Gå til innhold

Smartmobil­salget stupte som aldri før


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (13 minutter siden):

Kanskje om de begynner å lage telefoner som koster mindre enn en bruktbil, så vil salget øke?

Nå overdriver du veldig, men tror delevis årsak er kronekurs, annen årsak kan være det er lite endringer fra 3 år gammel mobil om man har android 8 eller 10 spiller vel liten rolle for flest mobilbrukere. For er vel lite endringer fra dagens toppmodell til litt eldre telefoner, man burde forvente snart 5g blir standard, og usb 4.1 men tar sin tid.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Nå overdriver du veldig, men tror delevis årsak er kronekurs, annen årsak kan være det er lite endringer fra 3 år gammel mobil om man har android 8 eller 10 spiller vel liten rolle for flest mobilbrukere. For er vel lite endringer fra dagens toppmodell til litt eldre telefoner, man burde forvente snart 5g blir standard, og usb 4.1 men tar sin tid.

Jeg synes du overdriver veldig når du påstår at jeg overdriver veldig :)

Det er helt klart at forskjellene fra år til år på mobilfronten er stadig mer marginale. Litt bedre skjerm, litt bedre kamera, litt raskere prosessor. Men om telefonene var priset fornuftig i forhold til forbedringene, tror jeg de ville solgt bedre. Det sier seg selv at folk ikke oppgraderer (semi)årlig når en ny toppmodell koster 15000 kr, og kun er marginalt bedre enn den forrige. På android-fronten kan i hvertfall en telefon med Android 6 gjøre omtrent nøyaktig det samme som en med Android 10. Og med unntak av ytelsen så gjør en iPhone 6 fra 2014 tilnærmet nøyaktig det samme som en splitter ny iPhone SE 2.

På den positive siden er det jo veldig bra for miljøet at man ikke bytter så ofte. Jeg hadde nok fremdeles kjørt på iPhone 6 hvis ikke jobben hadde gitt meg en ny.

 

PS. Sammenligningen med bruktbil er reell. Jeg har eid syv biler i mitt liv, hvorav den dyreste kostet meg 13200 kr, og den nåværende 9400 kr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har du vært heldig å fått biler som funger uten feil til de priser hørt de som har kjøpt bruktbil til 50 000 kr og alikevell har regningene på verksted gått høyere en det, særlig BMW og audi etc er de som gjør det dårlig.

Men generielt er xiomi mix 5g god mobil til 5000\4000 kr uavenging i brukt eller ikke. Du skal lete lenge etter bedre mobil til den prisklassen.

Men har ikke fått testet 5g noe særlig så kan være det skuffer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Realiteten er vel at real lønnen i Norge stuper sammenlignet med andre land og derfor blir stadig mer av det importerte dyrere å kjøpe.

Lenke til kommentar

Det er relativt lite (imo) som har skjedd med mobil de siste 3-4 åra. Samtidig så har prisen økt enormt (selv om vi ser bort frå kr kursen). Det er ikkje lenge sia "5000kr for mobil" var crazy mye. Nå koster de opp mot 20.000kr.
Folk flest har ikkje råa til å kjøpe fin klokke til 10.000kr, det er liksom for dyrt. Holder med ei te 1000lappen. Selv om klokka varer livet ut. Så ja, eg skjønner at færre kjøper mobil til seg/unga til 20k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PS. Sammenligningen med bruktbil er reell. Jeg har eid syv biler i mitt liv, hvorav den dyreste kostet meg 13200 kr, og den nåværende 9400 kr.

Jeg antar drifts- og vedlikeholdskostnadene på bilene dine er noe høyere enn på en Samsung mobiltelefon ;)

Jeg har hatt ymse mobiler siden '95, og det som er gjennomgående i den utviklingen jeg har sett er at nye smartmobiler er langt mer robuste og holdbare enn vanlige mobiler var for 10-15-20 år siden. Altså ser det ut til at byggekvaliteten har økt signifikant. I begynnelsen hadde jeg en varighet på 10-12 måneder på hver mobil. Den gang brukte jeg de kun til telefoni. Nå har jeg en mobil i 24-36 måneder, og bruken er utvidet til treningstracker, kamera, e-postklient og navigasjonsinstrument (for å nevne noen områder).

Ja, jeg syns også det er dyrt å betale 11' for en ny mobil, men gitt den utviklingen jeg mener den har vært igjennom på 25 år blir bildet en anelse mer nyansert enn at "de koster like mye som en bruktbil".

Lenke til kommentar
mittvisningsnavn skrev (8 timer siden):

Realiteten er vel at real lønnen i Norge stuper sammenlignet med andre land og derfor blir stadig mer av det importerte dyrere å kjøpe.

Stuper er vel å ta litt hardt i. Norge er fremdeles i toppskiktet når det gjelder både lønn og kjøpekraft, men det er klart at kronekursen ikke er fordelaktig for øyeblikket. Denne artikkelen handler i midlertid om hele verden, ikke Norge. 

 

LMH1 skrev (10 timer siden):

Da har du vært heldig å fått biler som funger uten feil til de priser hørt de som har kjøpt bruktbil til 50 000 kr og alikevell har regningene på verksted gått høyere en det, særlig BMW og audi etc er de som gjør det dårlig.

Hemmeligheten er å ikke kjøpe tyske biler ;) Og selvfølgelig heller kjøpe en ny billig-bil enn å bruke flerfoldige titalls tusen på reparasjoner.

Lenke til kommentar
20 hours ago, LMH1 said:

 (...) annen årsak kan være det er lite endringer fra 3 år gammel mobil om man har android 8 eller 10 spiller vel liten rolle for flest mobilbrukere.

 

2 hours ago, molna said:

(...) Ingen burde ha behov for ny mobil oftere enn minst hvert 5. år.


Jeg er enig i at det er begrenset med *funksjonalitetsendringer* i forhold til en tre år gammel mobil, og jeg er enig i at ingen *burde* ha behov for en ny mobil oftere enn hvert 5. år. Derimot vurderer jeg det sånn at ingen bør bruke en telefon som ikke mottar sikkerhetspatcher lengre. Og desto mindre de kan og vet om sikkerheten på telefonen sin, desto dårligere idé er det å ha den lenge. Du ønsker ikke å være rett på nett med kjente, åpne sikkerhetshull som ikke kommer til å bli fikset. 

Her har man et kamera på soverommet, en mikrofon på kontoret, det meste av personinformasjon og diverse betalingsløsninger alltid koblet opp mot nett. Den bør ha de siste sikkerhetspatchene. 

Jeg vil helst ikke gi positiv omtale av Fruit-Who-Must-Not-Be-Named, men akkurat på dette området har de en modell der man kan holde telefonene sine oppdatert lenge. Google har ikke knekt den nøtta ennå. Android One-initiativet forsøkte å oppmuntre leverandørene til å garantere tre år med sikkerhetspatching, men det virker som leverandørene i mindre grad ønsker å forplikte seg til Android One. (F.eks. ser Lenovo/Motorola ut til å ha droppet Android One på One-serien sin.) I praksis vil svært mange telefoner dermed miste oppfølging av sikkerhet kanskje så tidlig som 18 måneder etter produktet ble lansert, og kundene vet ikke hvor ofte eller lenge de vil bli støttet.

Siden de færreste vet om og/eller bryr seg om problemstillingen, er det heller ikke å vente at dette kommer til å bli en konkurransefaktor. Det er billigere og enklere om man ignorerer sikkerhetspatching. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Derimot vurderer jeg det sånn at ingen bør bruke en telefon som ikke mottar sikkerhetspatcher lengre. Og desto mindre de kan og vet om sikkerheten på telefonen sin, desto dårligere idé er det å ha den lenge. Du ønsker ikke å være rett på nett med kjente, åpne sikkerhetshull som ikke kommer til å bli fikset. 

Selv kunne jeg ønske det var pålagt å gi oppdateringer men er jo slik det er. android er i en egen klasse der, windows 10 har lengere oppdateringer før det er er slutt, android baserter seg og produsenten på å gjøre maskinvare fortere utdatert, og ha lite ram\cpu kraft som mulig. Det er jo slik verden er, selv er jeg skeptisk til chromebook på grunn av de begrensinger der, så vil nok anbefale linux fremfor chrome os generielt.

Er ikke rart produsentene dropper Android One hvis det var standard på alt var det lite vits å selge nyere mobiler. Er vel en grunn for ingen går for Ubuntu Phone.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne kjøpt ny Android flaggskip telefon nå, men det er ingen som frister. Planla S20 Ultra, men synes ikke Samsung leverer

Problemer med toppmodellene

  • S20 U: Prosessor m dårlig ytelse og batteri, autofokus problemer som ser ut til å være hardware relatert, må velge oppløsning eller refresh rate, 120 Hz spiser batteri. Fryktelig pris.
  • OnePlus 8 Pro: batteritid, bare ok kamera
  • Motorola Edge+: litt ferdig med edge, autofokus issues, svakt kamera i mørke omgivelser
  • Google Pixel 4: kritisk dårlig batteri.

Gi meg en telefon med BRA kamera, 90 Hz, smooth interface og bra batteri så betaler jeg 12-15k for den.

Edit: har en snart 2 år gammel P20 pro, den fungerer egentlig fint så jeg blir vel å beholde den.  Synd for sønnen min, som da ikke får byttet ut sin godt knuste S7.

Endret av Millmax
Lenke til kommentar

En har jo nådd det som trengs av ytelse for folk flest for lenge siden. En driver å konkurrerer om "luksus fluff" for å holde den kapitalistiske maskinen igang, men selv den sliter for tiden. I en iPhone SE2 f.eks har du jo en ARM-datamaskin (A13 bionic) som får plass i lommen. Den seneste Snapdragon og lignende prosessorer som er utbredt kan en vel si det samme om. Hvor mye mer fornuftig annet enn sikkerhetsoppdateringer er det egentlig folk flest egentlig trenger ?

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...