Gå til innhold

Søke på jobb mens man jobber i nåværende firma


Gjest c7568...797

Anbefalte innlegg

Gjest c7568...797

Jeg har et spørsmål til de som har jobb da de søkte på jobb hos en annen arbeidsgiver. Hvordan gjorde dere det? jobben innen IT er vanligvis alt mellom kl. 7 - 17, og folk pleier å ha intervju på arbeidstida. 

Anonymous poster hash: c7568...797

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror alle som er i en jobb som vil over på noe annet søker mens de allerede har en jobb.

Ikke særlig smart at man venter til man blir arbeidsledig :)

 

Får du et intervju på dagtid, avtaler du bare med sjefen at du har et ærend eller noe sånt. De trenger ikke vite om det er legetime eller jobbintervju.

Lenke til kommentar
Gjest c7568...797
nirolo skrev (Akkurat nå):

Har du aldri en eletriker på besøk, lege, tannlege, ...

Er ikke det misbruk av tilliten? 

Anonymous poster hash: c7568...797

Lenke til kommentar
Gjest c7568...797
The Avatar skrev (Akkurat nå):

I verste fall så tek du ein feriedag om du må. 

Stort sett er det uproblematisk å fortelle sjefen at du søker på anna jobb. På eit eller anna tidspunkt må du uansett seie ifrå med tanke på referanser og attest. 

Kommer ikke de til å begynne å finne noen som kan erstatte deg? ?

Anonymous poster hash: c7568...797

Lenke til kommentar
Gjest 3a118...b64
Gjest c7568...797 skrev (2 timer siden):

Kommer ikke de til å begynne å finne noen som kan erstatte deg? ?

Anonymous poster hash: c7568...797

Du har ganske god jobbsikkerhet. Med mindre du er innleid eller har en midlertidig stilling, da. Men i så fall er det kanskje både på tide og forventet at du er på utkikk etter noe annet uansett. 

Jeg ble spurt direkte av sjefen fordi det gikk rykter om at jeg så etter ny jobb. Jeg svarte at jeg regnet med at han også var åpen for bedre/andre utfordringer. Han sa ikke noe mer etter det men bytta jobb før jeg gjorde... 

Anonymous poster hash: 3a118...b64

Lenke til kommentar
8 hours ago, Guest c7568...797 said:

Jeg har et spørsmål til de som har jobb da de søkte på jobb hos en annen arbeidsgiver. Hvordan gjorde dere det? jobben innen IT er vanligvis alt mellom kl. 7 - 17, og folk pleier å ha intervju på arbeidstida. 

Når du blir spurt om tidspunkt som passer for intervju så si at det er vanskelig å få til i arbeidstiden på grunn av forpliktelser du har i nåværende stilling. Alle seriøse aktører respekterer dette og arrangerer intervju utenfor arbeidstid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
TitanSable skrev (8 timer siden):

Når du blir spurt om tidspunkt som passer for intervju så si at det er vanskelig å få til i arbeidstiden på grunn av forpliktelser du har i nåværende stilling. Alle seriøse aktører respekterer dette og arrangerer intervju utenfor arbeidstid.

For å supplere på dette svaret, dersom det blir nødvendig med intervju i arbeidstida så betyr det også at du har reelle sjangsar til å få jobben. 

Det er heller ingen seriøse aktørar som krever at du skal lage uro hos noverande arbeidsgiver for eit fyrstegongsintervju med deg og fleire andre kandidatar. 

Lenke til kommentar

Tilfeldighetene ville det slik at jeg skulle i en begravelse samme dag som jeg skulle på jobbintervju, så jeg tok en fridag for begravelsen uten at jeg følte at jeg trengte å si noe om intervjuet til min daværende arbeidsgiver. 

Ellers hadde jeg nok bare tatt ut en fridag. De har ikke noe med hva jeg driver med på fritiden. 

Lenke til kommentar
Gjest 1f2f4...c80

De du søker hos ønsker nok som regel i normal arbeids tid, da de slipper å jobbe lenger, men det er ikke farlig å spørre om å få ta det etter arbeidstid. Det viser at du er ansvarlig og ikke liker å ta fri fra jobben i tide og utide. Hvis de ikke ønsker det, få det til å sent eller tidlig som mulig, slik at du slipper for mye tid av fra jobben.

Ingen som liker de som alltid skal ha legetimen midt på dagen f.eks. det viser at man driter i arbeidsgivers tid, og kun tenker på egen fritid, gjerne tar fri frem til eller etter også gjør de som regel.

Spørsmålet er jo referanser osv, skal du bruke eksisterende arbeidsgiver som det, så må du snakke med dem først. Det kan være vanskelig hvis du bare kikker deg rundt etter noe som kanskje kan være bedre.

Anonymous poster hash: 1f2f4...c80

Lenke til kommentar

Trenger ikke referanser til førstegangsintervju. 

Vent med å be om referanser til intervjuer ber om et andregangsintervju. 

Da er de såpass interessert i deg at man kan slippe katta ut av sekken. 

Dumt å flagge for nåværende arbeidsgiver at man er på vift før en ny beiler har blunka tilbake til deg ;)

Lenke til kommentar
2 hours ago, ilpostino said:

Ingen av jobbinterjuene jeg noen sinne har vært på har vært utenfor arbeidstiden så dette er direkte feil. 

Det kommer sikkert an på bransjen. 

I noen bransjer eller stillinger er det vanskeligere å "stikke ut en time eller to", så da må en nok legge opp til intervju utenfor arbeidstid om en vil ha kandidater som har jobb. 

Lenke til kommentar

Av alle jobb intervju jeg har vært på har kanskje 1 av 10 blitt arrangert etter normal arbeidstid, så min erfaring sier og at det ikke er normal praksis.  Har opplevd det som uproblematisk å ta seg et par timer fri fra jobb både i nåværende ingeniør stilling og tidligere elektriker stilling.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Gjest c7568...797 skrev (17 timer siden):

Er ikke det misbruk av tilliten? 

Det går an å bare si "kan jeg avslutte litt tidligere på onsdag, en times tid" f.eks. Blir du spurt om hva så kan du velge å svare, eller si det er privat - noe det er. Det kommer an på hvorfor du søker ny jobb, men er det lønn f.eks så kan det faktisk være en fordel å si at du er på søk etter ny jobb. For hvis du er flink i jobben din så kan nok din nåværende arbeidsgiver kanskje være villig til å gå inn forhandlinger med deg for å beholde deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...