Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Er verden på vei mot undergang?


Anbefalte innlegg

Vil ikke si eksempelet med resirkulert tiss går på kun misunnelse/egoisme. Og ja selvsagt har vannet i Farris-flasken også vært tiss en gang, men det er noe annet enn å kjøre kloakken gjennom en maskin og servere. Selv om man teknisk sett kanskje kan få mye av det samme resultatet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge man får rent vann spiller det da ingen verdens forskjell? Forestiller du deg et scenario der rikingene får resten av befolkningen til å drikke sitt resirkulerte piss bare fordi de synes det er gøy? Vil ikke forbause meg om det i enkelte land blir mer og mer vanlig med sitt eget renseanlegg i boliger, for å resirkulere vannet i kortere sirkler enn at alt må gå hele runden.

For å si det litt annerledes så har jeg forståelse til en viss grad for dine bekymringer, men jeg ser ikke helt hvor realistiske de er. Som sagt virker det litt dystopisk.

Lenke til kommentar
Debattant skrev (19 timer siden):

Er verden på vei mot undergang?

 

Vi vet jo at det skjer før eller siden, feks mtp at solen utvider seg.

Dersom det du definerer som undergang er at sola utvider seg og brenn opp alt materie på jorda, så er det vell ingen katastrofe som er meir øydeleggande enn det?

Så er spørsmålet kor langt ned du er villig til å dra definisjonen undergang? Og om det er utelukkande snakk om ein undergang for menneskleg sivilisasjon eller om det er snakk om undergangen for alt liv.

 

 

Det er lite som tyder på at vi lever meir utrygt i dag enn det vi har gjort før. Verden har vært gjennom både sjukdom, revolusjonar og krigar som har vært meir øydeleggande enn det som det er sannsynleg vi vil oppleve i løpet av dei nærmaste åra.

Lenke til kommentar

Det er lett å tenke at det mest rasjonelle er å anta at ting fortsetter mer eller mindre som normalt, det er jo gjerne det vi er kjent med når vi bor i vestlige land og har maslowspyramiden så oppfylt at det renner over.
Det er kanskje derfor mange opplever fortellingene om en kommende/økende klimakrise som så fantastisk.
Dersom man opplevde noe alá urfolket i Amerika; At det dukket opp en drøss fremmede med merkelig og morderisk agenda, så ville kanskje store omveltninger virke mer plausibelt.
Dersom det viser seg at den etablerte klimaforskningen ikke er en eller annen svindel, så forteller jo den oss om en ganske usikker nær fremtid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Atib Azzad said:

Det er lett å tenke at det mest rasjonelle er å anta at ting fortsetter mer eller mindre som normalt, det er jo gjerne det vi er kjent med når vi bor i vestlige land og har maslowspyramiden så oppfylt at det renner over.
Det er kanskje derfor mange opplever fortellingene om en kommende/økende klimakrise som så fantastisk.
Dersom man opplevde noe alá urfolket i Amerika; At det dukket opp en drøss fremmede med merkelig og morderisk agenda, så ville kanskje store omveltninger virke mer plausibelt.
Dersom det viser seg at den etablerte klimaforskningen ikke er en eller annen svindel, så forteller jo den oss om en ganske usikker nær fremtid.

Vi vil få mer ekstremvær, matmangel, ekstreme mengder klimaflyktninger og mye høyere vannstand (for å nevne noe). Sannsynligvis i vår levetid. Vi står overfor ekstreme utfordringer, men selv dette vil nok neppe bli verdens undergang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (4 timer siden):

Så lenge man får rent vann spiller det da ingen verdens forskjell? Forestiller du deg et scenario der rikingene får resten av befolkningen til å drikke sitt resirkulerte piss bare fordi de synes det er gøy? Vil ikke forbause meg om det i enkelte land blir mer og mer vanlig med sitt eget renseanlegg i boliger, for å resirkulere vannet i kortere sirkler enn at alt må gå hele runden.

For å si det litt annerledes så har jeg forståelse til en viss grad for dine bekymringer, men jeg ser ikke helt hvor realistiske de er. Som sagt virker det litt dystopisk.

Det med vannet er bare et lite poeng i det hele... du peker på at folk skal ha egne renseanlegg, det krever vel litt mye ressurser... at hver enkel husstand og person skal ha tilgang til så mye teknologi, det tror jeg skal mye til, da må man nok begynne å hente ressurser fra verdensrommet hvis man ikke skal gjøre hele planeten til et gigantisk dagbrudd...

Men mulig jeg er litt dystopisk...

Lenke til kommentar

Kommer an på hvordan du ser det, vi bruker mye ressurser på å få vannet til husstanden, hvorfor ikke sirkulere det mer der i stedet for hele veien tilbake? Kanskje ikke renseanlegg for kloakk til hver husstand, men det er en del vann vi bruker som bokstavelig går i dass som ikke er så skittent, f.eks. vann fra oppvaskmaskin/vaskemaskin, vasker og dusjer.

Lenke til kommentar

Et sett med filtre i et omvendt osmoseanlegg krever ikke all verden. Jeg vil nå påstå at man kan spare noe om man slipper å pumpe like mye vann til hver husstand, uten at jeg har noe særlig peiling. Var bare et eksempel på løsninger. Du virker veldig problemorientert og ikke veldig løsningsorientert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva er "verden"? Kloden, vår sivilisasjon, menneskene ?

Kloden har vel strengt tatt vært på vei mot undergang fra dag 1, det er bare et spørsmål om tidsperspektivet,

Vår nåværende sivilisasjon vil i det minste endres, enten det nå blir pga. astronomiske fenomener, klimaendringer, pol-skifte, krig eller andre destruktive hendelser.

Mennesket...tja, mennesket er et dårlig og mislykket dyr, og slike arter overlever sjelden så lenge i et større tidsperspektiv. Dvs., med mindre det skulle skje en radikal endring i den måten vi forholder oss til vår omverden og våre medmennesker på. Hvordan en slik endring skulle kunne skje er et åpent spørsmål, men neppe fra mennesket selv.

Lenke til kommentar

Så du vil ha resirkulering av vaskevann i tillegg til rør inn? Og så kommer drikkevann i tillegg de plassene i verden man ikke bør drikke springvannet. Virker ikke særlig bærekraftig med slike doble/triple systemer. Ikke for å være negativ... det er nok store utfordringer forut.

Lenke til kommentar

Du kan drikke dusjvannet du har filtrert. Selvstendighet i husstander er mer og mer i vinden, oppsamling av regnvann f.eks. kan jo brukes ufiltrert til å skylle ned i dass. Det er ikke et argument å telle antall systemer, dersom systemene har en funksjon og en verdi og de funker. Før hadde vi ikke et "automatisk møkkfjerningssystem" (aka toalett) i hver husstand, samme argument kunne blitt brukt da. "Ja, men det koster jo masse ressurser å få rør inn og ut, og å rense dette.. det funker jo greit å hive det ut i gata..". Men som det viser seg, toalettet er en av enkeltoppfinnelsene som har gjort mest for folkehelse og bo-komfort.

Jeg er enig i at vi har utfordringer forut, du fokuserer bare veldig rart og pessimistisk på det, etter mitt syn.

Lenke til kommentar

Nei, som sagt kommer jeg med forslag til løsninger. Menneskehetens hjørnestein har vært at vi har funnet løsninger på problemer som oppstår. Ja, alt funker ikke, men vi kan ikke bare slippe alle prosjekter og si "well, was a good run..". Eller, vi kan gjøre det, men det er en litt uvanlig innstilling for de fleste.

Og når det kommer til selvstendighet i et bredere perspektiv er det jo det som er fremtiden med tanke på bærekraft. F.eks. elektrisitet er noe vi bruker en del ressurser på å forflytte fra produksjon til forbruker. Om forbruker blir produsent, slipper man det. Om du samler opp regnvann og filtrerer det har du også en god del vann du kan bruke som ikke har kostet ei krone å få levert til deg. Kjøkkenhager blir nok mer og mer populært i et miljøperspektiv, du får det jo ikke billigere og mindre ressurskrevende om du dyrker din egen mat. Og dette blir ting som vil fungere parallellt med den komforten vi allerede er blitt vant (bortskjemt?) med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...