Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier har kommet med krav etter utflytting


xbartefuhr

Anbefalte innlegg

xbartefuhr skrev (17 minutter siden):

Kan du utdype hva dette betyr, og hvordan jeg burde gå frem?

Du nevner en megler innimellom. Han eller hun burde jo være den juridisk bindende parten her. Og såvidt jeg forstår, så har han eller hun ikke påpekt noe som du skal lastes for. Og du har kanskje et referat eller noe fra utflyttingsmøtet, men ikke noe juridisk vanntett? Jeg ville prøvd å få det fra megleren. Da kan ikke utleier si noe som helst.

Hvis ikke det går, ville jeg prøvd å få kontakt med gratis jusshjelp, noe sånt som advokatvakt, eller vurdert å betale for en time hos en lokal advokat, legge frem saken klart og punktlig, og få en vurdering. Og så tatt mitt valg ut fra hvordan alt dette ble tolket. Men 90% sannsynlig driver utleier aggressivt press for å tvinge deg til å betale, når loven egentlig kan tydes begge veier her.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan du nok langt på veg forholde deg passivt og berre benekte betalingskravet. Det er utleiger som må ta fyrste steget for å kreve inn betaling frå deg. 

Alle krava om ekstra betaling ser ut til å være knytt til vanleg slitasje, skader som var der frå før, og utgifter til utbytting av utslitte ting. Utleigaten sitt sterkaste krav er nok for utvasken, men der vil dei slite med truverdigheita ettersom dei andre krava er usaklege. 

Fyrste steget for å kreve inn betaling frå deg er vanligvis forliksrådet, så det er fyrst om saka går vidare at det er særleg aktuelt med advokathjelp. Men det kan likevel være greit å sjekke om du har advokatdekning gjennom innboforsikring, fagforening eller liknande om du kan benytte deg av den tenesta gratis eller billig. Det er litt tidlig å betale for advokattenester ettersom det vil kunne føre til at utleiger droppef kravet, og så er det du som må dekke utgiftene til advokat frå eiga lomme eller at det er du som må gå til sak for å kreve inn dine kostnadar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tillegg bør du gjøre som jeg foreslo 17/7 for å få fortgang i tilbakebetaling av depositumet:

what_no2000 skrev (På 17.7.2020 den 12.36):

Ta direkte kontakt med banken og krev pengene utbetalt til deg uten samtykke fra utleier. Utleier vil da få en frist på 5 uker til å reise søksmål, hvis han ikke gjør det i løpet av 5 uker vil banken utbetale pengene til deg. [...]

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen av dere ba meg oppdatere etterhvert, utifra hvordan det hele utvikler seg. Fikk et nytt svar fra meglerens jurist i går, to og en halv måned etter at vi flyttet ut.

Nå har dem kommet med tilleggsreklamasjon. Dem har oppdaget at varmekabelen på badet ikke fungerer. Dette betyr sannsynligvis at dem vil ha penger for å erstatte varmekabel. Da varmekabler jo ligger under flisgulvet, så betyr dette at dem blir nødt til å fjerne fliser, for å komme til varmekabelen, og skifte ut denne. Da vil dem sikkert at vi skal erstatte et helt nytt badgulv, for alt vi vet. Om det da ikke handler om jordfeilbryter eller sikring som er gått, eller om dette har sammenheng med den løse bryteren på veggen utenfor badet, som da også megler var klar over, som jeg har nevnt her før.

Det hele begynner å ligne en spøk. Det er latterlig og utrolig at et slikt utleie selskap, i det hele tatt får lov å drive slik virksomhet. Det har vært en utrolig dårlig dokumentasjon på de mangler som var, før vi flyttet inn.

Vi skal fortsatt avvise de forrige kravene, pluss dette nye kravet. Det blir for dumt. Dette er det tredje kravet dem prøver seg med. Skulle tro at en jurist visste bedre, og slutter å komme med krav som uansett er huseiers ansvar å erstatte. Først prøvde dem bla. å kreve oss for at det skulle skiftes ut lysarmaturer som sluttet å virke grunnet alderdom. Nå forsøker dem å få oss til å erstatte varmekabelen for badet. Det er heller ingen mugg, eller vannskader, på det badet.

Endret av xbartefuhr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ordnet det seg. Har sendt mye e-post frem og tilbake, og jeg har vunnet frem ved å ha gode argumenter til rådighet. Vi ble til slutt enig om at vi bare betaler for flyttevask. Alle andre krav fikk jeg frafalt.

Er nå godt fornøyd med sakens utfall, og det er litt morsomt å vinne frem, da jeg har måttet kommunisere med motparten som utgjorde en jurist og en utleier som er en siviløkonom. Vi har uansett hatt flere bildebevis som vi kunne brukt, i tilfelle saken hadde havnet i husleietvistutvalget eller lignende. Disse bildene ville bevist at skader var der allerede før vi flyttet inn. Dette var uansett bilder av skader som dem ikke krevde oss for, men som ville styrket vår sak, ved at dem ville ha bevist at megleren har vært dårlig på å dokumentere skader etter at forrige leietakere flyttet ut, og at megler har vært dårlig på å dokumentere skader før vi flyttet inn.

Men vil uansett minne om (og som andre brukere her også har sagt), at det er viktig å ta bildebevis før en flytter inn, for på den måten å sko seg mot situasjoner som vi opplevde, og som mange andre opplever.

Endret av xbartefuhr
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...