Gå til innhold

Her overleveres 13 nye hydrogenbiler i en by uten offentlig fyllestasjon


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (4 timer siden):

Om Nikola har fått til å produsere hydrogen til under $3/kg, noe han sier de har fått til, så vil det være tilsvarende diesel. Billigere og dyrere alt ettersom hvor man er på kloden og i USA. I Norge f.eks så ville en slik pris totalt knuse Dieselprisen, og hurtigladingsprisen. Inkludert Tesla SuC.

Folk med Tesla lader ikke på SuC hele tiden. Snarere tvertimot. Du må bruke strømprisene som målestokk, ikke SuC. Og skal du bruke SuC så må du ta med nettverket i alle fall, for det er endel bedre enn hydrogen, og da er jeg forsiktig

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (3 minutter siden):

Folk med Tesla lader ikke på SuC hele tiden. Snarere tvertimot. Du må bruke strømprisene som målestokk, ikke SuC. Og skal du bruke SuC så må du ta med nettverket i alle fall, for det er endel bedre enn hydrogen, og da er jeg forsiktig

Ufattelig at jeg må drive å gjenta ting hele tiden. 

Man kjøper BEV om man i majoritet ikke har behov for SuC nettverket. Har man det, så kommer det et kryssningspunkt når FCEV/H2-PHEV blir billigere. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Ufattelig at jeg må drive å gjenta ting hele tiden. 

Gidder ikke flere hersketeknikker fra deg. Jeg setter deg nå i *ignorert*,  du er så nedlatetende og frekk i kjeften at jeg kan ikke svare deg uten at jeg blir kastet ut. Skjerp deg og voks opp! ?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 minutter siden):

Gidder ikke flere hersketeknikker fra deg. Jeg setter deg nå i *ignorert*,  du er så nedlatetende og frekk i kjeften at jeg kan ikke svare deg uten at jeg blir kastet ut. Skjerp deg og voks opp! ?

Dette med å forklare greia har jeg minst gjort 100 ganger her inne. Om du ikke har sett noen av dem så beklager jeg, men det burde være enkelt å finne. 

H2 hos ASKO er allerede nede i 50kr/kg. Ca 2.50kr/kWh. Litt dyrere en SuC nettverket men billigere enn mye annet av hurtiglading, og billigere blir det. Spesielt om NEL og Nikola er ved $3/kg om kort tid. 

Lenke til kommentar
Del skrev (2 timer siden):

Her er feilsitatet ditt igjen, det er feil i sin helhet:

Hvis du bare klikker på din egen lenke, så får du se hva Trevor Milton faktisk sa, eventuelt les min post igjen her:

 

Jeg ser fortsatt ikke hva jeg skal ha feilsitert. For det første kom jeg ikke med noe sitat, og for det andre skrev jeg "ser ut til å innrømme".

Jeg skjønner at det gjør vondt når selveste HydrogenHøvdingen heller kaldt vann i årene på de som har investert tungt i håp om at hydrogen vil få noen som helst større relevans innenfor landtransport, men det hjelper ikke å stikke hodet i sanden og late som ingenting. Kanskje bedre å selge seg ut før resten av markedet får ferten i hva HydrogenHøvdingen faktisk har sagt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (44 minutter siden):

Jeg ser fortsatt ikke hva jeg skal ha feilsitert. For det første kom jeg ikke med noe sitat, og for det andre skrev jeg "ser ut til å innrømme".

Så du har en kreativ tolkning av ordet feilsitere? Skulle jeg sagt feiltolket eller feilrepresenterte? Og det fyller du tråden med så mye støy for.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Del skrev (21 timer siden):

Så du har en kreativ tolkning av ordet feilsitere? Skulle jeg sagt feiltolket eller feilrepresenterte? Og det fyller du tråden med så mye støy for.

Du får fortsette å lyve om at jeg skal ha feilsitert, men jeg tror at alle andre her ser at HydrogenHøvdingens ord er rene ord for penga. Lite fremtid for hydrogen innenfor landtransport, inkludert tungtransport. Klart det er kjedelig for de som sitter tungt investert i hydrogen fordi de tror hydrogenbiler vil bli en greie, men jeg er bare budbringeren her. Det var HydrogenHøvdingen som sa det, og jeg bare gjengir hva han sa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

 jeg bare gjengir hva han sa.

Nei, du gjenga ikke det Milton Trevor sa. Det var det jeg påpekte. Hør på lydklippet selv, det tar bare to minutter. For meg er det ubegripelig at benektelse fortsetter når fakta er servert. Det gjør rasjonell dialog umulig. Nå er en hel side fylt med dette tullet, så jeg innser at jeg ikke er i stand til å holde en dialog med deg. Beklager.

Endret av Del
videoklipp->lydklipp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I den første svarer han bekreftende på et spørsmål om batteri vil kunne takle lang/tungtransport også. I den andre sier han at hydrogen vil brukes til kjøretøy til det en dag er overflødig. Så legger han til, om det blir overflødig. Derfor sier jeg at han "ser ut til å innrømme".

Igjen, kjedelig for de som sitter tungt investert i hydrogen når selveste HydrogenHøvdingen ser ut til å innrømme at det blir hydrogen til veitransport, også tung/langtransport, men da har man muligheten nå til å komme seg ut før resten av markedet skjønner det samme.

Hjelper ikke å angripe meg eller komme med åpenbart falske beskyldninger om feilsitering. Jeg bare gjengir budskapet til Sjølveste HydrogenHøvdingen.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor dere Tesla-fans går helt i vranglås hver gang Nikola Motors eller Trever Milton nevnes. Han gjør jo akkurat det samme som Musk. Kommer med ville fantasier slik at et teknologisk og finansielt illitterært publikum kan blåse opp en gigantisk aksjeboble.

"imitation is the sincerest form of flattery" som det heter.

Den eneste forskjellen mellom Elon Musk og Trevor Milton er at sistnevnte har til gode å bevise at han ikke har noe særlig greie på å produsere biler.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (7 minutter siden):

Han gjør jo akkurat det samme som Musk. Kommer med ville fantasier slik at et teknologisk og finansielt illitterært publikum kan blåse opp en gigantisk aksjeboble.

Forskjellen er at Milton kommer med tall det ligger støtte for, og har folk i ryggen som aldri hadde tolerert direkte løgner. 

Boblen er jeg dog enig i. Samme type kurs basert på fremtid og drømmer, bare at drømmene er realistisk oppnåelig, noe man ikke kan si om robo-taxi utsagnene feks. 

uname -l skrev (13 minutter siden):

Den eneste forskjellen mellom Elon Musk og Trevor Milton er at sistnevnte har til gode å bevise at han ikke har noe særlig greie på å produsere biler.

Nikola skal ikke produsere biler, så det blir lite å bevise den veien. IVECO har grei kvalitet og har allerede bevist at de kan produsere lastebiler og arbeidskjøretøy. 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor dere Tesla-fans går helt i vranglås hver gang Nikola Motors eller Trever Milton nevnes. Han gjør jo akkurat det samme som Musk. Kommer med ville fantasier slik at et teknologisk og finansielt illitterært publikum kan blåse opp en gigantisk aksjeboble.

"imitation is the sincerest form of flattery" som det heter.

Den eneste forskjellen mellom Elon Musk og Trevor Milton er at sistnevnte har til gode å bevise at han ikke har noe særlig greie på å produsere biler.

Nå var det strengt tatt jeg tok opp Trevor Milton og hva han hadde sagt tidligere om at hydrogen er uegnet til annet enn tungtransport, og bekreftet at han mente dette med nye uttalelser. I tillegg påpekte jeg at han så ut til å innrømme at hydrogen uansett blir utkonkurrert av batteri på tungtransport også. Så hvor du har alt du skriver her fra vet jeg virkelig ikke. Jeg påpekte bare fakta, og ble så beskyldt for sitatfusk og det var ikke måte på hvor fæl jeg var som ødela hydrogendrømmene til folk.

Når det gjelder Elon Musk så har han jo startet flere suksessrike selskaper, har skutt astronauter opp i verdensrommet med gjenbrukbare raketter, har snudd hele bilmarkedet på hodet og tvunget alle andre bilprodusenter til å dilte etter, osv. Det går ikke an å sammenligne smågutten Trevor Milton med geniet Elon Musk. Alle som har veddet mot Elon Musk har tapt.

Det er ikke rart man har et velkjent uttrykk: "Don't bet against Elon!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Hvorfor bygger de en fabrikk i ørkenen i USA da?

Du tenker på lastebiler? Badger som er det eneste produktet jeg ville definert som en "bil" blir ikke produsert av Nikola. Fabrikken i USA er det IVECO som kommer til å justere inn med erfaring fra Ulm fabrikken, som jo i tillegg har grei erfaring med produksjon av lastebiler fra før av. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 21.8.2020 den 13.57):

Nei, jeg sa at tallene som er brukt kom fra Tesla ettersom det er Teslas prosjekt de baserer seg på.

OG der tok du feil. Tallene fra levetid kommer *ikke* fra dette prosjektet. Les rapporten en gang til, kilde er angitt og det er *ikke* Tesla. Tesla har oppgitt egne tall for levetid for batteriproduktene sine men de ble *ikke* brukt i denne rapporten.

oophus3do skrev (På 21.8.2020 den 13.57):

Alt av lagringstap og effektivitet er jo iberegnet. Samt så får man da mer tap i lagring over lengre tid med batterier kontra hydrogen. 

Du glemmer også å iberegne kostnadene det ville vært å ikke matet nettet med energi i vindstille perioder fra et lager. Det man ser på er jo ikke pris per kWh per minutt. Man kjører et snitt over lengre perioder. Som kilden viste, så ble prisen per kWh billigere når man inkluderte hydrogen enn kun brukte batterier.

Og der skiftet du tema igjen. JEg snakket om Raggovidda så endret du til Australia. For Raggovidda er det *ingen* kostnader ved å ikke mate nettet ved vindstille, kun et enormt tap ved å bruke hydrogen til å jevne ut produksjonen.

Siden du først hoppet tilbake til Australia igjen så har jeg allerede påpekt at rapporten klart viser at både det store batteriet *og* hydrogenløsningen er unødvendig.

oophus3do skrev (På 21.8.2020 den 13.57):

Raggovidda er et eksempel av mange angående innestengt kraft. Jeg vet du er lur nok til å forstå poenget, men du velger allikevel å dumme deg ned.

Hvilken innestengt kraft? Kraft som ikke er bygget kan da ikke være innestengt? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (55 minutter siden):
oophus3do skrev (På 21.8.2020 den 13.57):

Nei, jeg sa at tallene som er brukt kom fra Tesla ettersom det er Teslas prosjekt de baserer seg på.

OG der tok du feil. Tallene fra levetid kommer *ikke* fra dette prosjektet.

Hva skjer med feilsiteringa? Her er hva jeg skrev! 

Lenke til kommentar
 
Sitat

Nei, jeg sa at tallene som er brukt kom fra Tesla ettersom det er Teslas prosjekt de baserer seg på. Tall som man ikke kan få fra Tesla må en jo hente fra andre kilder. Når man da snakker om levetid på pakken, uten at pakken man sikter til har gått ei syklus så sier det seg selv hva som vil skje i slike analyser. De må hente annet materiale. 

Hvorfor fjerner du det i bold, og later som om jeg ikke har skrevet det? 
 

Sitat

Og der skiftet du tema igjen.

 

Connect the dots! Kilden som viser til at prisen går ned når man inkluderte lagring med hydrogen bruker Australia. 
 

Sitat

Hvilken innestengt kraft? Kraft som ikke er bygget kan da ikke være innestengt? 

Forstår du fremdeles ikke hva du selv leser, eller leser du det bare ikke? Hvorfor må jeg gjenta argumenter så ofte? Som jeg har spurt før, går du igjennom mine poster kun på let etter å feilsitere samt hente ut stråmenn? 

Norge har ikke nødvendigvis mye innestengt kraft idag, men hvis man starter å hente ut all potensiale man finner i alle retninger, så vil man havne der at Norge får mye innestengt kraft. Poenget er jo at vi skal fortsette å være en "eksport-nasjon", noe vi ikke nødvendigvis blir om vi ikke starter å tenke på vår fremtid. 

EDIT: Måtte bli en ny post pga en eller annen bug i forumet. 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...