Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Bjerknez said:

Har du noen erfaring med disse over tid? Litt irritert over konemor som ikke parkerer gammelbilen helt riktig har gjort at jeg har satt opp en liten LED strip med sensoren til, men den går jo hvert sekund hele tiden, uansett om bilen beveges. 

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (12 timer siden):

Har du noen erfaring med disse over tid? Litt irritert over konemor som ikke parkerer gammelbilen helt riktig har gjort at jeg har satt opp en liten LED strip med sensoren til, men den går jo hvert sekund hele tiden, uansett om bilen beveges. 

Hva mener du med at den går hele tiden? Snakker vi om den sensoren jeg linket til lenger opp? Bruker du Arduino eller en annen mikrokontroller? 

Hvis jeg dorstår deg rett så kan man finjustere denne sensoren med å fikle litt i koden. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Hva mener du med at den går hele tiden? Snakker vi om den sensoren jeg linket til lenger opp? Bruker du Arduino eller en annen mikrokontroller? 

Hvis jeg dorstår deg rett så kan man finjustere denne sensoren med å fikle litt i koden. 

Ultrasonic sensoren jeg har satt opp måler hvert sekund. Jeg lurer på om den tåler det over lengre tid (år). Bruker forøvrig ESP32 kort

Lenke til kommentar

Kan ikke helt se hvorfor denne skulle slutte og virke. Er vel ingen bevegelige deler her. Kun passive komponenter, så det er vel like sannsynlig at denne rykser som all annen elektronikk?

Derimot kan man jo kode den slik at den kun er aktiv når den merker bevegelse etc. er jo ingen grunn til at denne skal stå på hele tiden. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (20 minutter siden):

Kan ikke helt se hvorfor denne skulle slutte og virke. Er vel ingen bevegelige deler her. Kun passive komponenter, så det er vel like sannsynlig at denne rykser som all annen elektronikk?

Derimot kan man jo kode den slik at den kun er aktiv når den merker bevegelse etc. er jo ingen grunn til at denne skal stå på hele tiden. 

Hvordan skal den detektere uten å være aktiv?😅

 

Forøvrig bruker vell disse magneter som beveger deler, så det er bevegelighet i bildet.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Det er altså mulig og deaktivere sensoren, men da må man bruke flere deler og det krever mer koding og feilmarginene øker etc. så jeg hadde nok gitt blaffen i om denne sensoren gikk i stykker. Man må ha en enhet til som gir esp32 et signal om at den skal starte opp fra deep sleep etc. men det fordyrer jo veldig. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

jeg hadde nok gitt blaffen i om denne sensoren gikk i stykker

Du vil vel neppe komme opp i den situasjonen at den detektoren du skal parkere etter slutter å være pålitelig? Som nevnt før så er det relativt dumt å stole på noe som KAN vise feil? Noen sjanse til å bruke to slike kretser og sammenligne? Og du burde kanskje sjekke levetiden på UL-detektoren og hva som etterhvert skjer? 
Mener å ha hørt at kollisjons-skadet bil er dyrt..  🙂

Lenke til kommentar
Woff skrev (2 timer siden):

Du vil vel neppe komme opp i den situasjonen at den detektoren du skal parkere etter slutter å være pålitelig? Som nevnt før så er det relativt dumt å stole på noe som KAN vise feil? Noen sjanse til å bruke to slike kretser og sammenligne? Og du burde kanskje sjekke levetiden på UL-detektoren og hva som etterhvert skjer? 
Mener å ha hørt at kollisjons-skadet bil er dyrt..  🙂

Nå er ikke dette en livsviktig innretning. Det er ikke en respirator jeg lager. Man vil jo fort merke om denne ikke lenger virker. Jeg har parkert bil i denne garasjen i snart 30 år uten å skade bilen. 

Dessuten kan man feks, koble mikrokontrolleren til et rele som feks slår den på når garasjeporten åpnes. Det er mange måter å gjøre denne mer idiotsikker på, men man må samtidig ha evnen til å sette arbeid, tid og kostnad opp mot nytte. :)

Lenke til kommentar

Ramlet nettopp over en meget inteligent chat robot via en Youtube video av Dave Jones (EEVblog) som sikkert kan brukes til veldig mye nyttig. 

Jeg testet ved å spørre om den kunne skrive en arduino kode som gjorde at en hypersonic sensor fungerte hvor den også brukte simpletimer for å unngå "delay" i koden. 

Jaggu skrev den hele koden og selv om jeg ikke har testet koden så så den veldig riktig ut da jeg er kjent med hvordan en slik kode er satt opp. 

Dette er veldig tidsbesparende og man kan til og med kopiere koden og like den rett inn. Den er sikkert god på mange andre ting også, men jeg testet den kun med arduino kode. 

Klikk her for å komme til chat'en:
https://chat.openai.com/chat

Merk at du må logge inn med epostadresse og du må oppgi telefonnummer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg testet med dette spørsmålet:

Sitat

Write a arduino code that makes an hypersonic sensor work using simpletimer. I also want you to integrate four leds that lights up regards to distance.

Her er koden jeg fikk servert. Jeg fikk i tillegg til koden en god forklaring. 

#include <SimpleTimer.h>
#include <Ultrasonic.h>

// Set up the ultrasonic sensor and the timer
Ultrasonic ultrasonic(TRIGGER_PIN, ECHO_PIN);
SimpleTimer timer;

// Define the pins for the LEDs
const int LED_1 = 9;
const int LED_2 = 8;
const int LED_3 = 7;
const int LED_4 = 6;

void setup() {
  // Set the LED pins as outputs
  pinMode(LED_1, OUTPUT);
  pinMode(LED_2, OUTPUT);
  pinMode(LED_3, OUTPUT);
  pinMode(LED_4, OUTPUT);

  // Set up the timer to read from the ultrasonic sensor every 1000ms (1 second)
  timer.setInterval(1000, readUltrasonic);
}

void loop() {
  timer.run();
}

// Function to read the distance from the ultrasonic sensor and control the LEDs
void readUltrasonic() {
  int distance = ultrasonic.read(); // Read the distance in cm
  int led_state; // Variable to store the state of the LEDs (ON or OFF)

  // Set the state of the LEDs based on the distance measured by the sensor
  if (distance < 10) {
    led_state = HIGH;
  } else if (distance < 20) {
    led_state = LOW;
  } else if (distance < 30) {
    led_state = HIGH;
  } else {
    led_state = LOW;
  }

  // Set the state of the LEDs
  digitalWrite(LED_1, led_state);
  digitalWrite(LED_2, led_state);
  digitalWrite(LED_3, led_state);
  digitalWrite(LED_4, led_state);
}

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Salvesen. said:

Hvordan skal den detektere uten å være aktiv?😅

 

Forøvrig bruker vell disse magneter som beveger deler, så det er bevegelighet i bildet.

Her er du inne på hele cluet med "smarthus" eller slike type løsninger. Man må være kreativ. Jeg har 2 sånne i drift nå. Den ene er en snødybdemåler. Der går kontrollerkortet på i 60 sekunder en gang i timen. Det er jo enkelt. 

For den andre som står i garasjen måtte jeg være mer kreativ. Her har jeg gjort det så enkelt som å si at når garasjeporten beveger seg, skal han måle avstand i 10 minutter. Da korter jeg ned bruken av sensoren drastisk :)

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Bjerknez said:

Ramlet nettopp over en meget inteligent chat robot via en Youtube video av Dave Jones (EEVblog) som sikkert kan brukes til veldig mye nyttig. 

Jeg testet ved å spørre om den kunne skrive en arduino kode som gjorde at en hypersonic sensor fungerte hvor den også brukte simpletimer for å unngå "delay" i koden. 

Jaggu skrev den hele koden og selv om jeg ikke har testet koden så så den veldig riktig ut da jeg er kjent med hvordan en slik kode er satt opp. 

Dette er veldig tidsbesparende og man kan til og med kopiere koden og like den rett inn. Den er sikkert god på mange andre ting også, men jeg testet den kun med arduino kode. 

Klikk her for å komme til chat'en:
https://chat.openai.com/chat

Merk at du må logge inn med epostadresse og du må oppgi telefonnummer. 

hørte en podcast om denne, vanvittig stilig sak med mange nytteverdier, med en sunn skepsis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...