Gå til innhold

hva er flaskehalen på amper?


Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (11 timer siden):

Men du mener det er trygt å bruke 12 volt batteri? Og hvordan sjekke at det faktisk ikke blir overvoltet?  For kan jo kjøpe batteri men er jo litt dyrt hvis jeg ender med ny kontroller, så vil jo batteriene degraderes https://www.clasohlson.com/no/AGM-batteri-12-V,-18-Ah/p/36-5465

Nå snakket vi vel om flere forskjellige solcelle-kontrollere så jeg vet ikke eksakt hvilken du kjøpte, men tippe du valgte en fra eBay til mellom kr. 70,- - 300,-. En av hovedjobben til en slik kontroller er å passe på at batteriet hverken blir overvoltet eller undervoltet, samt heller ikke overstrømmet. Dersom du ikke stoler på det du handler på eBay så bør du ikke handle der. Mest sansynlig så vil den fungere helt fint for ditt behov (med mindre du har ødelagt den med å starte den opp uten batteri). Dersom kravene er at du skal ha noe du virkelig kan stole på, så bør du heller se på Morgenstar Tristar MPPT (+ display) eller Mastervolt SCM20 PWM, men da er vi i en helt annen prisklasse. Nå kjenner jeg heller ikke til hvilket solcellepanel du endte opp med å kjøpe, men et relativt lite panel vil aldri klare å overvolte et relativt stort batteri. Dette fordi spenningen ut fra panelet vil trekkes ned straks batteriet begynner å lade. Kontrollerens jobb er å skape mest mulig optimale forhold for batteriet slik at batteriet varer lenge. Et riktig dimensjonert anlegg vil imidlertid kunne fungere helt fint uten kontroller. Det er ellers all grunn til å anta at en påkostet kontroller klarer å gjøre denne jobben bedre enn en kontroller til kr. 70,- (inkl. frakt). 

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er også en løsning du kan bruke ute i bilen:

 

https://www.ebay.com/itm/3M-12V-DC-5-5mm-x-2-1mm-Car-Cigarette-Lighter-Power-Plug-Cord-Adapter-Cable-New/233214805591?hash=item364caf8657:g:LfgAAOSw4GVYS3w7

Normalt kan du belaste mellom 5 og 15 Ampere ut fra et sigarettenner uttak og du trenger sikkert ikke mer enn 1-2 Ampere. Har du et løst batteri, så er denne koblingen også kjekk å ha: https://www.clasohlson.com/no/Batteriledning,-60-cm/p/36-3903

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (På 18.4.2020 den 9.46):

Nå snakket vi vel om flere forskjellige solcelle-kontrollere så jeg vet ikke eksakt hvilken du kjøpte, men tippe du valgte en fra eBay til mellom kr. 70,- - 300,-. En av hovedjobben til en slik kontroller er å passe på at batteriet hverken blir overvoltet eller undervoltet, samt heller ikke overstrømmet. Dersom du ikke stoler på det du handler på eBay så bør du ikke handle der. Mest sansynlig så vil den fungere helt fint for ditt behov (med mindre du har ødelagt den med å starte den opp uten batteri). Dersom kravene er at du skal ha noe du virkelig kan stole på, så bør du heller se på Morgenstar Tristar MPPT (+ display) eller Mastervolt SCM20 PWM, men da er vi i en helt annen prisklasse. Nå kjenner jeg heller ikke til hvilket solcellepanel du endte opp med å kjøpe, men et relativt lite panel vil aldri klare å overvolte et relativt stort batteri. Dette fordi spenningen ut fra panelet vil trekkes ned straks batteriet begynner å lade. Kontrollerens jobb er å skape mest mulig optimale forhold for batteriet slik at batteriet varer lenge. Et riktig dimensjonert anlegg vil imidlertid kunne fungere helt fint uten kontroller. Det er ellers all grunn til å anta at en påkostet kontroller klarer å gjøre denne jobben bedre enn en kontroller til kr. 70,- (inkl. frakt). 

Problemet jeg har hørt med biltema, de er eneste som har batterier på lager:

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-smf-12v-105ah-2000029821

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/smf-batteri-12v-180-ah-1100cca-2000029824

har snakket med biltema om https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/solcellspaneler/solpanelregulator-2000042488

men de kan ikke garantere den beskytter batteriet med overspenning.

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/2412-v-omformer-2000033704

men denne må ha 24 volt mener biltema 20 eller 40 volt vil ikke fungere?

Ble til jeg kjøpte:

KABEL SORT 6,0X5MArt.nr. 35-3925 & Kabeltverrsnitt: 6 mm2 Lengde: 5 m Strøm, max.: 34

Virker ut som det omtrent maks på

12/24V 30/50/70A MPPT Solar Charge Controller Panel Battery Regulator Dual USB T 100 A

Sitat

Dersom du ikke stoler på det du handler på eBay så bør du ikke handle der. Mest sansynlig så vil den fungere helt fint for ditt behov (med mindre du har ødelagt den med å starte den opp uten batteri). Dersom kravene er at du skal ha noe du virkelig kan stole på, så bør du heller se på Morgenstar Tristar MPPT (+ display) eller Mastervolt SCM20 PWM, men da er vi i en helt annen prisklasse.

Men det er jo viktig å få det bekreftet på en måte? vil du si fremgangmåten? For eneste jeg har er voltometer, så trenger et testinstrument eller dokumentasjon på det. For er veldig surt å ødlegge batteri til 2000 kr Eller kan være brannfarlig. Men har veldig lyst å finne løsning. For godt mulig den er brukbar, må bare finne en sikkerhet mellom denne og batteri og inverter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Merkelig at hverken du eller han du pratet med på Biltema klarer å lese.  Regulatoren dere diskuterte (Art.nr. 25-5099) er merket med: "Regulatoren er utstyrt med temperaturkompensering, kortslutningsvern, overladningsvern og overbelastningsvern". Egentlig en pussig diskusjon. Det er jo det en regulator er laget for å gjøre. Den du allerede har kjøpt vil gjøre samme jobb. 

Det første batteriet du linket til er et vanlig bilbatteri, det skal du ikke ha. Si meg, hvorfor spør du når du ikke klarer å forstå svarene du får? Dessuten har du glemt å be om unnskyldning for det du sa om et jeg hadde gitt deg et dårlig råd.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (44 minutter siden):

Merkelig at hverken du eller han du pratet med på Biltema klarer å lese.  Regulatoren dere diskuterte (Art.nr. 25-5099) er merket med: "Regulatoren er utstyrt med temperaturkompensering, kortslutningsvern, overladningsvern og overbelastningsvern". Egentlig en pussig diskusjon. Det er jo det en regulator er laget for å gjøre. Den du allerede har kjøpt vil gjøre samme jobb.

Men har testet 37 volt batteri faktisk det funger fint, men hadde lite ulykke med sellepanelene koblet to 2stk sammen paraell blir vel totalt 40 volt, virker etter å testet 5 minutter sa det puff og begge solsellepanelene lukter svidd, men kun en gikk i stykker, den andre virker ut som usb portene er defekt. Så vet ikke hvor mye volt det faktisk har testet med?

Sitat

Jeg tror du kunne brukt mindre tid og penger på å bare leie inn en elektriker som kan foreslå en løsning som passer deg, sammen med de produktene du behøver.

All denne kjøpingen og testingen du driver med må jo også koste en del etter hvert.

Faktisk fikk jeg pengene igjen delevis for solsellepanene og solkontrollene så er liten utgift faktisk, er ikke så vanskelig å bevise de er dårlig laget. Hva et kvalitetprodukt skal tåle kan jo diskuteres, men ja er litt skeptisk.

Desutten koster elektrikker fort 1000 kr timen, så er vel ikke så vanskelig å vurdere.

Sitat

Si meg, hvorfor spør du når du ikke klarer å forstå svarene du får? Dessuten har du glemt å be om unnskyldning for det du sa om et jeg hadde gitt deg et dårlig råd.

Kan jo prøve batteriet hvis du er sikker på det virker, men syns det er litt rart det clasohslon batteriet skal virke istedenfor biltema, også litt rart når de oppgir 3 ganger effekt hva kabelene er laget for. Men godt mulig du har rett jeg har bare ikke testet det og er litt skeptisk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

36V 4AH/4000mAh Replacement Battery For 6.5'' 7'' 8'' 2 Wheels Balancing Scooter

1X(Solar Panel 25w 12v Double Usb Portable Power Bank Board External Batter6Z6)

50W 12V Solar Panel USB Battery Charger Car RV Boat Home 10/20/30/40A 3

Plutselig lukter det svidd av panelene. Eneste jeg gjorde var å stille på volten.

Men virker ut som solsellekontrolleren og ene panelet 25 watt funger med untakk av usb porten.

Ikke mener jeg å trekke negativ på ditt valg, men syns vel det er rart strømmen går motsatt vei?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fordi de var de jeg hadde tilgjengelig om kommer nærmest 20\40 volt.

Men må se ann med solsellepanene om de lar seg fikse eller må vurdere noen nye.

Vet noen om det er normalsett slik kan skje eller beviser det solar kontrolleren er dårlig?

Solcellepanel 500Watt, mono

Solcellepanel 500Watt, mono
Vis stort bilde
 

Kr 4 495,00 inkl. mva

Tåler solsellepanel 50 volt koblet til batteri? Eller tror dere kontrolleren med usb og området der har tatt kvelden?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Professor Balthazar said:

Du er rimelig håpløs - jeg melder meg ut av diskusjonen.

Det er gjennomgangstema. LMH1 leser om produkt X, som er bedre enn hyllevare, fordi det gir folk større frihet. LMH1 kjøper X. X krever imidlertid kunnskap, og LMH1 spør her - og får svar. LMH1 blir sur fordi rådene går ut på å lære seg ting.

Vi har sett det med rutere. Vi har sett det med elektro. Vi har sett det med nettverk...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Lurer på om solsellepanel tåler strøm fra batteri til panel eller det vil ødlegge panelet?

Ellers har disse kontrollerne på ebay dårlige kontrollere, hvis det er normal med overspenningsvern på dyre solsellepaneler.

Sitat

Det er gjennomgangstema. LMH1 leser om produkt X, som er bedre enn hyllevare, fordi det gir folk større frihet. LMH1 kjøper X. X krever imidlertid kunnskap, og LMH1 spør her - og får svar. LMH1 blir sur fordi rådene går ut på å lære seg ting.

Vi har sett det med rutere. Vi har sett det med elektro. Vi har sett det med nettverk...

Har også sett det er vane og legge skylden på meg, når folk gir opp. Prøver å få svar generielle grunnleggende ting, for man må jo tenke det ikke er kun elektrikker som kjøper ting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Brannfare er irrelevant for deg?
Det burde være veldig viktig å ikke koble inn noe som tar fyr bare du ser for hardt på det når du kobler tilsynelantende mer eller mindre tilfeldige ting sammen

Lader du de batteriene f.eks for mye, med for høy styrke eller lignende så tar de fort fyr, og de brenner veldig godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
28 minutes ago, LMH1 said:

Har også sett det er vane og legge skylden på meg, når folk gir opp. Prøver å få svar generielle grunnleggende ting, for man må jo tenke det ikke er kun elektrikker som kjøper ting.

Kjære deg LMH1, for det første er det ikke generelle grunnleggende ting du spør om. Du prøver normalt sett alltid å få til noe som er langt utenom normalen, men samtidig virker det ikke som om du forstår at det krever mye kompetanse å skreddersy noe. I tillegg prøver du å få det til med utstyr som gjerne ikke er tilpasset det du ønsker å oppnå. 

Det er faktisk en grunn til at elektrikkere går flere år på skole og går i læra før de kan begynne å jobbe. Det er fordi det er både mye å sette seg inn i, og farlig dersom man gjør ting feil. De koster normalt sett allikevel mindre enn 1000, - timen, og det er de verdt fordi de har både kompetanse og nødvendig(og ofte dyrt) utstyr. Når de gjør jobben så får du også papirer og garanti for at det fungerer og er trygt. 

Jeg blir oppriktig redd for at du skal skade deg og/eller brenne ned huset når jeg leser det du skriver. Hvis det allerede lukter svidd av utstyret, koble det fra og ikke koble det til igjen uten å ha en som faktisk har elektrokompetanse(og et brannslukkings apparat) tilstede. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

La meg se. ? Du har et solcellepanel med en eller annen form for kontroller tilkoblet som skal leverer 12V. Og du kobler til en batteripakke på 36V og lurer på hvorfor det lukter svidd?

Greit nok det store panelet skal vistnok kunne lade både 12V og 24V batterier, men 36 volt er noe over dette. Og en annen batterikjemi enn hva laderen sansynligvis forventer i tillegg...... ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Big_JT skrev (6 minutter siden):

La meg se. ? Du har et solcellepanel med en eller annen form for kontroller tilkoblet som skal leverer 12V. Og du kobler til en batteripakke på 36V og lurer på hvorfor det lukter svidd?. ?

Er ikke vanskelig å bevise solsellepanelene er dårlig kvalitet:

Så du får vurdere det er slik ekte  solsellepanel skal se ut når man demonterer det. Eller jeg har blitt lurt å kjøpe noe dritt, som antakelig ikke klarer mye før det lukter svidd.

IMG_1597.JPG

IMG_1596.JPG

IMG_1595.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...