Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

0laf skrev (59 minutter siden):


Joa, behovet er sikkert forskjellig?

Sitter man for eksempel med et defekt kretskort, til nær sagt hva som helst, og for eksempel skal sjekke om brikker har spenning eller lignende, så måler man ofte 3.3v eller 5v osv.
Så lenge det er sånn delvis i nærheten, så er det innafor. Får man derimot 0v, så må man måle seg bakover, og da ofte med diodetesteren på diverse komponenter for å se om det er gjennomgang osv.

Hvorvidt det er 5.000000 volt eller 5.000001 volt som kommer frem, er som oftes helt irrelevant, og det er ikke en gang innenfor feilmarginen til multimeteret, som gjerne er ~0.03%, altså 0.0015 volt på 5 volt.

Jeg driver med FPGAer, og har designet noen egne kretskort gjennom årene, men har så langt til gode å ha behov for å måle noe ned til 500k count, ei heller har jeg hatt behov for flere multimetere, men igjen, det kommer sikkert an på hva man driver med, og kanskje hva man er vant til?

Jeg benyttet i veldig mange år et oscilloskop med en enkelt inngang, og kunne ikke helt se behov for flere innganger, dog ved kjøp av nytt, så gikk jeg likevel for fire innganger.

Nå har jeg tre innganger jeg ikke trenger 😂 ( det var en spøk )
Det vil si, jeg har faktisk funnet ut at det ofte er veldig kjekt å koble seg til flere steder samtidig, på flere ben på en IC e.l. å se resultatet av opptil fire målinger samtidig, i stedet for å måle flere ganger, så det kan sikkert være kjekt med flere multimetere også, men jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har tatt frem et ekstra multimeter av skuffen, for å måle to ting samtidig.
 

Ja, behovene er så klart forskjellig. 

To multimetere bruker jeg stadig vekk samtidig. Nesten like ofte som bare ett. Tre multimetere er mer sjeldent, men det forekommer. 

har man først kjørt en Porshe, så blir man naturligvis litt farget og skaper en slags avhengighet. Men en Toyota tar en jo like greit fra A til B som en Porshe. Men en Porsche gjør det oitt fortere og mer elegant :) 

kjøpte meg også et rimelig Hantek oscilloscope som har hjulpet meg en del. Har ikke brukt det mye, men det har hjulpet meg en del når det kommer til å lese signaler og ikke minst test av en TVS diode og hvor kjapt den struper overspenning med tanke med spikes etc. 

Jeg har også lyst på et benk multimeter, men det jeg har lyst på er ganske dyrt. Opp mot 10.000 kroner. Det blir såpass dyrt for hobbybruk at jeg nok heller foretrekker vanlige multimetere. For skal jeg først ha et benk multimeter så skal jeg ha noe som overgår de multimeterene jeg har med tanke på oppløsning, funksjoner og nøyaktighet. Å da blir det fort kostbart. Men noen nødvendighet er det ikke. Kanskje en dag :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan legge til at jeg har sett det meste av tester og reviews både på Youtube og ellers angående multimetere. Spesielt har jeg sett videoer av ingeniører som har skrudd dem i fra hverandre og virdert sikkerheten og gjennomgående kvalitet samt mange stresstester. 

For hobbybruk og måling av 12V batterier holdet det billigste man finner. 

De multimeterene jeg har sett feile mest i stresstester er Uni-T. Flotte multimetere og se på med mange funksjoner for en grei pris, men her er det mye bakenfor skallet som ikke holder helt mål. 

Etter å ha sett drøssevis av slike videoer og skrifter rundt om samt lest andres erfaringer så faller jeg hele tiden ned på Brymen. :)

Lenke til kommentar

I dag har jeg kjøpt meg 3stk. Billige 12V LED markeringslys på Biltema. (Rød, orange og hvit. Dem hadde ikke grønn) som skal fungere som avstandslys vedrørende avstandssensoren jeg skal lage som viser hvor langt det er igjen til veggen når man kjører inn bilen. 

Tenkte å så vidt starte prosjektet i morgen og jeg starter med selve kodingen av mikrokontrolleren for å finjustere denne. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (36 minutter siden):

som viser hvor langt det er igjen til veggen når man kjører inn bilen. 

Har en analog løsning på problemet her, denne har fungert FEILFRITT i nesten 30 år i min garasje! Den er (var) GRATIS, den bruker ingen former for energi (null strømutgifter), den er vedlikeholdsfri, den er 100% sikker og feilfri i bruk.. Den kan styre parkeringen ned til milimeters-presisjon! MILJØVENNLIG!
Den består i sin enkelhet av ei tom plastflaske som henger etter en hyssing rett foran frontruta på bilen.. Kjører jeg til den berører frontruta så står jeg aldeles perfekt!
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 minutter siden):

Den består i sin enkelhet av ei tom plastflaske som henger etter en hyssing rett foran frontruta på bilen.. Kjører jeg til den berører frontruta så står jeg aldeles perfekt!

Hadde samme selv, bare enda enklere. En taustump hengende ned fra en bjelke. Når støtfangeren berørte den var jeg langt nok inne.  :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 minutter siden):

Hehe, jeg vet om metodene nevnt over her. Men det er jo ikke særlig gøy og henge opp en taustomp. Jeg vil lage noe mer sofistikert enn det. Jeg vet også at man får kjøpt ferdige løsninger, men igjen, morsommere og fikse noe selv :) 

Det er sant, dette er jo 'mikrokontroller-tråden', ikke 'taustump-tråden'. ;)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Woff skrev (4 timer siden):

Har en analog løsning på problemet her, denne har fungert FEILFRITT i nesten 30 år i min garasje! Den er (var) GRATIS, den bruker ingen former for energi (null strømutgifter), den er vedlikeholdsfri, den er 100% sikker og feilfri i bruk.. Den kan styre parkeringen ned til milimeters-presisjon! MILJØVENNLIG!
Den består i sin enkelhet av ei tom plastflaske som henger etter en hyssing rett foran frontruta på bilen.. Kjører jeg til den berører frontruta så står jeg aldeles perfekt!
 

KISS!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (10 timer siden):

Har en analog løsning på problemet her, denne har fungert FEILFRITT i nesten 30 år i min garasje! Den er (var) GRATIS, den bruker ingen former for energi (null strømutgifter), den er vedlikeholdsfri, den er 100% sikker og feilfri i bruk.. Den kan styre parkeringen ned til milimeters-presisjon! MILJØVENNLIG!
Den består i sin enkelhet av ei tom plastflaske som henger etter en hyssing rett foran frontruta på bilen.. Kjører jeg til den berører frontruta så står jeg aldeles perfekt!
 

Hva gjør du hvis du skal parkere en annen bil i garasjen da? Må du klatre opp, løsne på hyssingen og justere denne for hver bil?

Sånn sett så hadde det jo vært enda enklere og hengt en flaske med skumgummi rundt FORRAN bilen slik at man kunne kjøre frem til man dultet borti flasken. Da vil den passe alle biler.

Men altså... her er jeg ikke ute etter gamle kjærringråd og vikingløsninger. I 2022 (snart 2023) vil jeg tro vi kan klare og finne på noe morsommere enn det :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 timer siden):

Hva gjør du hvis du skal parkere en annen bil i garasjen da?

Fakta  er at jeg aldri har hatt andre enn egne biler i min garasje så dette har aldri vært noe problem. Og for å få til millimeter-presisjon så holder det ikke med skumgummi! 🙂 Og fordelene har jeg remset opp, her er det ingenting som kan lure deg. Ser for meg at du stoler for mye på egen elektronikk og braser inn i veggen ved en feil på utstyret!😁 Blir LITT komplisert på skademeldingen det? Hihi..

Lenke til kommentar
Woff skrev (14 minutter siden):

Fakta  er at jeg aldri har hatt andre enn egne biler i min garasje så dette har aldri vært noe problem. Og for å få til millimeter-presisjon så holder det ikke med skumgummi! 🙂 Og fordelene har jeg remset opp, her er det ingenting som kan lure deg. Ser for meg at du stoler for mye på egen elektronikk og braser inn i veggen ved en feil på utstyret!😁 Blir LITT komplisert på skademeldingen det? Hihi..

Bilen må kjøres helt intill en motorsykkel som står innerst i garasjen og man må parkere maks 10cm. Fra motorsykkelen for å få igjen garasjeporten. Hvis Man bruker en annen bil så kan forskjellen mellom frontrute og panser være det som gjør at uhellet er ute. 

Med en sensor som målet avstanden til bilen fra veggen i garasjen samt lys som indikerer nør man må stoppe så kan man kjlre en hvilken som helst bil inn i garasjen. Man kan også rygge inn om ønskelig. Det kan man ikke med din metode uten å flytte på denne flasken. 

Dessuten er dette en tråd for oss som vet forskjell på pluss og minus og liker og holde på med elektronikk. Hvis jeg var ute etter gamle kjærringråd og taustumper etc. så hadde nok ikke dette prosjektet vørt så mye å skrive hjem om. 

elektronikk fungerer som bare det hvis man gjlr det skikkelig. Og hvis strømmen skulle gå eller mikrokontrolleren går opp i røyk så vil jo ikke indikatorlysene lyse opp og man vet at det er noe galt. 

Men menskelig feil kan man aldri forutse. Glipper man på clutchen når man kjører inn vil verken flaske, taustump eller elektronikk hjelpe deg. 

Hvis man koder mikrokontrolleren riktig så er det fint lite som kan gå galt. 

Jeg laget meg en appstyrt garasjeportåpner fra bunnen av som har funket utmerket i snart 3 år nå. Det var det første prosjektet jeg laget. Funker som bare det :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (46 minutter siden):

Dessuten er dette en tråd for oss som vet forskjell på pluss og minus og liker og holde på med elektronikk.

Tror nok jeg fortsatt slår deg ned i støvlene angående elektronikk (min hovedhobby i nå 55 år)! Noe jeg forøvrig storkoser meg med daglig her i heimen. Når det gjelder garasjeport-åpner har jeg selvsagt en egen løsning der, riktignok integrert i alarm-systemet og med bruk av dørkontroller som er en del av adgangssystemet mitt. Her lar det seg greit gjøre å fjernåpne garasjeporten HVIS innbruddsalarmen er avslått i garasjen. Grunnen til behov for fjernåpning er hvis noen skal hente / levere noe hit. Selve garasjerommet er overvåket av to kamera (et 360 grader) samt at gårdsplass foran garasjen har minst 6 kamera som passer på, så sjansen for å åpne FEIL er ikke et tema. Nevnte jeg at alt sammen er sikret med backup som skal drifte det hele i 12 timer? 
Så hyssingen min ER rimelig sabotasjesikret! 🙂 

Lenke til kommentar
Woff skrev (2 minutter siden):

Tror nok jeg fortsatt slår deg ned i støvlene angående elektronikk (min hovedhobby i nå 55 år)!...

Nå tror jeg kanskje du har missforstått denne tråden litt. Poenget med denne tråden er ikke å gjøre den om til noen pissekonkurranse om hvem som er flinkest. Dette er heller ikke MIN tråd da meningen med tråden er å integrere flere uansett kunnskap samt hjelpe og kanskje bli inspirert av andres jobber. 

Jeg er ganske fersk når det kommer til elektronikk og legger overhodet ikke skjul på det. Du er helt sikkert mye flinkere enn meg. Men da hadde jeg og sikkert flere satt pris på at du delte dine erfaringer og prosjekter her i tråden. 

Ta bilder av prosjektet ditt, legg inn koblingsskjema, fortell om prosessen, fortell hva som evt. gikk galt på veien etc. eller bare pjatt om andre ting som omhandler emnet. Har du kjøpt deg et multimeter, eller noe annet gadget, så sleng inn bilder. Alt funker. 

Det fine med elektronikk er at man egentlig ikke trenger å vøre spesielt flink for å få til noe kult. Det tar kanskje lenger tid, men siden det er hobby så tror jeg nok ikke tiden er avgjørende. 

PEACE :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Dessuten er dette en tråd for oss som vet forskjell på pluss og minus og liker og holde på med elektronikk.

Du la vel litt opp til å få et svar på denne? Men siden elektronikk i mange retninger har vært mitt fag i så mange år så tyder det nok på at jeg både vet forskjellen på pluss og minus og liker elektronikk! 🙂 Selvsagt kan man i din tråd finne på utrolig mye for å sjekke parkeringen, ser for meg at det å benytte radar-teknologi til å plassere bilen bør være en ting? Gjerne flere enheter koblet opp mot kamera for å sjekke bilen som kommer (skilt-gjenkjenning / hva slags type bil) og styrt fra en PI som forteller (tale i henhold til skilt) hva du bør gjøre? 🙂
MINE gode prosjekter ligger nok på et litt mer profesjonelt nivå da jeg har en del normer jeg må holde meg innenfor når det gjelder nettverk, alarm, overvåking og adgangskort-anlegget jeg har her. 😊

Neida, jeg skal ikke forstyrre deg mye mer her! 🙂 Hender bare det er på sin plass med litt fleip!

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (4 minutter siden):

Du la vel litt opp til å få et svar på denne? Men siden elektronikk i mange retninger har vært mitt fag i så mange år så tyder det nok på at jeg både vet forskjellen på pluss og minus og liker elektronikk! 🙂 Selvsagt kan man i din tråd finne på utrolig mye for å sjekke parkeringen, ser for meg at det å benytte radar-teknologi til å plassere bilen bør være en ting? Gjerne flere enheter koblet opp mot kamera for å sjekke bilen som kommer (skilt-gjenkjenning / hva slags type bil) og styrt fra en PI som forteller (tale i henhold til skilt) hva du bør gjøre? 🙂
MINE gode prosjekter ligger nok på et litt mer profesjonelt nivå da jeg har en del normer jeg må holde meg innenfor når det gjelder nettverk, alarm, overvåking og adgangskort-anlegget jeg har her. 😊

Neida, jeg skal ikke forstyrre deg mye mer her! 🙂 Hender bare det er på sin plass med litt fleip!

Det du må forstå er at det er umulig for andre og vite hvor mye andre som deltar i tråden kan. Når du kommer med løsninger som tau og tomflaske i en tråd hvor alt handler om elektronikk og mikrokontrollere, så ga ikke det meg noe inntrykk av at du var interresert og eller kunne så mye om emnet vi snakker om. 

Fleip er det så absolutt rom for innenfor rimelighetens grenser. :) 

Jeg håper bare at du med din kunnskap faktisk kan bidra med noe i denne tråden. At det blir avansert bør du ikke tenke på. Det er slikt man lærer av :) 

Så forstyrr meg og andre i denne tråden så mye du vil, men hold det på et nivå som omhandler det emnet tilsier at tråden skal handle om. nemlig elektronikk og mikrokontrollere. Så legger vi tomflasker og taustumper til side en gang for alle :) 

Ønsker deg og forsåvidt alle andre som leser i denne tråden en riktig Godt Nytt år! :)

Lenke til kommentar

Appropo... 

kjøpte meg tre slike 12V markeringslys på Biltema her om dagen som kun bruker 1.3ish watt. Disse skal da brukes som indikatorlys vedrørende avstandssensoren. Siden dem ikke hadde grønt lys, så ble det hvit. Mulig jeg bare farger glasset grønt eller noe. 

67DB01C5-DA39-4D44-8907-1E535D8D451C.thumb.jpeg.91e63aa272fff41ba4b73470288a7a16.jpeg

jeg målte strømtrekket på alle tre og den røde trakk 115ish mA og de to andre trakk rundt 60mA. 

5DBC6F39-E070-4EBB-9C71-A1DB139D6F86.thumb.jpeg.6029ced91570277ba9c8db213572a77f.jpeg

Tenkte jeg skulle bruke NPN transistor med navn 2N7000 for å slå av og på kretsen til hver lampe via mikrokontroller. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...