Gå til innhold

Hvem trengende havner enda utafor korona-hjelpen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (6 timer siden):

Så da må de fortsette med å jobbe svart og/eller stjele under korona-krisa?

Men det er OK med tilgang til sykehus for svart arbeidende og tyver? Ett sted går gensa?

Jeg synes at logikken her er nært ved å skurre. 

Du har systemet i Nav de kan følge hvis de ikke klarer å få seg (lovlig) jobb. Svart arbeid tenker jeg er vinningskriminelle, de fortjener ikke noen økonomisk støtte for det. Hvis de trenger det kan de melde seg til politiet og få sin straff. Om det er folk bak over så skal selvfølgelig også de tas. 

Lenke til kommentar
lada1 skrev (7 timer siden):

Men tenk deg at man må *søke* NAV om å overleve/ikke sulte?

Skulle vel helst bare trengt å informert om hvor mye penger man vil ha så fått det rett i hånda uten noen spørsmål?

lada1 skrev (7 timer siden):

Så da må de fortsette med å jobbe svart og/eller stjele under korona-krisa?

Hva tenker du om f.eks innbruddstyver? Burde de kompenseres for at det er vanskeligere å bryte seg inn når flere er hjemme?

Og leiemordere? Få utbetalt dusøren fra nav om de er i karantene? Burde nav støtte narkokarteller som sliter under stengte grenser?

Lenke til kommentar
59 minutes ago, aklla said:

En løsning kunne jo vært å gi de som har jobbet svart støtte ut fra deres estimerte inntekt, så skattelegge de bakover i tid ut fra det slik at det blir riktig for alle parter :)

Men det er vel mulig i praksis nå også tror jeg.

Angående "moralen" her: også f.eks. sexarbeidere betaler moms når de handler i butikken. Slik sett bidrar de til den nasjonale økonomien. Og kundene deres slipper å dra til utlandet for å handle servicen deres. Var ikke dette et kreativt argument? ?  Kanskje bidrar sexarbeiderne  slik sett mye mer til samfunnet enn mange som arbeider innen det offentlige?  Jeg synes dette var et veldig morsomt argument ! Sexarbeider kan også ha en viktig funksjon for mange (f.eks. funksjons-hemma).

Støtten som mange nå får, kan *ikke* sees på som "forsikring" som en har betalt via hvit jobbing. Da er det naturlig å spørre om hvem som egentlig er "berettiget" mer enn andre. Hvem skal bestemme hvem som skal få lov til å gå i livbåten?  Jeg heier på politikere i Spania og som skjærer igjennom denne "silingen" og ser på det grunnleggende fellesskapet (tilsvarende tilgang på sykehus for alle etc): litt borgerlønn til alle (uten betingelser). Så kan jo skattevesenet ha jobben med å jevne ut. 

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (53 minutter siden):

Angående "moralen" her: også f.eks. sexarbeidere betaler moms når de handler i butikken. Slik sett bidrar de til den nasjonale økonomien. Og kundene deres slipper å dra til utlandet for å handle servicen deres. Var ikke dette et kreativt argument?

Så det er greit å svindle litt så lenge man ikke bare svindler?

Om jeg stjeler en kartong røyk fra rema så er det greit så lenge jeg kjøper en brus?

Moralen er vel at svindel, som jo svart arbeid er, ikke er greit, selv om man betaler litt moms..

Og de har satt deg selv i den possisjonen, gjerne med stor innsats.

Lenke til kommentar
2 hours ago, aklla said:

Så det er greit å svindle litt så lenge man ikke bare svindler?

Om jeg stjeler en kartong røyk fra rema så er det greit så lenge jeg kjøper en brus?

Moralen er vel at svindel, som jo svart arbeid er, ikke er greit, selv om man betaler litt moms..

Og de har satt deg selv i den possisjonen, gjerne med stor innsats.

Sexarbeidere svindler vel ikke? Og eventuelt er det domstolene som dømmer og ilegger straff. Ikke du.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Det er mange man kan synes synd på i denne verden, men nå må vi først og fremst tenke på våre egne; altså familie, venner og våre medborgere. Det beste hadde vært å kutte all bistand til utlandet og bruke milliardene som man da sparer, på nordmenn som feks de som nå går konk etter at deres små-bedrift ikke får noe særlig hjelp.

Endret av FrihetensRegn
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, L/-R~ said:

Men de bidrar ikke så mye de skal, som de hadde gjort ved å skatte riktig. Forutsatt at de jobber svart da. 

Sexarbeidere lurer ikke unna skatt. De er ikke svindlere. Det er mange (andre) 0-skatteytere i Norge og som tjener godt og som du kunne kritisere først ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (6 minutter siden):

Sexarbeidere lurer ikke unna skatt. De er ikke svindlere. Det er mange (andre) 0-skatteytere i Norge og som tjener godt og som du kunne kritisere først?

Hvis de ikke skatter av inntekten sin fra det så lurer de seg unna. Da er de svindlere av "Norge AS". Jeg kommer med min mening på det du har tatt opp (skrevet), og blir ikke med på din måte å lede meg bort fra tema med "Det er mange (andre) 0-skatteytere i Norge og som tjener godt og som du kunne kritisere først". Det blir en annen debatt igjen. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, L/-R~ said:

Hvis de ikke skatter av inntekten sin fra det så lurer de seg unna. Da er de svindlere av "Norge AS". Jeg kommer med min mening på det du har tatt opp (skrevet), og blir ikke med på din måte å lede meg bort fra tema med "Det er mange (andre) 0-skatteytere i Norge og som tjener godt og som du kunne kritisere først". Det blir en annen debatt igjen. 

Jegt mener å ha fått med meg at skattevesenet sier at inntekter fra sexarbeid er skattefritt. Jeg hadde i sin tid frikort som student. Det var vel heller ikke svindel? ? Det finnes faktisk en god del inntekter som er skattefrie uten at det kan kalles svindel.  Eksempler: diverse stipender og legater. "Gaver" etc. Inntekter innen den katolske kirke? Mer?

Og har du hørt om sjømanns-skatt og skatt på Svalbard? Sexarbeidere i Norge betaler mer skatt (via moms) enn folk på Svalbard og de langt ute på sjøen.  Burde disse siste ekskluderes av NAV også? Er det mer "nyttig" å guide turister på Svalbard enn å drive sexarbeid på fastlandet?  Det siste medfører i hvert fall minde CO2 utslipp ?

Flere eksempler?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (40 minutter siden):

Jegt mener å ha fått med meg at skattevesenet sier at inntekter fra sexarbeid er skattefritt. Jeg hadde i sin tid frikort som student. Det var vel heller ikke svindel? ? Det finnes faktisk en god del inntekter som er skattefrie uten at det kan kalles svindel.  Eksempler: diverse stipender og legater. "Gaver" etc. Inntekter innen den katolske kirke? Mer?

Og har du hørt om sjømanns-skatt og skatt på Svalbard? Sexarbeidere i Norge betaler mer skatt (via moms) enn folk på Svalbard og de langt ute på sjøen.  Burde disse siste ekskluderes av NAV også? Er det mer "nyttig" å guide turister på Svalbard enn å drive sexarbeid på fastlandet?  Det siste medfører i hvert fall minde CO2 utslipp ?

Flere eksempler?

Hvis meg gjerne hvor skattevesenet sier at inntekter fra sexarbeid er skattefritt. Alle de andre eksemplene du nevner er ikke svindel, for det er sånn systemet er. De inntektene som er skattefrie er som regel begrenset til et par tusen per eller kanskje ti tusen, men langt i fra en gjennomsnittlig årslønn eller vel så det som det kan virke som om enkelte har. Se sjette episode av Insider Fem sesong tre, hun ene beskriver en ganske så god månedslønn. Jeg bruker henne som eksempel kun på oppnåelig inntekt, ikke om det hun gjør er skattemessig lovlig eller noe annet. Igjen, jeg snakker om de som driver med svart arbeid (og tjener godt på det, og vil derfor ikke være fornøyd med den økonomiske summen/hjelpen man får), ikke om de som tjener på noe som er helt skattemessig lovlig. Som å klippe gresset til naboen, leie ut ting eller andre småjobber. Jeg sier ikke at sexarbeidere som jobber svart skal ekskluderes fra NAV, de skal få sin straff/tilbakebetale for de økonomiske lovbruddene. 
Har jeg noen gang sagt at å gjøre noe lovlig er svindel?

Lenke til kommentar
On 4/9/2020 at 8:10 PM, L/-R~ said:

Hvis meg gjerne hvor skattevesenet sier at inntekter fra sexarbeid er skattefritt. Alle de andre eksemplene du nevner er ikke svindel, for det er sånn systemet er. De inntektene som er skattefrie er som regel begrenset til et par tusen per eller kanskje ti tusen, men langt i fra en gjennomsnittlig årslønn eller vel så det som det kan virke som om enkelte har. Se sjette episode av Insider Fem sesong tre, hun ene beskriver en ganske så god månedslønn. Jeg bruker henne som eksempel kun på oppnåelig inntekt, ikke om det hun gjør er skattemessig lovlig eller noe annet. Igjen, jeg snakker om de som driver med svart arbeid (og tjener godt på det, og vil derfor ikke være fornøyd med den økonomiske summen/hjelpen man får), ikke om de som tjener på noe som er helt skattemessig lovlig. Som å klippe gresset til naboen, leie ut ting eller andre småjobber. Jeg sier ikke at sexarbeidere som jobber svart skal ekskluderes fra NAV, de skal få sin straff/tilbakebetale for de økonomiske lovbruddene. 
Har jeg noen gang sagt at å gjøre noe lovlig er svindel?

Angående skatt ifm sexarbeid så er det enkelte som arbedier for dette, men jeg har ikke sett at de har kommet fram med saken:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/02lm2/celin-vil-endre-sexkjoepsloven-sexarbeidere-boer-betale-skatt-og-jobbe-i-fellesskap

Poenget mitt her er ikke å diskutere om samfunnet over lang tid skal betale kompensasjon for tidligere inntekt og som liksom skal stå i forhold til det å se på slik støtte som "forsikrings-utbetaling". Jeg mener at det er helt OK at folk har forsikringer. Superrike må også gjerne forsikre seg mot tap - men offentlig *hjelp* bør ikke kamufleres som offentlig organisert "forsikring" der den enkelte betaler premie via skatt (men ikke moms?). Her tror jeg forøvrig din argumentasjon blir inkonsistent. 

I flere land diskuterer man nå med utgangspunkt i korona-krisen - og vil innføre - en "bunn-inntekt" (nedre grense) for alle og som er lett å organisere og gir selvstendighet til den enkelte.  Dette er tilsvarende som at ingen  behøver å søke NAV om å få operert blindtarmen.  Bare google "Spain corona universal basic income", f.eks.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Interessant. Det står der at for at sexarbeidere skal kunne betale skatt kreves det endring i Arbeidsmiljøloven. Jeg lurer på hva det er i den som hindrer det, men hvis det er tilfellet så kan jo ikke sexarbeidere lastes for at de ikke betaler skatt hvis det faktisk ikke er mulig for dem å gjøre det.

Lenke til kommentar
21 hours ago, henrikwl said:

Interessant. Det står der at for at sexarbeidere skal kunne betale skatt kreves det endring i Arbeidsmiljøloven. Jeg lurer på hva det er i den som hindrer det, men hvis det er tilfellet så kan jo ikke sexarbeidere lastes for at de ikke betaler skatt hvis det faktisk ikke er mulig for dem å gjøre det.

Omtrent slik har jeg forstått det. Sexarbeidere er et (lovlig) eksempel der man faller utenfor støtte fra NAV. Og manglende skatte-betaling kan ikke brukes mot dem for å rettferdiggjøre dette. (Skatte-)Moral-prinsipper må forøvrig også her gjelde for alle. Jeg mener derfor at det er noe ulovlig/umoralskt i det at sexarbeidere ikke får støtte i disse koronatider. 

Dette er forøvrig et eksempel på at mange kan falle utenfor mulig støtte fra NAV. Jeg har ikke statistikk på dette, men jeg lurer på om sosial-hjelp i stor grad gjelder utilpassa (eiendomsløse) innvandrere. Enkelte har en "ideologi" om at  NAV-systemet skal fremme integrering ved å saksbehandle soaisl-hjelp og være "streng". Dette er dog bare en ideologi som ikke er basert på tall, data og skikkelig forskning eller forsøk (empiri). Mest bare tankespinn som egentlig kan koste mye.

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...