Gå til innhold

Tjene mer og jobbe mindre som selvstendig næringsdrivende?


Anbefalte innlegg

Jeg jobber som IT-konsulent for et større konsulentselskap, og der fakturerer "jeg" (dvs konsulentfirmaet mitt) kundene mellom 1000-1200 timen. Selv så ligger timeslønna mi på 333 for øyeblikket, altså opptil 1/4 av hva "jeg" fakturerer kundene. Jeg har ikke noe mål i livet om å bli rik og tjene mye penger, derimot har jeg et veldig sterkt ønske om å kunne jobbe mindre og bruke mer tid på andre fritidsinteresser. Selv med en årslønn på 600k så er det mer enn nok og vel så det til å klare meg, så motivasjonen er som sagt ikke å tjene mer penger. 

Derfor så lurer jeg på; er det så enkelt at hvis jeg går over til å jobbe som selvstendig konsulent (næringsdrivende), så kan jeg jobbe 1/3-1/4 av det jeg gjør nå og tjene omtrent like mye? De eneste utgiftene jeg vil ha er det som går til staten (skatter og avgifter). Bare tanken på at jeg kan tjene det samme som jeg gjør nå, men bare være nødt til å arbeide 4-5 måneder i løpet av et år er ekstremt fristende. Risikoen er jo at man ikke klarer å skaffe seg oppdrag, men jeg har uansett ingen planer om å jobbe mer enn max 6 måneder (evt deltid) pr år. Så er det så enkelt? Kan også nevne at onkelen min er regnskapsfører og revisor, så han vil kunne hjelpe meg mye når det kommer til det administrative ved å drive eget firma. 

Endret av Omegaman1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min far var selvstendig næringsdrivende og det virker som det er så enkelt ja. Men som du sier så har jo større selskap veldig mye lettere for å skaffe seg kunder. Du må nok belage deg på at det går mye ekstra tid på dette i starten når du først begynner, så ikke bli demotivert hvis det går litt tregt første året. Når man har bygget opp et nettverk derimot går denne delen mye lettere. Nå er jo IT-bransjen også er rimelig lukrativ bransje, så ser egentlig ikke for meg at dette skulle bli noe særlig problem.

Det skader ikke å prøve, spesielt ikke hvis du har litt midler på bok. Kjør på, sier nå bare jeg. Uansett hvordan det går så har du jo lært noe.

Fiken.no er forresten veldig enkelt og greit når det kommer til regnskap. Systemet deres gjør det meste for deg.

Lenke til kommentar

Du må jakte jobber. De har en markedsandél som du da må begynne å ta av og selge deg inn hos. Kutter du båndet hos arbeidsgiveren din nå er det ikke sikkert du får igjen jobben seinere.

Så da kan det beste å gjøre være å begynne å prøve å jobbe litt på kveldstid og se hvordan det går. Finne jobber andre steder. Klarer du å tjene noen titusenere på et år, så kan det være en indikasjon på at det er marked nok for deg der ute.

Lenke til kommentar

Det er fint mulig å starte som sjølvstendig næringsdrivande for å kutte mellommannen å ta ein større del av fortenesten sjølv, men det er ein del utgifter i form av både avgifter og reine driftsutgifter som du må ta høgde for.
I tillegg er det sjølvsagt eit usikkerheitsmoment om du klarer å skaffe deg nok oppdrag, særleg som sjølvstendig næringsdrivande der tenesteproduksjonen din er svært sårbar om du til dømes blir sjuk.

Ein grei plass å starte er timespriskalkulatoren.

Med utgangspunkt i at du vil ha ei årsinntekt på 600 000 kr, og med standardsummane i kalkulatoren på arbeidstid, transportutgifter, kurs, kontorlokaler, osv så gir kalkulatoren at du må fakturere 725 kr per time om du får fakturert for alle timane.

Ein god start vil derfor være å trikse litt på parametera i kalkulatoren og sjå kva du ender opp med som ein realistisk faktureringspris.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, The Avatar said:

Med utgangspunkt i at du vil ha ei årsinntekt på 600 000 kr, og med standardsummane i kalkulatoren på arbeidstid, transportutgifter, kurs, kontorlokaler, osv så gir kalkulatoren at du må fakturere 725 kr per time om du får fakturert for alle timane.

Som sagt vil jeg ikke ha noen faste utgifter annet enn skatter og avgifter til staten. Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å fakturere lavere enn minimum 1k, men det avenger litt hvordan jeg skaffer oppdrag (konsulentformidlere tar jo gjerne noen prosenter). 

 

4 hours ago, Gomby said:

Min far var selvstendig næringsdrivende og det virker som det er så enkelt ja. Men som du sier så har jo større selskap veldig mye lettere for å skaffe seg kunder. Du må nok belage deg på at det går mye ekstra tid på dette i starten når du først begynner, så ikke bli demotivert hvis det går litt tregt første året. Når man har bygget opp et nettverk derimot går denne delen mye lettere. Nå er jo IT-bransjen også er rimelig lukrativ bransje, så ser egentlig ikke for meg at dette skulle bli noe særlig problem.

Det skader ikke å prøve, spesielt ikke hvis du har litt midler på bok. Kjør på, sier nå bare jeg. Uansett hvordan det går så har du jo lært noe.

Fiken.no er forresten veldig enkelt og greit når det kommer til regnskap. Systemet deres gjør det meste for deg.

Ja, det kan være litt vanskelig å skaffe oppdrag, men det finnes jo en rekke konsulentformidlere som kan hjelpe meg her. Men jeg er jo selvfølgelig usikker på hvor mange jobber som er å oppdrive gjennom disse, og hvor stor konkurranse det er. Jeg skule helst sett at jeg hadde et oppdrag klart før jeg sa opp jobben, men jeg tror det vil bli vanskelig siden jeg har 3 måneders oppsigelsestid og de fleste oppdrag annonseres gjerne 1 måned før oppstart, evt umiddelbart oppstart, så det gjør nok at jeg må si opp jobben før jeg har noe oppdrag klart. Samtidig så har jeg jo tenkt at jeg kun vil være avhengig av å fakturere 4-5 måneder for å tjene det samme som jeg gjør nå, så hvis jeg bruker 6 måneder på å skaffe meg det første oppdraget så vil ikke det gjøre noe såfremt jeg da klarer å skaffe et oppdrag før det har gått ett år. Jeg har for sikkerhetsskyld en bufferkonto (sparekonto) på rundt 500k så jeg vil ikke lide noen nød av å gå en stund uten oppdrag før jeg evt skaffer det første. Men skulle gjerne hatt den tryggheten om at det lå noe klart når jeg sa opp jobben.

Lenke til kommentar

Jeg jobber som selvstendig it-konsulent og kan jo dele litt av hvordan jeg opplever de.

Omegaman1 skrev (14 timer siden):

Derfor så lurer jeg på; er det så enkelt at hvis jeg går over til å jobbe som selvstendig konsulent (næringsdrivende), så kan jeg jobbe 1/3-1/4 av det jeg gjør nå og tjene omtrent like mye? De eneste utgiftene jeg vil ha er det som går til staten (skatter og avgifter).

Nja, det er ikke helt riktig. I tillegg til lønn får du feriepenger (12%) og OTP (kanskje 6% hos deg - det må du sjekke) og evt noen forsikringer. På toppen av alle disse beløpene må det betales arbeidsgiveravgift til staten. I sentrale strøk sørpå er den 14,1%.

Hvis du kan unngå kostnader til regnskapsfører så er det kun kosnader til regnskapsprogram (f.eks fiken som ble nevnt), samt lisens til feks IntelliJ, G-suite, osv som er nødvendig. Totalt sett er dette ganske lite.

 

Omegaman1 skrev (15 timer siden):

Bare tanken på at jeg kan tjene det samme som jeg gjør nå, men bare være nødt til å arbeide 4-5 måneder i løpet av et år er ekstremt fristende. Risikoen er jo at man ikke klarer å skaffe seg oppdrag, men jeg har uansett ingen planer om å jobbe mer enn max 6 måneder (evt deltid) pr år. Så er det så enkelt?

Jeg har aldri hatt så mye ferie som etter at jeg ble selvstendig, men det er ikke nødvendigvis så enkelt å bare jobbe 4-5 mnd i året. Oppdragene jeg får - og som du sikkert har nå - er av langvarig art. Og kunden er ikke intressert i å leie deg inn nå fram til jul, hvis du skal ha fere fra jul til sommeren igjen. Da velger de heller en annen som kan jobbe til våren også. Du bør nok regne med å jobbe relativt jevnt, ellers må du skifte oppdrag veldig ofte, men det betyr ikke at du må jobbe like mye som nå.

Siden jeg har barn på skolen har jeg tatt meg vinterferie, påskeferie, 5-6 uker sommerferie, høstferie og juleferie. Og har også tatt meg en ukes-ferie i tillegg når andre ikke har ferie. Men kunden opplever det ikke som problematisk at du har ferie når det er normalt å ha ferie, så ingen har klaget så langt. Men jeg hadde ikke kunnet ta meg 4 mnd sammenhengende ferie uten å bytte oppdrag.

Hvis du vil jobbe lite er det nok enklere å jobbe færre timer pr dag. Ha f.eks 6-timers dager hele året, samt en del ekstra ferier er antagelig ikke et problem.

 

Gomby skrev (6 timer siden):

Men som du sier så har jo større selskap veldig mye lettere for å skaffe seg kunder

Det har vært sant tidligere, men nå søker mange flere selskaper, både store og små, etter enkeltutviklere og ikke hele team. Da spiller det ingen rolle om det står Bekk eller Nirolo AS på søknaden de får inn. Rammeavtalene er også på vei ut og dynamiske innkjøpsordninger er stadig mer populært og mye lettere å melde seg på som selvstendig konsulent. I tillegg har du organsisasjoner som brainbase.no folq.no samt en rekke større formidlere som kan hjelpe deg med oppdrag. Slike selskaper tar selvsagt betalt for for hjelpen, fra 2,5% hos brainbase og opp til 25-30% hos noen formidlere.

 

Taurean skrev (6 timer siden):

Du må jakte jobber. De har en markedsandél som du da må begynne å ta av og selge deg inn hos. Kutter du båndet hos arbeidsgiveren din nå er det ikke sikkert du får igjen jobben seinere.

Nja, hvis du slutter uten å lage et digert spetakkel ut av det så får du nok komme tilbake. IT-folk er såpass ettertraktet at det er skjelden noe problem. Da bare sier du at du feilet og håper de fortsatt har plass til deg.

Taurean skrev (6 timer siden):

Så da kan det beste å gjøre være å begynne å prøve å jobbe litt på kveldstid og se hvordan det går. Finne jobber andre steder. Klarer du å tjene noen titusenere på et år, så kan det være en indikasjon på at det er marked nok for deg der ute.

Det vil jeg ikke anbefale. Nesten alle oppdrag som er mulig å få tak i er over litt lenger periode. Grunnen er at det tar lang tid å sette seg inn i store komplekse it-systemer. Kortvarige oppdrag gir dermed nesten ingen merverdi for kunden. Dermed vil du aldri få noen oppdrag om premisset er å jobbe litt på kveldstid.

 

Omegaman1 skrev (2 timer siden):

Ja, det kan være litt vanskelig å skaffe oppdrag, men det finnes jo en rekke konsulentformidlere som kan hjelpe meg her. Men jeg er jo selvfølgelig usikker på hvor mange jobber som er å oppdrive gjennom disse, og hvor stor konkurranse det er. Jeg skule helst sett at jeg hadde et oppdrag klart før jeg sa opp jobben, men jeg tror det vil bli vanskelig siden jeg har 3 måneders oppsigelsestid og de fleste oppdrag annonseres gjerne 1 måned før oppstart, evt umiddelbart oppstart, så det gjør nok at jeg må si opp jobben før jeg har noe oppdrag klart.

Det er litt ymse med disse formidlerene. Nå lyser feks. NAV ut at de trenger utviklere og da prøver alle formidlerene å få noen inn til samme oppdrag. Problemet for alle dem er at ingen av dem har rammeavtale med NAV, så det mest fornuftige er å gå til en som har rammeavtale (f.eks Experis hvis jeg husker riktig) og prøve seg der. Nå under korona-epidemien har det og vært vanskeligere å få seg oppdrag, men det ser ut til å ta seg opp igjen nå.

Ingen kan gi deg oppdrag 3-4 mnd fram i tid. Så langt fram i tid planlegger de ikke. Du må derfor evt hoppe i det og ta sjansen.

Det som er verdt å tenke på er at dersom du hadde begynt i oppdrag nå 1. september, så hadde du sendt første faktura 30. september og fått betalt etter 30-45 kanskje 60 dager. Du må altså ha en del å leve på de første månedene før du får penger inn. Og er du så heldig at det tar mer enn 30 dager å få betalt, så skal ofte skatteetaten ha inn MVA før du har fått betalt. Dvs du må legge ut for det av egne midler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, nirolo said:

Nja, det er ikke helt riktig. I tillegg til lønn får du feriepenger (12%) og OTP (kanskje 6% hos deg - det må du sjekke) og evt noen forsikringer. På toppen av alle disse beløpene må det betales arbeidsgiveravgift til staten. I sentrale strøk sørpå er den 14,1%.

Først og fremst takk for et utfyllende svar. Såvidt jeg har forstått det så går vel ca 40% med til skatt og avgifter? Så pr 1k fakturerte timer (som går i min lomme), så vil jeg sitte igjen med rundt 600. 

 

4 hours ago, nirolo said:

Hvis du kan unngå kostnader til regnskapsfører så er det kun kosnader til regnskapsprogram (f.eks fiken som ble nevnt), samt lisens til feks IntelliJ, G-suite, osv som er nødvendig. Totalt sett er dette ganske lite.

Ville fått hjelp av onkel til dette, ellers så hadde det vært å bruke regnskapsprogram ja. 

 

4 hours ago, nirolo said:

Jeg har aldri hatt så mye ferie som etter at jeg ble selvstendig, men det er ikke nødvendigvis så enkelt å bare jobbe 4-5 mnd i året. Oppdragene jeg får - og som du sikkert har nå - er av langvarig art. Og kunden er ikke intressert i å leie deg inn nå fram til jul, hvis du skal ha fere fra jul til sommeren igjen. Da velger de heller en annen som kan jobbe til våren også. Du bør nok regne med å jobbe relativt jevnt, ellers må du skifte oppdrag veldig ofte, men det betyr ikke at du må jobbe like mye som nå.

Siden jeg har barn på skolen har jeg tatt meg vinterferie, påskeferie, 5-6 uker sommerferie, høstferie og juleferie. Og har også tatt meg en ukes-ferie i tillegg når andre ikke har ferie. Men kunden opplever det ikke som problematisk at du har ferie når det er normalt å ha ferie, så ingen har klaget så langt. Men jeg hadde ikke kunnet ta meg 4 mnd sammenhengende ferie uten å bytte oppdrag.

Hvis du vil jobbe lite er det nok enklere å jobbe færre timer pr dag. Ha f.eks 6-timers dager hele året, samt en del ekstra ferier er antagelig ikke et problem.

Tanken min er å ta ferie mellom oppdragene. Om jeg får et oppdrag på feks 4 måneder så vil jeg da ta noen måneder ferie etter oppdragslengden har utløpt før jeg tar et nytt oppdrag, det er altså ikke snakk om å ta lang ferie midt i oppdraget for det skjønner jeg ingen kunder er interessert i. Men som du sier, basert på de oppdragsutlysningene jeg har sett på feks her: (https://bragd.no/konsulent) så er de fleste oppdrag langvarige, men det er også noen som er korte og noen som også er timesbasert. Det er vel de sistnevnte jeg håper mest på å lande. Jeg foretrekker uansett å skifte oppdrag ofte, for jeg synes det er kjedelig å sitte i et prosjekt veldig lenge. 

Apropos prosjektlengde; ofte når jeg er i prosjekter så kan ting endre seg veldig fort, feks at jeg går ned i stillingsprosent eller plutselig blir tatt av prosjektet av ulike grunner (som ikke har med det faglige/min arbeidsinnsats eller meg som person å gjøre). Kan dette skje som selvstendig næringsdrivende også? Og har du en klausul i kontrakten som gjør at begge parter kan kansellere arbeidsavtalen om det feks skulle vise seg at det ikke er match mellom deg og prosjektet? Dette er jo en trygghet man har som konsulent i et konsulentselskap. 

5 hours ago, nirolo said:

Det har vært sant tidligere, men nå søker mange flere selskaper, både store og små, etter enkeltutviklere og ikke hele team. Da spiller det ingen rolle om det står Bekk eller Nirolo AS på søknaden de får inn. Rammeavtalene er også på vei ut og dynamiske innkjøpsordninger er stadig mer populært og mye lettere å melde seg på som selvstendig konsulent. I tillegg har du organsisasjoner som brainbase.no folq.no samt en rekke større formidlere som kan hjelpe deg med oppdrag. Slike selskaper tar selvsagt betalt for for hjelpen, fra 2,5% hos brainbase og opp til 25-30% hos noen formidlere.

Det var jo veldig motiverende å høre! Har sett at det er stor forskjell på hvor mye disse formidlerne tar ja. Jeg regner det er jeg som forhandler om timespris direkte med kunden, og ikke formidlerne som gjør dette? Vet du hvilke formidlere som tar stor prosentvis andel av fakturering? Ser at Flexify ikke tar noe som helst, altså 0%. 

 

5 hours ago, nirolo said:

Det som er verdt å tenke på er at dersom du hadde begynt i oppdrag nå 1. september, så hadde du sendt første faktura 30. september og fått betalt etter 30-45 kanskje 60 dager. Du må altså ha en del å leve på de første månedene før du får penger inn. Og er du så heldig at det tar mer enn 30 dager å få betalt, så skal ofte skatteetaten ha inn MVA før du har fått betalt. Dvs du må legge ut for det av egne midler.

Dette er ikke noe problem. Jeg har en bufferkonto på 500k og jeg vil være forberedt om det i verste fall skulle gå over 6 måneder før jeg klarer å få tak i det første oppdraget. Målet mitt er uansett å ha en akkumulert lønn på 500k i året fra jeg går over til å bli selvstendig, så sånn sett spiller det ikke noen rolle om det nødvendigvis tar litt tid så lenge jeg klarer mållønna på 500k. 

 

5 hours ago, nirolo said:

Ingen kan gi deg oppdrag 3-4 mnd fram i tid. Så langt fram i tid planlegger de ikke. Du må derfor evt hoppe i det og ta sjansen.

 

Var det dette du gjorde? Er jo ganske skummelt, men samtidig ekstremt fristende. 

 

Lenke til kommentar
Omegaman1 skrev (7 timer siden):

Såvidt jeg har forstått det så går vel ca 40% med til skatt og avgifter? Så pr 1k fakturerte timer (som går i min lomme), så vil jeg sitte igjen med rundt 600. 

Det er litt vanskelig å svare på - kanskje fordi jeg ikke forstår spørsmålet. Marginalskatt inkl arbeidsgiveravgift for lønn på 600.000 er ca 39%. Men du betaler ikke 39% av hele lønna hvis du tjener 600.000. Uansett så er skattesatsene de samme som ellers, det er bare lurt å huske på at arbeidsgiveravgift også må inkluderes.

Går bedriften med overskudd betaler den 22% skatt av overskuddet. Skal bedriften betale ut overskuddet som utbytte må du betale 31,68% på det som utbetales.

 

Omegaman1 skrev (7 timer siden):

Ville fått hjelp av onkel til dette, ellers så hadde det vært å bruke regnskapsprogram ja. 

Jeg ville brukt et regnskapsprogram uansett, men det får jo dere vurdere sammen. Det letter arbeidet med utsendelse av faktura, rapportering til Altinn osv.

Omegaman1 skrev (7 timer siden):

Kan dette skje som selvstendig næringsdrivende også? Og har du en klausul i kontrakten som gjør at begge parter kan kansellere arbeidsavtalen om det feks skulle vise seg at det ikke er match mellom deg og prosjektet?

Kontraktene har ofte 30 dagers gjensidig oppsigelse. Jeg vet om tilfeller der man har benyttet seg av muligheten, men det er sjelden. Nesten alle oppdrag blir utført ihht kontakt. Jeg har også hørt om tilfeller der oppdraget ikke var slik som forespeilet og hvor man ble enige om å avslutte uten oppsigelsestid.

Omegaman1 skrev (7 timer siden):

Jeg regner det er jeg som forhandler om timespris direkte med kunden, og ikke formidlerne som gjør dette?

Nei, hvis du bruker en formidler så er det den du diskuterer din pris med.

Omegaman1 skrev (7 timer siden):

Vet du hvilke formidlere som tar stor prosentvis andel av fakturering? Ser at Flexify ikke tar noe som helst, altså 0%. 

Det aller beste er å ha direkte avtale med kunden. Flexify kjenner jeg ikke til, men ellers det brainbase og folq som tar minst som jeg kjenner til. Å lage en videre rangering er vanskelig. Noen er seriøse og prøver ikke å lure deg, mens andre tilbyr deg luselønn og prøver å selge deg videre kjempedyrt. Jeg holder meg unna slike formidlere så godt jeg kan. Det som ofte hjelper er å spørre dem hvor stor andel de tar. Hvis de ikke er villige til å svare med et tall så bør du ikke bruke dem.

Omegaman1 skrev (7 timer siden):

Var det dette du gjorde? Er jo ganske skummelt, men samtidig ekstremt fristende. 

Ja, alle synes det er skummelt.

Lenke til kommentar
7 hours ago, nirolo said:

Det aller beste er å ha direkte avtale med kunden. Flexify kjenner jeg ikke til, men ellers det brainbase og folq som tar minst som jeg kjenner til. Å lage en videre rangering er vanskelig. Noen er seriøse og prøver ikke å lure deg, mens andre tilbyr deg luselønn og prøver å selge deg videre kjempedyrt. Jeg holder meg unna slike formidlere så godt jeg kan. Det som ofte hjelper er å spørre dem hvor stor andel de tar. Hvis de ikke er villige til å svare med et tall så bør du ikke bruke dem.

 

Bra tips, skal huske på dette.

Hvordan har du satt opp CVen, har du med alle prosjektene du har gjort? Jeg regner med jeg burde sette opp (alle?) prosjekter jeg har deltatt i på CVen og ikke bare at jeg har jobbet under X arbeidsgiver? Hvem burde jeg sette opp som referanse? Prosjektdeltagere, prosjektledere, produkteiere, avdelingsledere? 

Lenke til kommentar
Omegaman1 skrev (23 timer siden):
Hvordan har du satt opp CVen, har du med alle prosjektene du har gjort? Jeg regner med jeg burde sette opp (alle?) prosjekter jeg har deltatt i på CVen og ikke bare at jeg har jobbet under X arbeidsgiver? Hvem burde jeg sette opp som referanse? Prosjektdeltagere, prosjektledere, produkteiere, avdelingsledere? 

Jeg har 15 års erfaring som programmerer og det ville blitt uoversiktlig om jeg skulle liste opp alle prosjekter jeg har vært på. Det viktige er å få fram hva du kan og har jobbet med.

I utgangspunktet lister ikke jeg opp referanser, de kan man få på forespørsel. Da vil kunder gjerne ha noen som kan si noe om din kompetanse og hvordan du er som person, dvs folk du jobber med hver dag. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 time siden):

Hvordan trives du som selvstendig konsulent versus å være ansatt? Ser du kun fordeler?

Største ulempen må være at du er ansvarlig for å finne nye kunder selv. Du kan ikke bare vente på at noen andre løser det for deg. 

Jeg opplever nesten bare fordeler med å være selvstendig, men det varierer sikkert fra person til person. Frihet er det jeg synes er mest positivt. Frihet til å velge kunde, arbeidsmengde, hva jeg vil lære meg, konferanser/kurs, .... God lønn er en bonus som jeg ikke tenker så ofte på - de ekstra pengene står i selskapet.

DukeRichelieu skrev (1 time siden):

Jobber du opp mot samme type kunder/oppdrag som når du var ansatt?

Jeg jobbet vel mer mot offentlig sektor før. Nå er det primært mot privat sektor. Men det føles veldig likt som før ja.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 minutter siden):

Største ulempen må være at du er ansvarlig for å finne nye kunder selv. Du kan ikke bare vente på at noen andre løser det for deg. 

Jeg opplever nesten bare fordeler med å være selvstendig, men det varierer sikkert fra person til person. Frihet er det jeg synes er mest positivt. Frihet til å velge kunde, arbeidsmengde, hva jeg vil lære meg, konferanser/kurs, .... God lønn er en bonus som jeg ikke tenker så ofte på - de ekstra pengene står i selskapet.

Jeg jobbet vel mer mot offentlig sektor før. Nå er det primært mot privat sektor. Men det føles veldig likt som før ja.

Nice! :)

Hadde ikke stusset et sekund selv på å gå den veien. Frihet og frihet til å velge er så utrolig viktig. 

Lenke til kommentar
Omegaman1 skrev (På 5.9.2020 den 14.58):
Hvordan har du satt opp CVen, har du med alle prosjektene du har gjort? Jeg regner med jeg burde sette opp (alle?) prosjekter jeg har deltatt i på CVen og ikke bare at jeg har jobbet under X arbeidsgiver? Hvem burde jeg sette opp som referanse? Prosjektdeltagere, prosjektledere, produkteiere, avdelingsledere? 

Det kjem litt ann på kor mange prosjekt det er snakk om. Det viktige er å få fram den erfaringa som er mest relevant for den nye arbeidsgivaren. Dersom du må liste opp alle prosjekt du har vert med på så bør det gjerast i form av eit vedlegg slik at CVen fortsatt er ryddig. 

Referanser må også vurderast etter kva som er hensiktsmessig. Fyrst og fremst er det viktig å aldri sette opp referansar som du ikkje har avtalt skal vere referanse, og personar som du ikkje har kontroll på kva dei vil fortelje om deg. Typisk er det arbeidsgivar som er den beste referansen for ein potensiell arbeidsgivar, men det er ikkje sikkert arbeidsgivaren din jobba tett nok med deg til å omtale arbeidet som du utførte, då vil ein kollega kunne vere ein like god referanse. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, nirolo said:

Jeg har 15 års erfaring som programmerer og det ville blitt uoversiktlig om jeg skulle liste opp alle prosjekter jeg har vært på. Det viktige er å få fram hva du kan og har jobbet med.

I utgangspunktet lister ikke jeg opp referanser, de kan man få på forespørsel. Da vil kunder gjerne ha noen som kan si noe om din kompetanse og hvordan du er som person, dvs folk du jobber med hver dag. 

 

7 hours ago, The Avatar said:

Det kjem litt ann på kor mange prosjekt det er snakk om. Det viktige er å få fram den erfaringa som er mest relevant for den nye arbeidsgivaren. Dersom du må liste opp alle prosjekt du har vert med på så bør det gjerast i form av eit vedlegg slik at CVen fortsatt er ryddig. 

Jeg har jobbet i rundt 15 prosjekter til nå (3 års erfaring). Tar dere med prosjekter som kun er relevante for den aktuelle sektoren?

Lenke til kommentar
Omegaman1 skrev (9 timer siden):

Jeg har jobbet i rundt 15 prosjekter til nå (3 års erfaring). Tar dere med prosjekter som kun er relevante for den aktuelle sektoren?

Å ha 3 års erfaring og så skulle jobbe som selvstendig konsulent vet jeg ikke om jeg ville gjort. Du vil nok ha vesentlig større problemer enn sånne som meg for å finne oppdrag. Ikke fordi jeg nødvendigvis er noe bedre enn deg, men fordi jeg har såpass mye erfaring å vise til. Jeg har flere år med erfaringer og bredere erfaringer på cv'en min, mens du blir betraktet som en junior. Når man tar i betraktning at jeg ikke får så veldig mye mer pr time enn hva du fakturerer nå, så velger kunden nesten alltid folk med mer erfaring. Som junior vil du nok ha mye større glede av et selskap i ryggen som har ansvar for å skaffe deg oppdrag.

Forøvrig stusser jeg på at du har vært på 15 prosjekter på 3 år - det er 5 i året i snitt. Hva slags ting er det du jobbe med som har så kortvarige oppdrag?

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (9 timer siden):

Må ikke undervurdere det å jobbe i et miljø med mange rundt deg. Jobbe selvstendig gjør at du må drive hele med kontaknett og relasjonen ene og alene som kan være mer krevende enn man tror. Mange faller igjennom på sistnevnte og innser det etter en periode.

Ja, og dette er nok viktigere desto mindre erfaring og kontaktnett man har fra før av. Jeg gjør mye mer relasjonsbygging, kurs og konferanser nå i forhold til før, men jeg ser det er noen som ikke gjør noe slikt i det hele tatt. Det tror jeg er dumt.

Lenke til kommentar

Det veldig åpenbare problemet med å jobbe selvstendig er jo naturligvis at du må skaffe deg jobber selv. Hvordan har du tenkt til å gjøre det? En del av jobben din blir altså å være selger. Er det noe du er flink til?

Tror kanskje du undervurderer hvor enkelt det er å skaffe oppdrag. Bedrifter er naturligvis mye mer skeptisk til å bruke et enmanns-firma, enn et større firma.

Jeg ville ikke sagt opp jobben før du har sikret deg noen langtidsavtaler slik at du i alle fall er sikret et minimum av inntekt.

 

Endret av John-B
Lenke til kommentar
John-B skrev (8 minutter siden):

Tror kanskje du undervurderer hvor enkelt det er å skaffe oppdrag. Bedrifter er naturligvis mye mer skeptisk til å bruke et enmanns-firma, enn et større firma.

(Jeg antar du mener overvurderer?)

Bedrifter er ikke nødvendigvis mer skeptiske til enmannsforetak, da vet de hva de får. Mange firma har vært med på ta de store konsulenthusene sener inn veldig bra folk i begynnelsen for så å bytte dem ut med helt ferske folk litt etter litt. Det ved kunden at du ikke kan gjøre.

John-B skrev (10 minutter siden):

Jeg ville ikke sagt opp jobben før du har sikret deg noen langtidsavtaler slik at du i alle fall er sikret et minimum av inntekt.

Det er ingen som vil gi deg en slik avtale 3-4 mnd fram i tid...

Hvis du kan avtale 1 mnd oppsigelse med arbeidsgiver så kan du kanskje få det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...