbremsesystemer er ikke feilfrie. Det handler til stor grad om å øke sikkerheten mest mulig, uten at systemet blir overivrig og bremse i alt mulig av situasjoner. F.eks i svinger har man gjerne stolper og autovern og slikt rett foran bilen, og om nødbremsing skulle aktiveres der så ville det mer sannsynlig forårsake en ulykke enn å avverge ulykker.

Tesla har ett system som hjelper på å unngå ulykker ved pedalforvirring, og det heter "Obstacle Aware Acceleration". Det er altså at kreftene justeres ned ganske mye ved lav hastighet, om bilen detekterer at det er objekter foran bilen. Men det
kan overstyres. Ettersom hastigheten øker så åpner bilen opp for mer og mer krefter, selv om den har detektert et objekt. Det er naturlig at man som sjåfør kan overstyre dette systemet. Ellers kunne man ende opp med at bilen nektet å kjøre fordi det var en plastpose i veibanen, eller noe slikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Men har du ikke lest rapporten? Det er regenerasjonen som går i revers eller hvordan jeg skal kalle det, og denne feilen er mulig å gjenskape på alle elbiler. Problemet er altså at vi hører rapporter om Teslaer som kjører inn i vegger og mennesker. Ikke noen av de andre. 

Det skal jo litt til at det kan forekomme, men det er altså bevist at det er mulig. 

Jeg så en del på rapporten. Det er ikke alle dataene som er helt i samsvar, men så er jeg også usikker på om det vil være fullstendig samsvar. Dette er kommersielle sensorer som har diverse svakheter.

Det som var helt klart var at gasspedalen ble trykket inn og bilen akselerererte. Som forventet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Nødbremsesystemer er ikke feilfrie. Det handler til stor grad om å øke sikkerheten mest mulig, uten at systemet blir overivrig og bremse i alt mulig av situasjoner. F.eks i svinger har man gjerne stolper og autovern og slikt rett foran bilen, og om nødbremsing skulle aktiveres der så ville det mer sannsynlig forårsake en ulykke enn å avverge ulykker.

Litt forskjell på en gedigen vegg, samt bevegelige mennesker som man kjører mot og autovern. 

Om bilen ikke forstår forskjellen på dette, så har det ikke noe for seg å ha det. 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Tesla har ett system som hjelper på å unngå ulykker ved pedalforvirring, og det heter "Obstacle Aware Acceleration". Det er altså at kreftene justeres ned ganske mye ved lav hastighet, om bilen detekterer at det er objekter foran bilen.

Ta en test og se om den fungerer. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Ta en test og se om den fungerer. 

Den gjør det. Har merket at den har slått inn noen ganger om jeg f.eks står ved ett T-kryss og en bil eller sykkel passerer rett foran meg fra høyre. Det hender også den aktiveres når jeg skal ut fra lyskryss, om veien er ujevn. Tror den da registrerer noen av hullene i veien eller noe slikt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Jeg så en del på rapporten. Det er ikke alle dataene som er helt i samsvar, men så er jeg også usikker på om det vil være fullstendig samsvar. Dette er kommersielle sensorer som har diverse svakheter.

Det som var helt klart var at gasspedalen ble trykket inn og bilen akselerererte. Som forventet.

https://www.autosafety.org/wp-content/uploads/2015/03/Tesla-Regen-Brakes-and-Sudden-Acceleration.pdf

Det er ekstremt mye her som motsier den "konklusjonen". 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Den gjør det. Har merket at den har slått inn noen ganger om jeg f.eks står ved ett T-kryss og en bil eller sykkel passerer rett foran meg fra høyre. Det hender også den aktiveres når jeg skal ut fra lyskryss, om veien er ujevn. Tror den da registrerer noen av hullene i veien eller noe slikt.

Joda, slikt har jeg merket selv på min eGolf. Ikke særlig nytt. Men problemet her linkes til noe annet og ikke dette. 
image.png.3acd530e5a7c0dcaf699e0b6f02dedb4.png
 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, oophus3do said:

Jeg kikket litt mer på dataene for å forsøke å skjønne mismatchen mellom dataene. Min beste antakelse er at akselerometret på "longitudinal acceleration" har feil fortegn, eller at fyren har misforstått hvilket fortegn det skal være. Altså det fyren tolker som deselerasjon er akselerasjon og det fyren tolker som akselerasjon er deselerasjon.

Da stemmer dataene ganske bra. Mens bilen sakker ned inn mot garasjen på regen har den deselerasjon på 0,1G, gasspedalen trykkes inn og bilen oppnår 0,4G akselerasjon, så slippes gassepdalen og bilen går tilbake til å deselerere med ca 0,1G, og så krasjer bilen inn i veggen og oppnår 1G deselerasjon (muligens gikk sensoren i metning).

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Jeg kikket litt mer på dataene for å forsøke å skjønne mismatchen mellom dataene. Min beste antakelse er at akselerometret på "longitudinal acceleration" har feil fortegn, eller at fyren har misforstått hvilket fortegn det skal være. Altså det fyren tolker som deselerasjon er akselerasjon og det fyren tolker som akselerasjon er deselerasjon.

Da stemmer dataene ganske bra. Mens bilen sakker ned inn mot garasjen på regen har den deselerasjon på 0,1G, gasspedalen trykkes inn og bilen oppnår 0,4G akselerasjon, så slippes gassepdalen og bilen går tilbake til å deselerere med ca 0,1G, og så krasjer bilen inn i veggen og oppnår 1G deselerasjon (muligens gikk sensoren i metning).

Ja, det må du komme frem til ja for å forsvare det hele. I mellomtiden så kan du gå helt nederst og se antall folk som har rapportert om SUA. Altså det starter å bli endel folk, og analysene samspiller med det folk erfarer uten at man må kaste inn antagelser og ville konspirasjonsteorier inn i dataene for å få dem til å passe egen agenda. 

Når man nærmer seg hundrevis av dem, så fungerer det ikke å anta at alle lyver og er stokk dumme som ikke kan forskjellen  mellom brems og watt-pedal. 

Nå har det foregått mange over en kort periode i Kina med dødsfall, så da vil man få svar på dette etterhvert. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Ja, det må du komme frem til ja for å forsvare det hele. I mellomtiden så kan du gå helt nederst og se antall folk som har rapportert om SUA. Altså det starter å bli endel folk, og analysene samspiller med det folk erfarer uten at man må kaste inn antagelser og ville konspirasjonsteorier inn i dataene for å få dem til å passe egen agenda. 

Når man nærmer seg hundrevis av dem, så fungerer det ikke å anta at alle lyver og er stokk dumme som ikke kan forskjellen  mellom brems og watt-pedal. 

Nå har det foregått mange over en kort periode i Kina med dødsfall, så da vil man få svar på dette etterhvert. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at folk som opplever pedalforvirring er dumme. Det er sånt som skjer. Jeg har opplevd det selv, men har alltid klart å hente meg inn ganske raskt. Man glemmer hvilken pedal man har foten på og så plutselig gjør bilen noe man ikke forventer.

Som nevnt tidligere estimerer NHTSA at det er 16.000 ulykker per år i USA pga pedalforvirring. Så jeg skjønner heller ikke hvorfor du mener dette ikke er noe som skjer eller at det er overraskende at det skjer.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du mener at folk som opplever pedalforvirring er dumme.

På samme måte som at alle kollisjoner som rapporteres om der de oppriktig mener at bilen ikke gjorde som fortalt lyver og var "forvirret". 

Enda godt Black Box teknologien blir påkrevd etter Januar 2021 slik at man slipper risikere at OEM's bare kan komme med en slik påstand og direkte lyve om muligheten til at bilen ikke kan erfare SUA, når det beviselig kan det. Mange biler er bevist at kan det. BMW har innkallet biler pga de fant en bug som kunne forårsake dette, og det er kun Tesla som lyver om at deres biler ikke innehaver denne muligheten. Noe de er tvunget til å gjøre når de ikke innkaller biler, men heller velger å la dem deise inn i vegger og mennesker. 

Ford Pinto kaller. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
29 minutes ago, oophus3do said:

Enda godt Black Box teknologien blir påkrevd etter Januar 2021 slik at man slipper risikere at OEM's bare kan komme med en slik påstand og direkte lyve om muligheten til at bilen ikke kan erfare SUA, når det beviselig kan det. Mange biler er bevist at kan det. BMW har innkallet biler pga de fant en bug som kunne forårsake dette, og det er kun Tesla som lyver om at deres biler ikke innehaver denne muligheten. Noe de er tvunget til å gjøre når de ikke innkaller biler, men heller velger å la dem deise inn i vegger og mennesker.

Black Box er jo akkurat det Tesla har. Og jeg er enig i at det er kjempenyttig. Da kan man tilbakevise vitnepåstander med harde fakta. Viteutsagn er såpass upålitelig at det er vanskelig å legge mye vekt på det. Men folk gjør det allikevel.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

Black Box er jo akkurat det Tesla har. Og jeg er enig i at det er kjempenyttig. Da kan man tilbakevise vitnepåstander med harde fakta. Viteutsagn er såpass upålitelig at det er vanskelig å legge mye vekt på det. Men folk gjør det allikevel.

Forskjellen er at du må gå rettens vei for å kanskje få tak i dine egne data fra din egen bil. Etter Januar 2021 så slipper vi det tullet. 

"Harde fakta" er at bilene har akselerert, men det vet man jo. Det som nå skal undersøkes er hvorfor. 

 

Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Forskjellen er at du må gå rettens vei for å kanskje få tak i dine egne data fra din egen bil. Etter Januar 2021 så slipper vi det tullet. 

"Harde fakta" er at bilene har akselerert, men det vet man jo. Det som nå skal undersøkes er hvorfor.

Man vet også 99.999% sikkert hvorfor de har akselerert også. Gasspedalen har blitt trykket inn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (19 timer siden):

HW4 er ikke dikting, og det at man oppdaterer sensorer burde være en selvfølge. 

HW4 er en forbedring, akkurat som f.eks. Intel stadig forbedrer prosessorene sine. At Intel kommer med en ny og raskere prosessor betyr ikke at programmene som kjørte på forrige generasjon må skrives om.

"Oppdaterer sensorer er en selvfølge" er bare synsing og spekulasjon fra din side.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Man vet også 99.999% sikkert hvorfor de har akselerert også. Gasspedalen har blitt trykket inn.

Jaja, dersom bilen har akselerert ved å trykke inn bremsepedalen, er det i alle fall aller fyrste gong i historia at det har skjedd med ein bil som det ikkje er funne tekniske feil på.

 

Gasspedalen til Tesla har forresten to potensiometer som må ha same verdi innanfor ein veldig liten feilmargin for at bilen skal reagere.  Dermed kan heller ikkje ein teknisk feil med gasspedalen føre til uventa akselerasjon.  Tvert imot.  Pedalen må trykkast ned og aktivere to uavhengige potensiometer likt.  Sovidt eg veit var Tesla tidleg ute med den løysinga.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Sturle S said:

Gasspedalen til Tesla har forresten to potensiometer som må ha same verdi innanfor ein veldig liten feilmargin for at bilen skal reagere.  Dermed kan heller ikkje ein teknisk feil med gasspedalen føre til uventa akselerasjon.  Tvert imot.  Pedalen må trykkast ned og aktivere to uavhengige potensiometer likt.  Sovidt eg veit var Tesla tidleg ute med den løysinga.

Tror egentlig dette var standard på de fleste biler før Tesla begynte å produsere biler. Men en ting som Tesla var tidlig med er å sjekke gasspedalposisjon opp mot bremsepedalposisjon. Om begge er trykket samtidig kveles motoreffekten nesten helt.

De aller fleste fossilbiler er en del dummere, så full gass og bremsen inne går fint an. (Men bremsen er sterkere enn motoren, så bilen vil fortsatt stoppe.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...