Gå til innhold

Tjene mer og jobbe mindre som selvstendig næringsdrivende?


Anbefalte innlegg

nirolo skrev (23 timer siden):

Bedrifter er ikke nødvendigvis mer skeptiske til enmannsforetak, da vet de hva de får. 

Ulempen med enkeltmannsforetak er at det er sårbart f.eks ved sjukdom. Bruker ein konsulentfirma så har dei vikarar å sette inn. 

Denne sårbarheita må ein som ENK ofte kompansere med å selge seg billigare. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (1 time siden):

Ulempen med enkeltmannsforetak er at det er sårbart f.eks ved sjukdom. Bruker ein konsulentfirma så har dei vikarar å sette inn. 

Denne sårbarheita må ein som ENK ofte kompansere med å selge seg billigare. 

Det stemmer ikke innenfor den type programmeringsoppdrag jeg jobber med. Det tar noen uker før man blir produktiv, så vikar ved sykdom har jeg aldri opplevd. Vanligvis har ikke konsulentfirmaene noen ledige med rett kompetanse heller, så selv når folk slutter i konsulentfirmaer kan det være vanskelig å få tak i erstatter.

Fordelen med alle typer konsulenter er at kunden ikke betaler ved sykdom, sånn sett taper de ingen ting ved sykdom - utenom framdrift selvsagt.

Lenke til kommentar
On 9/7/2020 at 10:20 AM, nirolo said:

Å ha 3 års erfaring og så skulle jobbe som selvstendig konsulent vet jeg ikke om jeg ville gjort. Du vil nok ha vesentlig større problemer enn sånne som meg for å finne oppdrag. Ikke fordi jeg nødvendigvis er noe bedre enn deg, men fordi jeg har såpass mye erfaring å vise til. Jeg har flere år med erfaringer og bredere erfaringer på cv'en min, mens du blir betraktet som en junior. Når man tar i betraktning at jeg ikke får så veldig mye mer pr time enn hva du fakturerer nå, så velger kunden nesten alltid folk med mer erfaring. Som junior vil du nok ha mye større glede av et selskap i ryggen som har ansvar for å skaffe deg oppdrag.

Forøvrig stusser jeg på at du har vært på 15 prosjekter på 3 år - det er 5 i året i snitt. Hva slags ting er det du jobbe med som har så kortvarige oppdrag?

Ja, at flere har mer erfaring er selvsagt en risikofaktor. Jeg tror mitt største hinder er å komme til intervju, jeg skal nok klare å selge meg greit inn etter det, jeg har en veldig sterk CV med store kunder og som sagt mye prosjekterfaring allerede. Betraktet som junior, tenker du da i sammenheng med min erfaring kontra andres? For selskapet jeg jobber nå så fakturerer jeg stort sett som senior og like mye som de som har 10+ år mer erfaring. 

Jeg jobber med design og UX, så da er jeg som regel i et prosjekt mye kortere enn deg som er utvikler. Min spisskompetanse er egentlig å jobbe på prosjekter som har korte tidsfrister og høyt trykk, så korte prosjekter er noe jeg trives godt med. Det er også noen kunder som vier 5% til UX og 95% til utvikling for de ser ikke nytten av dette. 

UX er også ganske ferskt, så jeg føler ofte at jeg har mer kunnskap enn de som har lang erfaring og gjerne har jobbet med feks grafisk design, animasjon og annet tidligere men aldri tatt noen utdanning innenfor dette. 

Endret av Omegaman1
Lenke til kommentar
Omegaman1 skrev (3 timer siden):

Ja, at flere har mer erfaring er selvsagt en risikofaktor. Jeg tror mitt største hinder er å komme til intervju, jeg skal nok klare å selge meg greit inn etter det, jeg har en veldig sterk CV med store kunder og som sagt mye prosjekterfaring allerede. Betraktet som junior, tenker du da i sammenheng med min erfaring kontra andres? For selskapet jeg jobber nå så fakturerer jeg stort sett som senior og like mye som de som har 10+ år mer erfaring. 

Ja, det er silingen før intervju som er problemet når man ikke har et høyt nok tall bak antall år erfaring og tilsvarende. Når kunden ser cv'en din så kan han fort avvise den fordi du er junior pga få års erfaring. Det betyr selvsagt ikke at det er riktig, men det hjelper så lite når du ikke får oppdraget.

Omegaman1 skrev (3 timer siden):

Jeg jobber med design og UX, så da er jeg som regel i et prosjekt mye kortere enn deg som er utvikler. Min spisskompetanse er egentlig å jobbe på prosjekter som har korte tidsfrister og høyt trykk, så korte prosjekter er noe jeg trives godt med. Det er også noen kunder som vier 5% til UX og 95% til utvikling for de ser ikke nytten av dette. 

Ja design og UX har ofte korte oppdrag. Kan være slitsomt som selvstendig å stadig jakte nye oppdrag, men kjenner flere selvstendige innen UX som stortrives. Jeg er helt enig i at mange kunder nedprioriterer UX, noe jeg selv lider under fra tid til annen. Da må jeg gjøre både grafisk design og UX selv - noe som absolutt ikke er mitt fagområde.

Omegaman1 skrev (3 timer siden):

UX er også ganske ferskt, så jeg føler ofte at jeg har mer kunnskap enn de som har lang erfaring og gjerne har jobbet med feks grafisk design, animasjon og annet tidligere men aldri tatt noen utdanning innenfor dette. 

At du har utdannelse innenfor UX er jo veldig positivt. Er mange som driver med UX uten formell utdannelse ja og disse vil du nok stille relativt sterkt mot. Jobben din blir vel da å lage CV og søknader som selger deg godt og tar fokuset bort fra antall år med erfaring.

 

Siden du driver med UX og jeg programmerer så kan det være at noen av svarene mine i denne tråden blir litt feil for din situasjon, men satser på at du filtrerer ut det som ikke stemmer for UX. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, nirolo said:

Siden du driver med UX og jeg programmerer så kan det være at noen av svarene mine i denne tråden blir litt feil for din situasjon, men satser på at du filtrerer ut det som ikke stemmer for UX. 

Synes du har kommet med mange gode poenger, så takk for at du tok deg tid til å svare utfyllende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omegaman1 skrev (På 8.9.2020 den 19.23):

(...)

Du er nok en flink fyr, og virker som du har mye stå-på-vilje. Så du ville sikkert gjort en bra jobb om du ble valgt. Men samtidig må du være forsiktig med å ikke være alt for høy på deg selv her. Jeg har tidligere i en tråd her diskutert folk jeg kjenner som fikk seniortittel etter å ha jobbet 2-3 år i sin bedrift, deretter sa opp og tenkte de skulle klare seg selv. De fikk en reality-check.

For å påpeke litt realiteter hos deg:

Omegaman1 skrev (På 8.9.2020 den 19.23):

 jeg har en veldig sterk CV med store kunder og som sagt mye prosjekterfaring allerede (...)

Alle med 3 års erfaring i et stort konsulenthus har akkurat det samme. Alle kundene er store, og de fleste tilbringer all tid ute på prosjekt. Og skulle man ikke gjøre det som junior, er det ofte ikke ens egne egenskaper det står på, mer tilfeldigheter i bemanningen til konsulenthuset. Så du har egentlig ikke noe utover det vanlige her.

Omegaman1 skrev (På 8.9.2020 den 19.23):

Betraktet som junior, tenker du da i sammenheng med min erfaring kontra andres? For selskapet jeg jobber nå så fakturerer jeg stort sett som senior og like mye som de som har 10+ år mer erfaring (...)

I store rammeavtaler, staten osv. er det ofte faste regler for hva om er junior, senior osv, så det har lite å si med hvor god man er. Dessuten er konsulentprisen nesten flat når det kommer til erfaring. Så om noe er det egentlig en ulempe for deg: Hvorfor velge deg når man kan få noen med 10+ år mer erfaring for noen tusenlapper mer i året?

Omegaman1 skrev (På 8.9.2020 den 19.23):

UX er også ganske ferskt, så jeg føler ofte at jeg har mer kunnskap enn de som har lang erfaring (...)

Dette er en felle mange utviklere også går i. Man kan de nyeste og hippeste trendene, og tenker man derfor løper sirkler rundt de eldre. Og kanskje man gjør det på enkelte ting. Som nyutdannet husker jeg at jeg var mye mer effektiv til å spy ut kode i et rammeverk enn de som fikk dobbelt så høy lønn som meg. Det føltes nesten litt urettferdig der og da. Men så har jeg innsett at jobben er så mye mer enn å produsere. Det er ofte viktigere *hva* man lager enn *hvor bra* det lages. En kan bruke ukesvis på å designe/lage det kunden *spurte* om, mens en med mer erfaring ville skjønt det egentlig er noe annet kunden *behøver* og klart å grave frem det.

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Matsemann said:

Du er nok en flink fyr, og virker som du har mye stå-på-vilje. Så du ville sikkert gjort en bra jobb om du ble valgt. Men samtidig må du være forsiktig med å ikke være alt for høy på deg selv her. Jeg har tidligere i en tråd her diskutert folk jeg kjenner som fikk seniortittel etter å ha jobbet 2-3 år i sin bedrift, deretter sa opp og tenkte de skulle klare seg selv. De fikk en reality-check.

Lyst til å utdype? Nysgjerrig på hva slags reality-check de fikk. Forøvrig så er jeg absolutt ikke høy på meg selv, det er derfor jeg gjerne tar imot tips og erfaringer fra andre som har holdt på med dette en stund allerede. Jeg har derimot ekstremt stor tro på mine egne ferdigheter og at jeg kan konkurrere mot hvem som helst uavhengig av erfaring på det jeg er god på. Det har jeg fått bekreftet i de prosjektene jeg har jobbet på. Hvis du vil kalle det å være høy på seg selv så ok, men det er ingen som gidder å ansette en fyr som er usikker på seg selv (faglig sett). Hadde jeg ikke hatt den tryggheten og troen på meg selv hadde jeg aldri i verden turt å jobbe selvstendig. 

 

10 hours ago, Matsemann said:

Alle med 3 års erfaring i et stort konsulenthus har akkurat det samme. Alle kundene er store, og de fleste tilbringer all tid ute på prosjekt. Og skulle man ikke gjøre det som junior, er det ofte ikke ens egne egenskaper det står på, mer tilfeldigheter i bemanningen til konsulenthuset. Så du har egentlig ikke noe utover det vanlige her.

Det er nok sant, men jeg tror ikke absolutt alle jeg konkurrerer med nødvendigvis kommer fra et stort konsulenthus som har store kunder. Jeg har tittet på noen tilfeldige porteføljer, og det er litt ymse av type prosjekter og CV-erfaringer som folk viser frem. Det er heller ikke alle som har konsulentbakgrunn. At jeg har jobbet på mange prosjekter er ikke bare tilfeldig, for lederen min prøver aktivt å sette meg inn i de type prosjekter jeg har nevnt. Det er også litt etter hva man trives med, noen kan sitte årevis i samme prosjekt om dette er ens eget ønske. 

 

10 hours ago, Matsemann said:

I store rammeavtaler, staten osv. er det ofte faste regler for hva om er junior, senior osv, så det har lite å si med hvor god man er. Dessuten er konsulentprisen nesten flat når det kommer til erfaring. Så om noe er det egentlig en ulempe for deg: Hvorfor velge deg når man kan få noen med 10+ år mer erfaring for noen tusenlapper mer i året?

Ja som sagt så er det en av de største hindringene. Det jeg kan vinne på er en attraktiv CV og den spisskompetansen jeg har, i tillegg til at jeg har en mastergrad innenfor yrket - og at yrket er relativt ferskt så da blir fort de som har 10+ år erfaring sittende med mye erfaring fra andre (tilsvarende) yrker som ikke er superrelevant. 

 

10 hours ago, Matsemann said:

Det er ofte viktigere *hva* man lager enn *hvor bra* det lages. En kan bruke ukesvis på å designe/lage det kunden *spurte* om, mens en med mer erfaring ville skjønt det egentlig er noe annet kunden *behøver* og klart å grave frem det.

Dette er bokstavelig talt det jeg jobber med og du forklarte godt hvorfor mange prosjekter går til helvete. Jeg har kommet inn i prosjekter der utviklere sitter og programmerer på tjenester som ingen egentlig har tenkt til å bruke fordi en eller annen oppe i hierarkiet har sagt "det trenger vi". 

Endret av Omegaman1
Lenke til kommentar
Omegaman1 skrev (13 timer siden):

Lyst til å utdype? Nysgjerrig på hva slags reality-check de fikk.

Vanskeligheter med å finne prosjekt, måtte ta de kjipe tingene ingen andre ville ta. Kommer inn på et prosjekt med dårlig rigg. Vant til å ha hatt gode selger+prosjektledere og kommet som et team som gjør man påvirke mer, nå plutselig alene og må bare følge strømmen da man ikke er i en posisjon til å endre noe. En som gikk månedsvis uten å få relevante arbeidsoppgaver, ble bre dumpet på en pult og fikk busywork-oppgaver frem til et prosjekt ble startet. Til og med sånne dumme ting som at det tok en 3 måneder å få adgangskort, da man ikke har en leder ute hos kunden som sørger for at alt slikt er på plass.

Omegaman1 skrev (13 timer siden):

Jeg har derimot ekstremt stor tro på mine egne ferdigheter og at jeg kan konkurrere mot hvem som helst uavhengig av erfaring på det jeg er god på.

Ingen er utlært etter tre år i arbeidslivet. Håper du om noen år kan se tilbake på i dag og se hvor mye du har lært siden da.

Det er flott du er trygg på deg selv og egne ferdigheter, samtidig må du nok være forsiktig med at du ikke fremstår med røde flagg som en konsulent-stereotypi som er flinkere til å snakke enn å gjøre.

 

 

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (4 timer siden):

det tok en 3 måneder å få adgangskort,

 

Matsemann skrev (4 timer siden):

En som gikk månedsvis uten å få relevante arbeidsoppgaver, ble bre dumpet på en pult og fikk busywork-oppgaver frem til et prosjekt ble startet

 

Dette høres ikke ut som den it-verden jeg lever i. Ingen leier inn konsulenter før prosjekter starter og 3 mnd ventetid på å få adgangskort høres utrolig mye ut, en uke er det meste jeg har hørt om. Selv en junior fakturerer minst 150K i måneden og det er det få bedrifter som hiver rundt seg uten å få noe tilbake.

Lenke til kommentar

Han skulle være med å arkitektere prosjektet, men så kom korona og alt ble satt på vent. Så i mellomtiden ble han satt til å gå igjennom og oppdatere all dokumentasjon i confluence og slikt :shrug: I vanlige tider ville man nok prøvd å finne en annen kunde, men.

Jeg sier ikke at de to tingene du siterer er vanlige hendelser. Men de oppstår jo, og er man alene har man et vanskeligere landskap å navigere i for å fikse det, vs å bare si ifra til sin KAM/PL.

Lenke til kommentar
5 hours ago, nirolo said:

Dette høres ikke ut som den it-verden jeg lever i. Ingen leier inn konsulenter før prosjekter starter og 3 mnd ventetid på å få adgangskort høres utrolig mye ut, en uke er det meste jeg har hørt om. Selv en junior fakturerer minst 150K i måneden og det er det få bedrifter som hiver rundt seg uten å få noe tilbake.

Jeg har hatt kunder som har brukt flere uker på å skaffe adgangskort før jeg, kunden jeg er hos nå måtte jeg innom vakta for å få lånekort hver dag i 2,5 uke. Fikk også utlevert en gammal møkka maskin første dagen(de har en policy om at de skulle stå for utstyr), som jeg og avdelingslederen hos kunden måtte krangle ganske mye for å få byttet ut også.

Nå har jeg aldri vært ansatt i et av de store kunsulenthusene. Men har vært underlevrandør av de et par ganger, og det er mye lettere å rulle på som del av de store konsulenthusene enn når man sitter alene hos kunde. Men det er nå bare min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (23 minutter siden):

Han skulle være med å arkitektere prosjektet, men så kom korona og alt ble satt på vent. Så i mellomtiden ble han satt til å gå igjennom og oppdatere all dokumentasjon i confluence og slikt :shrug: I vanlige tider ville man nok prøvd å finne en annen kunde, men.

Jeg sier ikke at de to tingene du siterer er vanlige hendelser. Men de oppstår jo, og er man alene har man et vanskeligere landskap å navigere i for å fikse det, vs å bare si ifra til sin KAM/PL.

Det blir jo veldig spesielt å nevne korona hendelser. Trodde vi snakket om hvordan det generelt var å være selvstendig konsulent jeg.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (21 minutter siden):

Det blir jo veldig spesielt å nevne korona hendelser. Trodde vi snakket om hvordan det generelt var å være selvstendig konsulent jeg.

Resten var generelt. Han begynte i mars så satt vel forsåvidt to uker uten oppgaver i starten uansett.

Men jeg synes fortsatt korona-hendelser er relevant. Det er jo en ting man blir truffet hardere av som selvstendig.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg leste første innlegget ditt om reality-checken de fikk, @Matsemann, og så trodde jeg først at de ble raka fant og måtte spise havregryn i tre måneder for å berge livet 😆 Hvis det kun var uengasjerende oppgaver de måtte svelge, er det lite avskrekkende 🤗 

Når du sier vedkommede hadde 2-3 års erfaring, teller du kun fulltidsjobb etter studie? Jeg summerte min egen erfaring nå, og ser jeg har 2,6 årsverk erfaring inkludert deltidsjobber, internships og wintership, men bare 1,4 årsverk med fulltidsjobb.

Lenke til kommentar
nyansattnr5 skrev (5 timer siden):

Jeg leste første innlegget ditt om reality-checken de fikk, @Matsemann, og så trodde jeg først at de ble raka fant og måtte spise havregryn i tre måneder for å berge livet 😆 Hvis det kun var uengasjerende oppgaver de måtte svelge, er det lite avskrekkende 🤗 

Når du sier vedkommede hadde 2-3 års erfaring, teller du kun fulltidsjobb etter studie? Jeg summerte min egen erfaring nå, og ser jeg har 2,6 årsverk erfaring inkludert deltidsjobber, internships og wintership, men bare 1,4 årsverk med fulltidsjobb.

erfaring er i kalender år og ikke årsverk.

Lenke til kommentar

I dei aller fleste bransjar blir erfaring målt i årsverk. Ettersom alle har ferie og fridagar så er det langt enklare å summere opp antall årsverk i staden for å trekke frå feriar og helligdagar for å få fulle kalenderår.

Einaste unntaket som eg kjem på i farta er pilotar som tell kvar enkelt time med flyerfaring på forskjellige fly.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 timer siden):

I dei aller fleste bransjar blir erfaring målt i årsverk. Ettersom alle har ferie og fridagar så er det langt enklare å summere opp antall årsverk i staden for å trekke frå feriar og helligdagar for å få fulle kalenderår.

Einaste unntaket som eg kjem på i farta er pilotar som tell kvar enkelt time med flyerfaring på forskjellige fly.

med kalender år så mener jeg da så enkelt som jeg hadde stillingsproset X fra år til år på CV. skal jeg begynne og regne årsverk så har jeg 6årsverk på de siste 4 år, men jeg ser ikke helt for meg at jeg kan selge det på cv uten at noen ser rart på meg. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Mato said:

med kalender år så mener jeg da så enkelt som jeg hadde stillingsproset X fra år til år på CV. skal jeg begynne og regne årsverk så har jeg 6årsverk på de siste 4 år, men jeg ser ikke helt for meg at jeg kan selge det på cv uten at noen ser rart på meg. 

Jeg skjønner den. Men hva om du hadde 4 årsverk fordelt på de siste 6 årene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...