Gå til innhold

stopp de rike


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Når idioter synser om ting de ikke aner noe om…

Ja huff. Tenk de prioriterer på kjøpe mat heller enn å investere pengene sine på børsen. Ikke rart de er fattige.

Det er ingen som velger å være fattige.

..og investeringer på børsen er nødt til å generere rikdom i følge Idar Vollvik :p

Forskjell på rik og fattig, handler primært om flaks/uflaks(tilfeldigheter) og sekundært om kunnskap/innsats. Du kan jobbe hvor hardt du vil, kunne alt det er å kunne og stå på maks men bli fullstendig knekt om det feks. skulle oppstå en pandemi. 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (11 minutter siden):

..og investeringer på børsen er nødt til å generere rikdom i følge Idar Vollvik :p

Forskjell på rik og fattig, handler primært om flaks/uflaks(tilfeldigheter) og sekundært om kunnskap/innsats. Du kan jobbe hvor hardt du vil, kunne alt det er å kunne og stå på maks men bli fullstendig knekt om det feks. skulle oppstå en pandemi. 

Det må sies å være flaks å være født i Norge på denne tida, av foreldre som bryr seg og som ikke har store problemer med rus, psyke, vold eller fattigdom. På mange måter så er vi nok alle rike. Historisk sett og globalt sett, selv om det er store forskjeller mellom oss. At vi kan få barn og at barna slipper å gå sultne og uten helsestell er (sett på avstand) oppsiktsvekkende og en seier for samfunnet.

Gitt alt det ovenstående så er jeg ikke sikker på din rangering av primært ytre omstendigher og sekundært fri vilje (hvis du tillater at jeg omskriver deg litt). Hvis vi hadde kunnet separere "født sånn eller blitt sånn eller fri vilje" perfekt så kunne vi ha dissekert problemet mye mer omhyggelig.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 timer siden):

Jeff Bezoz er god for 1.616.230.000.000 nok (som er en sum det er vanskelig å ta innover seg).

Dersom han, i garasjen sin i 1994, viste at det han startet opp kom til å gi han en formue på 20.000.000 i 2020. Tror du da han ville lat være å gjøre det han gjorde?

Innovasjon handler ikke primært om penger, det handler om skaperglede. De aller fleste ville vært forbøy om det de skaper genererer nok til å leve et godt liv.

Jeg tror at det er mange som prøver et "get rich quick" scheme og feiler. Om de som faktisk lykkes i større grad tenker på å endre verden vet jeg ikke, men "plausibelt".

Jeg tror uansett at ønsket om å få mer materiell velstand er en viktig driver for alt fra å få folk til å jobbe overtid til å investere i en bedrift heller enn bolig og sydenturer. Selv om det potensielt er et tåpelig mål som man ler eller gråter litt av når man er 60 og skulle ønske man hadde kjent barna sine bedre, så tror jeg at det betyr noe for prioriteringene våre i noen kritiske år mellom 20 og 40.

Etter å ha jobbet med folk som var "halvt arbeidsledig" som stod i halv stilling og hvis de ble spurt om å jobbe en time ekstra mistet _hele_ trygden for perioden (!) så er jeg skeptisk til "hard klipping" og diskontinuiteter. Hvis Bezos fikk cappet sin formue på 20' så tror jeg at det hadde vært et problem for motivasjonen. Langt bedre å kreve inn en brøkdel av inntekt/formue slik at han alltid kan få mer.

Problemet i dag er at sånne som Bezos kan finne måter å nesten unngå all skatt, og samtidig utkonkurere mindre aktører som faktisk må betale skatt.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (5 timer siden):

Kanskje du også bør ta en tur innom skolebenken og lære deg hvilke forhold som definerer kommunisme?

Si meg en annen ting: Er du helt tilbakestående eller?

Hvilket system satt en grense for hva folk kunne tjene?
VAR DET KAPITALISME??????????????????

Er vel heller DU som trenger en tur innom skolebenken.
Eller i ditt tilfelle: En "omskoleringsleir"... kamerat! 

Endret av Helpless/Green
skrivefeil
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Helpless/Green said:

Si meg en annen ting: Er du helt tilbakestående eller?

Hvilket system satt en grense for hva folk kunne tjene?
VAR DET KAPITALISME??????????????????

Er vel heller DU som trenger en tur innom skolebenken.
Eller i ditt tilfelle: En "omskoleringsleir"... kamerat! 

Kjerneaspektet ved kommunisme, er at arbeiderne skal eie produksjonsmidlene.

At styresmaktene i sovjet satt et tak på hva man kunne tjene, bør nok inkluderes i en beskrivelse av deres system, men det er ikke noe iboende i det økonomiske systemet kommunisme som sier at det skal være et lønningstak.

Det blir som å påstå at det er noe kapitalistisk over å atombombe japan, det er kanskje amerikansk, men det inngår ikke i deres økonomiske system, slik det ble definert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Helpless/Green skrev (27 minutter siden):

Jeg har bodd i et tidligere kommunistland så jeg vet utmerket godt hva det er.
Oldefaren min rømte forresten Sovjetunionen.
Jeg tror jeg vet UTMERKET godt hva det er! 

Eg har budd/jobbet i fleire ex-komi land. Det beste/verste eksempelet er vel Georgia. De som faktisk har opplevd kommunisme (folk i 50-70 årene) sier ALT var mye bedre før. 
Du mister litt av poenget. Ja, det var begrenset kor mye ein kunne tjene. Men det var også begrenset kor lite ein kunne tjene. De tjener 2500kr/månad i snitt. Tar du turen utenfor Tbilisi, f.eks Kutaisi (3 størst by i landet!), så er vi fort ned i 100$/månad. Eg nevner ikkje korleis folk bur ut på landet.
Ukraina - same shit. Pensjonen i Kiev ligger ofte på 1000kr/månad. Det er folk som jobbet heile sitt liv i gode yrker. 75 åringer er tvunget til å kjøre taxi for å greie seg. 1000kr/månad er ikkje nok til å betale husleia, kjøpe mat og betale for medisiner. Igjen, snakker du med folk som HAR opplevd kommunisme, så har de formening at "alt" var mye bedre før. Rettere sagt, folk flest (99%) hadde råa til mat, tilgong til medisin og eit sted å bo. Det har ikkje folk nå. Eg opplevde selv at ei 80+år gammal dame ba meg å betale for brødet hennes på butikken.

Så ja, nå du nevner "ex-komi" land, så er det viktig å tenkje, kvifor er det så jævlig å bo der nå? Er det pga Sovjet/komi eller er det pga dagens (de siste 20-30 åra) ledere i landet som stjeler alt som er mulig å stjele?

Sovjet/komi er langt i fra perfekt. Men overgongen og det ex-sovjet land opplever nå er mye verre pga nåvarende ledere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (21 timer siden):

Eg har budd/jobbet i fleire ex-komi land. Det beste/verste eksempelet er vel Georgia. De som faktisk har opplevd kommunisme (folk i 50-70 årene) sier ALT var mye bedre før. 
Du mister litt av poenget. Ja, det var begrenset kor mye ein kunne tjene. Men det var også begrenset kor lite ein kunne tjene. De tjener 2500kr/månad i snitt. Tar du turen utenfor Tbilisi, f.eks Kutaisi (3 størst by i landet!), så er vi fort ned i 100$/månad. Eg nevner ikkje korleis folk bur ut på landet.
Ukraina - same shit. Pensjonen i Kiev ligger ofte på 1000kr/månad. Det er folk som jobbet heile sitt liv i gode yrker. 75 åringer er tvunget til å kjøre taxi for å greie seg. 1000kr/månad er ikkje nok til å betale husleia, kjøpe mat og betale for medisiner. Igjen, snakker du med folk som HAR opplevd kommunisme, så har de formening at "alt" var mye bedre før. Rettere sagt, folk flest (99%) hadde råa til mat, tilgong til medisin og eit sted å bo. Det har ikkje folk nå. Eg opplevde selv at ei 80+år gammal dame ba meg å betale for brødet hennes på butikken.

Så ja, nå du nevner "ex-komi" land, så er det viktig å tenkje, kvifor er det så jævlig å bo der nå? Er det pga Sovjet/komi eller er det pga dagens (de siste 20-30 åra) ledere i landet som stjeler alt som er mulig å stjele?

Sovjet/komi er langt i fra perfekt. Men overgongen og det ex-sovjet land opplever nå er mye verre pga nåvarende ledere.

Jeg kjenner ikke noen i Ungarn, Polen, Tjekkia eller Romania som savner kommunismen.
Hva er komi? Komedie?

Jeg har misset poenget?
KOMMUNISME ER JO FOR FAEN AT FOLK IKKE KAN TJENE  UBEGRENSET MED PENGER! 
DET ER JO GRUNNPILAREN I DET KOMMUNISTISKE MANIFEST FOR SVARTE!

Endret av Helpless/Green
Lenke til kommentar

...hvor mye penger ville noen kunne tjent, om de jobbet 50% mer enn andre -- og jobbet med høyt kvalifisert / spesialisert arbeid -- i et faktisk kommunistisk demokrati tilpasset det å gi incentiver for høyere utdannelse, gjennom høyere lønn..?

Å. Det har aldri fantes kommunistiske demokratier -- den eneste typen faktisk kommunisme som faktisk kan kalles kommunisme, fordi demokrati er grunnpillaren i kommunisme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Helpless/Green skrev (37 minutter siden):

Jeg kjenner ikke noen i Ungarn, Polen, Tjekkia eller Romania som savner kommunismen.
Hva er komi? Komedie?

Jeg har misset poenget?
KOMMUNISME ER JO FOR FAEN AT FOLK IKKE KAN TJENE  UBEGRENSET MED PENGER! 
DET ER JO GRUNNPILAREN I DET KOMMUNISTISKE MANIFEST FOR SVARTE!

Komi = commie (amerikansk slang) - kommunisme/kommunister.

Land du nevner var vel aldri ein del av Sovjet og hadde aldri noe fullverdig kommunisme/sosialisme, slik det var i Sovjet, Kina, Cuba, Jugoslavia, Vietnam. 
Har jobbet i alle land du nevner, triste greier.
Ungarn var jo ein del av Nazi-bevegelsen under WW2. Eg var på privat visning i parlamentet og det var enormt fokus korleis "slemme sovjet invaderte landet". Når eg spurte kva de syntes at det var Ungarn som erklærte krig mot USSR og gikk in først i Sovjet, så ble det stille. De liker å fortelle sin versjon av historien = propaganda og hjernevasking. Orban driver med korrupsjon de-luxe. Alle hans barndomsvenner er de rikeste folka i Ungarn. Mye av politikken hans bygger "mot migrasjon". Noreg tilbakeholder utbetalinger til Ungarn, så gale er det der borte.
Tsjekkia - eg var så vidt innom der. Kan kommentere Slovakia. I siste valget gikk fleire partier "mot immigranter/flyttinger" og fikk bra oppsluting. Slovakia har 5 (trur eg) flyttinger som bur der. 
Polen er endå verre. Aldri sett så hatefull nasjon. Korleis de hater andre polakker og alle utenfor. "Polen for polakker" er vel slagordet i landet nå. Mens halvparten av polakker oppholder seg i Noreg, Sverige, UK,+++. Brenning av moskeer, anti-homo bevegelser vinner parlament valget.
Har jobbet noen månader i Romania. Unikt land og folkeslag. Fattigdom komplekse er bygd inn i DNA te folk. Mange har ikkje råa til mat, men tar opp gjeld med enormt rente for å kjøpe seg iphone/rayban/størst felger te bilen. Landet er enormt korrupt da. De fikk tom advarsel frå EU for 1 år sia pga det.

Så hva er poenget mitt? Nei, det er nok veldig få som savner sosialisme i de landene du nevner, men folk flykter frå de landene, "ingen" ønskjer å bo der. Eg kjenner til eit par polakker med høyre utdanning, som jobber med vask i Noreg. 
De landene er råtn-korrupte (kan ikkje si noe om Tjekkia). De er styrt på frykt og hat mot "trussel" utenfra og hat mot sine egne. Kommunisme/sosialisme bygger på "brorskap". Alle var same nasjon og var like mye verdt, selv om de snakket ulike språk. Så trur du de har det bedre idag? 

Og til å svare på "hovudpoenget" ditt. Nei, det var ingen grense kor mye du kan tjene i Sovjet. Men det var så å si umulig å tjene enormt mye. Det var forbudt med business og lønninger var styrt av staten. Til gjengjeld, så var det ingen som sultet ihjel, slik det skjer i dagens USA. Trump, gjennom korrupsjon og snylting på staten, tjener milliærder, mens folk lever på gata og dør ta sult. Fantastisk system, er ikkje det? Same skjer i "Ungarn, Polen, Tjekkia eller Romania".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/9/2020 at 10:47 AM, BadCat said:

Fattigdom er ikke ufrivillig for andre enn barn og syke. For mange er det en valgt livsstil. De fleste fattige i Norge har det som de har det fordi de kjøper ting de egentlig ikke trenger i stedet for å investere og bruker mye tid på noe som ikke er nødvendig eller skaper verdi.

 

Jeg finner ingen grunn til å rote med fattigdoms-begrepet. Det er mange fattige i verden etter de fleste fornuftige begreper, og det er ikke effektivt i en diskusjon å lage seg definisjoner slik at de "forsvinner". 

"Frivillig fattigdom" (eller "ikke ufrivillig") er et ubrukelig begrep. Politisk diskusjon bør være noe mer enn lek med retorikk.

 

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (På 9.10.2020 den 20.12):

Sovjetunionen oppnådde aldri kommunisme.

Det synes som om kommunisme enten:

1) Er veldig vanskelig å oppnå - selv for en motivert befolkning.

2) Leder til dårlig utfall for befolkningen

Altså enten virkelighetsfjernt svermeri eller menneskefiendtlige samfunn. I begge tilfeller så kan man spørre seg hvorfor den ikke er parkert på den ideologiske skraphaugen i 2020.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
4 hours ago, knutinh said:

Det synes som om kommunisme enten:

1) Er veldig vanskelig å oppnå - selv for en motivert befolkning.

2) Leder til dårlig utfall for befolkningen

Altså enten virkelighetsfjernt svermeri eller menneskefiendtlige samfunn. I begge tilfeller så kan man spørre seg hvorfor den ikke er parkert på den ideologiske skraphaugen i 2020.

-k

Kommunisme er en like virkelighetfjern utopi som kapitalisme. Ingen av systemene vil noen gang fungere i et underskuddssamfunn.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (På 20.9.2020 den 23.02):

Hvorfor tror du dette ville ført til at færre tar høyere utdanning eller ansvarsfulle jobber. Det er vist for lenge siden at det ikke er penger som er drivkraften for folk som tjener nok. Med nok menes at man tjener så mye penger at penger slutter å være en bekymring. I Norge er dette godt under en million.

Det er en ting at en del når et punkt i karrieren hvor videre lønnsvekst er uvesentlig. Men det er en helt annen ting å skulle motivere unge til å ta krevende høyere utdanning, hvor de i praksis lever 5 år i fattigdom, hvor de totalt sett ender opp med å knapt tjene mer enn en rørlegger eller elektriker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...