Gå til innhold

FEATURE: 6 ting du bør vite før du spiller The Last of Us Part II


Gjest

Her har det vært mye persondiskusjon og uhøfligheter. Diskuter spillet, og holdt det saklig og rolig. 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Interessant debatt. Folk kan unnskylde Druckmann og Naughty Dog så mye de vil, men til syvende og sist så valgte de å lage et (teknisk brilliant) spill med en svært antiklimaktisk og splittende historie. Historien er selve definisjonen på "woke" politikk. Derfor er også spilljournalister livredde for å kritisere spillet, fordi man kan forvente å få Twitter-mobben etter seg, og i verste fall bli "kansellert". 

The Last of Us 2 er gjennomsyret av usympatiske karakterer som engasjerer lite, og det er masse plothull utover i historien. Slutten er et gedigent mageplask, og spillet bedriver stadig "undergraving" av karakterer og forventninger (eg. "subvert expectations" - en fortellerteknikk som ble kjent med Game of Thrones, men som også ble seriens bane i siste sesong).

Naughty Dog og Druckmann valgte også å samarbeide med den radikale feministen fra ytre venstre, Anita Sarkeesian, en svært kontroversiell figur. Valgene som tas i spillets handling, som provoserer mange spillere, er karakteristiske for Sarkeesians agenda. Hva om man i stedet laget en historie som var brutal og sterk, men som hadde noen oppløftende elementer, interessante moralske dilemmaer, og gav spilleren etterpå følelsen av å ha opplevd noe meningsfylt, men neida -  i stedet får vi servert ubønnhørlig nihilisme kombinert med identitetspolitikk.

Vi liker alle forskjellige ting, og hvis folk her synes spillet er kjempebra, flott det. Men ikke prøv å late som at de som kritiserer spillet er kun "fobister" og "sexister" etc. Dette blir lettvint stråmannargumentasjon, som ikke tar tak i sakens kjerne. Folk er lei av at stadig flere franchise blir undergravd av politisk propaganda, om det er Star Wars, Doctor Who, Star Trek, Battlefield V osv. Det at vurderingene fra profesjonelle spillanmeldere og vanlige spillere spriker kraftig er typisk for tiden vi lever i, og nok et eksempel på hvordan vi har et genuint problem med mainstream pressen her i Vesten.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Fin artikkel dette. Gjorde noen endringer i tilgang på ressurser og kjører litt mer Rambo-Ellie ?

Gameplayet føles som sirup når man kommer rett fra Borderlands 3 som meg. Tar litt tid å tilpasse seg. Men nå begynner jeg å få dreisen på det. Føles veldig bra å rense ferdig en bygning for monstre og Ellie puster ut og mumler "Fucker" ?

Lenke til kommentar

Har ikke noe særlig meninger om historien slikt sett - om den er provoserende eller ei. Men jeg er ikke like glad i alle avsporingene som foregår. 

Liker best når Ellie er "on track" og slåss mot zombier og andre svin - og det skjer det jo ganske mye av - så er fornøyd med det.

Greit gameplay og magisk stemning ?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mala said:

Nå har det til og med kommet artikkel som omhandler alt bråket rundt spillet på VG også gitt ? Artikkel inneholder spoilere står det alller øverst, bare så det er sagt :

 

https://www.vg.no/rampelys/spill/i/LAJ4gR/full-krangel-om-ps4-spill

 

PR maskineriet går på autopilot.

Skulle jo bare mangle, VG.no står jo tross alt for VideoGames.no :)

Men synes de kludrer til frontsiden sin med litt for mange nyheter urelatert til spill - som forsvunne milliardærkoner, alle disse klønete Nordmennene som drukner daglig og slike tulletweets fra Twittertrollet Donald Trump.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
19 hours ago, Geir T said:

Men ikke prøv å late som at de som kritiserer spillet er kun "fobister" og "sexister" etc. 

Midt i et innlegg som nesten kun fokuserte på at TLoU2 "støtter" feminisme (å vise frem annen legninger eller kjønnsidentitet er visst kontroversielt i 2020). Du klarer ikke å overbevise akkurat

Lenke til kommentar
15 hours ago, PingEnt said:

Midt i et innlegg som nesten kun fokuserte på at TLoU2 "støtter" feminisme (å vise frem annen legninger eller kjønnsidentitet er visst kontroversielt i 2020). Du klarer ikke å overbevise akkurat

Hvor mange gay interest filmer og serier har du sett?

Hvis du ikke er homofil eller transe så tipper jeg at det er et fåtall, hvis noen i det hele tatt.

Om det er tilfellet, vil det si at du er homofob og kjønnsdiskriminerende fordi du ikke liker å se slike filmer eller serier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Rotekoppp said:

Hvor mange gay interest filmer og serier har du sett?

Hvis du ikke er homofil eller transe så tipper jeg at det er et fåtall, hvis noen i det hele tatt.

Om det er tilfellet, vil det si at du er homofob og kjønnsdiskriminerende fordi du ikke liker å se slike filmer eller serier?

Dette er ikke et gay-interest spill, resten av innlegget blir da irrelevant. Det er laaaaaaangt fra fokus i spillet.

Lenke til kommentar

Synes det er trist at hele diskusjonen av spillet har blitt gjort om til en debatt rundt legning og kjønnsidentitet. Andres synspunkt drukner i denne debatten. Jeg for eksempel mislikte spillet sterkt! og ikke på grunn av hvem som elsket hvem. Et av de absolutt verste spillene jeg har spilt, som rett og slett har ødelagt hele TLOU historien for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, PingEnt said:

Dette er ikke et gay-interest spill, resten av innlegget blir da irrelevant. Det er laaaaaaangt fra fokus i spillet.

Så du bestemmer hva som er gay interest. Ok. Er ikke det litt diskriminerende mot folk som identifiserer seg med kjønnspolitikken i spillet? Du frarøver jo egentlig transer og homofile tilhørigheten de kan ha til TLOU2 når du sier at dette ikke er noe for den gruppe mennesker.

Du ser kanskje hvor dumt det er å vri og vende på alle mulige utsagn? Prob not.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...