Gå til innhold

Deadly Premonition 2-sjefen beklager transfobi i spillet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjenner at eg er litt todelt her. Kva som burde være greit å skrive om og lage film/spel om burde i grunn være ubegrenset. Men det blir jo og ganske smakløst om det er tilfeldig rasisme, transfobi, etc når det ikkje er ein viktig del av historien, eller passer inn i fortellingen som skal fortellast..

Som Ricky Gerveis eingang sa. Om ein skal vitse om mørke tema, må det være intelligente vitser. Litt det samme som her. Skal det være transfobi, rasisme etc i ei fortelling, må det være intelligent, og ein viktig del av historien..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hårsårhet står for menneskehetens fall... Snart innføres vel obligatorisk kjønnsnøytral uniform for alle verdens innbyggere, inkludert tildekning av ansiktet med like nøytral maske. Hvorfor? Fordi vi må jo ikke såre hverandre og vi må tenke på at noen kan jo bli såret. Hvis jeg går over gaten på grønn mann og tar det første skrittet ut i gaten, før den eldre ukjente damen som står ved siden av meg, så kan jo noen bli såret fordi jeg tydeligvis ikke viser respekt for de eldre.

Det blir for dumt, ergo:

"Hårsårhet står for menneskehetens fall" (eller i det minste individets fall"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Linoran85 skrev (2 timer siden):

 

Ville heller likt at Gamer lot være å publisere politiske saker sånn at vi slipper å gyve løs på hverandre hele tiden.

Det er bare å la være å gyve løs og heller ha en saklig diskusjon hvor man i verste fall er enige om å være uenig. Og det synes jeg de fleste av oss her inne klarer.

Mye av disse problemene hadde vært unngått om utviklere bare hadde ignorert twitter, hvor folk har lært seg å kuppe Floyd-hendelsen for alt det er verdt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, LaKilla said:

Hårsårhet står for menneskehetens fall... Snart innføres vel obligatorisk kjønnsnøytral uniform for alle verdens innbyggere, inkludert tildekning av ansiktet med like nøytral maske. Hvorfor? Fordi vi må jo ikke såre hverandre og vi må tenke på at noen kan jo bli såret. Hvis jeg går over gaten på grønn mann og tar det første skrittet ut i gaten, før den eldre ukjente damen som står ved siden av meg, så kan jo noen bli såret fordi jeg tydeligvis ikke viser respekt for de eldre.

Det blir for dumt, ergo:

"Hårsårhet står for menneskehetens fall" (eller i det minste individets fall"

 

Hvordan relaterer du påtvungne kjønnsnøytrale klær til en artikkel om at en spillregissør har blitt gjort oppmerksom på at hovedpersonen i spillet deres fremstår som noe det ikke var meningen at de skulle fremstå som? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"Å bli sint fordi en spillutvikler unnskylder seg og tar hensyn til minoritetsgrupper er som å bli sint fordi det er en rullestol inngang hos banken. "

Jeg er ikke helt enig i den. Timing er også en faktor, å "ta hensyn" har blitt et politisk våpen i disse tider (spesielt i USA), og det er veldig vanskelig å skille mellom om folk tar hensyn av egen fri vilje, eller om de er redde for å miste jobben og/eller få ødelagt livene sine. Jeg mener ikke at folk skal 100% la være å ta hensyn til andre for å sløve dette politiske våpenet, i tilfelle noen tror det. Men jeg tror at å behandle minoriteter som tikkende bomber som kan gå av og koste deg jobben din om du trår bittelitt feil, ikke kommer til å være sunt for ethvert samfunn. Ihvertfall ikke minoriteter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (21 minutter siden):

og det er veldig vanskelig å skille mellom om folk tar hensyn av egen fri vilje, eller om de er redde for å miste jobben og/eller få ødelagt livene sine.

Skyldig til det motsatte er bevist altså.

 

Folk har ganske liten tro på at mennesker kan være snille uten å bli tvunget til å være det, kanskje det er det som er det større problemet.

Ikke bare reagerer folk negativt om du er imot en minoritet, men er du ikke det får du like mye trøbbel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Ja, de får heller legge inn noen lavmåls vitser om hvite menn, som er omtrent den eneste gruppen det er fremdeles politisk korrekt å gjøre narr av (jevnfør den nye Star Trek-serien «Lower Decks», som et av talløse eksempel fra Hollywood og co).

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Lagt inn på nytt nedenfor fordi sitat-funksjonen ikke ville fungere i kommentarfeltet under artikkelen. Måtte legge inn sitat fra forumtråden, og dermed ble denne overflødig.

Endret av LaKilla
SItat-funksjonen ville ikke fungere direkte fra kommentarfeltet
Lenke til kommentar
Zedarius skrev (7 timer siden):

 

Hvordan relaterer du påtvungne kjønnsnøytrale klær til en artikkel om at en spillregissør har blitt gjort oppmerksom på at hovedpersonen i spillet deres fremstår som noe det ikke var meningen at de skulle fremstå som? 

Regissøren denne artikkelen handler spesifikt om har ikke tolket det dit hen at den opprinnelige dialogen/handlingen har vært støtende.

Hadde han tolket det slik de som føler seg støtt gjør, så ville han plukket det opp før lansering.

Derav hva jeg sier om hårsårhet. På grunn av at folk bare blir mer og mer hårsåre og tolker alt i verste mening, så kommenterte jeg om kjønnsnøytral uniform, for det kan virke som samfunnet går i den retningen.

Hårsårheten går for langt.

Ut i fra spillregisørens tolkning hadde han ikke gjort noe galt i utgangspunktet. Men når det er sagt, så er det vel greit at når han gjøres oppmerksom på sin tolkning, så kan han velge å endre på dette dersom han ser at spillkarakterens holdninger kan tolkes feil. Men det blir også et spørsmål om hvor mye hensyn skal en ta? Hvis du skal ta hensyn til alle verdens tolkninger, så blir det veldig vanskelig. Faktisk så vanskelig at vi må slutte med å lage spill, filmer, skrive bøker etc. Fordi en eller annen kan føle seg støtt. Skriver jeg en bok, så kan du banne på at det er folk der ute som vil føle seg støtt, selv om jeg er feig å forholder meg fanatisk politisk korrekt. For om ikke annet, så vil de som er motstandere av denne utviklingen føle seg støtt.

Som jeg sa i mitt første innlegg. Det blir som om jeg skulle ta første skritt ut i gata på grønn mann, og da såre eller støte noen fordi jeg åpenbart ikke har respekt for de eldre. Fordi en eldre dame stod ved siden av meg, og jeg begynte å gå før henne.

Eller at dersom en spillfigur med blå øyne oppholder seg i et rom med brunøyde personer, så er det rasistisk fordi det gir illusjonen om at blåøyde er spesielle, skiller seg ut eller er overlegne. De fleste av oss ville tolket det til at det kanskje var en engelskmann på arkeologisk oppdrag i gamle Babylon. Men det finnes de som ville skreket høyt og lagt utvikler og spillkarakter for hat fordi dette var rasistisk.

Fordi folk er så "hårsåre", så blir det også et viktig spørsmål om hvor langt skal man gå i å tekkes og tilfredstille alle? Fordi alle tolker forskjellig.

Kommentaren om uniform kom som et eksempel for å utdype graden av hvor vi er på vei til å bevege oss i dagens samfunn, hvor alt skal være så himla politisk korrekt. Det må være lov å tolerere nyanser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fu**!

Jeg sa jo vi skulle la denne gli oss forbi i stillhet!

 

En nøytrailt skrevet sak om en opptaget kontrovers i ett spill, og en beklagelse fra de som lager det, er selfølgelig en sak det er greit å skrive om.

Men for og imot argumentene går altid i sirkler, resultatet er som regel at ingen overbeviser noen og at noen sitter igjen irriterte.

Selfølgelig tull fra min side at man ikke skal diskutere det om man har lyst.

 

I dag har jeg ingen planer om å blande meg i selve diskusjonen. Men kan det ikke i dette tilfelle tenkes at alt beror på språklige utfordringer? Er ikke dette Japansk spill? Så om det er en reel feil på grunn av litt manglende forståelse for språket, så tenker jeg jo det er greit å forandre på det. Er det dog slik at det var meningen å si det akkurat slik det kommer frem, så ******* Der dropper jeg resten av diskusjonen ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, LaKilla said:

Regissøren denne artikkelen handler spesifikt om har ikke tolket det dit hen at den opprinnelige dialogen/handlingen har vært støtende.

Hadde han tolket det slik de som føler seg støtt gjør, så ville han plukket det opp før lansering.

Derav hva jeg sier om hårsårhet. På grunn av at folk bare blir mer og mer hårsåre og tolker alt i verste mening, så kommenterte jeg om kjønnsnøytral uniform, for det kan virke som samfunnet går i den retningen.

Hårsårheten går for langt.

 

Det er litt rart at du snakker om hårsårhet når du selv trekker konklusjonen "feedback på spill" -> "samfunn i uniform". De kunne godt beholdt det, om han mente at det var en del av spillfiguren. Poenget med artikkelen er at det ikke var noe han hadde gått inn for. Hvis figuren skal ha ekstreme synspunkter, så må det fordi de tilfører narrativet noe.

 

Et godt eksempel, så vidt jeg forstår, er rasismen i Mafia 3. Men det får noen som har spilt det støtte eller rette meg på. :)

 

Jeg tror det kan sammenlignes med Chekhov's Gun, dvs at elementene i en historie må være nødvendige og at irrelevante elementer bør fjernes.

 

Som jeg sa i mitt første innlegg. Det blir som om jeg skulle ta første skritt ut i gata på grønn mann, og da såre eller støte noen fordi jeg åpenbart ikke har respekt for de eldre. Fordi en eldre dame stod ved siden av meg, og jeg begynte å gå før henne.

 

Nei. Det er en bagatallisering.

 

Eller at dersom en spillfigur med blå øyne oppholder seg i et rom med brunøyde personer, så er det rasistisk fordi det gir illusjonen om at blåøyde er spesielle, skiller seg ut eller er overlegne. De fleste av oss ville tolket det til at det kanskje var en engelskmann på arkeologisk oppdrag i gamle Babylon. Men det finnes de som ville skreket høyt og lagt utvikler og spillkarakter for hat fordi dette var rasistisk.

 

Denne delen gir ingen mening. Nå trekker du bare masse konklusjoner du ikke har grunnlag for.

 

Fordi folk er så "hårsåre", så blir det også et viktig spørsmål om hvor langt skal man gå i å tekkes og tilfredstille alle? Fordi alle tolker forskjellig.

 

Som jeg sa tidligere; hvis det var meningen så er det faktisk greit. På samme måte som blackface i 30rock og tropic thunder er helt greit fordi det har et formål. I Deadly Premonition hadde det åpenbart ikke et formål, ellers ville regissøren kunnet argumentere for et bevisst valg han gjorde. Men det gjorde han ikke. Fordi han ubevisst hadde gjort spillfiguren transfob.

Kommentaren om uniform kom som et eksempel for å utdype graden av hvor vi er på vei til å bevege oss i dagens samfunn, hvor alt skal være så himla politisk korrekt. Det må være lov å tolerere nyanser.

 

Du sier at vi er på vei mot et samfunn der det ikke er nyanser( eks. like uniformer), men det må likevel være lov å tolerere nyanser? Det gir ikke så veldig mye mening. Jeg vil heller si at vi går mot et samfunn der folk ikke har de samme uniformene, og de blir heller ikke unødvendig plaget for det.

 

Det er viktig å sjekke knerefleksen sin en gang i blant. Ta et steg tilbake og tenk "hvordan påvirker dette egentlig meg?".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
51 minutes ago, CommanderKeen said:

Noen mener dette er bra.

Noen mener dette ikke er bra

Så la oss kjøre samme gamle diskusjonen for femtiende gang denne uka. KULT.

Når skal folk innse at dette er en filosofisk debatt? Det er samme gamle debatten mellom sosialkonstruktivisme mot empirisme som har dundret og gått i hvertfall i over hundre år nå.

 

Samme debatt, kanskje, men nye folk. Det er viktig å ikke la kommentarfeltene bli ekkokamre. Pluss, jeg har ferie.

Endret av Zedarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...