Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
44 minutes ago, Ola Norman said:

https://videocardz.com/newz/intel-core-i7-11700k-rocket-lake-engineering-sample-cpu-preview-posted-ahead-of-launch

A world’s first full (p)review of the Rocket Lake-S processor has been posted by Romanian media Lab501.

Intel-Core-i7-11700K-CPUZ-768x523.jpg

 

Intel Core i7-11700K CPU-Z, Source: Lab501

 

The publication is not sharing any information that could help identify the source of the CPU. It is possible that the sample was provided through board partners (which is often the only way to secure the sample before embargo). The site is calling its article a preview, rather than a full-fledged review. Although this is actually the first comprehensive test of the processor, the CPU is by no means a retail product. The Core i7-11700K CPU that was secured by the outlet is an engineering sample. As noted, Intel is still pushing microcode updates and it is possible that even this ES might still see a performance uplift ahead of launch.

The process that has been tested is an 8-core and 16-thread variant based on Cypress Cove core architecture. It is still a 14nm CPU but should see a 19% IPC uplift compared to the Comet Lake series, according to Intel. The CPU has a base clock of 3.6 GHz and boost up to 4.6 GHz with all cores. A single-core boost is 5.0 GHz. Unlike the Core i9 series, this CPU will not support Thermal Velocity Boost technology.

10.png

11.png

12.png

13.png

14.png

Synes ikke dette så spesielt lovende ut.. 

3200mhz minne : Skip....

Vi får se når cpuen kjører 4800c17 minne, så blir det nok litt mere fart på sakene. Dog 8 core i 2021 er så J"#%& Epic fail.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Asus ROG Maximus XII Hero?
https://www.komplett.no/product/1158098/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-maximus-xii-hero-wi-fi-hovedkort

Jeg prøver å overtale meg selv til IKKE å oppgradere igjen (er ihvertfall 4 år for tidlig), men desto mer jeg leser om kombinasjonen Maximus XII + i9 10850K, desto mer får jeg lyst...

Jeg trodde en 9700K skulle holde til mitt bruk, men jeg ser skulle gjerne hatt flere kjerner enn bare 8 (og uten hyperthreading) når jeg begynner å multitaske for alvor (f.eks. Firefox / Youtube + spill + videoenkoding samtidig).

Hvis jeg forstod manualen til Maximus XII rett, så klarer det også 2x M.2 NVMe + 4x SATA-enheter (må kjøre 1 stk. M.2 i x2-modus grunnet delt båndbredde med SATA-porter). OG det klarer GPU + lydkort (PCIe x1 - nederste spor) uten at GPU går i x8-modus slik nåværende hovedkort gjør det.

Så med mindre jeg har oversett noe så oppfyller denne kombinasjonen alle krav jeg har, inkludert dual-LAN.
Er ikke ute etter mer spillytelse; kun mer...parallell CPU-ytelse. Og det er et Asus hovedkort, noe som jeg vil tibake til.

Har pr. nå i7 9700K + Asrock TaiChi z390.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (5 timer siden):

Hvorfor vurderer du Intel om videoenkoding er viktig? AMD er langt foran på det bruksområdet

Det er jo også rimelig teit å kjøpe en 10850K nå rett før 11-serien kommer ut.

11. generasjonen er ny - det betyr høye priser og bugs som må lukes vekk. Andre får betale for den betatestingen, hvilket er teit å gjøre i mine øyne. Jeg kommer til å følge med på priser og tester (og tilgjengelighet!), selv om jeg gjerne skulle fått solgt nåværende HK + CPU mens det fortsatt er verdt noe - i.e. før 11. generasjonen kommer. Jeg får se hva jeg gjør.

AMD er definitivt til vurdering (Crosshair VIII Hero + 5900x), og har vært det en stund, men er mer komfortabel med Intel og er kjent med montering, funksjonalitet og begrensninger av Intel CPU-er. Men AMD er ikke helt ute av bildet ennå, selv om hele oppgraderingen er til vurdering pr. nå.

Videoenkoding er heller ikke viktig nok til å kreve spesiell prioritering - er mer et sideprosjekt jeg gjerne vil ha CPU-ytelse til å kunne kjøre samtidig med andre ting.

Økonomibiten, derimot, er viktig - jeg kan kjøpe ovestående liste fra Intel for ~8000 Kr.
Crosshair VIII Hero + 5900x koster ~11.000 Kr. Kan spare 1000 Kr. ved å kjøpe 5800x, men da kan jeg like gjerne kjøpe en 9900K for ~3700 Kr.

Var jeg smart ville jeg antageligvis bare kjøpt en 9900K for å få hyperthreading og spart meg resten av pengene.

Jeg ville egentlig bare høre om noen hadde erfaringer med ROG Maximus XII Hero, og om det er fordeler med de flere kjernene til 10850K vs min 9700K til mitt bruksområde.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (3 timer siden):

 

Hvis jeg forstod manualen til Maximus XII rett, så klarer det også 2x M.2 NVMe + 4x SATA-enheter (må kjøre 1 stk. M.2 i x2-modus grunnet delt båndbredde med SATA-porter). OG det klarer GPU + lydkort (PCIe x1 - nederste spor) uten at GPU går i x8-modus slik nåværende hovedkort gjør det.

Du kan ha 3xM.2 NVMe i 4x modus OG 4x SATA enheter samtidig hvis du kun bruker det øverste 16x sporet. Lydkortet kan du sette i en av 1x sporene uten at det påvirker noe. Det nederste 16x sporet og to sata porter er da deaktivert, men de trenger du ikke med det du har listet opp

 

Jeg har XII Hero med en 10900k, kjempefornøyd, men bruker den pcen kun til spill, ingenting annet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (19 minutter siden):

Kan spare 1000 Kr. ved å kjøpe 5800x, men da kan jeg like gjerne kjøpe en 9900K for ~3700 Kr.

Var jeg smart ville jeg antageligvis bare kjøpt en 9900K for å få hyperthreading og spart meg resten av pengene.

Jeg ville egentlig bare høre om noen hadde erfaringer med ROG Maximus XII Hero, og om det er fordeler med de flere kjernene til 10850K vs min 9700K til mitt bruksområde.

Hvis du leser tester, så vil du se at 5800X er en god del bedre enn 9900K på andre bruksområder enn spill. Det er ikke uvanlig å se 5800X legge seg på samme nivå som 10900K i videoenkoding og rendering. 9900K er faktisk nærmere 5600X i videoenkoding enn 5800X, men det vil nok være litt annerledes om du kjører det i bakgrunnen med et spill oppe.

ASUS sin AM4-lineup er ikke spesielt sterk uansett: eneste betydelige forskjellen på Strix X570-E og Crosshair VIII Hero WiFi er 4x USB-porter, og det er en ganske drøy prisforskjell mellom de to kortene.

 

Ut fra det jeg har sett er Maximus XII Hero et av de bedre 4DIMM-kortene for minneoverklokking, og prisen for WiFi-kortet er jo relativt grei i forhold til alternativene i dag. Halve grunnen til å kjøpe en Intel-plattform i dag er jo for mulighetene for overklokking og tweaking.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selle skrev (3 timer siden):

Du kan ha 3xM.2 NVMe i 4x modus OG 4x SATA enheter samtidig hvis du kun bruker det øverste 16x sporet. Lydkortet kan du sette i en av 1x sporene uten at det påvirker noe. Det nederste 16x sporet og to sata porter er da deaktivert, men de trenger du ikke med det du har listet opp

Det ville såklart vært det ideelle, med lydkortet i et eget PCIe x1-spor, men problemet der er at skjermkortet mitt er et 3080 Aorus Xtreme som tar opp nesten 4 plasser. Det kan antageligvis ikke plasseres i x1-sporet over heller, uten å komme i konflikt med CPU-kjøleribben (be quiet Dark Rock 4). :shrug:

https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2lTFDL1W5D45XurQo?e=aj80CL

Men å kjøre en NVMe i x2-modus er ikke noe problem - er fortsatt plenty av båndbredde når jeg bare har spill på M.2 nr. 2. Bare den ene M.2 disken til OS-et får full båndbredde (begge er uansett kun PCIe gen. 3 M.2-enheter) så er det det ikke noe å hente på hva slags hastighet den andre kjører i. :cool:

 

Selle skrev (3 timer siden):

Jeg har XII Hero med en 10900k, kjempefornøyd, men bruker den pcen kun til spill, ingenting annet

Et spørsmål om BIOS-en på XII Hero - sikkert et dumt et, men nye BIOS-er overrasker meg stadig: kan man sette egne vifteprofiler, basert på CPU-temperatur / vifte-RPM (er PWM-vifter såklart), og med justerbar trinnvis økning av RPM*?

*At jeg kan selv bestemme hvor fort viftene skal øke hastigheten, og at det ikke kun er "forstyrrende" rask opptrapping av RPM.

Dette er noe jeg kan med z390-kortet mitt (Asrock kaller det "RPM stepping") og jeg er SÅ fornøyd med hvordan viftene "bråker" når de må, men stille ved idle. Og at opptrappingen går stille.

 

N o r e n g skrev (3 timer siden):

ASUS sin AM4-lineup er ikke spesielt sterk uansett: eneste betydelige forskjellen på Strix X570-E og Crosshair VIII Hero WiFi er 4x USB-porter, og det er en ganske drøy prisforskjell mellom de to kortene.

Takk! Jeg lurte faktisk på hva som var så stor forskjell mellom de 2 kortene, nettopp med så stor prisforskjell. Selv om Crosshair VII visstnok har bedre VRM-kjøling, så ser da kortene omtrent identiske ut.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (3 timer siden):

Men å kjøre en NVMe i x2-modus er ikke noe problem - er fortsatt plenty av båndbredde når jeg bare har spill på M.2 nr. 2. Bare den ene M.2 disken til OS-et får full båndbredde (begge er uansett kun PCIe gen. 3 M.2-enheter) så er det det ikke noe å hente på hva slags hastighet den andre kjører i. :cool:

 

Et spørsmål om BIOS-en på XII Hero - sikkert et dumt et, men nye BIOS-er overrasker meg stadig: kan man sette egne vifteprofiler, basert på CPU-temperatur / vifte-RPM (er PWM-vifter såklart), og med justerbar trinnvis økning av RPM*?

*At jeg kan selv bestemme hvor fort viftene skal øke hastigheten, og at det ikke kun er "forstyrrende" rask opptrapping av RPM.

Dette er noe jeg kan med z390-kortet mitt (Asrock kaller det "RPM stepping") og jeg er SÅ fornøyd med hvordan viftene "bråker" når de må, men stille ved idle. Og at opptrappingen går stille.

Hvis du bruker M.2_1 og M.2_3 får begge NVMe diskene 4 spor og du kan bruke nederste 16x spor i 4x modus. Da mister du 2x sata porter, men du har 4 stk igjen

 

Er nesten helt sikker på at du kan sette opp viftene slik du ønsker, men jeg har alle vifter koblet en Corsair Commander Pro så har ikke testet 

Lenke til kommentar

Kan man justere latency på minnet med B460?

@PaladinNO
Det eneste problemet med Ryzen v3 er leveringstiden. Det er kun 5600X og 5950X som svarer seg. Del prisen av alle komponentene på antall kjerner, så ser du at det ikke lønner seg å kjøpe 5900X. Da ser jeg for meg at folk som kjøper 5600X skal spille og har langt rimeligere hovedkort med mer. Kraften du får av 4 ekstra kjerner i en arbeidsstasjon er verdt mye mer enn de 3k prosessoren koster ekstra.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
1 minute ago, N o r e n g said:

Har en følelse av at DDR5 kommer til å bli en skuffelse i begynnelsen. Hva hjelper 7000 MHz om tRFC er oppe i 1000?

Vi fikset x99 og ddr4 tidelig, så vi fikser nok ddr5 i tidelig fase også ;)

 

Første ddr4 som vi fikk tak i var crucial 2133c15. Overklokket dritten til 3000c15. Fikk 3200c16 ES brikker av en overklokker i USA en stund etterpå. Resten er historie 😁

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (På 19.2.2021 den 23.24):

Vi fikset x99 og ddr4 tidelig, så vi fikser nok ddr5 i tidelig fase også ;)

 

Første ddr4 som vi fikk tak i var crucial 2133c15. Overklokket dritten til 3000c15. Fikk 3200c16 ES brikker av en overklokker i USA en stund etterpå. Resten er historie 😁

For all del, men når man ser sånt som dette: https://www.techpowerup.com/278722/xpg-memory-and-solid-state-drives-support-latest-intel-z590-platform

5600 MHz CR1, på et av de billigste hovedkortene MSI skal lage med Z590...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...