Gå til innhold

Her overleveres 13 nye hydrogenbiler i en by uten offentlig fyllestasjon


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (1 time siden):

OG der tok du feil. Tallene fra levetid kommer *ikke* fra dette prosjektet. Les rapporten en gang til, kilde er angitt og det er *ikke* Tesla. Tesla har oppgitt egne tall for levetid for batteriproduktene sine men de ble *ikke* brukt i denne rapporten.

Nå har han cirka femten ganger fortalt deg at levetidstallet ikke kom fra Tesla. Det var en grei avklaring den første gangen du tok det opp. Når det nå er kommet på det rene femten ganger, synes du ikke da det er på tide å bruke din og vår tid på noe annet?

Kahuna skrev (1 time siden):

Og der skiftet du tema igjen. JEg snakket om Raggovidda så endret du til Australia. For Raggovidda er det *ingen* kostnader ved å ikke mate nettet ved vindstille, kun et enormt tap ved å bruke hydrogen til å jevne ut produksjonen.

Nei, du maste i post etter post om dokumentasjon på kostnader. Når du da får det fra et faktisk prosjekt, så vil det anstendige være å si takk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (57 minutter siden):

Connect the dots! Kilden som viser til at prisen går ned når man inkluderte lagring med hydrogen bruker Australia.

Hvilken relevans har den australske rapporten for Raggovidda? Den handler om forsyningssikkerhet ved innføring av fornybar energi. For Raggovidda ville hydrogenlagring ført til en drastisk *økning* i kostnadene.

oophus3do skrev (58 minutter siden):

Forstår du fremdeles ikke hva du selv leser, eller leser du det bare ikke? Hvorfor må jeg gjenta argumenter så ofte? Som jeg har spurt før, går du igjennom mine poster kun på let etter å feilsitere samt hente ut stråmenn? 

Norge har ikke nødvendigvis mye innestengt kraft idag, men hvis man starter å hente ut all potensiale man finner i alle retninger, så vil man havne der at Norge får mye innestengt kraft. Poenget er jo at vi skal fortsette å være en "eksport-nasjon", noe vi ikke nødvendigvis blir om vi ikke starter å tenke på vår fremtid. 

Jeg skjønner utmerket godt hvor du vil hen. Du ønsker deg enorme mengder innestengt kraft fordi det er den eneste måten hydrogen kan gi mening. Innestengt kraft er først og fremst et resultat av dårlig planlegging. De som bygget Raggovidda har bedre planleggingsevner enn deg siden de forsto at det ikke er smart å bygge kraft du ikke får levert.

Om det skal bygges store mengder vindkraft må nødvendigvis nettkapasiteten holde tritt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Kahuna Les alle de 20 sidene på nytt. Jeg gidder ikke forklare den åpenbare relevansen mellom Ragoovidda og kilden med energilagring på batterier vs hydrogen/batterier i Australia.
 

Kahuna skrev (50 minutter siden):

Om det skal bygges store mengder vindkraft må nødvendigvis nettkapasiteten holde tritt. 

Tiden det tar å erstatte kraftnettet vil være enormt mye mer enn tiden det vil ta å utbedre potensiell kraftproduksjon. Dog det er ingen som sier at kraftnettet og dermed nettkapasiteten ikke skal oppgraderes. Det blir inkludert i enhver hydrogen-strategi. Alt skal i høyere grad elektrifiseres, men man må løse alle problemene fortløpende, og samtidig være mest mulig effektiv. Det får man ved å inkludere lagring av energi, og frihetene man får om man har ei verdikjede på atomer som går utenfor problemene man har ellers med elektroner.  

Om man begrenser ny RE basert på nettkapasiteten, så vil vi bruke alt for lang tid. Det å skalere opp eller ned lagringen med hydrogen er jo ikke et stort problem etterhvert som nettkapasiteten øker. Ny RE og hydrogenproduksjon fordrer hele tiden i å utnytte nåværende kapasitet, og det på en bedre måte.  Når ny nettkapasitet da kommer, så står allerede vindfarmen klar med høyere kapasitet, da den har produsert merverdi i flere år allerede. 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Btw: Dette er en graf som viser "fallende priser" på home-wall installasjoner på NCA celler. 
image.png.ed7511a0c6d6517ed6982e463dea1cee.png
"This work concluded that adding battery storage based on NCA chemistry (which is used by the dominant brand in Australia) to rooftop PV results in median emissions of 160 gCO₂e/kWh."

Over tid, så vil slike løsninger både gi mindre CO2 utslipp, men også lavere energikostnader totaltsett over leveperioden til systemet. Siden batterisystemet og PEMFC samarbeider. Man kan fint stoppe batterisystemet i å lade over 80% SoC f.eks og heller ta resten i atomlagringen, slik at batteriene får 10-15,000 sykluser i sin levetid vs 5,000 og kan dermed leve i 20-30 år fremfor 10 år. 

Ikke akkurat spesielt aktuelt for oss her i Norge, men når man skal starte å gi lys og varme for folk som idag ikke har elektrisitet, så blir det normalt med tonnevis av små mikro-grid løsninger, da blir det viktig med å få ned kWh prisen totalt sett for lagringsmediumet. Jo billigere, jo mer sjanse er det for å få hjelp til plasser som ikke har den idag. 

Hvorfor er andre segmenter da viktig? Teknologien man finner i en Mirai kan brukes i et slikt system mer eller mindre. Alle segmenter gir drahjelp. 
 

Lenke til kommentar

Følger etter BMW:
Jaguar Land Rover vil bruke hydrogen på store SUV-er

https://motor.no/brenselceller-hydrogen-hydrogenbil/jaguar-land-rover-vil-bruke-hydrogen-pa-store-suv-er/177668

Denne er litt vesentlig og har i grunnen vært åpenbar i mange år:
 

Sitat

Analytiker hos IHS Markit, Catherine Robinson, hevder at det er en utbredt oppfatning i Europa nå at elektrifisering alene ikke er tilstrekkelig til å redusere utslippsnivåene så mye som mange lands myndigheter ønsker.

 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (11 timer siden):

Følger etter BMW:
Jaguar Land Rover vil bruke hydrogen på store SUV-er

https://motor.no/brenselceller-hydrogen-hydrogenbil/jaguar-land-rover-vil-bruke-hydrogen-pa-store-suv-er/177668

Denne er litt vesentlig og har i grunnen vært åpenbar i mange år:

Artig at hydrogengjengen "krangler" seg imellom, der Guru Trevor Milton sier hydrogen er bortkastet på alt annet enn tungtransport (og antakelig også på tungtransport også), mens andre kaster bort enda mer penger på hydrogenfantasien. Dette vil dessverre gjøre at de i enda større grad risikerer konkurs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 24.8.2020 den 10.41):

Les alle de 20 sidene på nytt. Jeg gidder ikke forklare den åpenbare relevansen mellom Ragoovidda og kilden med energilagring på batterier vs hydrogen/batterier i Australia.

Jeg *har* lest rapporten. Det er ingen relevans i forhold til Raggovidda. Rapporten handler om sesonglagring av strøm og det er ikke noe tema i det norske nettet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):

Jeg *har* lest rapporten. Det er ingen relevans i forhold til Raggovidda. Rapporten handler om sesonglagring av strøm og det er ikke noe tema i det norske nettet.

Les det jeg har skrevet på nytt. Dette blir bare gjentagelser, og jeg gidder ikke gjøre en enkel mental øvelse som alle klarer mer klargjort for deg. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Jeg *har* lest rapporten. Det er ingen relevans i forhold til Raggovidda. Rapporten handler om sesonglagring av strøm og det er ikke noe tema i det norske nettet.

Hva slags tidsskala er det på lagringen da? og hvor har du den informasjonen fra?

Lenke til kommentar

Ikke det store antallet i første omgang, men nyoppstartede australske merket H2X skal produserer 20,000 biler innen 2025. Også med en som har vært involvert i Tesla.

Sitat

Peter Zienau will head up powertrain and products with his experience in electric and hybrid programs at Saab and GM, while Ian Thompson jumps in as chief technology officer with a 30-year career in vehicle development including Lotus, Volvo and Opel, Aston Martin and Tesla.

Thompson is the man behind Tesla's first car, the Roadster.

Sitat

According to the H2X website the first passenger vehicle will be front-wheel drive, offer a range of about 650km and a refilling time akin to petrol and diesel vehicles, and a 190kW powertrain that's claimed to be able to accelerate to 100km/h in 6.9 seconds.

Power is generated and stored via a combination of 60kW Elring Klinger PEM fuel cell, Skeleton Tech graphene ultracapacitor200kW electric motor and a 5.0kg-capacity hexagon Type 4 hydrogen tank.

https://www.whichcar.com.au/car-news/h2x-launches-in-australia?fbclid=IwAR0dUFkGqYJ3sLVX0fuDoGtV0gSf32CbZGOzFFzaEdbtpDGtQL8nepBjwyo

Lenke til kommentar

1. Hvor langt kom de med hydrogenbilen da, siden det er det tråden handler om?

2. Å velge ladeoperatører som tar opp til 13,75 kr/kWh kan likestilles med hersketeknikken idiotforklaring.

3. For dieselbilen er det kun nevnt hvor de tanket, ikke hvor mange stopp de hadde eller hvor lenge stoppene varte. Google beregner den kjøreturen til 26 timer effektiv kjøring. Det virker "litt" optimistisk med bare 4 pissepauser på den tida (to ferger og to tankstopp).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

1. Hvor langt kom de med hydrogenbilen da, siden det er det tråden handler om?

2. Å velge ladeoperatører som tar opp til 13,75 kr/kWh kan likestilles med hersketeknikken idiotforklaring.

3. For dieselbilen er det kun nevnt hvor de tanket, ikke hvor mange stopp de hadde eller hvor lenge stoppene varte. Google beregner den kjøreturen til 26 timer effektiv kjøring. Det virker "litt" optimistisk med bare 4 pissepauser på den tida (to ferger og to tankstopp).

1. Plasser en hydrogenstasjon ved bensinstasjonene som her i eksempelet, så ville man hatt samme kjøremønster, som jo er litt av poenget. Ser man på H2Live, så er det kun 1 stasjon som mangler i Italia for å få til samme rute med en hydrogenbil. 
2. Ja du mener de valgte med vilje å ta den dyreste muligheten for ruten? Fin konspirasjonsteori. 
3. På slike turer så har jeg alltids byttet sjåfør underveis, flere ganger. Kjørte nylig til Nord-Norge nå i sommer, og vi tok pauser hver 5-6 time. Det går fint når man rullerer på 3 sjåfører på turen. Man blir ikke akkurat veldig sliten av å kjøre på E6, eller normale hovedveier. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

1. Altså hypotetisk? Jeg spurte hvor langt de kom med hydrogenbilen, ikke hva som var hypotetisk mulig i et framtidsscenarie. Da skulle man jo også puttet inn tilsvarende hypotetiske framtidsscenarier for de to alternativene.

2. Jeg vet ikke hva som er Europas dyreste hurtiglader. Men at de har valgt dyre ladere er det liten tvil om og så lager de et stort poeng ut av sluttsummen.

3. Nå vet jeg ikke om dere pisset der i flasker for å slippe å stoppe på veien nordover, men jeg våger å påstå at det ikke er normalt. Det står ikke noe om antall sjåfører som byttet på å kjøre de to bilene, men 4 pauser i løpet av 26 timer virker utvilsomt lite.

4. Jeg lot ABRP beregne samme kjørerute for meg i min bil. Effektiv kjøretid ble 25 timer og 45 minutter. Antall ladestopp ble 14, med en gjennomsnittlig ladetid på 32 minutter. Total kostnad for lading 0,- i mitt tilfelle, men dersom jeg måtte betale så ville det kostet 1730 NOK, altså lavere enn dieselen i eksemplet, så ja, valg av ladestasjoner har definitivt mye å si for drivstoffregnskapet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

1. Altså hypotetisk? Jeg spurte hvor langt de kom med hydrogenbilen, ikke hva som var hypotetisk mulig i et framtidsscenarie. Da skulle man jo også puttet inn tilsvarende hypotetiske framtidsscenarier for de to alternativene.

2. Jeg vet ikke hva som er Europas dyreste hurtiglader. Men at de har valgt dyre ladere er det liten tvil om og så lager de et stort poeng ut av sluttsummen.

3. Nå vet jeg ikke om dere pisset der i flasker for å slippe å stoppe på veien nordover, men jeg våger å påstå at det ikke er normalt. Det står ikke noe om antall sjåfører som byttet på å kjøre de to bilene, men 4 pauser i løpet av 26 timer virker utvilsomt lite.

4. Jeg lot ABRP beregne samme kjørerute for meg i min bil. Effektiv kjøretid ble 25 timer og 13 minutter. Antall ladestopp ble 14, med en gjennomsnittlig ladetid på 34 minutter. Total kostnad for lading 0,- i mitt tilfelle, men dersom jeg måtte betale så ville det kostet 1673 NOK, altså lavere enn dieselen i eksemplet, så ja, valg av ladestasjoner har definitivt mye å si for drivstoffregnskapet.

1. Selvfølgelig hypotetisk da de ikke kjørte en hydrogenbil. Dog ser du på H2Live, så ser man jo at den turen fult ut er mulig forutenom helt sør inn i Italia. Så hypotetisk så ville hydrogenbilen hatt samme muligheter som bensinbilen. Som jo var poenget, som jeg skrev. 

2. Eller så gjorde de som man har gjort i 100 år. Man tar turen uten å planlegge så mye, og fyller energi der man føler man trenger å fylle. Når man da ikke har abonnementer og diverse, så blir prisene gjerne dyrere, spesielt nedover i Europa. 

3. Ingen av oss er 70 år med prostataproblemer, så det er ikke et særlig stort problem. Man pisser før man kjører, også tar man det behovet sammen med påfylling av energi. Gjør jo ikke noe særlig annerledes hver dag på jobb heller. En pissepause i snitt kanskje hver dag gjennom 8 timer, og de kan være etter 3 timer, eller 6 timer alt ettersom hvor mye kaffe man peiser på med. 

4. Åpenbart, men en slik tur beskriver litt problemet. Om man planlegger ferien på forhånd, så kommer man billigere unda med det, dog det kan man jo få til med bensinbilen også, om man skal kjøre fra lokasjon til lokasjon med billigst mulig diesel/bensin på pumpene og hoppe over land med dyrere drivstoff - der man lar drivstoffet og prisen bestemme ferieturen sin. Ikke alle som ønsker slike bilturer. Sånn sett har både elbilen og hydogenbilen et problem per dags dato. Hydrogenbilen må kjøre der det er nettverk av stasjoner, mens elbilen må ha abonnement for lading nedover europa. Tesla er det mange som ikke ønsker av andre grunner, da andre utgifter kan være betydelig større enn prisen for hurtiglading på én europatur. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

1. Jeg vil påstå at det å bli hentet med bilberging et sted i Italia ikke er å ha samme mulighet som dieselbilen.

2. Prisene på lading varierer veldig mye mer enn på bensin og diesel. Derfor gjør det mye større utslag på totalen når man lader i vilden sky.

3. Etappen Lübeck - Bad Ragaz tar i følge google maps 9 timer og 43 minutter. Man trenger ikke helle innpå med kaffe eller være 70 og ha prostataproblemer før det blir en utfordring. Som sagt, det hadde vært interessant å vite ikke bare hvor de fylte og for hvor mange SEK, men også hvilke flere pauser de tok og hvor lenge de varte. De gjør jo også et poeng ut av antall ladestopp. Nå ser jeg ikke resten av artikkelen, men det bør nevnes at ladestoppene inkluderer pissepauser, beinstrekk, muligens mat osv, mens tilsvarende aktiviteter for dieselbilen holdes skjult.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...