Gå til innhold

Saken om Ahmaud Arbery: Selv skyld i at han døde?


Anbefalte innlegg

InnoPerp skrev (9 minutter siden):

Moralsk og totalt sett bryr jeg meg ikke om hva du synes, når du er uærlig i måten du legger frem din tolkning.

...nei, jeg er objektiv.
Prøv å forklare hvordan jeg er uærlig.

Han gjør noe som ikke er straffbart, hvor de fornærmede ikke bryr seg fordi dette er vanlig.
Naboer av fornærmede, huseieren, tror at personen som går inn på den forlatte byggeplassen -- som besøkes av over hundre andre personer i løpet av et år -- har stjålet noe fra dem.
De gjør noe som er straffbart -- nemlig å true noen med et skarpladet skytevåpen, uten å ha noen grunn til å hverken forfølge vedkommende, eller true vedkommende med våpen.
De utfører så et drap, fordi de er de eneste som har gjort noe straffbart.

Hva er feil med denne forståelsen..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Red Frostraven said:

...nei, jeg er objektiv.
Prøv å forklare hvordan jeg er uærlig.

Han gjør noe som ikke er straffbart, hvor de fornærmede ikke bryr seg fordi dette er vanlig.
Naboer av fornærmede, huseieren, tror at personen som går inn på den forlatte byggeplassen -- som besøkes av over hundre andre personer i løpet av et år -- har stjålet noe fra dem.
De gjør noe som er straffbart -- nemlig å true noen med et skarpladet skytevåpen, uten å ha noen grunn til å hverken forfølge vedkommende, eller true vedkommende med våpen.
De utfører så et drap, fordi de er de eneste som har gjort noe straffbart.

Hva er feil med denne forståelsen..?

Hadde han blitt skutt om han ikke hadde valgt å gå inn på eiendommen som var en byggeplass den dagen?

Lenke til kommentar
InnoPerp skrev (10 minutter siden):

Har ikke noe med saken å gjøre.

Hadde han blitt skutt om han ikke hadde valgt å gå inn på eiendommen som var en byggeplass den dagen?

Repeterer meg selv. Det der er ikke et gyldig spørsmål i en diskusjon om hvor ansvaret for Arbery sitt dødsfall ligger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, InnoPerp said:

Har ikke noe med saken å gjøre.

Hadde han blitt skutt om han ikke hadde valgt å gå inn på eiendommen som var en byggeplass den dagen?

Jo det er akkurat samme idiotiske logikk.

Hva han valgte å gjøre spiller ingen rolle. Ferdsel på andres eiendom er en forseelse i Georgia. Det er ikke lov å arrestere folk med våpen for en forseelse.

Travis McMichael gikk til ulovlig, væpnet angrep på Arbery og tok livet av ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Psykake said:

Repeterer meg selv. Det der er ikke et gyldig spørsmål i en diskusjon om hvor ansvaret for Arbery sitt dødsfall ligger. 

Det er et gyldig og enkelt spørsmål, men det at du ike vil svare sier sitt.

Hadde Arbery blitt skutt om han ikke hadde valgt å gå inn på eiendommen den dagen?

Lenke til kommentar
InnoPerp skrev (1 minutt siden):

Svar heller på spørsmålet jeg stiller deg isteden for å lage hypoteser. 

Spørsmålet ditt var uærlig -- og jeg forklarte deg hvorfor.
Alle som drepes, drepes fordi de møter gjerningspersonene.

Han gjorde ingenting straffbart, gjorde ingenting som førte til at noen med rett til å bortvise ham fra eiendommen ba noen om å vise ham bort fra eiendommen, og gjorde ingenting som ga gjerningspersonene noen grunn til å forfølge ham med skarpladde skytevåpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, ism_InnleggNO said:

Jo det er akkurat samme idiotiske logikk.

Hva han valgte å gjøre spiller ingen rolle. Ferdsel på andres eiendom er en forseelse i Georgia. Det er ikke lov å arrestere folk med våpen for en forseelse.

Travis McMichael gikk til ulovlig, væpnet angrep på Arbery og tok livet av ham.

Jeg har ikke nekta for det du sier om at McMichael gikk til ulovlig ubevæpna angrep.

Det er ikke det som er spørsmålet.

Hadde Arbery blitt skutt om han ikke hadde valgt å gå inn på eiendommen den dagen?

Lenke til kommentar
InnoPerp skrev (5 minutter siden):

Det er et gyldig og enkelt spørsmål, men det at du ike vil svare sier sitt.

Hadde Arbery blitt skutt om han ikke hadde valgt å gå inn på eiendommen den dagen?

Jeg forklarte deg hvorfor spørsmålet ikke gir mening i en diskusjon om hvem som har ansvaret for Arbery sin død.

Det er et ulogisk spørsmål fordi svaret (ja eller nei) ikke forandrer fakta. Svaret vil kun gi grobunn for hypotetiske situasjoner som kunne eller ikke kunne ha skjedd. 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
1 minute ago, Red Frostraven said:

Spørsmålet ditt var uærlig -- og jeg forklarte deg hvorfor.
Alle som drepes, drepes fordi de møter gjerningspersonene.

Han gjorde ingenting straffbart, gjorde ingenting som førte til at noen med rett til å bortvise ham fra eiendommen ba noen om å vise ham bort fra eiendommen, og gjorde ingenting som ga gjerningspersonene noen grunn til å forfølge ham med skarpladde skytevåpen.

Du klarer ikke svare på et enkelt spørsmål, jeg gir opp å prøve å få deg til å forstå problemstillingen. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Psykake said:

Jeg forklarte deg hvorfor spørsmålet ikke gir mening i en diskusjon om hvem som har ansvaret for Arbery sin død.

Det er ulogisk spørsmål fordi svaret (ja eller nei) ikke forandrer fakta. 

Det er et helt logisk spørsmål, og avgjørende for hva han ble utsatt for etter det.

 

Lenke til kommentar
InnoPerp skrev (4 minutter siden):

Det er et helt logisk spørsmål, og avgjørende for hva han ble utsatt for etter det.

 

Nei. Det er ikke et logisk spørsmål.  Premisset for spørsmålet er at man burde forvente å bli skutt når man har vært "uvedkommende" på en byggeplass. Det er som å si at Arbery burde ha tatt med det å bli skutt i risikovurderingen og at det er hans ansvar når han endte opp som skutt.

Det gir absolutt ingen mening. Jo tidligere du innser det, jo bedre. 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...