bshagen Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 gamlefar skrev (9 minutter siden): Morsomt. Vi snakket om salget av Model 3 I Norge, så kommer du med salgstall på verdensbasis. Og nå klager du på endring av tema.... Temaet er overskudd i selskapet, ikke salget av Model 3 i Norge, så det er du som er off topic 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 bshagen skrev (2 minutter siden): Temaet er overskudd i selskapet, ikke salget av Model 3 i Norge, så det er du som er off topic Bilsalget er ikke nok til å gi et overskudd btw. Trur Fremont fabrikken må få en overhaling for dette. Sikkert derfor Musk ønsker å skifte beite bort derifra. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 Jo, bilsalget er nok. De må bare øke det. I Q3 havner de trolig i området av 140k leveranser, og da har de overskudd selv uten miljøkreditter. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden): Jo, bilsalget er nok. De må bare øke det. Ikke nødvendigvis. Økt tempo på produksjon betyr økt press på ansatte, og man ser hva det har betydd for TMY. Rullerende kostnader og økt opex har man ikke kontroll over enda, men service situasjonen må løses, og problemet stammer fra fabrikken. Fremont fabrikken kan mest sannsynligvis ikke "copy & pastes" slik problemene har vært derifra. Får satse på at Kina, Tyskland og den nye fabrikken i NA løser problemene. Men ser man telt og lignende der etterhvert så ville jeg blitt bekymret. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 Det meste av tempo-økningen i Q3 er fordi de ansatte ikke sitter hjemme. Fremont var stengt i noen uker i Q2. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 (endret) oophus3do skrev (25 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Økt tempo på produksjon betyr økt press på ansatte, og man ser hva det har betydd for TMY. Rullerende kostnader og økt opex har man ikke kontroll over enda, men service situasjonen må løses, og problemet stammer fra fabrikken. Fremont fabrikken kan mest sannsynligvis ikke "copy & pastes" slik problemene har vært derifra. Får satse på at Kina, Tyskland og den nye fabrikken i NA løser problemene. Men ser man telt og lignende der etterhvert så ville jeg blitt bekymret. Så når Kina og Tyskland fabrikken går bra, i tillegg til Fremont fabrikken... Hva skal det sutres over da? Hva er sutreplanen videre? Endret 15. august 2020 av Simkin 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 Simkin skrev (3 minutter siden): Så når Kina og Tyskland fabrikken går bra, i tillegg til Fremont fabrikken... Hva skal det sutres over da? Hva er sutreplanen videre? Leste du i det hele tatt det jeg skrev? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 oophus3do skrev (Akkurat nå): Leste du i det hele tatt det jeg skrev? Ja. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 Simkin skrev (3 minutter siden): Ja. Ser ikke slik ut. Fremont fabrikken har aldri vært særlig effektiv. Elon hinter til det selv ved å snakke om forandringer og forbedringer for Giga Tyskland. Altså kan ikke den "copy&pastes". Man må starte litt på nytt. Det kan gå bra, men risikoen er selvfølgelig at man havner på samme sted med det Elon sa selv. "Production Hell" og løsninger som ikke akkurat var designet inn som normalt når fabrikken ble tegnet. Forhåpentligvis så lar man Tyske ingeniører til for hjelp der. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 Tror det går helt fint jeg, Tesla begynner å få god empiri på fabrikk bygging nå og de gjør det jevnt over bra om dagen. Verre med de andre som selger hver tredje bil i Norge. 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 oophus3do skrev (3 minutter siden): Ser ikke slik ut. Fremont fabrikken har aldri vært særlig effektiv. Elon hinter til det selv ved å snakke om forandringer og forbedringer for Giga Tyskland. Altså kan ikke den "copy&pastes". Man må starte litt på nytt. Det kan gå bra, men risikoen er selvfølgelig at man havner på samme sted med det Elon sa selv. "Production Hell" og løsninger som ikke akkurat var designet inn som normalt når fabrikken ble tegnet. Forhåpentligvis så lar man Tyske ingeniører til for hjelp der. Tyske ingeniører my ass, jeg har jobbet med Tyske biler i snart 15år, med styreenheter fra Russland, Filipinene, India, Bangladesh, Romania you name it, hadde blitt mer imponert om de tok litt vett fra skikkelige ingeniører fra Japan i det minste. Men ja, Tesla har mye å gå på, på byggekvalitet, men de ligger fremdeles 10 år foran konkurrentene, og de pusher dinosaurene fremover. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 Simkin skrev (5 minutter siden): Tyske ingeniører my ass, jeg har jobbet med Tyske biler i snart 15år, med styreenheter fra Russland, Filipinene, India, Bangladesh, Romania you name it, hadde blitt mer imponert om de tok litt vett fra skikkelige ingeniører fra Japan i det minste. Men ja, Tesla har mye å gå på, på byggekvalitet, men de ligger fremdeles 10 år foran konkurrentene, og de pusher dinosaurene fremover. Enig, Japan er desidert best. Eller, de har så ekstreme forventninger til produkter at alt er over engineered. Har vært innom en del Tyske bil fabrikker og er ikke veldig imponert. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 Simkin skrev (5 minutter siden): Tyske ingeniører my ass, jeg har jobbet med Tyske biler i snart 15år, med styreenheter fra Russland, Filipinene, India, Bangladesh, Romania you name it, hadde blitt mer imponert om de tok litt vett fra skikkelige ingeniører fra Japan i det minste. Men ja, Tesla har mye å gå på, på byggekvalitet, men de ligger fremdeles 10 år foran konkurrentene, og de pusher dinosaurene fremover. Jeg gidder ikke krangle på at Tesla trenger hjelp for å få på plass enkle ting som berører byggekvalitet. Der er selv Bull Munro enig. Han sikter til for lite fokus på opplæring, og at Tesla sliter med å forhindre dårlig mentalitet fra folk på gulvet. Hvordan det blir i Tyskland vet vi ikke, men ting blir forhåpentligvis ikke kjørt på samme måte der som i USA. Det vil ingen Tyske arbeidere tolerere. 10 år forran på hva? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 oophus3do skrev (3 minutter siden): Jeg gidder ikke krangle på at Tesla trenger hjelp for å få på plass enkle ting som berører byggekvalitet. Der er selv Bull Munro enig. Han sikter til for lite fokus på opplæring, og at Tesla sliter med å forhindre dårlig mentalitet fra folk på gulvet. Hvordan det blir i Tyskland vet vi ikke, men ting blir forhåpentligvis ikke kjørt på samme måte der som i USA. Det vil ingen Tyske arbeidere tolerere. 10 år forran på hva? Audi sjefen kan forklare det for deg https://motor.no/audi-teknologi-tesla/slik-forklarer-audi-toppen-teslas-forsprang/163915 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 Simkin skrev (11 minutter siden): Audi sjefen kan forklare det for deg https://motor.no/audi-teknologi-tesla/slik-forklarer-audi-toppen-teslas-forsprang/163915 Audi har deleierskap I HERE, så backup løsningen kan fort se ut til å bli det samme som å havne i front på akkurat det med autonomi. Tesla gjør det samme, men de starter nå og ligger langt bak. En full "rewrite" er det samme som å indirekte si at man tok feil, og det å hente penger på en "feature complete" FSD i 2019 som kun ventet på godkjenninger var tøys. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 (endret) oophus3do skrev (3 minutter siden): Audi har deleierskap I HERE, så backup løsningen kan fort se ut til å bli det samme som å havne i front på akkurat det med autonomi. Tesla gjør det samme, men de starter nå og ligger langt bak. En full "rewrite" er det samme som å indirekte si at man tok feil, og det å hente penger på en "feature complete" FSD i 2019 som kun ventet på godkjenninger var tøys. Alt jeg leste her var "piss" Sorry, men Tesla ligger fremdeles 10 år foran Skjønner det gjør vondt, men slik er det. Endret 15. august 2020 av Simkin 4 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 Er du sikker på det ikke er 12 år? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 Simkin skrev (2 minutter siden): Alt jeg leste her var "piss" Sorry, men Tesla ligger fremdeles 10 år foran Skjønner det gjør vondt, men slik er det. Du står fritt frem å tru hva du vil, selv om det er tydelig at du ikke klarer å forsvare dine egne utsagt. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 (endret) oophus3do skrev (5 minutter siden): Du står fritt frem å tru hva du vil, selv om det er tydelig at du ikke klarer å forsvare dine egne utsagt. Jeg forsvarer mine egne utsagn med Audi sefen sine noe du tydeligvis har problemer med. Endret 15. august 2020 av Simkin 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 15. august 2020 Rapporter Del Skrevet 15. august 2020 (endret) oophus3do skrev (40 minutter siden): Jeg gidder ikke krangle på at Tesla trenger hjelp for å få på plass enkle ting som berører byggekvalitet. Der er selv Bull Munro enig. Han sikter til for lite fokus på opplæring, og at Tesla sliter med å forhindre dårlig mentalitet fra folk på gulvet. Hvordan det blir i Tyskland vet vi ikke, men ting blir forhåpentligvis ikke kjørt på samme måte der som i USA. Det vil ingen Tyske arbeidere tolerere. 10 år forran på hva? Jeg tror Elon satser på det frie markedet I EU og importer arbeidere fra øst-Europa og fortsetter med fagforeningsknusingen sin. Endret 15. august 2020 av Slettet+9817234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg