Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidligere president Barack Obama har skrevet et essay i Medium om drapet på George Floyd, protestene, politivold og rasisme:

How to Make this Moment the Turning Point for Real Change
https://medium.com/@BarackObama/how-to-make-this-moment-the-turning-point-for-real-change-9fa209806067

 




Politiet med støtte til protestene blant annet i New York, Houston, Ferguson, Miami og Washington:


Guvernør i New York, Andrew Cuomo, sier det er "outside groups" som ikke har noe med protestene å gjøre som utnytter situasjonen:


Førstedame Melania Trump oppfordrer til å fokusere på fred og bønn:

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Alfon said:

 

Du jobber ikkje med rekruttering, men samtidig veit du så fælt mykje om den visst.

Nesten alle sider av rekruttering er ekstremt subjektiv vurdering av kandidater. Dei fleste som søker på ein spesifikk stilling oppfyller allereie kravene. Dei som ikkje gjere det blir filtrert ut med ein gong når det er kandidater som oppfyller krava.

La oss ta ein jobb hos Kiwi som medarbeider. Det er førti søkere. Tredve av dem har eit eller fleire år med erfaring frå ei anna butikk. Gjer det egentlig meining å rangere dei basert på kor lang erfaringa deiras er? Skal du heller rangere dei ut i frå kva butikk-kjeder dei jobba i? Gjer slike rangeringer egentlig ein "beste" kandidat?

Rekruttering er mykje om subjektive vurderinger. Dette gjer prosessen veldig tåkete.

Alternativt får du ein søkar som passer. Men då er det jo ikkje ein prosess heller, vel? Oops, nope, du må jo framleis vurdere om dei passe inn, om lønna dei ynskje er rett, osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/29/2020 at 3:25 PM, debattklovn said:

Var Floyd en kriminell? Vel, han var en tidligere kriminell iallefall.

Han ble tatt for tyveri i 1998. I 2002 sonet han 30 dager for criminal trespass. I tillegg ble han dømt til 8 måneder, også i 2002. Pågrepet i 2005 med kokain, dømt til 10 måneder. I 2009 ble han dømt til 5 år for å rane en kvinne med skytevåpen. 

Han var ingen engel, for å si det sånn. Men det betyr ikke at han ikke ble urettmessig drept av inkompetente eller mannevonde politibetjenter, som han tilsynelatende ble. 

Ah okei da bryr jeg meg ikke om denne saken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Drunkenvalley said:

Du jobber ikkje med rekruttering, men samtidig veit du så fælt mykje om den visst.

Nesten alle sider av rekruttering er ekstremt subjektiv vurdering av kandidater. Dei fleste som søker på ein spesifikk stilling oppfyller allereie kravene. Dei som ikkje gjere det blir filtrert ut med ein gong når det er kandidater som oppfyller krava.

La oss ta ein jobb hos Kiwi som medarbeider. Det er førti søkere. Tredve av dem har eit eller fleire år med erfaring frå ei anna butikk. Gjer det egentlig meining å rangere dei basert på kor lang erfaringa deiras er? Skal du heller rangere dei ut i frå kva butikk-kjeder dei jobba i? Gjer slike rangeringer egentlig ein "beste" kandidat?

Rekruttering er mykje om subjektive vurderinger. Dette gjer prosessen veldig tåkete.

Alternativt får du ein søkar som passer. Men då er det jo ikkje ein prosess heller, vel? Oops, nope, du må jo framleis vurdere om dei passe inn, om lønna dei ynskje er rett, osv.

Jeg har greiet ut om emnet. Jeg synes ikke det du spinner på tilfører noe mer. Jeg har sett prosessen da linjeleder i min jobb har vist meg litt hvordan de vurderer kandidater til styrmann/kontrollromsoperatør offshore. I tillegg så har jeg vært igjennom det gjennom søker til jobber som styrmann og kontrollromsoperatør.

For meg virker det som du ikke har tillit til ansettelsesprosesser og kaller det tåkete. Jeg har jo allerede påpekt at menneskelige egenskaper kan være vanskelig å vurdere men du må ha erfaring og kvalifikasjoner i bånn. Jeg har sett mange søkere som ikke har relevant erfaring til jobb offshore bare for å ha det sagt.

Tror heller vi skal tilbake til Floyd. Jeg vil avlsutte her.

Lenke til kommentar
Alfon skrev (1 time siden):

Alle bildene jeg har sett så langt, det er ca 10-15 i VG og The Sun. Dette skulle jo peke på at de fleste av plyndrerene er svarte. Det utelukker selvsagt at ikke andre deltar. Det er vel en sterk indikator at majoriteten av plyndrerne er svarte.

Okay, da har jeg andre og flere kilder enn deg. Inkludert mange videoer.

Du har helt sikkert rett i majoriteten, men det er langt i fra alle. 

Lenke til kommentar

Den republikanske kongressmannen Matt Gaetz har et ønske om å "hunt down" antifascister:

Mange anklager han nå for oppfordring til mord på amerikanske statsborgere.

EDIT: Dramatisk utvikling i Philadelphia nå. Live fra bakken på CNNs sending som jeg ser på. Fredelig protest før det plutselig blir skutt tåregass fra politiet inn i folkemengden. CNNs reporter og kameramann løper fra stedet. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Alfon said:

 

Eg har tillit til prosessen, det eg seie er berre at du later til å ha ein fantasi kor me ansetter mennesker som ikkje er kvalifisert for jobben fordi dei oppfyller ein rase- eller kjønnskvote. Det er intet poeng i ein slik praksis når me har fleire kandidater me kan velja mellom, og poenget er nøyaktig at den beste kandidaten er ikkje nødvendigvis ein person med mest erfaring, osv.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Eg veit ikkje heilt korleis ein elles skal tolka det da. Det virke som dei som seie seg enig med han ikkje er uenig med den vurderinga... dei berre jubler over tanken visst.

Ja, åpenbart er det vanskelig å tolke tweeten annerledes, selv med å legge godvilja til. Jeg prøver bare å være litt diplomatisk her siden jeg poster en del nyheter om hva som skjer, og hva som blir snakket mest om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
pappkake skrev (5 timer siden):

Han ble ikke drept av politiet, men av noen med hagle der han gikk til angrep og prøvde å ta fra ham haglen.

Ikke politiet og ikke "heilt uten grunn".

 

 

Ta skikkelig statistikk da, masseskyttere forteller oss veldig lite om hvor mange % av en befolkningsgruppe som er kriminelle når det skjer et par i året. 

Selv ut fra den statistikken der ser det ut som om svarte er overrepresenterte for øvrig, de utgjør bare 13% av befolkningen, mens hvite er ca. 64%.

Har du hørt om "per capita"?

Det var noen som postet statistikk over som viste at menn blir drept 100 ganger oftere av politiet enn kvinner, og da er det bare én konklusjon; politiet i USA hater menn. Er det systematisk undertrykking av menn i USA? Kanskje det finnes en annen forklaring?

Per capita forteller heller ikkje all sannheit, gjør den? Det er fleire kvite i USA, ja. Kvite står for ca 7000drap/året. Svarte for 6000 drap året. Kva er sjansen at du blir drept av ein svart pers i USA?

Kor mange drap står svarte for, som er ikkje gjeng-relatert? Det er faktisk veldig få! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Comma Chameleon said:

Skjer nok litt oftere enn det du

 

Herre for noe flisespikkeri. Poenget er at du ikke kan bruke masseskytinger for å trekke noen konklusjoner, siden det skjer så sjelden i forhold til annen kriminalitet, og jeg tok tall ut fra den statistikken som ble postet som "bevis". 38 år og litt over 100 masseskytinger.

Uansett viser statistikken (som ble postet) at svarte er overrepresenterte på masseskytninger også, så det er et vanvittig dårlig argument om man skal bevise at svarte ikke er overrepresenterte i kriminalitet.

Ser man på f.eks. på alle drap, voldtekter, overfall, ran etc. er overrepresentasjonen ganske stor.

Hvis man ser på annen statistikk herfra er MENN den gruppen som blir "diskriminert" av politiet i USA...

F1.large.jpg?width=800&height=600&carousel=1

 

Denne ble postet tidligere. Sjansen for å bli skutt som mann er enormt mye høyere enn den er for kvinner. KAN det være fordi menn er overrepresentert i voldelige forbrytelser, forbrytelser med skytevåpen etc.?

Ja, jeg tror nok det. På samme måte kan man forklare gapet mellom svarte og de andre med at de er overrepresenterte i voldelig kriminalitet. 

https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2017/crime-in-the-u.s.-2017/tables/table-43

Det er en RIMELIG stor overrepresentasjon når det gjelder hvor sannsynlig det er at en svart mann begår voldelig kriminalitet, større enn overrepresentasjonen for hvor sannsynlig det er at de blir drept av politiet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Psykake said:

Ny obduksjonsrapport konkluderer med at kvelning er sannsynlig dødsårsak. 

Gjort en stund etter den første, men dette er ikke bra, uansett hvem som har rett. 

 

Politimannen som gjorde det burde bli tiltalt uansett hva årsaken til dødsfallet er. Jeg har vanskelig for å tro at han ble kvalt til døde, men det politimannen gjorde var laaangt over alle streker uansett. USA har et problem med politivold, men det er ikke slik at det bare er svarte som er ofre. Det får riktig nok ikke oppmerksomhet i media når det "bare" er en hvit som blir drept, så man hører bare om disse svarte, selv om det er dobbelt så mange hvite som blir drept årlig.

?url=https%3A%2F%2Fcalifornia-times-brightspot.s3.amazonaws.com%2F54%2F3f%2F0c35537daa759d5f9a6aa9f83aec%2Fla-ed-kelly-thomas-20140115-001

Her er Kelly Thomas som ble sparket til døde av psycho politifolk i et ekstremt brutalt drap.

https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Kelly_Thomas

Quote

Medical records show that bones in his face were broken and he choked on his own blood.[5] The coroner concluded that compression of the thorax made it impossible for Thomas to breathe normally and deprived his brain of oxygen.[6] His parents removed him from life support five days later, and he died from his injuries on July 10, 2011.[7] Officer Manuel Ramos was charged with one count of second-degree murder and one count of involuntary manslaughter; Corporal Jay Cicinelli and Officer Joseph Wolfe were each charged with one count of felony involuntary manslaughter and one count of excessive force.[6][8][9] All three pleaded not guilty.

A judge declined to dismiss the charges against the officers in January 2013, finding that "a reasonable person could infer that the use of force was excessive and unreasonable."[10] An appeals court judge also denied a request to overturn the lower court's decision.[11] On January 13, 2014, Ramos and Cicinelli were found not guilty of all charges,[12] while the trial for Wolfe was pending.[13] Following the verdict for the two officers, the district attorney's office announced it would not pursue the case against Wolfe.[14] On January 17, 2014, charges against Wolfe were dropped.

Alle involverte ble frikjent etter det brutale drapet. Dette er problemet i USA, men folk prøver å vri det over til ren rasisme...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veit du, kvifor gidd me egentlig forklare noko meir enn det openbare, nemlig at statistikkene dei bruke er konsistent misbrukt for å lese ein overfladisk, feil tolkning som er skamlaust rasistisk?

For realiteten om kvifor statistikken er kva den er kan like gjerne vera pga darts på brett kasta av nybegynnere. Det er ein clusterfuck av fakta som inngår i det, og å forklare det til folk som ikkje klare å ein gong lesa "arrestert" frå ei tabell uten å komma til ville konklusjoner er vel ikkje særdeles produktivt?

Me ser jo det her igjen og igjen. Dei kreve enkle svar som dei enkelt kan forstå. Men slikt funke det ikkje når me snakke om tusenvis av urelaterte hendingar som er vagt gruppert under arrestert, gruppert på rase.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 minutes ago, aomt said:

Per capita forteller heller ikkje all sannheit, gjør den? Det er fleire kvite i USA, ja. Kvite står for ca 7000drap/året. Svarte for 6000 drap året. Kva er sjansen at du blir drept av ein svart pers i USA?

Kor mange drap står svarte for, som er ikkje gjeng-relatert? Det er faktisk veldig få! 

Hæh?

Du kommer med noen "rare" argumenter. Per capita forteller mer enn noe annet i alle fall.

Lenke til kommentar
Just now, Drunkenvalley said:

Veit du, kvifor gidd me egentlig forklare noko meir enn det openbare, nemlig at statistikkene dei bruke er konsistent misbrukt for å lese ein overfladisk, feil tolkning som er skamlaust rasistisk?

For realiteten om kvifor statistikken er kva den er kan like gjerne vera pga darts på brett kasta av nybegynnere. Det er ein clusterfuck av fakta som inngår i det, og å forklare det til folk som ikkje klare å ein gong lesa "arrestert" frå ei tabell uten å komma til ville konklusjoner er vel ikkje særdeles produktivt?

Me ser jo det her igjen og igjen. Dei kreve enkle svar som dei enkelt kan forstå. Men slikt funke det ikkje når me snakke om tusenvis av urelaterte hendingar som er vagt gruppert under arrestert, gruppert på rase.

Du får finne statistikk på "dømte" da...?

Lenke til kommentar
pappkake skrev (11 minutter siden):

Politimannen som gjorde det burde bli tiltalt uansett hva årsaken til dødsfallet er. Jeg har vanskelig for å tro at han ble kvalt til døde, men det politimannen gjorde var laaangt over alle streker uansett. USA har et problem med politivold, men det er ikke slik at det bare er svarte som er ofre. Det får riktig nok ikke oppmerksomhet i media når det "bare" er en hvit som blir drept, så man hører bare om disse svarte, selv om det er dobbelt så mange hvite som blir drept årlig.

?url=https%3A%2F%2Fcalifornia-times-brightspot.s3.amazonaws.com%2F54%2F3f%2F0c35537daa759d5f9a6aa9f83aec%2Fla-ed-kelly-thomas-20140115-001

Her er Kelly Thomas som ble sparket til døde av psycho politifolk i et ekstremt brutalt drap.

https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Kelly_Thomas

Alle involverte ble frikjent etter det brutale drapet. Dette er problemet i USA, men folk prøver å vri det over til ren rasisme...

Jeg forstår bare ikke den konstante whataboutism. Altså, bare ta det innover seg at rasistisk motivert politivold mot afroamerikanske er et reelt problem. Rasisme mot afroamerikanske i USA har vært et generelt problem i lang tid. Selve fundamentet for rasisme ble lagt ved slaveriet og lever i beste velgående den dag i dag.

Velger man å ikke anerkjenne dette og heller whataboutism om en rekke andre totalt irrelevante saker, er det ikke håp. 

 

Bare for å slå i stykker  det tette innlegget ditt. Blir dobbelt så mange hvite stoppet i "tilfeldige" politikontroller? 

Endret av Psykake
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Just now, Psykake said:

Jeg forstår bare ikke den konstante whataboutism. Altså, bare ta det innover seg at rasistisk motivert politivold mot afroamerikanske er et reelt problem. Rasisme mot afroamerikanske i USA har vært et generelt problem i lang tid. Selve fundamentet for rasisme ble lagt ved slaveriet og lever i beste velgående den dag i dag.

Velger man å ikke anerkjenne dette og heller whataboutism om en rekke andre totalt irrelevante saker, er det ikke håp. 

Det er ikke "whataboutism". Det er flere hvite som blir drept av politiet enn svarte. Hva tyder på at det ligger et rasistisk motiv bak det som skjedde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...