Jump to content
Redaksjonen.

Lei av treiginger som opptar hurtigladerne? Ingen ønsker å gjøre noe med det

Recommended Posts

15 minutes ago, Per Magus said:

Jo, jeg ser det. Men er det ikke litt dumt å måtte velge bil på grunn av fyllestasjonene? Min Audi kan jeg fylle på absolutt alle bensinstasjoner i hele Europa – og det er tett mellom dem.

Men kan du fylle Audien din hjemme?

Omtrent all ladingen foregår som oftest hjemme eller på jobb for de fleste. så det er ikke så veldig stort problem med unntak av langturer. Så man starter som oftest dagen med 400+ km tilgjengelig rekkevidde, og trenger bare lade om man skal lenger en det (og da er sjansen stor for å passere en Tesla supercharger)

Skulle det bli krise så er det mulig den lokale bensinstasjon har lader fra Circle K eller Grønn kontakt/Fortum. Men da får du gjerne problemet som artikkelen handler om.

Edited by Complexity
  • Like 2

Share this post


Link to post
58 minutes ago, Simen1 said:

Hvis kunnskap om kW og kWh er definisjonen på ingeniør så står det dårlig til med det yrket..

kW og kWh er allmennkunnskap!

Ikke på dette nivå her - kanskje på støvsugereffekten og strømregningen, ja; men for bare litt til så må du stort sett til teknisk kunnskap.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (22 minutter siden):

Men kan du fylle Audien din hjemme?

Nei, det har jeg faktisk aldri, i alle mine år som bilfører, hatt behov for. 

Men som jeg nevnte i et tidligere innlegg så ser jeg klart fordelen med eBil frem og tilbake til jobben. Men til langturer, ferier og tilsvarende er det fremdeles greit å kunne svinge innom nærmeste bensinstasjon.

Share this post


Link to post
Annonse
22 minutes ago, Per Magus said:

Nei, det har jeg faktisk aldri, i alle mine år som bilfører, hatt behov for. 

Men som jeg nevnte i et tidligere innlegg så ser jeg klart fordelen med eBil frem og tilbake til jobben. Men til langturer, ferier og tilsvarende er det fremdeles greit å kunne svinge innom nærmeste bensinstasjon.

Lover deg at det er digg å slippe å se tusenlappene fly avgårde på noe grisete olje. Fordelen med å lade hjemme er jo og at man slipper helt å besøke bensinstasjonen i hverdagen.

Men elbil er absolutt ikke for alle. Jeg kjører aldri over 400km i slengen så går helt fint for min del. Pendler man norge på langs 3 ganger i uka burde man kansje velge noe annet. Men alle fordelene med elbil veier utrolig mye mer en ulempene for min del.

Edited by Complexity
  • Like 2

Share this post


Link to post
Complexity skrev (1 time siden):

Men elbil er absolutt ikke for alle. Jeg kjører aldri over 400km i slengen så går helt fint for min del. Pendler man norge på langs 3 ganger i uka burde man kansje velge noe annet. 

Nei, jeg pendler ikke Norge på langs så ofte, omtrent hvert annet eller tredje år. Ellers kjører jeg i Tyskland, Polen, Frankrike, England og tilsvarende – en eBil ville være alt for plundrete, men den er fin som nr. 2 for å kjøre til jobben eller for å handle i nærmiljøet. Her behøver man jo ikke velge enten det ene eller det andre, begge bilene dekker hver sine ulike behov.

Edited by Per Magus

Share this post


Link to post

Er det bare oss som har kjørt Tesla en del år som har "sett lyset"?

Lading skal skje helt automatisk basert på VIN-nummeret til bilen, ingen krav til RFID eller bankkort så lenge bilens VIN er autorisert sentralt, dvs er definert som kredittverdig.

Bilens VIN er selvsagt også koblet til et eller flere mobil-nummer slik at laderen både kan informere om ladestatus og f.eks tipse om at "her er det en ledig 50 kW lader rett ved siden av, og dette vil være billigere for deg siden du nå bare klarer å ta i mot 40 kW".

  • Like 3

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (7 timer siden):

Hvis kunnskap om kW og kWh er definisjonen på ingeniør så står det dårlig til med det yrket..

kW og kWh er allmennkunnskap!

Well ... her på forumet vet nok de fleste forskjellen. 

Men stopp 10 tilfeldige folk på gata, og du vil bli skuffet. Dette er ikke noe folk flest har et forhold til. Kanskje var de innom forskjellen en gang på skolebenken for 20+ år siden, men det betyr ikke at folk har kunnskapen innabords. 

Konklusjon: du har for smarte venner og familie, dersom alle i din omgangskrets behersker dette 😉 

  • Like 2

Share this post


Link to post
8 hours ago, qualbeen said:

Well ... her på forumet vet nok de fleste forskjellen. 

Men stopp 10 tilfeldige folk på gata, og du vil bli skuffet. Dette er ikke noe folk flest har et forhold til. Kanskje var de innom forskjellen en gang på skolebenken for 20+ år siden, men det betyr ikke at folk har kunnskapen innabords. 

Konklusjon: du har for smarte venner og familie, dersom alle i din omgangskrets behersker dette 😉 

Folk burde jo uansett forstå tall..

Det står ett tall på laderen - som oftest 50 eller 150. I manualen til bilen står det også ett tall (desverre som oftest overdrevet)

Når du plugger laderen i bilen står det også ett tall der. Om det tallet viser 30 og du bruker en 150 lader så burde man klare å tenke deg til at en 50 lader kansje ville vært nok.

Men noen er vel unnskyldt - i den forstand at noen biler ikke rapporterer kW når man lader. Noen biler viser også Volt og Amper istedenfor så man må regne seg til kW (MG ZS f.eks). Det kan naturlig nok skape store forvirringer.

Alle biler burde vise minst like god informasjon som Tesla gjør, både i bil og i App. 

Det eneste jeg savner på skjermen er batteritemperatur, som jeg må bruke 3eparts app for å se nøyaktig.

tesla-superchrger-v3-insights-1.jpg

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
EremittPåTur skrev (22 timer siden):

By the way... Nå har jeg hørt opp og ned i mente om at det å lade elbil aldri var ett problem for de som måtte det. Man skulle jo ha en pause allikevel. Og man ble jo aldri forsinket, neida, man fikk bare en lengre og koseligere rolig tur med flere opplevelser og en deilig middag mens bilen gjorde sitt. Alt samstundes som de dumme fossilistene stresset videre mens de ødela egne liv og miljø og ikke minst, fikk nevrotiske sammenbrudd av at de måtte fylle HELE tanken på bare TRE minutter. Id..ter . Det kan jo ikke være trafikksikkert. 

Var det bare tull det?

Jeg tror ikke kø er veldig vanlig. Vi har kjørt elbil siden 2011, og utelukkende elbil siden 2013. Vi har vært på bilferier på 8000km, kjører 4 timer hver vei til hytta (som ikke har innlagt strøm) to ganger pr. måned og en god del langturer utenom dette. Vi kjører ca. 35.000km pr. år med elbilene og hurtiglader 4-5 ganger pr. måned i snitt (hovedsakelig hos Fortum, på 50kW-ladere). I løpet av disse årene har vi stått i hurtigladekø to (!) ganger, den verste var på en skjærtorsdag da vi måtte vente i 19 minutter (da har jeg ikke talt med de gangene vi ventet 1-2 minutter pga. at noen egentlig var ferdig og flyttet seg så snart det kom noen andre som skulle bruke laderen). 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Terje Wiig Mathisen skrev (12 timer siden):

Er det bare oss som har kjørt Tesla en del år som har "sett lyset"?

Mange takk, det ante meg at dette med eBil har noe med religion å gjøre. Det er fint at du bekreftet dette.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Per Magus skrev (1 time siden):
Terje Wiig Mathisen skrev (14 timer siden):

Er det bare oss som har kjørt Tesla en del år som har "sett lyset"?

Mange takk, det ante meg at dette med eBil har noe med religion å gjøre. Det er fint at du bekreftet dette.

Er vel lett å bli litt "salig" når ting fungerer så godt som på en Tesla... 😏

  • Like 2

Share this post


Link to post
Complexity skrev (7 timer siden):

Folk burde jo uansett forstå tall..

Det står ett tall på laderen - som oftest 50 eller 150. I manualen til bilen står det også ett tall (desverre som oftest overdrevet)

Alt for mange er «tallblinde», og/eller gidder ikke engang å prøve å forstå ...

Morsomt at du trekker frem manualen – hvor mange tror du faktisk sitter å detaljleser manualen? De fleste vet vel knapt hvor den er; og har garantert aldri bladd i den! 

Det ser man på den lokale bensinstasjonen: folk trenger jo hjelp til helt trivielle ting som å finne korrekt dekktrykk, forstå hvilke vindusviskere som passer bilen, velge korrekt lyspære, og så videre. 

Kanskje handler det ikke bare om (mangel på) kunnskap. Kanskje skyldes det bekvemmelighet? Noen folk synes kanskje det er greit og komfortabelt å slippe å sette seg inn i detaljer? Jeg vet virkelig ikke. Men jeg vet at kunnskapen er lav. Så vi må forenkle mest mulig. Erfaringene artikkelen omtaler, bekrefter jo dette. Folk har valgt den aller dyreste laderen – fordi de tror den er bedre for de! Huff. 

 

Edited by qualbeen
  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (3 timer siden):

Enig i den. Fanboy eller ikke så viser iallefall Tesla hvordan ting burde gjøres.

Tesla viser hvordan mye bør gjøres, men ikke alt. Til tross for at de har hatt høy stjerne på mange egenskaper og har vært først eller tidlig ute med veldig mye så er det først nå de begynner å levere biler med varmepumpe. Det er temmelig slapt. Også er det en hel del vinteregenskaper som er helt på tryne. Service-apparatet har også slitt i perioder. De gjør veldig mye rett, men for å unngå at dette blir helt sort-hvitt ville jeg bare bringe inn litt nyanse her. Ikke alt er saliggjørende.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
46 minutes ago, Simen1 said:

Tesla viser hvordan mye bør gjøres, men ikke alt. Til tross for at de har hatt høy stjerne på mange egenskaper og har vært først eller tidlig ute med veldig mye så er det først nå de begynner å levere biler med varmepumpe. Det er temmelig slapt. Også er det en hel del vinteregenskaper som er helt på tryne. Service-apparatet har også slitt i perioder. De gjør veldig mye rett, men for å unngå at dette blir helt sort-hvitt ville jeg bare bringe inn litt nyanse her. Ikke alt er saliggjørende.

Absolutt, men jeg tenkte hovedsakelig på ting relatert til lading.

Merker på flere måter at min Model 3 er designet for å cruise rundt i California, så bilene er ikke perfekte.
Men fleste andre biler har alikevell mye flere drawbacks. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Ser flere som ikke har forstått problematikken i artikkelen. Det er så enkelt som at det finnes ett visst antall av hurtigladere, og ett visst antall av lynladere. Dersom bilen din støtter CCS-lader, så er det stort sett ett fett for deg selv hvor du lader, bortsett fra at prisen som oftest er høyere på lynlader, og har du feil bil, så får du ikke mere energi inn på bilens batteri, enn det batteriet takler. For egen del bør man selvsagt velge den billigere laderen for å fylle billigst mulig.

For den som har en elbil som støtter lynlading, så vil man gjerne lade raskere, om en ikke har behov for en lengre pause. Blir da lynladerne opptatt av biler som ikke klarer å utnytte den raskere hastigheten, så kan man selvsagt bruke en hurtiglader istedet, men man bruker lengre tid. Spesielt på utfartsdager, så fører dette til at alle laderne på stedet blir opptatt unødvendig mye lengre, og stasjonens totale evne til å ta unna biler, blir lidende. Det er derfor en fordel for alle at det velges "riktig" lader.

Bruk av feil lader vil derfor kunne føre til irritasjon hos alle som står og venter i kø, og ikke bare de som vil lade raskest mulig. F.eks. vil min Hyundai Kona bruke minimum 54 minutter på 0-80 % på en lynlader, men vil bruke minimum 75 minutter på en hurtiglader.

Det vil si at om jeg må bruke en hurtiglader istedet, så blir jeg stående minst 21 minutter lengre. Greit nok for meg om jeg har behov for så lang pause, men 54 minutter er ofte tilstrekkelig tid for å gå til spisestedet, bestille mat, spise og å gå tilbake. Og på den ekstra tiden jeg opptar en hurtiglader, er det flere biler som hadde fått mer enn nok strøm til å komme videre.

For biler som lader betydelig raskere enn min bil på en lynlader, blir tilleggsladetiden på en hurtiglader betydelig lengre enn det som hadde vært nødvendig. For en Audi E-Tron (55-modellen), så snakker vi om å gå fra 30 minutter til 90 minutter, altså en hel time ekstra.

Om man da bare vil videre snarest mulig, så er det klart det kan irritere om alle lynladerne på stedet er opptatt av biler som ikke klarer å utnytte over 50 kW effekt, og spesielt om man ser at de laderne er ledige.

Idéen om fargekode på laderne er derfor glimrende. Ser for meg grønn for hurtigladere (maks 50 kW effekt), gul/oransje for lynladere som støtter opp til 150 kW effekt og rødt for de som støtter opp til 350 kW. Og når det kommer enda raskere ladere, så kan man sikkert bruke lilla, brun og svart for de neste tre stegene.

Så kan man få et merke til å sette på rattet (senterpunktet på rattet, som og forteller når det er i midtstilling) eller nært rattet ett sted, som minner om hvilken lader man skal foretrekke. Og verkstedene tilbyr å sette dette på ved neste service eller når man er innom forhandler/verksted for annet, helt gratis som en service til kunden.

Edited by Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Idéen om fargekode på laderne er derfor glimrende. Ser for meg grønn for hurtigladere (maks 50 kW effekt), gul/oransje for lynladere som støtter opp til 150 kW effekt og rødt for de som støtter opp til 350 kW. Og når det kommer enda raskere ladere, så kan man sikkert bruke lilla, brun og svart for de neste tre stegene.

Eller bare tall. Alle som har lappen må kunne lese tall for å holde fartsgrenser. Å klare å sammenlikne tallene på bilen med de på ladestasjonen *bør* være innen rekkevidde for de som klarer å ta førerkort..

Et klistremerke i ladeporten er den enkleste løsningen men det er ikke noe i veien for at bilen forteller deg hvilken lader du bør velge.

 

Skal vi ha fargekoder trenger vi heldigvis ikke finne opp kruttet på nytt: https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_color_code  😛

 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Omtrent sånn kunne et klistremerke i ladeporten sett ut.

 

chargeport sticker tm3.png

Edited by Kahuna
Endret litt på bildet

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Eller bare tall. Alle som har lappen må kunne lese tall for å holde fartsgrenser. Å klare å sammenlikne tallene på bilen med de på ladestasjonen *bør* være innen rekkevidde for de som klarer å ta førerkort..

Et klistremerke i ladeporten er den enkleste løsningen men det er ikke noe i veien for at bilen forteller deg hvilken lader du bør velge.

 

Skal vi ha fargekoder trenger vi heldigvis ikke finne opp kruttet på nytt: https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_color_code  😛

 

Du tror folk skal sitte å regne på verdiene, slik man gjør med motstander? Jeezez, om det ikke er vanskelig nok for folk som ikke er inne på det tekniske. Du kan jo få prøve deg selv på hvordan du skal fargemerke 50 kW, 150 kW og 350 kW ut fra dette. Jeg orker ikke engang å prøve...

Vet ikke engang om det brukes for effekt, da det gjerne er motstand (Omh) eller spenning (Volt) man bruker disse til. Selv har jeg bare elektronikkurset fra valgfag på ungdomsskolen der jeg regnet veldig på dette. Og selv det er mere enn mange har. Menigmann har kanskje ikke noe forhold til dette i det hele tatt.

Poenget er jo at tallverdiene sier intet for de som ikke er inne i det, mens enkle fargekoder,  så lenge man ikke må sitter å regne på dette, er veldig enkelt for alle. Det er langt lettere å forstå en farget stripe enn et tall som ikke sier deg noe. Man kan gjerne ha angitt max-effekt i fargestripa i tillegg, men det er ikke nødvendig.

Så spørs det selvsagt hvor lenge dette vil være et problem.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...