Gå til innhold

Tjene mer og jobbe mindre som selvstendig næringsdrivende?


Anbefalte innlegg

Jeg jobber som IT-konsulent for et større konsulentselskap, og der fakturerer "jeg" (dvs konsulentfirmaet mitt) kundene mellom 1000-1200 timen. Selv så ligger timeslønna mi på 333 for øyeblikket, altså opptil 1/4 av hva "jeg" fakturerer kundene. Jeg har ikke noe mål i livet om å bli rik og tjene mye penger, derimot har jeg et veldig sterkt ønske om å kunne jobbe mindre og bruke mer tid på andre fritidsinteresser. Selv med en årslønn på 600k så er det mer enn nok og vel så det til å klare meg, så motivasjonen er som sagt ikke å tjene mer penger. 

Derfor så lurer jeg på; er det så enkelt at hvis jeg går over til å jobbe som selvstendig konsulent (næringsdrivende), så kan jeg jobbe 1/3-1/4 av det jeg gjør nå og tjene omtrent like mye? De eneste utgiftene jeg vil ha er det som går til staten (skatter og avgifter). Bare tanken på at jeg kan tjene det samme som jeg gjør nå, men bare være nødt til å arbeide 4-5 måneder i løpet av et år er ekstremt fristende. Risikoen er jo at man ikke klarer å skaffe seg oppdrag, men jeg har uansett ingen planer om å jobbe mer enn max 6 måneder (evt deltid) pr år. Så er det så enkelt? Kan også nevne at onkelen min er regnskapsfører og revisor, så han vil kunne hjelpe meg mye når det kommer til det administrative ved å drive eget firma. 

Endret av Omegaman1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min far var selvstendig næringsdrivende og det virker som det er så enkelt ja. Men som du sier så har jo større selskap veldig mye lettere for å skaffe seg kunder. Du må nok belage deg på at det går mye ekstra tid på dette i starten når du først begynner, så ikke bli demotivert hvis det går litt tregt første året. Når man har bygget opp et nettverk derimot går denne delen mye lettere. Nå er jo IT-bransjen også er rimelig lukrativ bransje, så ser egentlig ikke for meg at dette skulle bli noe særlig problem.