Gå til innhold

Saken om Ahmaud Arbery: Selv skyld i at han døde?


Anbefalte innlegg

Alexander4840 skrev (6 minutter siden):

I absolutt verste fall prøve å løpe vekk mens jeg ringer politiet.
Jeg er ingen tankeleser, går heller for 60% sjans for å bli skutt, enn 100% om jeg angriper.

Nå var oddsen langt under hundre for å bli skutt.
Om mannen med hagla hadde bommet med første skuddet, så kunne han klart å forsvare seg mot dem -- og det kunne blitt et suksessfult selvforsvar.

Og igjen, instinktive handlinger er ikke handlinger du velger selv.
Fight or flight, eller å tisse i buksa, er ikke noe du klarer å forutse før en situasjon på liv og død.

Uansett hvor mye du skulle ønske du handler rasjonelt, og de fleste menn håper de tilhører "fight" kategorien -- så er det nesten totalt uforutsigbart hvilken respons instinktene dine velger.

For det er ikke et rasjonelt valg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alexander4840 skrev (1 time siden):

Fremdeles eget ansvar, selvom det er instinktivt, frykt-påvirket eller ruspåvirket.

Nei. I Arbery sin situasjon er det det man definerer som instinktivt selvforsvar. 

Du "tapte" diskusjonen for lenge siden. Gjerningsmennene er siktet for drap. 

Hvorfor gidder du å bruke tid på dette? Er misnøyen mot fargede mennesker så sterk at du MÅ argumentere for at det er Arbery sitt ansvar for at han ble drept? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (1 time siden):

I absolutt verste fall prøve å løpe vekk mens jeg ringer politiet.
Jeg er ingen tankeleser, går heller for 60% sjans for å bli skutt, enn 100% om jeg angriper.

Du ville valgt å snu og løpe vekk fra en mann med våpen rettet mot deg? Det synes jeg er et irrasjonelt valg og det ville vært ditt ansvar og skyld hvis du ble skutt i ryggen. 

Arbery var heller ingen tankeleser. 

Du fremstår som meget inkonsekvent.  Du baserer hele argumentet ditt på at DU ville ha handlet annerledes. Det er komplett idioti, i mine øyne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, Psykake said:

Hvis du følte at de kom til å skyte deg uansett. Ville du bare stått der og blitt skutt? 

 

2 hours ago, Psykake said:

Du ville valgt å snu og løpe vekk fra en mann med våpen rettet mot deg? Det synes jeg er et irrasjonelt valg og det ville vært ditt ansvar og skyld hvis du ble skutt i ryggen. 

Arbery var heller ingen tankeleser. 

Du fremstår som meget inkonsekvent.  Du baserer hele argumentet ditt på at DU ville ha handlet annerledes. Det er komplett idioti, i mine øyne. 

Du spør altså om han bare ville stått der og blir skutt, og kaller det idioti når han svarer på hva han ville gjort?

Har du spist vitaminene dine idag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 time siden):

Du "tapte" diskusjonen for lenge siden. Gjerningsmennene er siktet for drap. 

Ja, Siktet for drap... fordi Travis drepte Arbery... Ingen fornekter det. Retten bestemmer om Arbery tvang selvforsvar.

Psykake skrev (1 time siden):

Hvorfor gidder du å bruke tid på dette? Er misnøyen mot fargede mennesker så sterk at du MÅ argumentere for at det er Arbery sitt ansvar for at han ble drept? 

Fordi jeg mener Arbery tvang selvforsvar og hadde mange åpenbare alternativer, hvor mange ganger må det hamres inn? Dette er tydelig en ''Poor Black kid, White man bad'' sak, hvor veldig mange ikke gidder å sette seg inn i saken, eller lider logisk dissonans. Det er veldig mange som mener det samme, inkl svarte folk... Ingen som har tatt stilling til de videoene tidligere... Ukomfortabelt når Svarte ikke aksepterer 'opressed-kortet' du gir dem?

Psykake skrev (1 time siden):

Du ville valgt å snu og løpe vekk fra en mann med våpen rettet mot deg? Det synes jeg er et irrasjonelt valg og det ville vært ditt ansvar og skyld hvis du ble skutt i ryggen. 

Latterlige kommentarer som dette peker på en åpenbart kraftig Dissonans i hodet ditt.
Med den logikken ville Arbery vært skyldig om han bare snudde, løp vekk og ble skutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du ser ikke fakta i saken.

Arbery ble forfulgt, overfalt og skutt av bevæpnede gjerningsmenn, for å ha våget seg inn i et hvitt nabolag -- i et hus som hvite ungdommer besøkte hele tiden, uten at politi eller andre ble tilkalt eller noen møtte opp med skytevåpen.
 

Sitat

Eight clips were dated and three clips, two showing children entering the home and one clip showing a man and a woman entering, were not dated.

Folk er filmet der inne elleve ganger og lagret. Et ukjent antall videoer er bare slettet -- da han har lagret videoene manuelt.


Etter gjerningspersonene sin egne forklaring handlet det ikke om at han var inne og drakk vann på (den i praksis forlatte) byggeplassen -- men:

Sitat

Gregory McMichael told police after the shooting that he and his son pursued Arbery because they thought he looked like a suspect in a series of recent break-ins, a police report said. No such string of break-ins was reported to police in more than seven weeks preceding the shooting, Glynn County police Lt. Cheri Bashlor told CNN.

...så ut som en person de ikke hadde på video, eller sett under innbrudd, men gjenkjente fordi de hadde sett ham i gaten før.
En gate han jogget gjennom regelmessig.

---

 

 

Alexander4840 skrev (20 minutter siden):

Ja, Siktet for drap... fordi Travis drepte Arbery... Ingen fornekter det. Retten bestemmer om Arbery tvang selvforsvar.

Siktet for drap.
Ikke forsettelig drap. Ikke uaktsomt drap. Ikke selvforsvar med døden til følge.
 

Sitat

Fordi jeg mener Arbery tvang selvforsvar og hadde mange åpenbare alternativer, hvor mange ganger må det hamres inn? Dette er tydelig en ''Poor Black kid, White man bad'' sak, hvor veldig mange ikke gidder å sette seg inn i saken, eller lider logisk dissonans. Det er veldig mange som mener det samme, inkl svarte folk... Ingen som har tatt stilling til de videoene tidligere... Ukomfortabelt når Svarte ikke aksepterer 'opressed-kortet' du gir dem?

Det som er spesielt er at alle ville vært på samme side av saken om offeret var en hvit person.

Men fordi han var farget, så løy politiet til familien hans.
De lot være å etterforske saken eller intervjue vitner i flere uker, og behandlet saken nesten som om noen avlivet et rabiat dyr som hadde blitt sett i nabolaget.

...

Hvilken grunn hadde McMichaels til å forfølge Arbery med skarpladde skytevåpen..?!

Hvordan er det selvforsvar å true noen med skytevåpen og så skyte dem når de forsøker å forsvare seg..?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
InnoPerp skrev (39 minutter siden):

 

Du spør altså om han bare ville stått der og blir skutt, og kaller det idioti når han svarer på hva han ville gjort?

Har du spist vitaminene dine idag?

Det er idioti å bruke hva han ville ha gjort som argument for hva Arbery burde ha gjort, og dermed konkludere at Arbery selv har ansvar for sin egen død. 

Lær deg å les før du svarer svada. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (49 minutter siden):

Ja, Siktet for drap... fordi Travis drepte Arbery... Ingen fornekter det. Retten bestemmer om Arbery tvang selvforsvar.

Fordi jeg mener Arbery tvang selvforsvar og hadde mange åpenbare alternativer, hvor mange ganger må det hamres inn? Dette er tydelig en ''Poor Black kid, White man bad'' sak, hvor veldig mange ikke gidder å sette seg inn i saken, eller lider logisk dissonans. Det er veldig mange som mener det samme, inkl svarte folk... Ingen som har tatt stilling til de videoene tidligere... Ukomfortabelt når Svarte ikke aksepterer 'opressed-kortet' du gir dem?

Latterlige kommentarer som dette peker på en åpenbart kraftig Dissonans i hodet ditt.
Med den logikken ville Arbery vært skyldig om han bare snudde, løp vekk og ble skutt.

Tvang noen til selvforsvar.

Og du har nerver til å anklage noen for dissonans. Hahaha. 

 

Du forstår ikke at det med å løpe og blitt skutt i ryggen var et eksempel for å forklare deg hvor dumt det er når du bruker din handlemåte i en trusselsituasjon som argument for at Arbery er skyld i sin egen død. 

Du mener at Arbery hadde  flere alternativer. Hva du mener betyr ikke en dritt når fakta taler sitt. 

Det blir bare flaut når du baserer alt på hva du mener. 

Og hva betyr det når du overser fakta og baserer alt på dine meninger? 

Jo at her ligger det noe mer bak. 

Hva kan det være? 

Jo. Du lider av en form for misnøye mot mennesker som ikke er hvite i huden. Det er helt åpenbart. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Psykake said:

Det er idioti å bruke hva han ville ha gjort som argument for hva Arbery burde ha gjort, og dermed konkludere at Arbery selv har ansvar for sin egen død. 

Lær deg å les før du svarer svada. 

Men det er jo akkurat det du spurte han om? 

Først spørre noen om deres synspunkt, deretter sable personen ned fordi han svarer.

Siden norsk ikke er morsmålet mitt leste jeg tullpreiket ditt en gang til uten at det endrer noe.

Lenke til kommentar
InnoPerp skrev (6 minutter siden):

Men det er jo akkurat det du spurte han om? 

Først spørre noen om deres synspunkt, deretter sable personen ned fordi han svarer.

Siden norsk ikke er morsmålet mitt leste jeg tullpreiket ditt en gang til uten at det endrer noe.

Nei. Nei. Og Nei. 

Du misforstår på et fundamentalt nivå. 

Det står meget enkelt. Med punktum og avsnitt som tydeliggjør at jeg ikke referer til handlemåten hans når jeg bruker ordet idioti. 

Ordet idioti bruker jeg om det å bruke sin egen handlemåte som argument for at Arbery burde ha valgt hans handlemåte, men siden Arbery ikke valgte denne handlemåten er han skyld i sin egen død.

Du vet. Etterpåklokskap fra en person som synes det skumleste han han gjort er å gå inn i en kebabsjappe. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (21 minutter siden):

Hvilken grunn hadde McMichaels til å forfølge Arbery med skarpladde skytevåpen..?!

Han sprinta ut av ett hus han ikke skulle være i, ''Misstenksom oppførsel'' etter ''Tresspassing''.
Våpna er en merkelig sak å henge seg opp i, I Georgia burde du forvente at alle kan ha våpen med seg, Skarpladde skytevåpen har veldig mange med seg konstant i Georgia, og nesten alle har det lett tilgjengelig. Våpen er åpenbart noe en tar med seg om de skal følge etter en som sprinter rett ut av ett hus han ikke skulle være i.
Det er spesielt vanlig å ha med i bilen, enda mer vanlig for folk som har Truck.
Å Stå ved siden av bilen med våpen er også lov, det heter ''Open Carry''.

Red Frostraven skrev (21 minutter siden):

Hvordan er det selvforsvar å true noen med skytevåpen og så skyte dem når de forsøker å forsvare seg..?

Hvor står det at han truet Arbery?
Hvor står det at han sikter på han?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
InnoPerp skrev (13 minutter siden):

Men det er jo akkurat det du spurte han om? 

Først spørre noen om deres synspunkt, deretter sable personen ned fordi han svarer.

Siden norsk ikke er morsmålet mitt leste jeg tullpreiket ditt en gang til uten at det endrer noe.

Det må nevnes at ingen velger hva de gjør.
Jeg ville bare vise at Alex sa det motsatte av hva Arbery gjorde, selv om ingen velger hvilken reaksjon de har på en trussel på liv og død.

Merk dog at Alex ville blitt skutt og latt mennesker dø om han var i moskeen hvor Manshaus slo til, gjennom å gi Manshaus nok tid til å faktisk skyte ham i ryggen.

 

Alexander4840 skrev (5 minutter siden):

Hvor står det at han truet Arbery?
Hvor står det at han sikter på han?

...morderen sa det under avhør.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (3 minutter siden):

Ordet idioti bruker jeg om det å bruke sin egen handlemåte som argument for at Arbery burde ha valgt hans handlemåte, men siden Arbery ikke valgte denne handlemåten er han skyld i sin egen død.

Gjør heller ikke det, jeg sier hva jeg ville gjort fordi jeg ble spurt, og har ramset opp masse alternativer som en kunne ha gått for, og statert flere dager siden, at Angrep var det verste av alle mulige valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (3 minutter siden):

Han sprinta ut av ett hus han ikke skulle være i, ''Misstenksom oppførsel'' etter ''Tresspassing''.
Våpna er en merkelig sak å henge seg opp i, I Georgia burde du forvente at alle kan ha våpen med seg, Skarpladde skytevåpen har veldig mange med seg konstant i Georgia, og nesten alle har det lett tilgjengelig. Våpen er åpenbart noe en tar med seg om de skal følge etter en som sprinter rett ut av ett hus han ikke skulle være i.
Det er spesielt vanlig å ha med i bilen, enda mer vanlig for folk som har Truck.
Å Stå ved siden av bilen med våpen er også lov, det heter ''Open Carry''.

Hvor står det at han truet Arbery?
Hvor står det at han sikter på han?

Hvor manger ganger må du forklares at gjerningsmennne ikke så Arbery trespasse før du slutter å bruke det som argument? Dette blir latterlig hvis du ikke evner å ta til deg fakta, men bare repeterer deg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (3 minutter siden):

Gjør heller ikke det, jeg sier hva jeg ville gjort fordi jeg ble spurt, og har ramset opp masse alternativer som en kunne ha gått for, og statert flere dager siden, at Angrep var det verste av alle mulige valg.

I følge deg... Og det er nettopp det du gjør. Du sier hva han burde ha gjort for å holdt seg i live på bakgrunn av hva du selv ville gjort. 

Skulle Arbery ha ringt deg for konsultasjon først, siden du er en ekspert på hvordan et ukjent menneske burde oppføre seg i en trussel situasjon? 

Ser du ikke hvor bakovervendt og regelrett dumt dette høres ut? 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (9 minutter siden):

Hvor manger ganger må du forklares at gjerningsmennne ikke så Arbery trespasse før du slutter å bruke det som argument? Dette blir latterlig hvis du ikke evner å ta til deg fakta, men bare repeterer deg selv. 

Kanskje en nabo ringte, som sagt ''var nabolaget på vakt'', kanskje Arbery oppførte seg misstenksom da han passerte Mcmichaels, kanskje han var kjent igjen av en av dem, kanskje naboen kjente han igjen og sa ifra, idk.
Naboen til huset som ble gått inn i var på telefonen med politiet en stund, kanskje han ringte Mcm som han visste var i den rettningen.
Kanskje nabolaget har en FB gruppe.

Endret av Alexander4840
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...