Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Betaler man fellesgjeld ved kjøp av bolig? felleskostnad?


Anbefalte innlegg

Zamiazm skrev (2 timer siden):

Når man har en fast jobb og en sidejobb, så blir det vel lite tid til å delta på møter. Selv om jeg velger å delta så er det ikke sikkert jeg klarere å påvirke noe.  

Et borettslag er en organisasjon som eies og drives av beboerne. Alle beboere kan være med på å påvirke avgjørelser. Dessverre er det stadig mer vanlig at folk sitter på sidelinjen.

Ellers har jeg ikke inntrykk av at det er så mye møter. Med mindre du sitter i styret selv, er det vel ikke snakk om mer enn noen ganger i året. Et styre har vel normalt sett styremøte én gang i måneden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Zamiazm said:

Når man har en fast jobb og en sidejobb, så blir det vel lite tid til å delta på møter. Selv om jeg velger å delta så er det ikke sikkert jeg klarere å påvirke noe.  

Høres ut som en dårlig unnskyldning for å bidra i fellesskapet der man bor. Jeg har fast jobb og 3-4 timers reisetid hver arbeidsdag, oge er mye på reise, men har ikke hatt problemer med å finne tid til å sitte som styremedlem og, i perioder, styreleder, i mange år. Eneste måten å kunne påvirke så det monner er å sitte i styret. Uavhengig av om det er borettslag- eller selveierboliger er det viktig å ha en langsiktig vedlikeholdsplan. Der man ofte får store økninger i husleie/fellesutgifter er i relativt nye anlegg hvor styret ikke har satt av midler til vedlikehold som man vet (burde vite) vil komme. Da vil man få lave månedsbeløp, som plutselig stiger betydelig når behovet for vedlikehold kommer, noe det alltid gjør. Uansett om man sitter i styret eller ikke må man sette seg inn i både regnskap og budsjett, og delta på årsmøter for å stemme på saker som er viktige.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Kajac said:

F.eks. i borettslaget hvor mamma bor, har de nylig gjort en omfattende rehabilitering av samtlige bad, rør og ventilasjon. Alle beboerne har fått en økning i fellesgjeld på 500k +. Resultatet er at boliger som for noen år siden gikk for opp til 2,5 millioner nå sliter med å bli solgt for over 2 mill. En høy fellesgjeld gjør også boligen generelt vanskeligere å selge.

Selvfølgelig er det slik. Har man en bolig som er verdt 2mill og man pusser opp badet for 300'000 er ikke leiligheten verdt 2,3mill. Slenger man på 100k i oppgradering av soilrør og 50k i rehab kjeller har leiligheten definitivt ikke lagt på seg hele kostnaden. Bruksverdien på leiligheten før oppgradering var høyere enn den tekniske verdien. Det er derfor man fraråder bytte av kjøkken og rehabilitering av bad før salg. Man får stort sett ikke tilbake investeringen. 

Litt som å kjøpe en gammel Golf til 15k. Selv om man pimper den opp med fett anlegg og felger til 20k vil det ikke si at man kan selge bilen til over dobbel pris... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...