Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skade på leiebil - bevisbydre


erius

Anbefalte innlegg

Hei!

For en god måned tilbake leide jeg bil gjennom Hyre. De kom nettopp tilbake til meg og sa at de hadde funnet en ripe som de sporte tilbake til meg, og skulle ha 12000 av meg.

På slike bildelingsapper tar du bilde før og etter turen. Jeg var kjapp i starten, så jeg fikk uklare bilder før turen, og klare bilder etter. Dog var det ikke mulig å se riper på de uklare bildene, enten de eksisterte eller ikke. På slutten var skadene tydelige på mine bilder.

Jeg ba da om å se bildene fra forrige leietaker, som jeg fikk sendt, og de presiserte at det ikke var noe skade der. Jeg zoomet inn og identifiserte samme skade som de beskyldte meg for. Dermed går saken greit for meg, men det fikk meg til å lure på hvem som egentlig har bevisbyrden her. Det står i vilkårene at det er leiers ansvar å ta klare nok bilder til å bevise tilstanden, men samtidig gjør lysforhold/oppløsning (eller bare at du ikke tar bilde av alt!) det svært vanskelig å få med alt. Det føles da litt som det er første person som fanger opp skaden på slutten av turen som blir stående igjen med skjegget i postkassa. Er det alltid jeg som har ansvar hvis jeg ikke kan bevise at skaden ikke var der da jeg begynte leieforholdet?

Vedlagte bilder viser detaljebilde av staden som hyre tok, samt en sammenligning av forrige leiers bilde, og et annet av hyres egne skadebilder.

unnamed.png

ba.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri brukt Hyre, men de har vel en oversikt over skadene som du får se når du tar i mot bilen, og dermed kan sjekke at det ikke er flere? 

En har nok en dårlig sak om en tar bilder som ikke viser tidligere skader. 

Derfor må en ikke ta bilder, ta video i stedet. Du må ta overaskende mange bilder for å faktisk ha kartlagt hele bilen godt nok til at alt vil være synlig. Minst 20 bilder.

Derfor er det mye bedre å skru på videoopptak mens du går rundt bilen, helst med mobillyset (blitzen) på. Tar ca 3 minutter med video å dekke hele bilen. 

Lenke til kommentar

Vi hadde en lignende opplevelse på Nabobil. Utleier fant masse riper, noe som ikke er så rart på en 11 år gammel bil. Ikke misforstå, dette var en veldig pent holdt bil, men med bruksmerker som du (nesten) kan fjerne ved å bone bilen. Problemet var da at siden bilen faktisk hadde "hundrevis" av små riper, striper og merker, så hadde vi nøyd oss med å ta oversiktsbilder. I tillegg var det vinter og ettermiddag, så det var ganske mørkt når vi tok over bilen, og bildene er deretter. Så mistenker jeg også at utleier hadde bonet bilen når vi fikk den.

Etter 2 mnd leieforhold fikk utleier igjen bilen, nyvasket, og da fant han masse riper og merker. Bonevoksen hadde nok blitt litt vasket bort. Heldigvis hadde vi tatt noen feriebilder på dag to av leieforholdet med et godt speilreflekskamera i dagslys, og der klarte vi å se mange av ripene han klagde på. Vi gikk også over bildene av bilen som lå på utleieannonsen, og fant noen av merkene der. Til sammen klarte vi å tilbakevise ca. halvparten av stripene, og da tror jeg Nabobil fikk nok av utleiers taktikk. Svaret vi fikk ble enkelt og greit: "Denne saken er nå avsluttet fra Nabobils side", som i bunn og grunn betyr at utleier ikke fikk noe av oss, og ikke av Nabobil heller.

Moralen i historien må være å ta så masse bilder at du nesten føler det er på grensen til dumt. Dersom det er for dårlige lysforhold der du tar over bilen, kjør til f.eks. en opplyst bensinstasjon og få tatt flere bilder som det første du gjør. Selv om bildene ikke er tatt ifm. overtagelsen, skal det mye til at du har laget masse skader i løpet av en halvtimes tid (ta gjerne også bilde av tripteller samtidig, så viser du at du f.eks. bare har kjørt 2km).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tjenester som nabobil blir bare verre og verre. De blir kjøpt opp av store aktører som skal ha sin del av kaken og vilkårene blir stadig dårligere. I tillegg har man griske utleiere som skal sko seg på folks uvitenhet. Og det er gjerne de utleierne som virker "superhyggelige" som er sånn. Det var bra for noen år siden men selv har jeg sluttet å bruke det nå. For mye usikkerhet og sleipe folk.

Lenke til kommentar

Det burde også være grunn til å revurdere om dette er ei teneste som det er verdt å bruke i framtida. 

Det hjelp ikkje med billig lånebil om du alltid blir møtt med ei kjempereknimg som du må aktivt motbevise med fotobevis som du i tillegg har brukt timesvis på å utarbeide. 

Og kva garanti har du for at ekstrarekninga faktisk blir brukt på å fjerne stripene? Det virker som om det er sjølve forretningsidéen å kreve erstatning for den same skaden frå alle kundane. Selskapet har ingen grunn til å utbetre skaden om dei kan kreve 12 000 kr frå alle kundane som ikkje ubestridt kan bevise at skaden var der frå før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...