Gå til innhold

hva er flaskehalen på amper?


Anbefalte innlegg

Hei har:

Powerbank Omni10000 mAh

Usb dc 5v to dc 12v step up cable module converter 2.1x5.5mm male connectorJASE

netgear dc112a 12 V DC 2.5 Amp power supply

Men får kun LED lysene å virke, når jeg tester internet får jeg den går veldig tregt, antar det er for lite amper, men usikker om det er powerbanken eller kabelene? Hva dere anbefaler av utstyr eller hvordan fjerne begrensingene på dette?

 
Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netgear krever 2,5 Amp
Kabelen leverer maks 750mA, men bør kun kjøres på 500mA.

Så, åpenbart kabelen, du må ha en kabel som gir 2,5 Amp eller mer, merkelig at den i det hele tatt booter..

Edit: ser at powerbanken leverer 2,4Amp ved 12v, så den er jo også underdimensjonert.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

gi meg eksempel på noe utstyr?FSP EP 800

teknisk mulig å bruke noe slik men vil helst ha noe mindre.

 

https://www.clasohlson.com/no/AGM-batteri-12-V,-18-Ah/p/36-5465

https://www.clasohlson.com/no/AGM-batteri-12-V/p/36-5460

Men batteriet må også lades - Hvor henter du energien din fra. 18V fra et solcellepanel eller 230V fra veggen? Hvor lenge ønsker du at batteriet skal holde routeren fungerende på batteridrift?

 

PS: Ser at UPS'en du linker til har et internt batteri på 9Ah (sikkert 12V), men en slik UPS-løsnin vil nok ha en vesentlig lavere utnyttelse av batteriet siden den skal omforme 12V DC til 230VAC, og etterpå må du omforme 230VAC over til 12V DC for å mate routeren. Sikkert enkelt å koble, men det er en fryktelig dårlig løsning. Mye mer effektivt å henge en 12V last rett på et 12V batteri uten noen omforming.

Endret av Professor Balthazar
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, LMH1 said:

Selv om de fleste biler neppe klarer 12 volt 2.5 amp.

Jeg vet ikke om du selv innser det, men dette er hysterisk morsomt. Sigarettenner-uttaket er stortsett sikret med 10A-sikring. 2.5A er bagatellmessig belastning på det elektriske systemet i en bil.
 

Også lurer du på hvorfor du får beskjed om å lære deg elektro før du prøver å bygge solcelleanlegg...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
barfoo skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke om du selv innser det, men dette er hysterisk morsomt. Sigarettenner-uttaket er stortsett sikret med 10A-sikring. 2.5A er bagatellmessig belastning på det elektriske systemet i en bil.

Men utstyret på biltema\julia generielt har man ofte problemer hvis man kjøper splitter og skal lade mobil\laptop og noe mere. Kablene er tynne som mulig,

Grenuttak 12 V

Slik noe kan neppe være for pc\laptoper eller kjøleskap, router etc.

Sitat

Adapteren gir deg hele tre 12-voltsuttak på maks. 10 A, samt to USB-uttak på maks. 2,1 A. Den er sikret med en glassikring på 10 A for å beskytte mot overbelastning.

Men tester man det i praksis hender det den slår seg av.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, LMH1 said:

Slik noe kan neppe være for pc\laptoper eller kjøleskap, router etc.

Jamen... Jamen... Du spurde for svingende om å drive en jævla wifi-ruter som trengte 2.5A @ 12V. Nå skal du brått ha laptop, kjøleskap og resten av huset inn på samme?

Kan du ikke for en eneste gangs skyld unngå å spore totalt av? Det fremstår jo som et tilfeldig tanketog uten retning eller plan.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
3 minutes ago, LMH1 said:

Men utstyret på biltema\julia generielt har man ofte problemer hvis man kjøper splitter og skal lade mobil\laptop og noe mere. Kablene er tynne som mulig,

Grenuttak 12 V

Slik noe kan neppe være for pc\laptoper eller kjøleskap, router etc.

Men tester man det i praksis hender det den slår seg av.

Så... du har 12V, 10A. Altså maks. 120W. En vanlig PC kan godt prøve å lade på 60-65W (dvs. om PSU-en leverer 65W kan man anta strømforbruk på 75W siden PSU-en ikke er 100% effektiv) - en del gjerne mer for en større pc. Via en inverter redusere effektiviteten ytterligere. 80 watt på inverter kan vel fort være 100 watt trekt fra kontakten i bilen. Legg til noen andre enheter også her, f.eks. mobiler, så er man fort på maks. for hva man kan hente ut på 12V/10A.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Det blir jo litt for dumt, siden jeg hadde tenkt å bruke den til å teste utendørst 4g ytelse, om den blir bedre nærmere antennen.

Med slik er det nesten bedre å bruke 12 volt anlegg fra bil. Selv om de fleste biler neppe klarer 12 volt 2.5 amp.

RAVPower 26800mAh Power Bank Externer Akku 5,5A Ausgang iSmart Handy Ladegerät f

 

 

Hei. For å gjenta meg selv - GLEM NÅ DISSE POWERBANKENE !!! Dersom du har mulighet for å drifte routeren din i fra 12V batteriet på en bil så er jo det helt supert > GÅ FOR DET !!! 

Stusser nå enda bare mer på hvorfor du kom drassende med den UPS'en. Har du opplegg for 230VAC i bilen?

Du fikk en liste på hvorfor powerbank er en dårlig ide - leste du svaret du fikk?

 

 

 

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Ønsker å stille spørmål litt andeledes:

Er det noen som har peiling her, hvis man f.eks skal koble til 12 volt batteri til PSU eller fjerne ampersperren på usb pluggen er det noen tips og råd? For fant ut med den psuen gir 12,6 volt og er ekstra utgang, men er usikker hvorfor den er fjernet eller kuttet slik om det er egentlig feilprodusert psu eller om de som lager sike gjør dårlig jobb?

Klarer noen å se om psuen er dårlig eller god? for har ikke merket noe problemet men umulig å svare basert på bilder for er ganske billig på ebay. Rund 100 kr. Ville vært fint om det var mulig:

12V 40Ah Rechargeable Protable Li-ion Lithium Batterie

Hva tror dere om slike? Vil det holde en ruter eller laptop i flere timer? finnes det noe grunn det ikke finnes psu og batteri i en enhet?

IMG_1583.JPG

IMG_1585.JPG

IMG_1584.JPG

Lenke til kommentar

Det der er et klassisk eksempel på en jallawalla kinastrømforsyning som potensielt kan ta livet av folk. Ville ikke stolt på den.

Hvis du tar et bilde av undersiden så kan vi kanskje se hvor farlig den er.

Noe jeg biter merke i er at det står at den må plugges i jorda uttak, men jord er ikke engang tilkoblet inni.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Kinesiske spesifikasjoner kan være litt lek med tall. De er flinke til å overselge der for å få noe til å se bra ut til prisen. Det at huset potensielt brenner ned er ikke så farlig bare de får pengene dine.

Så farlig er den neppe, men godt mulig den gir kortere levetid på tyngere bruk, hvis man overbelaster den eller ikke klarer å gi oppgitt effekt stabilt over tid.

IMG_1586.JPG

Lenke til kommentar

Tror jeg kan hjelpe deg, men har nå mistet litt tråden i hva som er behovet ditt. Er det nødstrøm (sikring mot nettutfall) for denne routeren du trenger, eller er det en mobil løsning for å kunne dra med deg routeren ut i bilen du har behov for?

Er det et absolutt krav at det som foreslås må kunne bestilles fra eBay?

 

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Så farlig er den neppe, men godt mulig den gir kortere levetid på tyngere bruk, hvis man overbelaster den eller ikke klarer å gi oppgitt effekt stabilt over tid.

IMG_1586.JPG

Den der er livsfarlig! Det er knapt noe separasjon overhodet mellom primær og sekundærside. Kanskje en halv millimeter.

psu.jpg.75e9f5167dc0224e20dd6e8bead2e121.jpg

Endret av sedsberg
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (2 timer siden):

Tror jeg kan hjelpe deg, men har nå mistet litt tråden i hva som er behovet ditt. Er det nødstrøm (sikring mot nettutfall) for denne routeren du trenger, eller er det en mobil løsning for å kunne dra med deg routeren ut i bilen du har behov for?

Er det et absolutt krav at det som foreslås må kunne bestilles fra eBay?

begge deler at jeg kan bruke ruteren utendørs og kun bruke strøm når det er behov kan godt kjøpe i butikk hvis det er lønnsomt.

Sitat

Den der er livsfarlig! Det er knapt noe separasjon overhodet mellom primær og sekundærside. Kanskje en halv millimeter.

utdyp gjerne hva du mener er livsfarlig? trenger bevis hvis jeg skal få pengene i retur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...