Gå til innhold

300.000 elbiler nærmer seg med stormskritt – men salgstakten faller


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
oophus3do skrev (8 timer siden):

http://www.plussbilpleie.no/prisliste/

Merkelig hva folk ønsker å kverulere på. Du forstod vell hva jeg snakket om uansett om du var uenig i pris? Jeg sier bare at jeg skulle ønske verkstedene i større grad i tillegg kunne tilby enkle "bonus" og "luksus" varer som bilpleie. De har jo stort sett vaskehaller fra før av uansett, som de utnytter før mekkingen. 

Dette forstår ikke jeg heller. Bilen er alltid vasket når jeg får den fra verksted men jeg hadde glatt betalt for boning og lakkbeskyttelse og innvendig vask av bilen. Når en ser hva de kan gjøre med bruktbiler som de selger så hadde jeg glatt betalt lapper for at de skulle gjøre det samme med min før de returnerte den. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JØI skrev (6 minutter siden):

Når en ser hva de kan gjøre med bruktbiler som de selger så hadde jeg glatt betalt lapper for at de skulle gjøre det samme med min før de returnerte den. 

Ja, jeg hadde uansett ikke vært like kritisk som en er når man går til spesialister. Bare støvsuging aleine er f.eks noe jeg lett hadde betalt for når bilen uansett er der. Eller hva med installasjon av oppgradert hi-fi? Altså mer spesialist-oppdrag, sånn om de er redde for at de vil tape 30% på deler med manglende motorer. 

Veldig mye av inventaret til "årets modell" er jo overførbart en modell som er 2 år gammelt liksom. Så man kunne fått tilgang til ei prisliste for oppgraderinger som er enkle å installere. Nye matter, bedre knapper til dashbordet osv osv. 

Ting som faller litt utenfor timeprisene for mekkanisk arbeid, men mer ting som er enkelt for de som kan åpne dashbord, dørene osv. Det tar jo dem 10 minutter å erstatte høyttalere f.eks vs om jeg skal kødde med det selv med YT tutorials, hehe. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus3do said:

Ja, jeg hadde uansett ikke vært like kritisk som en er når man går til spesialister. Bare støvsuging aleine er f.eks noe jeg lett hadde betalt for når bilen uansett er der. Eller hva med installasjon av oppgradert hi-fi? Altså mer spesialist-oppdrag, sånn om de er redde for at de vil tape 30% på deler med manglende motorer. 

Veldig mye av inventaret til "årets modell" er jo overførbart en modell som er 2 år gammelt liksom. Så man kunne fått tilgang til ei prisliste for oppgraderinger som er enkle å installere. Nye matter, bedre knapper til dashbordet osv osv. 

Ting som faller litt utenfor timeprisene for mekkanisk arbeid, men mer ting som er enkelt for de som kan åpne dashbord, dørene osv. Det tar jo dem 10 minutter å erstatte høyttalere f.eks vs om jeg skal kødde med det selv med YT tutorials, hehe. 

Nåja, er nok ikke helt så enkelt i praksis.

Ofte må man jo inn med kraftigere forsterkere også for å drive bedre høytalere. Orginale spillere bruker ikke å være dimensjonert til noe bedre enn det bilen er levert med. Kan fort gå en hel dag på oppgraderingen da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Nåja, er nok ikke helt så enkelt i praksis.

Ofte må man jo inn med kraftigere forsterkere også for å drive bedre høytalere. Orginale spillere bruker ikke å være dimensjonert til noe bedre enn det bilen er levert med. Kan fort gå en hel dag på oppgraderingen da.

Om du må rute nye ledninger og slikt ja, men hva så? Det ville jo forespilt seg i prisen på oppdraget isåfall om man måtte det. Poenget er jo uansett ikke å diskutere ting jeg sier som kun er eksempler. Jeg savner bare mer sånne småting som kan puttes på "luksus" listen hos verkstedene. 

En mail med "nå har du muligheten til å oppgradere skjermen for infotainmentsystemet" f.eks. De har jo uansett slikt på lager for nyeste modell, så hvis man har ei 2-3 år gammel modell, så ville det vært lett-tjente penger for dem. 

Lenke til kommentar

Interessant at hybridene øker salget sammenlignet med i fjor. Det kan tyde på at flere nå ser ulempene med elbiler og foretrekker annen teknologi.

At Tesla selger så ekstremt dårlig kan også tyde på at folk i Norge har snudd merket rykken. Ikke rart med alle de negative tilbakemeldingene i grunnen. Kan blir enda vanskeligere for Tesla når VW kommer på banen, og de andre nye bilmodellene som er på vei. 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (13 timer siden):

Snøen som falt i fjor osv.

Færre enn én av tyve elbiler solgt i år var en Model 3.

Det blir det vel vanskelig å så før året er over ;) Men den vil neppe klatre på statisikken før over sommeren, de som bestiller nå får beskjed om 4-5 måneders ventetid og de som venter på bil bestilt for en stund siden har fått beskjed om ca. august. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (1 time siden):

Interessant at hybridene øker salget sammenlignet med i fjor. Det kan tyde på at flere nå ser ulempene med elbiler og foretrekker annen teknologi.

At Tesla selger så ekstremt dårlig kan også tyde på at folk i Norge har snudd merket rykken. Ikke rart med alle de negative tilbakemeldingene i grunnen. Kan blir enda vanskeligere for Tesla når VW kommer på banen, og de andre nye bilmodellene som er på vei. 

Hvordan klarer du å lese det ut fra statistikken? Elbilandelen har jo økt kraftig i år vs. i fjor. Økt salg av hybrider har gått på bekostning av rene bensin- og dieselbiler. 

Tesla har ikke biler å levere, så da blir det ingen registreringer. 4-5 måneders ventetid på nybestilling av Model 3 nå og de som har bestilt for en stund siden har fått beskjed om levering ca. august. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (19 minutter siden):

Det blir det vel vanskelig å så før året er over ;) Men den vil neppe klatre på statisikken før over sommeren, de som bestiller nå får beskjed om 4-5 måneders ventetid og de som venter på bil bestilt for en stund siden har fått beskjed om ca. august. 


Hver bil opplever nok minst 1 app-download. Så det å se på app-download til å forutsi salg, kan ha noe for seg. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (17 minutter siden):


Hver bil opplever nok minst 1 app-download. Så det å se på app-download til å forutsi salg, kan ha noe for seg. 

Godt mulig, men hva har det å gjør med det jeg skrev? Ingen leveringer = lite app-downloads (men en del vil det alltid være fordi folk kjøper nye enheter). Skal du derimot finne ut hvorfor det er lite leveringer sier dette ingenting. Da er leveringstid på nye bestillinger mye mer relevant. Titt gjerne innom her for å se hvor mange nye Model 3 Tesla har på lager i Norge:

https://www.tesla.com/no_no/inventory/new/m3

Pr. nå er svaret null. Og heller ingen brukte. Det eneste de har av nye biler på lager er noen få Model X i litt ukurante konfigurasjoner. Da blir selvsagt også salget lavt på statistikkene.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Godt mulig, men hva har det å gjør med det jeg skrev?

Du snakket om salg, jeg svarte med en måte å "tracke" salg? Trudde du kanskje kom til å tenke det var interessant. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (10 minutter siden):

Pr. nå er svaret null. Og heller ingen brukte.

Nok av dem på finn.no. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Til nypris.. Kjekt om man vil ha bil på dagen, men mange venter heller noen måneder på å få en helt ny bil istedenfor. 

Mange av dem virker til å være relativt nye, så forståelig det. Halvparten av dem har kun  < 22k kmstand. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Godt mulig, men hva har det å gjør med det jeg skrev? Ingen leveringer = lite app-downloads (men en del vil det alltid være fordi folk kjøper nye enheter). Skal du derimot finne ut hvorfor det er lite leveringer sier dette ingenting. Da er leveringstid på nye bestillinger mye mer relevant. Titt gjerne innom her for å se hvor mange nye Model 3 Tesla har på lager i Norge:

https://www.tesla.com/no_no/inventory/new/m3

Pr. nå er svaret null. Og heller ingen brukte. Det eneste de har av nye biler på lager er noen få Model X i litt ukurante konfigurasjoner. Da blir selvsagt også salget lavt på statistikkene.

Inventory oversikten til Tesla er ikke noe pålitelig. Vi ser det dukker opp biler og forsvinner biler her gjevnt og trutt. 
Jeg mistenker at det ikke er veldig fokus på oppfølging av dette inntil videre. 
Det var 10stk Model 3 som ble lagt ut her for to uker siden. Disse forsvant igjen dagen etter. 

En kollega kjøpte en brukt inventory uka før korona nedstengelsen og avbestilte denne på angrerett uka etter. 
Den bilen har enda ikke dukket opp i listene på nytt og står fortsatt avregistrert siden 17 desember 2019. 

Hvis man ser på inventory lister for andre land så kunne de enkelt fått levert 100-200 biler her til Norge. 
https://www.tesla.com/de_DE/inventory/new/m3?redirect=no 
https://www.tesla.com/nl_BE/inventory/new/m3?redirect=no 

Men det er neppe noe de prioriterer og det vil nok snart dukke opp nye biler i den norske inventory oversikten igjen. 

 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Det blir det vel vanskelig å så før året er over ;) Men den vil neppe klatre på statisikken før over sommeren, de som bestiller nå får beskjed om 4-5 måneders ventetid og de som venter på bil bestilt for en stund siden har fått beskjed om ca. august. 

Så etter å jevnt og trutt ha klatret nedover på statistikkene i nesten ett og et halvt år så vil de igjen begynne å klatre oppover. Vi får se.

Lenke til kommentar
3 hours ago, oophus3do said:

Mange av dem virker til å være relativt nye, så forståelig det. Halvparten av dem har kun  < 22k kmstand. 

Rekker fint å slite ut ett sett dekk på de kilometerne om man kjører aktivt. Mange av disse bilene selges vel av folk som har hatt sin morro og bruker ventetiden på nybil til å få solgt sin uten å gå i spesielt mye tap.

Sikkert noen gode kjøp på finn.no altså, men forstår at folk heller vil kjøpe hos forhandler til samme pris. Om noen år blir nok bruktmarkedet for Model 3 noe helt annet.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

Hvis man ser på inventory lister for andre land så kunne de enkelt fått levert 100-200 biler her til Norge. 
https://www.tesla.com/de_DE/inventory/new/m3?redirect=no 
https://www.tesla.com/nl_BE/inventory/new/m3?redirect=no 
 

Når det er kun en liten håndfull som er interessert i å kjøpe Model 3 så har nok Tesla benyttet sjansen til å fortelle om lange leveringstider slik at de kan holde illusjonen om stor etterspørsel oppe. Aksjen er tross alt et produkt av fantasier og armveiving.

I Europa så har de tusenvis av biler på lager. Allikevel så er salget i fritt fall og det skyldes ikke bare korona for markedsandelene går samme veien.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 timer siden):

Hvordan klarer du å lese det ut fra statistikken? Elbilandelen har jo økt kraftig i år vs. i fjor. Økt salg av hybrider har gått på bekostning av rene bensin- og dieselbiler. 

Tesla har ikke biler å levere, så da blir det ingen registreringer. 4-5 måneders ventetid på nybestilling av Model 3 nå og de som har bestilt for en stund siden har fått beskjed om levering ca. august. 

Det leser man utifra salget nå i det siste hvor elbilsalget har falt som en stein sammenlignet med salg i samme periode i fjor mens hydridene selger bedre.

Du har kanskje rett angående Tesla. Men nå selger ikke Model S og X heller godt lenger. Finnes vel fortsatt uvitende folk som lar seg lure og kjøper "demobilen" Tesla. Markedet er jo en stor prøvekanin for dette selskapet hvor man retter på feil hele tiden underveis.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, gamlefar said:

Det leser man utifra salget nå i det siste hvor elbilsalget har falt som en stein sammenlignet med salg i samme periode i fjor mens hydridene selger bedre.

Eg slit med å lese det av statistikken.  OFV skriv:

"Nullutslippsbilene hadde 43,1 prosent markedsandel blant personbilene i mai, i mai 2019 var markedsandelen 35,5 prosent."

og:

"Personbilene med hybriddrift hadde 34 prosent markedsandel i mai i år, mens markedsandelen i mai 2019 var 28,9 prosent."

Quote

Du har kanskje rett angående Tesla. Men nå selger ikke Model S og X heller godt lenger. Finnes vel fortsatt uvitende folk som lar seg lure og kjøper "demobilen" Tesla. Markedet er jo en stor prøvekanin for dette selskapet hvor man retter på feil hele tiden underveis.

Kva bilprodusent er dette, trur du?  Hint: Det er ikkje Tesla:

"Currently, only about a third of all new cars are to roll off the production line are free of errors caused by production problems. The remaining vehicles have to be reworked, which is costly."

https://www.electrive.com/2020/06/03/vw-and-porsch-rumoured-to-get-new-brand-bosses/

 

Førebels er ingen av desse bilane levert til kundar.  Dei byggjer seg opp på lager.

 

Tesla rettar ikkje berre feil heile tida, dei gjer forbetringar på bilane heile tida.  Medan andre produsentar leverer bilar med dei same problema til neste årsmodell kjem ut, fiksar Tesla problemet so snart dei oppdagar det.  I tillegg forbetrar Tesla bilane sine kontinuerleg etter at dei er levert.  Det gjer ingen andre p.t.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...