Jump to content

erius

Medlemmer
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 :)
  1. Generell lovfestet praksis er at det utbetales sammen med siste lønning. Er det feriepenger opptjent samme kalenderåret skal du skatte for det på lik linje med annen inntekt. Selv om dette er lovfestet, står du fri til å avtale utbetaling neste år, og vil da få det skattefritt. I og med at det er offentlig er det antageligvis ikke like mye forhandlingsrom her som vanlig, men verdt et forsøk.
  2. Tusen takk for svar, Krikkert. Du er virkelig enestående! Ett lite oppfølgingsspørsmål: Hvorfor er det leverandør A som er ansvarlig her? Hvorfor ikke forsikringsselskapet, som kontrakterte leverandør A, eller leverandør B som utførte arbeidet? I mine øyne er leverandør A bare en mellommann mellom disse partene.
  3. Hei! Mine foreldre har en litt kinkig situasjon ang. et nyoppført leilighetskompleks (<2 år). Bakgrunn: Sluken gikk tett under terrassen utenfor en leilighet. Ettersom det ikke var noe annet sted for vannet å gå, og terrassegulvet er i samme høyde som gulvet inne, trengte vannet inn under terrassedøren til leiligheten, og ned til leiligheten under. Første utredning: I forbindelse med utredning av mulig regress ønsket sameiets forsikringsselskapet (blokken har felles boligforsikring, men privat innboforsikring) å rive opp et beslag under døren på terrassen for å se på konstruksjonen. Sameiet samtykket til dette. De leide inn underleverandør A som selv leide inn underleverandør B. Underleverandør B noterte: Betonggulv er i samme høyde inne og ute Det er ikke fall i betonggulv (dette førte til at vannet ikke ble ledet til sluk #2) Terrassedøren er plassert direkte på membranen (sikaband), og skjermer derfor ikke for vann Skaden: I forbindelse med utredningen satt underleverandør B hull på membranen flere steder. De (B) noterte at det ikke var mulig å fjerne beslaget uten å skade den. Underleverandør A sier at B anbefaler innglassing av terrassen som den "rimeligste og beste" løsningen, da det ellers kreves mer omfattende membranskifte som vil medføre "betydelige kostnader" ettersom dør/vinduer tas ut. Leilighetseieren ønsker (forståelig nok) en helgod løsning som gir et tett bygg. Dagens situasjon: Saken er den at ingen ønsker å ta ansvar for denne skaden. Underleverandør A er hovedkontakten for leilighetseieren, og de henviser til byggselskapet da de (slik jeg forstår det) mener at de ikke er ansvarlige da det var dumt bygget. Sameiet samtykket også til denne utredningen. Underleverandør A tar derfor ikke på seg noe ansvar for skaden. Mitt spørsmål: Det er nå tvil i sameiet om dette kommer til å være en skade sameiet selv må dekke, i og med at det ble samtykket til utredningen. Verken forsikringsselskapet, underleverandør A, underleverandør B eller byggselskapet ønsker å ta på seg kostnadene. Jeg mener dette definitivt må falle på noen, men aner ikke hvem som har skyld her. Hvor skal man begynne?
  4. Takk for svar! Det er dette jeg har gjort. Det viser seg at Tesla skiller mellom "reservasjoner" og "bestilling", som gjør at selv om bilen her ble reservert i 2016 teller ikke det som bestilt før 2018. Trolig er det ingen norske biler som kvalifiserer, i.o.m. at det ikke var mulig å bestille bilen, kun reservere.
  5. ^^ Yes. Åpent kjøp gir rettigheter ut over vanlig angrerett på 14 dager, og det er meg bekjent ingen endring på angreretten.
  6. Hei, 1. april 2016 bestilte jeg, som mange andre en Model 3. Denne tok jeg levering på i fjor, og har nylig fått beskjed om at Tesla vil ta betalt for premium connectivity. Dette stusset jeg veldig på da det på nettsidene til Tesla står "Alle Teslaer bestilt den eller før 30. juni 2018 vil fortsette å ha tilgang til sine eksisterende Premium Connectivity-funksjoner uten kostnad så lenge bilen er aktiv." Da det først ble annonsert at de skulle ta seg betalt, antok jeg at dette ikke angikk meg. Det jeg forstår fra Tesla nå er at selv om bilen ble reservert i 2016, definerer Tesla den som bestilt i januar 2019, da bilen ble betalt ifm. forberedelse til utlevering. Dermed inngår ikke denne i bilene som får Premium Connectivity inkludert. Dette synes jeg er heller misvisende. Selvest Elon Musk twitret i April 2016 at det var kommet inn 180 000 bestillinger, ikke reservasjoner. Har noen erfaring med å krangle med Tesla på dette punktet? På mitt lokale verksted nevnte de at det er en del som føler seg ført bak lyset her, men det er lite de kan gjøre.
  7. https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/veiledning-standard-salgsbetingelser-forbrukerkjop-varer-internett Tvert om er det påkrevd å inkludere frakt i totalpris. Det anbefales å ha en oversikt over priselementene, men det kreves ikke. Og jeg synes du er en heller vanskelig kunde hvis du klager på frakt som er inkludert i prisen, samt for hurtig frakt
  8. Har ikke selv svaret du etterspør, men jeg er også interessert i dette. Synes det var en ganske harry måte de foretok seg dette på, ved å gi 3-4 dagers frist til å klikke en link i epost (2 ulike ganger, vel å merke), hvor avtalen fortsatte på eksisterende vilkår ved utelatt svar. Ettersom dette kun ble sendt på norsk kjenner jeg også utenlandske personer som ikke kunne forstå innholdet. Jeg er også så frekk at jeg kaprer tråden og legger til et spørsmål jeg lurer på: Når medlemskapet er fryst gjennom denne ordningen forlenges bindingstiden. Jeg meldte meg opp med planer om å ikke fortsette etter 12 mnd, som nå blir problematisk. Finnes det grunnlag for å bestride utvidelsen av bindingstiden?
  9. Hei, Dette gjelder en ny leilighet. Nå har det seg slik at i tillegg til ventilasjonsaggregat i teknisk rom er det satt opp to bokser i taket i gang og stue, som tilsynelatende gir ut frisk luft. Problemet er at viften(?) i disse støyer betydelig, målt kun med en app men den påstår 55dB ved nivå 2 av 3, noe som høres godt selv i andre rom (da 40dB). Hører ingen susing fra selve lukene i taket. Dette gjør at det egentlig bare er mulig å bruke den på nivå én, da med kun lett (men likevel hørbar) susing, men dette medfører at det blir noe innestengt luft. Er dette en mangel/er det noe vi kan få gjort med dette? Det eneste jeg har gjort selv er å slå opp inntakstemperaturen på selve anlegget i teknisk rom. Et annet punkt er at det tar nesten 20sek før vannet på kjøkkenet blir kaldt, og i midten av venteperiode blir det ganske godt lunkent, antakelig vis fordi det er for dårlig isolert fra varmtvannet. Takker for svar!
  10. Er det noen grunn til å ikke flytte midler på Investeringskonto Zero over på pengemarkedsfond over nyttår? Gjelder samme aksje/rente skatteskille for ASK?
  11. erius

    Kredittkort - Student

    Et av poengene som er verdt å merke, og som er ett av salgspunktene til kredittkort er at du kan reklamere på transaksjoner direkte til kredittkortselskapet, ettersom de regnes som et salgsledd. Dette er nyttig dersom du f.eks. blir utsatt for svindel, selskap som går konkurs, osv. Et finurlig punkt å merke seg her er at dette kan falle bort dersom du overfører for mye inn på kredittkort, så det nytter ikke å forhåndsbetale for å unngå renter ved glemsomhet: https://dinero.no/gjor-miste-kredittkortrettighetene-dine/
×
×
  • Create New...