Redaksjonen. Skrevet 12. august 2020 Rapporter Del Skrevet 12. august 2020 Denne elbilen blir 40.000 kroner billigere Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 12. august 2020 Rapporter Del Skrevet 12. august 2020 Interessant bil og prisen er ikke gal. Neste Xpeng, P7, er nok mere interessant fro min del. Kontroversen med Tesla er ikke bra, men det bør være mulig å gjøre en analyse av koden fra de forskjellige leverandørene for å se om det e store likheter. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 12. august 2020 Rapporter Del Skrevet 12. august 2020 Hvis dem har benyttet kildekoden til teslas autopilot så er det et dårlig utgangspunkt å starte med isåfall 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2020 Rapporter Del Skrevet 12. august 2020 Alle våre patenter tilhører dere Elon Musk, CEO 12. juni 2014 3 Lenke til kommentar
SLETTMEG123 Skrevet 12. august 2020 Rapporter Del Skrevet 12. august 2020 Dette er spennende. Bilen knuser jo nå nye iD3 i pris vs. utstyr, plass og rekkevidde. Den har nesten alt det mange vil ha i en bil med tanke på plass etc. tror nok mange produsenter må se på prisreduksjoner for å klare å holde følge og ikke bli knust av kinesiske biler som flyr inn på markedet i tiden fremover. Nye P7 kommer også med en pris som ryktes blir litt under Model 3, men med både bedre byggekvalitet, interiør, rekkevidde og plass. Tesla kommer til å måtte jobbe hardt for å overbevise noen til å velge deres Model 3 i tiden fremover... Tesla sitt eneste salgsargument for Model 3 for tiden er at de har et stort og godt utbygd ladenettverk som er billig å bruke. Spennende å se om Xpeng sin neste bil, som blir annonsert mot slutten av året/starten av 2021, også kanskje knuser kommende Model Y? Foreløpig er Model Y en veldig dyr bil til nesten 600 lapper om du skal ha litt utstyr på den (mer enn det med vinterhjul som kommer på ca. 20-30k over prisen de viser i dag). G3 er nok litt mindre enn denne, og konkurrerer nok mer med Huyndai Kona etc. men om de slipper en SUV eller stasjonsvogn av P7 tror jeg de kan ta rotta på Model Y. Kanskje Tesla blir tvunget til å faktisk forbedre kvaliteten sin litt? 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2020 Rapporter Del Skrevet 12. august 2020 Jeg kommer neppe til å velge hverken kinesisk eller amerikansk byggekvalitet ved neste korsvei. Jeg tror det er vel verdt å koste på seg europeisk byggekvalitet og samtidig støtte europeisk næringsliv og kultur. 2 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 12. august 2020 Rapporter Del Skrevet 12. august 2020 1 hour ago, Simen1 said: Alle våre patenter tilhører dere Elon Musk, CEO 12. juni 2014 Patenter, ja. Ikke kildekode. 3 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 12. august 2020 Rapporter Del Skrevet 12. august 2020 Dessuten var patenter kun tilgjengelig «in good faith» 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. august 2020 Rapporter Del Skrevet 12. august 2020 N8591NB4 skrev (6 minutter siden): Dessuten var patenter kun tilgjengelig «in good faith» De var gitt "gratis" til hvem som helst, men de som brukte dem ville aldri få lov til å saksøke Tesla tilbake. Altså for firma som BMW med sine patenter, så ville det fulgt stor risiko å utnytte Tesla sine patenter, siden Tesla da ville fått tilgang til BMW's over 100 år gamle historie. For Xpeng som et nytt firma så har dem absolutt ingenting å tape ved å utnytte Tesla sine patenter. Kineserne er uansett eksperter i å omgå dem. Tesla Bjørn har jo uansett sagt at det virker som om Xpeng i tillegg har forbedret ting om de ble kopiert over. Parkerings-assistenten f.eks ser ut til å være mye bedre. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 12. august 2020 Rapporter Del Skrevet 12. august 2020 1 hour ago, oophus3do said: siden Tesla da ville fått tilgang til BMW's over 100 år gamle historie. Patenter har uansett bare en gyldighetstid på 20 år maksimalt (noen unntak for medisin/biologie). Så BMWs IP fra før 2000 er uansett tilgjengelig for hvem som helst Lenke til kommentar
oophus Skrevet 12. august 2020 Rapporter Del Skrevet 12. august 2020 trikola skrev (6 minutter siden): Patenter har uansett bare en gyldighetstid på 20 år maksimalt (noen unntak for medisin/biologie). Så BMWs IP fra før 2000 er uansett tilgjengelig for hvem som helst Joda ,det er sant det. Men poenget står jo der. BMW har altså mer å tape på den "dealen" enn firma som Xpeng som ikke hadde noe i "bytte" for å bruke patentene til Tesla. Lenke til kommentar
JP_100 Skrevet 13. august 2020 Rapporter Del Skrevet 13. august 2020 Du må klare å se forskjell på patent og kildekode... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. august 2020 Rapporter Del Skrevet 13. august 2020 19 hours ago, SLETTMEG123 said: Nye P7 kommer også med en pris som ryktes blir litt under Model 3, men med både bedre byggekvalitet, interiør, rekkevidde og plass. Tesla kommer til å måtte jobbe hardt for å overbevise noen til å velge deres Model 3 i tiden fremover... Tesla sitt eneste salgsargument for Model 3 for tiden er at de har et stort og godt utbygd ladenettverk som er billig å bruke. Har du noe kilde på dette? Xpeng oppgir jo bare NEDC rekkevidde som er fantasitall. Teslabjørn regnet seg vel frem til at den burde klare å komme seg 480km etter sin prøvetur. Er jo litt kortere enn Model 3 sine 600km. Er vel mindre plass i Xpengen også, samt Tesla sitt ladenettverk er helt overlegent. Men det er en utrolig tøff bil. Digger høytalerne i nakkeputen. Men tviler på at Model 3 vil slite. Lenke til kommentar
Oklo Skrevet 13. august 2020 Rapporter Del Skrevet 13. august 2020 Konkurranse er bra på mange områder, ingen tvil om det! -Men hvis vi ser på alle de bilmodellene som finnes på det tradisjonelle markedet i dag, finnes det et relativt stort utvalg i alle segmenter. -Og det er alltids noen som sliter, men alt tyder på at det er plass til mange. Det er stor forskjell på hva folk legger vekt på når de velger bil. -Så jeg tipper Xpeng bare blir et positivt tilskudd, som ikke i noen særlig grad påvirker Tesla, men kanskje heller klarer å kapre noen av de kundene som "aldri skal ha Tesla". -Så, hvis salget til Tesla faktisk påvirkes, vil de måtte ta noen grep, på samme måte som bilprodusenter gjennom mange årtier har tatt grep når de mister markedsandeler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå