Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Midjemål som ikke minker til tross for vekttap.


jae-ols

Anbefalte innlegg

jae-ols skrev (3 timer siden):

6 kg på tre måneder er ikke mye. Det er bra , men kunne vært bedre. Regner med å nå 10 kg ned før Jul. Da blir det bare å stå på videre. Dette fungerer veldig bra! Sønnen min har gått ned 16 kg på seks måneder, det også med Herbalife. Dette er ingen kur men en livsstil endring. 

Grattis! Stå på og lykke til videre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jae-ols skrev (På 19.8.2020 den 15.18):

Jeg er litt for tung og har begynt med slankekur. Det er Herbalife som gjelder nå, og det virker. Jeg har gått ned seks kilo på tre måneder. Det synes jeg er godkjent. Det som er rart er at midjemålet ikke minker. Det står stille. Merkelig når vekten har minket så mye. 

Jeg går 50 minutter hver dag i bra tempo og med motbakker. Jeg har lest at midjemålet sier mye om helsen din, og det tar litt av energien at det ikke minker. Er ellers i veldig god form. Men BMI er for høy. 

Har du sett fysiske endringer andre steder på kroppen da? Jeg har alltid hatt en "for høy BMI" på rundt 25, men uten at jeg egentlig har følt meg overvektig. Har mye muskler på overkroppen, men også en liten mage jeg liksom aldri blir kvitt. Har prøvd å fjerne den ved å kjøre en diett utelukkende av proteiner og brokkoli ( meget lavt kaloriinnhold), men blir liksom aldri kvitt det overflødige magefettet, selvom jeg ser kraftig ut. Jeg heier på deg, kjør på, gjør det som funker for deg, og så lenge vekta går ned, og du ser endringer på din egen kropp så tenker jeg at den magan kan være litt rund uansett, sålenge du ikke blir "tynntjukk"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (På 19.8.2020 den 15.18):

Jeg er litt for tung og har begynt med slankekur. Det er Herbalife som gjelder nå, og det virker. Jeg har gått ned seks kilo på tre måneder. Det synes jeg er godkjent. Det som er rart er at midjemålet ikke minker. Det står stille. Merkelig når vekten har minket så mye. 

Jeg går 50 minutter hver dag i bra tempo og med motbakker. Jeg har lest at midjemålet sier mye om helsen din, og det tar litt av energien at det ikke minker. Er ellers i veldig god form. Men BMI er for høy. 

Kroppen har ulike fettceller rundt omkring, den som er rundt magen er av typen som er mest vanskelig å bli kvitt og vil gjerne være det siste som forsvinner. Dermed også mest "frustrerende" aestetisk å bedre ettersom man kan falle ut av rutiner eller gjøre noe feil som forlenger prosessen.

For en effektiv tilnærming fortsett kutte ned på sukker og gjær/melprodukter. Spise mer magert kjøtt/proteiner og grønnsaker, frukt istedenfor søtsaker. Dette i kombinasjon med trening, og gjerne enkle mage øvelser som strammer musklene rundt som vil trekke mage/midje innover. 

Gjerne vær obs på det en putter i seg ila uken, skal ikke mer til enn en saftig kanelbolle eller to med deilig melis og man er tilbake. 

Endret av nacario
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (15 timer siden):

ar du sett fysiske endringer andre steder på kroppen da

Jeg er 103 cm rundt livet så det sier seg selv at noe galt. Jeg er 168 cm høy. Får ikke bort magefettet, mens kiloene raser av. Midja minker ikke. Men hva er det som forsvinner? Veldig frustrerende, sunn mat og mye gåing. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 time siden):

Jeg er 103 cm rundt livet så det sier seg selv at noe galt. Jeg er 168 cm høy. Får ikke bort magefettet, mens kiloene raser av. Midja minker ikke. Men hva er det som forsvinner? Veldig frustrerende, sunn mat og mye gåing. 

Etter det første store vekttapet ebbes det ut, tar lengre tid. Alt rundt forsvinner mest tydeligst først, så midja etterhvert/sist pga mer resistente fettceller

Lenke til kommentar

Dersom man nettopp har kuttet matinntaket kan også noe av vekttapet skylder at man har kvittet seg med litt vann i kroppen også. I tillegg vil en nedgang i karbohydrater før til at glykogenlagrene minskes. Det kan føre til vekttap som ikke nødvendigvis er fettap. Min vekt kan variere med så mye som 2-3 kg basert på vannmengden i kroppen og mengden karbohydrater som ligger raskt tilgjengelig i kroppen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (43 minutter siden):

Når begynner det å bli fettap? Må jeg ned minst 10 kilo? Hva er det da som minsker? Jeg har ikke tapt muskelstyrke. Vil gjerne bli kvitt magefettet. Men det er vel verst å bli kvitt. 

Er vel ofte 3 "ting" man mister ved vekttap. Fett, vann og muskler. (Mulig jeg har glemt noe her, men fortsatt er dette grovt sett riktig).

Fettap er ofte det man mener når man ønsker å gå ned i vekt. Det er ingen særlig god idé å kvitte seg med vann og muskler i et forsøk på å bekjempe overvekt/fedme. 

Vann kan man "miste" på flere måter. Det kan for eksempel skyldes saltinntak før veiing og karbohydratinntak som kan binde vann i kroppen. Sistnevnte kan for eksempel være viktig for å kunne presentere godt fysisk.  Det gir derfor ikke noen særlig effekt, annet enn at det gir rask vekttap på vekta, kan gi et slankere utseende og at det kun varer frem til man inntar karbohydrater igjen.

Tap av muskler vi gi store utslag på vekta, men ikke nødvendig så store utseendeforskjeller for mange. Dette gjelder spesielt om musklene ligger gjemt bak fettet. Det er likevel en dårlig idé å gjennomføre vekttap ved å kvitte seg med muskler. I hvert fall fiende aller fleste. 

Du spør om når det begynner å bli fettap? Dersom man går ned i vekt på en god måte så begynner egentlig fettapet fra første kg man går ned. Man kan til og med gjennomføre et fettap uten vektnedgang. Man kan heller ikke punktslanke seg. Magefettet gir slipp når fettprosenten er lav nok. Hvor lav fettprosenten må være for å overvinne magefettet varierer. Mitt grove estimat er at man nok bør ned i 15-18% sjiktet, men kanskje noen andre her har litt mer peiling der.

Og en liten kritikk til min egen språkbruk. Fettap er egentlig et litt misvisende ord. Man reduserer vel strengt talt fettcellene. Eventuelt kan det være med presist å si redusere fettprosenten eller noe slikt.  

For å klargjøre litt. Veien man 100 kg og har har en fettprosent på 20%, så har man jo 20 kg fett på kroppen. (Dette er antakelig da en ganske muskuløs person). Går denne personen ned 5 kg i fett så er fettprosent på 15%, og 10 kg ned 10%. 10kg vektnedgang på den riktige måten vil jo gjøre denne personen rimelig "ripped".

Da er det kanskje mer realistisk, dersom man er en "vanlig" rund mann, med en fettprosent på 25-30%. Da vil jo en vektnedgang på 10kg (med fett), kunne føre til en fettprosent på ca 20%. Da har mange menn fortsatt tydelig magefett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 minutt siden):

Det er nok fullt mulig. Min sønn har gått ned 16 kg med pulver, jeg har gått ned seks kg på kort tid. Så jka det fungerer. 

Med punktslanke mente jeg å bli kvitt fett på et spesifikt sted på kroppen... 

Selvfølgelig kan man gå ned i vekt med pulver...  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jae-ols skrev (21 minutter siden):

Ja det er det mange som kan bevitne. Av alt jeg har prøvd, er dette det mest effektive. Og jeg har prøvd mye. Også VG sin Vektklubb, det fungerer ikke og er dyrt. 

Men hva er det du egentlig ønsker mer denne tråden? Hvis du er fornøyd med opplegget ditt, men ikke med resultatet så er det trolig noe med opplegget som ikke er optimalt. Eller så er kanskje forventningene til resultatene for store? 

Vil gjerne forsøke å hjelpe så godt jeg kan. Det er jo kjedelig å jobbe for noe, lykkes, for så å være misfornøyd med resultatet tenker jeg. 

Endret av C_Buk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
C_Buk skrev (10 minutter siden):

Men hva er det du egentlig ønsker mer denne tråden? Hvis du er fornøyd med opplegget ditt, men ikke med resultatet så er det trolig noe med opplegget som ikke er optimalt. Eller så er kanskje forventningene til resultatene for store

Jeg er så langt veldig fornøyd med resultatet. Jeg lurte på om noen andre hadde erfaringer med Herbalife. Det var bare det. Det er vel enda lov å spørre om råd? Seks kg på tre måneder er godkjent. 

Lenke til kommentar

Herbalife som måltidserstatter er ikke noe bedre enn hvilken som helst annen. Egentlig bedre å spise en salat. Men om det funker for deg, så er det bare å kjøre på. Anbefaler deg å telle kalorier i tillegg, og prøv å gå i 500-1000kcal underskudd daglig (eller gjennomsnittlig per uke). Da vil du gå ned ca 0.5-1.0kg i uka, det er akkurat passe, særlig om du trener i tillegg :)

Og nå en litt kjip en. Midjen er det siste som forsvinner, hos menn. Dessverre. Så det er ikke noe særlig annet å gjøre enn å stå på til du er der. Kampen er lang, men det gjør troféet enda større i enden :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, jae-ols said:

Ja det er det mange som kan bevitne. Av alt jeg har prøvd, er dette det mest effektive. Og jeg har prøvd mye. Også VG sin Vektklubb, det fungerer ikke og er dyrt. 

Dette er utvivlsomt blitt skrevet før, men bottom line er egentlig bare at du over lengere tid må forbruke mer energi enn du får inn. 

Går du 500 kcal i underskud hver dag over tid vil det gi resultater, og for god fett-forbrenning må aktiviteterne være på relativ lav intensitet (f.eks. med puls på 120-130 hvis din max puls er 180). 

Jeg reduserte selv vekten 23% og midjemålet 20% ved å ligge rundt 1500-1600 kcal/dag og ca. 1 times aktivitet på den pulsen igjennem en periode på 8-9 måneder.  Jeg mener å huske vekten i snitt gikk ned med 0,5 kg i uken.  Ingen bruk av pulver eller andre magiske produkter; spiste normal sund kost, men reduserte inntaket av karbohydrater og gjorde porsjonerne litt mindre.  Den største utfordringen er sulten (siden du altid går i underskud er man nødvendigvis ofte sulten) og det krever mye viljestyre å se bort fra det og gjennomføre et slik opplegg over lenger tid.  Jeg hadde et regneark der jeg skrev opp alt jeg spiste og gjorde av aktiviteter.  Det fungerte for meg. 

Nå, mange år etter, skriver jeg fortsatt opp hva jeg spiser, men er ikke så nøye med å regne ut kalorier lenger og får jeg lyst på noe usundt og ser at det er noe uker siden sist, så tillater jeg meg selv den lille luksus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er medlem av Vektklubb, og der blir alt jeg spiser og trener skrevet opp. Jeg ligger på et kaloriunderskudd på ca. 400 kcal pr. dag. Så da går vekten ned. Jeg har prøvd bare med å spise mindre men det funka ikke. Jeg er godt voksen og har dårlig forbrenning. Det var da jeg begynte med pulver at kiloene raste av. Kombinert med mye trening. Ikke noe søtsaker og snacks, heller ikke i helgene. Aldri alkohol. Jeg spiser ca 1400 kcal om dagen. Det er veldig lite for en voksen mann. 

Lenke til kommentar
Gjest 591f4...a3e

Om det er noen trøst - jeg har alltid vært ‘lettere undervektig’ i følge BMI. Nå som jeg i godt voksen alder (nærmer meg 50) har begynt å legge på meg, er det magen det kom fett på først, dernest fett litt jevnt fordelt ut over resten av kroppen. Har egentlig ikke endret kostholdet - ei eller aktivitetsnivået - noe særlig siste 10+ årene. At jeg har begynt å legge på meg tar jeg mer til inntekt for at kroppen har endret seg mtp. hvor godt mage-/tarm opptar næringen i maten. Har prøvd å gå i underskudd på matinntak (vs. aktivitet) men ser som deg at magefettet (omkretsen) er rimelig lik, selv om jeg går ned i vekt.

Litt analogt - Du sliter med å bli kvitt magefettet, det var der at fettet la seg først hos meg. Uten å kunne direkte sammenligne våre kropper så kan man tenke seg at (som flere over skriver) magefettet er det siste som går. Vær tålmodig og ta tiden til hjelp så skal du se at aktivitet (trening) og kosthold hjelper deg dit du vil. Lykke til!

Anonymous poster hash: 591f4...a3e

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (1 time siden):

Jeg er medlem av Vektklubb, og der blir alt jeg spiser og trener skrevet opp. Jeg ligger på et kaloriunderskudd på ca. 400 kcal pr. dag. Så da går vekten ned. Jeg har prøvd bare med å spise mindre men det funka ikke. Jeg er godt voksen og har dårlig forbrenning. Det var da jeg begynte med pulver at kiloene raste av. Kombinert med mye trening. Ikke noe søtsaker og snacks, heller ikke i helgene. Aldri alkohol. Jeg spiser ca 1400 kcal om dagen. Det er veldig lite for en voksen mann. 

Absolutt, 1400kcal er SVÆRT lite for en voksen mann. For at du skal føle deg bedre, så ønsker jeg at du forsøker følgene:
- Øk kcal til 2000kcal hver dag
- Start å løft litt vekter. Trenger ikke være komplisert, kjør baseøvelser med mark, benk og knebøy 3 ganger i uken. Disse øktene vil roughly være på ca 500kcal -ish pluss en etterbrenning som vil være ikke langt unna det samme, styrketrening er magisk. Legg gjerne til litt fine og rolig gåturer (som du allerede gjør) på de dagene du ikke trener styrke. Poenget med dette er at du lar deg selv spise litt mer med samme vektnedgang, samt du sparer muskler ved trening samt en diett med mye protein. Glem karbohydratene, du trenger ikke trykke nedpå med de. Fett trenger du ikke tenke på, prøv heller å velge gode fettkilder fra fisk, grønnsaker. Disse er ikke farlige
- Dropp shaken og spis en skive med makrell eller ett ekstra kyllingbryst i stedet. Du får mer og bedre næring, du føler deg mettere og gladere (fordi du ikke er sulten). Det er også MYE mer hensiktsmessig enn en shake. Jeg kommer fra en familie som drev av med Herbalife før, det er ingen der som har gjort noen bedre livsstilsendringer etter dette, og alle har slutta etter et par år
- Bonus; om du kan, kutt litt karbohydratene og kikk litt på periodisk fasting dvs 16timer uten mat og 8timers vindu der du skal få i deg de 2000kcal

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

Start å løft litt vekter. Trenger ikke være komplisert, kjør baseøvelser med mark, benk og knebøy 3 ganger i uken. Disse

Da må jeg på treningsenter og det er ikke mye aktuelt i disse corona.-tider. Men takk for tipset. Spiser jeg 2000 kcal så går vekten opp. Det har jeg prøvd. I min alder er det ikke lett å gå ned i vekt, forbrenningen stopper opp når du når 60. De jeg kjenner har gått på pulver i flere år, og de har mistet mange kilo. Så det fungerer. 

Lenke til kommentar
jae-ols skrev (21 minutter siden):

Da må jeg på treningsenter og det er ikke mye aktuelt i disse corona.-tider. Men takk for tipset. Spiser jeg 2000 kcal så går vekten opp. Det har jeg prøvd. I min alder er det ikke lett å gå ned i vekt, forbrenningen stopper opp når du når 60. De jeg kjenner har gått på pulver i flere år, og de har mistet mange kilo. Så det fungerer. 

Knebøy, push-ups og diverse andre øvelser kan gjennomføres i eget hjem. Trenger man mer motstand kan man for eksempel fylle en stor sekk eller poser med bøker eller annet tungt.

Styrketrening vil øke muskelmassen, noe som gjør det mye lettere å kvitte seg med magefettet. Som skrevet av noen over her så kan magefettet være det siste som forsvinner. Uten nok muskler så vil det si at man kan ha mye tydelig fett rundt magen til tross formen fantastisk innsats med vektnedgangen.

Og etter man har nådd målet må jo den nye livsstilen/kostholdet opprettholdes. Ellers legger man bare på seg igjen.

Mange foreslår mat i stedet for måltidserstattere eller pulverdietter. Er planen å kjøre på med pulver resten av livet? Hvis ikke så må jo kostholdet være spot on også etter vekttapet. Med et inntak på 1400 kommer det til å bli ganske tungt å bevare vekttapet etter diettens slutt. Jeg husker selv fra min tid som slanker at jeg var overbevist om at jeg måtte ligge på ca 1500kcal om dagen for vektnedgang. Mister for så vidt 30+kg men endte opp som "skinny-fat". Mister motivasjonen og gikk opp ca 10 og igjen. Ble forbannet på meg selv og leste meg opp på hvordan kroppen fungerer. Jeg la inn styrketrening, reduserte kardio kraftig (bortsett fra mye gåing i min hverdag), spiste 1800-2000 kcal hver dag og vipps. Fettet forsvant og har holdt seg borte siden.

Det fine med en slik approach er at jeg nå vedlikeholder vekten på ca 2500-2700 kcal og går lett ned 0,5kg på ca 2000-2200 kcal. Det trodde jeg var umulig når jeg var midt i det selv. 

Men hvis Herbalife fungerer for deg så er det bare å peise på. Heier på deg! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...