Gå til innhold

Lei av treiginger som opptar hurtigladerne? Ingen ønsker å gjøre noe med det


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (4 timer siden):

Da er det jo ingen grunn til å fraråde Europa-tur med elbil. Presiseringen er jo alfa og omega i dette tilfellet. Utsagnet uten presisering er jo direkte feil, mens med presiseringen blir det riktig.

Du plukker ut enkeltord og setninger og setter dem sammen; da kan du lage akkurat den meningen du ønsker, men det er helt verdiløst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (2 timer siden):

Kan du forklare hva du mener jeg skriver galt?

La meg summere opp:

- Jeg har aldri sagt (eller skrevet) at Tesla er en dårlig bil.

- Jeg har aldri sagt (eller skrevet) at du ikke kan kjøre i Europa med en Tesla.

 

Det jeg har skrevet er at for meg passer det best med en Audi e-tron frem og tilbake til jobben og en A4-bensin på mine (mange) turer rundt i hele Europa.

Lenke til kommentar
Per Magus skrev (5 timer siden):

La meg summere opp:

- Jeg har aldri sagt (eller skrevet) at Tesla er en dårlig bil.

- Jeg har aldri sagt (eller skrevet) at du ikke kan kjøre i Europa med en Tesla.

 

Det jeg har skrevet er at for meg passer det best med en Audi e-tron frem og tilbake til jobben og en A4-bensin på mine (mange) turer rundt i hele Europa.

Nja … Nå er det relativt enkelt å klikke seg tilbake i tråden og se eksakt hva du skrev. 
Den strenge tonen ovenfor Simen1 forstår jeg derfor ikke særlig mye av … 

Sitatet nedenfor tolker jeg slik at samtlige elbiler ikke er egnet for ferieturer nedover i Europa. Ja, faktisk går du såpass langt som å fraråde andre det. Det er veldig vanskelig å tolke dette utsagnet som at du kun mente noen spesifikke bil-modeller. Eller kanskje du snart sier du bare mente noen spesifikke ladenettverk også – må vi som leser ta høyde for det óg? 

Per Magus skrev (På 2.4.2020 den 9.51):

Dro på Europa-tur med elbil: – Anbefaler ingen å gjøre det!

Vi har stort sett kjørt fra stikkontakt til stikkontakt, sier Erik.

Underveis på den siste etappen, gikk de helt tom for strøm, etter møtet med nok en ladestasjon ute av drift.

– Vi forsøkte å lete etter en ny, men gikk helt tom på veien. Vi spurte et hotell i nærheten, om vi ikke kunne låne en stikkontakt mot at vi lå en natt der. Det fikk vi ikke.

https://pluss.nettavisen.no/dro-pa-europa-tur-med-elbil-anbefaler-ingen-a-gjore-det/s/5-95-84489

 

 

Per Magus skrev (5 timer siden):

Ja, du har helt rett i at jeg ikke har skrevet noe galt. Du bruker den enkleste formen for hersketeknikk – nemlig å tillegge meg meninger og synspunkter som jeg ikke har, for deretter å argumentere mot disse. Prøv å forstå hva jeg skriver også, du kan godt bevege leppene mens du leser hvis det hjelper – det er ikke nok å bare lese overskriften og så gjette på hva jeg mener.

Jeg er ingen ekspert med hersketeknikk, men er enig i at å tillegge andre meninger/synspunkter de ikke har er lavmål. Virkelig ikke greit at du blir utsatt for det. Dvs … dersom du faktisk blir det, da. Jeg har ennå ikke helt forstått hva som fikk deg til å reagere så sterkt – men så kan det jo være at andre debattanter har redigert eller slettet noen negative kommentarer før jeg klikket meg inn på tråden nå i kveld. ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

 

hekomo skrev (9 timer siden):

Får man ikke uansett ofte godt under 50kW på 150kW-ladere uansett?

Kommer jo helt ann på bil og temperatur.

Min bil (Model 3) makser ikke en 50kW (leverer bare 40kW) lader før batteriet når 25 grader f.eks.

 

Merk at en laderne gjerne har en maks strøm og en maks spenning. For eksempel får jeg med min bil aldri mer enn ca 42 kW på en typisk 50kW lader siden de ofte er ratet 125A/400V og jeg har et batteri med 300-340V avhengig av SoC. På en 150kW lader får jeg gjerne 120kW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, mr. papp said:

Merk at en laderne gjerne har en maks strøm og en maks spenning. For eksempel får jeg med min bil aldri mer enn ca 42 kW på en typisk 50kW lader siden de ofte er ratet 125A/400V og jeg har et batteri med 300-340V avhengig av SoC. På en 150kW lader får jeg gjerne 120kW.

Ja er nok flere variasjoner der. men på disse Grønn Kontakt stolpene har jeg aldri fått mer en 40, mens jeg får mer på f.eks Circle K sine 50kW stolper. Mitt har 350V nominell spenning og bikker vel 410V når det er fulladet, men som du ser på kurven så makser den jo 40kW når temperaturen på batteriet tillater det, og forblir stabilt der hele veien til 90% på batteriet (som vil si nærmere 400V). 

Var uansett mest for å ha noe å gjøre mens dama var innom kjøpesenteret for å handle garn til å kunne strikke i påsken. Følte ikke for å gå inn på kjøpesenteret selv siden korona og ingenting å gjøre der, men det var temmelig dyrt da. 175kr kosta dette.. Er sånn 100kr mer enn hva dobbelt så mye strøm til halve ladetiden ville kostet meg på en Tesla Supercharger.. 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Er sånn 100kr mer enn hva dobbelt så mye strøm til halve ladetiden ville kostet meg på en Tesla Supercharger.. 

Ja, ille. Bruker det likevel noen ganger hvis det er 50kW ved destinasjonen for å slippe å stoppe på SuC på vei videre/hjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (11 timer siden):

faktisk går du såpass langt som å fraråde andre det

Nei, jeg trodde det gikk klart frem at jeg lenket til en lengre artikkel om en tur med eBil i Europa – jeg ser at andre limer inn lange artikler i innleggene, men jeg mener at det er bedre å lenke til sider som har mer informasjon; med alle sitatene så blir denne debatten veldig lang og uoversiktlig. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Det kan fort bli dyrere å lade med minuttprising på hurtiglading 50 kW enn lynlading på 150 kW med kWh-pris sjøl om bilen kun tar imot 50 kW. Da velger jeg selvfølgelig det rimeligste. Men jeg kan ikke se at dette skal være et stort problem ved lynladestssjoner. Tror ikke folk flest står stort lenger enn de må, da de fleste er på farten og ønsker seg å komme seg fortest mulig videre. En kan også innføre et gebyr for å stå ved stasjonene etter at batteriet er fulladet. Tesla har det på sine ladestasjoner.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 3.4.2020 den 12.03):

Nå er jo ikke akkurat Tesla spesielt billig på service. Litt over 2000 kr/t og 30 minutter minstefakturering for hver lille detalj de bruker et minutt på, samt dyre deler som understellsdeler, AC, modem, datamaskina, ytre skader etc. Dekk og forsikring er heller ikke helt på billig-nivå.

Innenfor garantitiden kan det ikke påløpe mye utgifter uten at man oppgraderer ting etter eget ønske.

Sitat

Man hører jo også om at enkelte biler har fått byttet batteri og motor på garantien. De første større leveringene av model S startet vel i 2013 i Norge så da begynner det å nærme seg garantiutløp på noen og jeg er spent på hva de vil ta for å bytte motor og batteri. Det blir neppe billig.

Det blir nok et marked for omsetting av deler for eldre Teslabiler. Også på verkstedsiden. Blir nok ikke bare merkeverkstedene som skrur Tesla etterhvert som det blir flere og flere eldre Tesla på markedet.

Sitat

Jeg har neppe spart penger på Teslaen sammenlignet med å fortsette med dieselbil, men nå var det ikke sparing som motiverte meg til å kjøpe Teslaen. Det var klima, miljø og enklere hverdag. I ettertid har jeg erfart at utgiftene ble noe høyere enn først antatt og at enkelheten på langtur var ennå bedre enn jeg først antok. Enkelheten har gjort det til et enkelt valg å spare mange tusen på flybilletter og leiebil ved ankomststedet.

Du har kanskje ikke spart så mye penger, men du har i hvertfall fått et mer økonomisk forutsigbart bilhold, og har vel kjørt noe dyrere bil enn du ville ha tatt deg råd til som dieselbil-eier...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...