Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva ser de blinde?


Arne...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forestiller meg at folk som er blinde bare "ser" mørke og svarthet.

Blinde som har hatt syn, men mistet det, kan nok se ting for seg som de har sett før, men må nok bare forestille seg ukjente ting basert på beskrivelser. Sånn er det vel med oss alle, bortsett fra at vi som kan se, kan se ukjente ting senere mens blinde aldri kan se det.

Lykke til med oppgaven, håper dette kan hjelpe :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man blir gradvis blind må jo dette være en gradvis tåke av uklarhet, som kanskje ikke alltid blir svart.

Det er jo også forskjell på nevrologisk blind og optisk blind.

Det sies at hjernen "skrur av" synet i det man blunker, for at man ikke skal merke det så godt og bli drevet til vanvidd. Så i disse millisekundene ser man ingenting. Kanskje sånn de blinde ser "ingenting"?

Lenke til kommentar

Blinde ser ingenting. https://trommelyd.no

Dei som "berre" er juridisk blinde ser litt men har dårleg syn i form av at synet er uklart og/eller svært innsnevra synsfelt.

Eit godt tips kan være å søke opp youtube-kanalen "The Tommy Edison Experience" det er ein samling av korte vlogar frå ein person som er født 100% blind og som aldri har sett. Særleg videoen med tittelen what is the difference between born blind and becoming blind vil nok gi deg gode svar.

Lenke til kommentar

Blinde er egentlig en heterogen gruppe, da det er flere årsaker til blindet.

1. Medfødt total blindhet: disse har aldri noensinne sett, og de vet ikke hva syn er. De ser ingeting, man kan ikke se at de "ser" svart, fordi de har aldri hatt syns-sansen. For dem eksisterer ikke syn. 

2. Ervervet total blindhet: dette er kanskje den gruppen mennesker hvor man bare må spørre de enkelte hva de "ser". Disse har tidligere hatt syn, men nå mistet alt synet. Jeg aner ikke om de "ser" svart eller om det bare ikke finnes noe syn lenger.

3. Sterkt svekket syn, anses som blinde, men kan skimte lys: dette er en gruppe mennesker som har en viss grad av bevart syn, dvs de kan skimte lys, men på ingen måte se noe annet. De vil ha et "syn" hvor de ser svart og lys, men ikke annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.thoughtco.com/what-do-blind-people-see-4153577

Dette virker som en god kilde..

Det jeg likte best med den artikkelen var hvordan en beskrev de som aldri har hatt syn.. Det å si mørket er feil, men heller at de ikke ser noe som helst.. De gir personer med syn ett godt eksempel som hjernen kan oppfatte.. Du ser på noe og lukker ett øye, hva ser du på det øye som du lukker.. Det er da mer forståelig å si at du ikke ser noe som helst på det øyet, fremfor mørket... 

Lenke til kommentar

En som er født blind kan selvfølgelig ikke forklare for oss forskjellen på det å se og det og ikke se. Men jeg har hørt fra de som har vært midlertidig blendet at det er....ingenting. Ikke svart. Ikke hvit. Ikke tåke. Ingenting. Vanskelig å tenke og forestille seg. Ganke creepy å tenke på egentlig. Men ja, det er....ingenting.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Høres egentlig ganske jævlig ut å ikke se. Men kanskje de som er født blinde ikke synes det er så ille i og med at de aldri har sett og ikke har noe å sammenlikne med?

Selv har jeg bare "vært blind" en gang når jeg var ganske liten og hadde tatt en del blodprøver, men husker det fremdeles. Mens jeg stod å ventet på at mora mi skulle betale i resepsjonen ble alt plutselig svart (men jeg ble ikke svimmel eller besvimte, eller noe slikt og stod fremdeles oppreist og fullt bevisst) og jeg sa til mora mi at "jeg ser ingen ting". Så kom en sykepleier og leide meg bort til en benk jeg fikk sitte på og drikke noe vann til synet kom tilbake. Merkelige greier at det kan bli svart for øynene selv om man ikke har noen andre symptomer på at man nesten besvimer.

Var også en på samme båt som meg som fikk noe sterkt avfettingsmiddel i øynene (skvulpet tilbake når han helte fra en stor dunk) som ble blind i en time eller noe slik før synet kom tilbake igjen like fint. Tror nok jeg hadde fått rimelig bra panikk hvis det hadde skjedd med meg.

Lenke til kommentar

Ingen sjølvfølge kva blinde ser. Det er ein ganske bred gruppe.

Nokre vil kanskje oppleve svart, men eg forsto slikt at dette utgjer eit mindretal. Mange blinde forstår eg som at oppleve farger gjerne, men det er ingenting hjelpsomt. F.eks det hjelper ikkje kvardagen mykje om du ser ein regnbue av farger uten rim eller meining. 

Lovleg blinde er også ein bred gruppe.

Me hadde ein kar i klassen vår som var albino; dvs kvitt hår, raude auger. Dei er nesten konsekvent sterkt svaksynte, ettersom det me opplever som andre augefarger er stoffer som forsvarer auget frå stråling frå sollys i viss grad. Men denne karen kunne altså sjå, rent teknisk, men hadde såpass sterkt syn at panna møtte skjermen om han skulle lesa noko på dataen, og satt med kikkert i klasserommet for å lesa whiteboardet.

Leigetakaren vår er også lovleg blind. Korleis ho oppleve det veit eg ikkje, men det er tydeleg at ho ikkje kan sjå stort relevant. 

Far min var (delvis?) blind etter ein hjerneblødning fjerna meste av funksjon og følelse i venstre sida. Så som eg tolka beskrivelsen hans eksisterte ikkje det noko syn på den sida. Det var ikkje snakk om å sjå svart, eller farger, osv, det var i staden pur mangel på eksistens av dette synet. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 29.5.2020 den 22.11):

Feil. Blinde ser ikke i det hele tatt. Det er umulig å forklare og jeg skjønner det ikke selv. Og håper jeg noensinne behøver å oppleve det også.

Feil, de blinde ser uten farger eller nyanser. Du kan se det de blinde ser bare ved å fokusere på kanten av synsfeltet ditt og utenfor. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...