Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

Everket skrev (11 minutter siden):

Hva er vitsen med å dra alle poilti under samme kam? Det faller jo på sin egen urimelighet og ingen gidder å ta deg seriøst. Selvfølgelig er økonomisk kollaps verre enn 4 udugelige politifolk.

 

Ingen har dratt alle politifolk under samme kam her. Sannheten er likevel at politet bruker unødvendig makt og vold, og da spesielt i møte med svarte amerikanere. Ikke alle, men mange nok til at det er et institusjonelt problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, Drunkenvalley said:

Ein økonomisk kollaps egentlig verre enn ein politistyrke som hånløst angripe befolkninga? Kva meine du gjere eine meir alvorlig enn den andre?

Jeg sa politivold, ikke politi som angriper befolkningen. Selv i land hvor det er mye politivold, så kan du i de aller fleste tilfeller unngå trøbbel ved å følge loven og følge instruksene fra politet. 

Det finnes unntak, men sjansen for at en helt tilfeldig person blir drept av en politimann er vesentlig lavere enn å bli drept av en kriminell.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Du tror den eneste ulempen med økonomisk kollaps er høy fattigdom? Brasil ville vært et mye tryggere land om det ikke var så mye fattigdom der.

Hvor er det jeg har sagt dette, hæ? Jeg sier at dilemmaet du lagde mellom politi i Norge og politi i Brasil vs økonomi ikke er realistiske. Jeg fatter ikke en gang hvorfor du kom med det

  • Liker 3
Lenke til kommentar
41 minutes ago, bshagen said:

1. Hvor er det jeg har sagt dette, hæ? 

2. Jeg sier at dilemmaet du lagde mellom politi i Norge og politi i Brasil vs økonomi ikke er realistiske. Jeg fatter ikke en gang hvorfor du kom med det

1. Dette handler ikke om hva du skrev, men hva Drunkenvalley skrev.

2. Du skrev at Brasil har mange drap. Jeg fatter ikke hvorfor du kom med det. På hvilken måte er det urealistisk, dette er ikke en sammenligning fra virkeligheten, men et dilemma.

Men det er tydlig at jeg må ha uttalt meg uklart, siden ingenting av det du skriver er relevant til det jeg skriver, så jeg bare fjerner sammenligningen og lar dere fokusere på den delen som er relevant.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
16 hours ago, Omnia vincit amor said:

Så det er det verste ute av denne situasjonen? Og ikke at en mann blir drept av de som skal beskytte befolkningen? Det er merkelig hvordan politiet nærmest får fritt spillerom til å drepe svarte amerikanere uten noen konsekvens.

Omtrent alle svarte som blir brutalt drept i meningsløs vold blir drept av andre svarte. 

Hvorfor skal et liv plutselig få deg til å bry deg om svartes lidelser?  

 

Alle i denne tråden er narrsisitisk og hyller Floyd utelukkende for å gi seg selv godhetspoeng. Dydsposører av verste sort. 

 

Politidrap er omtrent et av de minste problemene til svarte i USA (altså, det er problematisk, men sjukt dårlig prioritering) 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Ser ikke ut som de som demonstrerer er enig med deg. Flere millioner mennesker i gatene.

Måten de demonstrerer på er idiotisk. Demonstrasjonene kommer bare til å skape større konflikter i USA, mer fattigdom og vil ikke engang føre til mindre politivold.

De eneste som tjener på opptøyene er Kina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Måten de demonstrerer på er idiotisk. Demonstrasjonene kommer bare til å skape større konflikter i USA, mer fattigdom og vil ikke engang føre til mindre politivold.

De aller, aller fleste demonstrerer helt fredelig. 

Dessverre er det også en del hærverk og plyndring, som naturligvis dominerer i mediene. Det er ikke akseptabelt, men all den tid fredelige protester og demonstrasjoner ikke har gjort noen forandring før, så kan jeg forstå at en følelse av håpløshet og sinne gjør at mange mener fredelige demonstrasjoner er nytteløst og ikke vil føre frem til noe handling. Ikke akseptabelt, men er det til å forstå? Ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thorbjørn_lien skrev (44 minutter siden):

Alle i denne tråden er narrsisitisk og hyller Floyd utelukkende for å gi seg selv godhetspoeng. Dydsposører av verste sort. 

Politidrap er omtrent et av de minste problemene til svarte i USA (altså, det er problematisk, men sjukt dårlig prioritering) 

Enig! Saken er at hvis Floyd tilfeldigvis var hvit, ville ikke denne saken fått noe oppmerksomhet idet hele tatt. Da hadde man nemlig ikke kunnet trekke rasismekortet, og det hadde kun vært en «vanlig», om litt alvorlig, politivoldsak.

Jeg synes selvsagt det er ille at Floyd ble drept, men det er faktisk ikke verre enn om en hvit mann hadde blitt drept i samme situasjon - og det har også skjedd tidligere. Nå virker det nesten som pøbelen bruker dette drapet som en unnskyldning til å herje og tenne på biler.  Det er vel ikke helt bra?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

De aller, aller fleste demonstrerer helt fredelig. 

Dessverre er det også en del hærverk og plyndring, som naturligvis dominerer i mediene. Det er ikke akseptabelt, men all den tid fredelige protester og demonstrasjoner ikke har gjort noen forandring før, så kan jeg forstå at en følelse av håpløshet og sinne gjør at mange mener fredelige demonstrasjoner er nytteløst og ikke vil føre frem til noe handling. Ikke akseptabelt, men er det til å forstå? Ja.

De som driver med hærverk og plyndring lever av de fredlige demonstrantene som sympatiserer med dem. Om de fredlige demonstrantene virkelig var imot de som driver hærverk og plyndring så hadde de hjulpet politiet med å arrestere dem.

Og det finnes verre ting enn at en demonstrasjon er nytteløst, man kan ende opp med å få det motsatte av hva man ønsker.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Om de fredlige demonstrantene virkelig var imot de som driver hærverk og plyndring så hadde de hjulpet politiet med å arrestere dem.

Det florerer bokstavelig talt av videoer som viser demonstranter som forsøker å stoppe folk som gjør hærverk og plyndring. 

Her er et eksempel fra Santa Monica:

Protesters try to stop looting at Third Street Promenade in Santa Monica
https://www.foxla.com/news/protesters-try-to-stop-looting-at-third-street-promenade-in-santa-monica

Her noen andre fra litt diverse steder:

George Floyd protesters TURN on the looters: Santa Monica demonstrators stop store from getting ransacked, human chain is formed outside a NYC Target and DC crowd tackles rioter and hands him to police
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8375121/Protesters-LA-NY-Washington-DC-stop-looters-raiding-stores.html

Situasjonen er mye mer kompleks enn du virker å gi uttrykk for. Hærverk og plyndring utføres på ingen måte bare av de som demonstrerer mot politivold. Her er det forskjellige grupper i forskjellige politiske retninger som forsøker å utnytte situasjonen.

Ifølge myndighetene i Minnesota er 80% av de arresterte personer som er kommet fra utenfor delstaten, og en stor andel av disse er personer med en annen agenda enn å demonstrere for saken.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Det florerer bokstavelig talt av videoer som viser demonstranter som forsøker å stoppe folk som gjør hærverk og plyndring. 

Her er et eksempel fra Santa Monica:

Protesters try to stop looting at Third Street Promenade in Santa Monica
https://www.foxla.com/news/protesters-try-to-stop-looting-at-third-street-promenade-in-santa-monica

Her noen andre fra litt diverse steder:

George Floyd protesters TURN on the looters: Santa Monica demonstrators stop store from getting ransacked, human chain is formed outside a NYC Target and DC crowd tackles rioter and hands him to police
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8375121/Protesters-LA-NY-Washington-DC-stop-looters-raiding-stores.html

Situasjonen er mye mer kompleks enn du virker å gi uttrykk for. Hærverk og plyndring utføres på ingen måte bare av de som demonstrerer mot politivold. Her er det forskjellige grupper i forskjellige politiske retninger som forsøker å utnytte situasjonen.

Slike hendelser er i klar minoritet. Jeg ser også svært få uttaelser til media hvor de bønnfaller dem til å slutte å drive med Hærverk og plyndring. Det hadde skjedd i Norge.

Det er tydlig for meg at hærverk og plyndring er regnet som akseptabelt av de som organiserer demonstrasjonene. 

 

Quote

Ifølge myndighetene i Minnesota er 80% av de arresterte personer som er kommet fra utenfor delstaten, og en stor andel av disse er personer med en annen agenda enn å demonstrere for saken.

Myndighetene har allerede gått ut og sagt at de var feilinformert av politet og majoritieten er lokale

https://www.cbsnews.com/news/minnesota-officials-say-most-people-who-acted-violently-at-protests-are-not-state-residents/

Lenke til kommentar
1 minute ago, Camlon said:

...

Demonstrantene har forsåvidt liten grunn til å bry seg om dei valdelige opptøyene; det rettferdiggjør jo ikkje at politiet kjøre på dei fredeligere folkemengdene, eller skyte gummikuler og paintball på dei, eller fyrer løs med tåregass, arresterer tilfeldige mennesker med grov vold, angriper lokalbefolkningen liberalt, osv.

Eller meine du noko anna? Er det greit at om ein person bryte seg inn i eit bygg så skal nærmeste folkemengde angripes? Vil du virkelig vandre den stien av retorikk, slik du gjere allereie egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 29.5.2020 den 15.25):

Var Floyd en kriminell? Vel, han var en tidligere kriminell iallefall.

Han ble tatt for tyveri i 1998. I 2002 sonet han 30 dager for criminal trespass. I tillegg ble han dømt til 8 måneder, også i 2002. Pågrepet i 2005 med kokain, dømt til 10 måneder. I 2009 ble han dømt til 5 år for å rane en kvinne med skytevåpen. 

Han var ingen engel, for å si det sånn. Men det betyr ikke at han ikke ble urettmessig drept av inkompetente eller mannevonde politibetjenter, som han tilsynelatende ble. 

Hvis du må 15-20 år tilbake for å finne noe så er det jo litt tynt. Han jobbet også som sikkerhetsvakt frem til nylig, så riktig så ille kan han ikke ha vært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Drunkenvalley said:

Demonstrantene har forsåvidt liten grunn til å bry seg om dei valdelige opptøyene; 

De bør gjøre det om de ønsker å få noen resultater av demonstrasjonene, eller ikke få det motsatte av de ønsker.

Personlig har jeg ingen problemer med at de utfører hærverk og plyndring, men det er bare fordi det viser at USA er hyklere.

Lenke til kommentar
Tharald_2 skrev (53 minutter siden):

det er faktisk ikke verre enn om en hvit mann hadde blitt drept i samme situasjon - og det har også skjedd tidligere.

Det er spesielt belastet, og skjer nok oftere og på andre måter. Har ikke hørt om eller sett eksempler på at hvite blir behandlet akkurat sånn. Det har kanskje skjedd, men neppe så ofte.
Det var en nordmann som ble dårlig behandlet og fikk langt tid i fengsel i Arizona.Var noe med at han hadde kjørt feil i enveiskjøring tror jeg?  Hvertfall en bagatell, han er alvorlig syk, vet ikke om han sitter det enda. Han ble kriminelt dårlig behandlet, så ja det kan skje dårlige ting mot hvite også. 
Men det med svarte, har lang historikk, det vet vi, derfor er det spesielt belastet. Slavetiden, kuklux klan osv, det er forståelig. Og jeg syns de har rett til å forvente en oppreisning ifa å bli litt ekstra respektert. De skal arresteres for noe som andre, men jeg forstår at det reageres spesielt når sånt som dette skjer, og det er greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...